بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش نهم و پایانی
* این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.
حمید فرضی، کارشناس تجارتالکترونیک و بازار یابی شبکه ای
همانطور
که میبینید در ایران نیز همین اتفاقات روی داد، پساز مجاز اعلام شدن بازاریابی
شبکهای سالم در سال 1390، ابتدا 4 شرکت و سپس 8 و نهایتا 11 شرکت تا زمان نگارش
این مقاله مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی شبکهای دریافت کردهاند، تقریبا چالش
ترویج رویههای شبههرمی به نسبت گریبان تمام شرکتهای کارگزار را گرفت، تا جایی
که کمیته نظارت مجوز برخی شرکتها را به دفعات به حالت تعلیق درآورد و دستورات
تازهای وضع کرد تا هم برخی مدیران از خواب بیدار شوند و هم تیمها استراتژیهای
خود را اصلاح کنند اما متاسفانه هنوز هم شاهد دور زده شدن قوانین توسط برخی تیمها
که گاها از حمایت شرکتها نیز برخوردارند، هستیم. چیزی شبیه به رد شدن از دولایه
نرده و دویدن با دلهره به نیمه اتوبان و بعد منتظر فرصت ماندن و دویدن به سمت دیگر
اتوبان و بعد عبور از دو لایه گاردریل و سپس پریدن از جوی آب بهجای استفاده از پل
عابر پیاده مجهز به پلهبرقی!
اگر شما نیز مثل من از راهبران تیمهای شبههرمی
بودهاید یا مدتی را در تیمهای هرمی یا شبههرمی فعالیت داشتهاید، شاید درباره
سیستم استاندارد برایتان سوالاتی پیش بیاید ازجمله:
چطور میتوان بدون جو و هیجان کاذب ورودی گرفت؟
جلسات و آموزشها کجا برگزار میشوند؟
تیم را چطور میتوان بدون اتکا به دفتر مدیریت کرد؟
چطور میتوان بدون خرید اجباری پورسانتهای خوبی
دریافت کرد؟
چطور میشود بدون وجود پرزنتور و تیم فالو نتیجهای
بهتر گرفت؟
چطور میتوان بدون ولینعمت خواندن کمپانی از چالشها
عبور کرد؟
چطور میتوان رشد عرضی داشت و به پرورش تیم هم توجه
کرد و بازهم وقت اضافه آورد؟ و...
باید به شما اطمینان خاطر دهم که سیستم هم روند
بازاریابی شبکهای استاندارد برای تمام این سوالات پاسخ و راهکارهای مشخص و
قدرتمندی ارائه میکند که به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت. همچنین بررسی خواهیم
کرد که شرکت کارگزار چه وظایفی دارد و ما باید چه خواستههایی از کارگزار خود
داشته باشیم. واقعیت پلنهای درآمدی را چگونه بررسی کنیم و تیم خود را چگونه به
روند استاندارد مجهز کنیم و...
اما پیش از آن از شما میخواهم همهچیز را با چشم
باز بررسی کنید، اگر افرادی شما را از مطالعه کردن، تحقیق کردن و آگاه شدن بیم میدهند
و صرفا تاکید دارند منابعی را مطالعه کنید که خودشان به شما معرفی میکنند بدانید
از آگاه شدن شما میترسند، زیرا کسی که به اشتباه خود پی ببرد در پی تصحیح آن بر
میخیزد و برخی بهدلیل منافع شخصی و کوتاهمدت خود این تغییر را بر نمیتابند. در
روندهای هرمی از اهرم حجم درآمد یک راهبر برای اثبات حقانیت مسیر استفاده میکردند،
متاسفانه عموم از پشت پرده نحوه به درآمد رسیدن و ساختهشدن سازمان این افراد آگاه
نیستند و اغلب در تلاشند بله قربان گویان با پیروی کورکورانه از اوامر آنها روزی
به نتایج و درآمدی شبیه به این افراد برسند. در آیندهای نه چندان دور به بازگویی
برخی حقایق موجود در لایههای پنهان این تجارت نیز خواهم پرداخت، اکنون صرفا همین
کلام را از من بشنوید که شرکتهای کارگزار برای رقابت خود هم که شده اغلب به لیدرهایی
با درآمدی بالا و روبهرشد به عنوان تابلو موفقیت نیاز دارند و برای این امر از
کمکهای خاص به برخی افراد دریغ نمیکنند. به همین دلیل برای بررسی دقیق باید
موارد زیادی را در پلن درآمدی، ساختار شرکت، بینش مدیران و راهبران، نوع محصولات،
نوع خدمات و تاریخچه درآمدی و پایداری درآمد لایه میانی مجموعهها مورد بررسی قرار
داد تا به حقایقی پی برد.
شما را دعوت میکنم به مطالعه و تحقیق هرچه بیشتر در
منابع داخلی و بالاخص خارجی، شما را دعوت میکنم به اینکه در حوزه فعالیت خود
متخصصی آگاه شوید و بر این عقیدهام آموزش اساس این تجارت است و هرکس با علم و
آگاهی عمل کند، بسیار ثابتقدمتر و موفقتر از کسی خواهد بود که با چشم بسته و
صرفا با هیجان قدمی برمیدارد. توصیه میکنم سخنان من و هیچ فردی را پیشاز بررسی نپذیرید. چرایی هر قدم را جویا
شوید و پایههای سازمان خود را بر زمینی استوار بنا کنید و به یاد داشته باشید که
یکایک ما مسئول اعمال و کلماتی هستیم که میتواند مسیر زندگی افرادی را تغییر دهد.
hamid.farzi@ gmail.com