بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

نقدی بر بازاریابی شبکه ای

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۸ ب.ظ

یه استدلال بی پایه و اساس دیگه برای موجه جلوه دادن نتورک مارکتینگ و توجیه سودآوری برای تنها درصد بسیار کمی از نتورکرها، گفتن این جمله ست که: خود نتورک مارکتینگ مشکلی نداره مشکل اون نتورکریه که یا تلاش کافی نکرده و حالا اشکال رو از خود سیستم میبینه یا اینکه اصولی(هر نتورکری که هزار بار این کلمه رو به زبون نیاره اصلا نتورکر نیست! :))) ) کار نکرده و موفق نشده! خب این حرف اولا یعنی همه یا اکثر نتورکرهای کهنه کار(که مدت زیادیه به این کار مشغولن) که جز تعریف و تمجید چیزی نمیشنویم ازشون(تا وقتی که توی کارن) یا تلاش کافی و اصولی میکنن که اگه اینطوره پس کو اون ثروتهای کلان حسادت برانگیزشون؟!!! یا اینکه نمیکنن و سوالی که بعدش پیش میاد اینه که پس دقیقا این همه سال چرا تو این کار مشغولن؟! و چرا اکثرا این کار رو که حتی خودشون هم بعد از چندین سال نمیتونن اصولی بهش پایبند باشن تبلیغ و به دیگران توصیه میکنن؟!!(احیانا بخاطر خودخواهی و سودجویی خودشون و درواقع نوعی کلاهبرداری نیست؟!!) ما چیزی که میبینیم تعریف و تمجید از تقریبا تمام نتورکرهای فعاله!(یکبار ندیدیم ناراضی باشن!) دوما اگه این سیستم خودش مشکلی نداره چطور آموزشهای قوی ای که ازش دم میزنن به داد اکثر نتورکرها نمیرسه و اونها رو به موفقیت نمیرسونه؟! اگر سیستمی بی عیب باشه و از اونجایی که هیچ کس هم بدش نمیاد پولدار شه(!) چطور آشنایی باهاش، بازده بسیار کمی رو در پی داره؟! و اما اگه آموزشها مشکل دارن باز سوال اینجاست که چرا باید وارد حوزه ای شد که با وجود جامعه ی بزرگی از نتورکرها آموزشهای بسیار ضعیفی داره؟! معمولا وجود آموزشهای فراوان و قوی رابطه ی مستقیمی با جامعه (community) یک کار و فعالیت داره و هرچقدر این جامعه بزگتر باشه آموزشهای قویتر و پویاتر و پربازده تری هم باید توش پیدا شه، نه برعکس! و اینکه اساسا بدون آموزش درست تو چه کاری میشه موفق شد که حالا برای ورود و فعالیت در نتورک مارکتینگ بخوایم مشتاق باشیم؟(اشتیاقی که اکثر نتورکرهای فعال در ظاهر از خودشون نشون میدن!) و چه دلیلی میتونه با وجود حجم عظیمی از آموزشهای غلط، ورود به اون رو منطقی و عقلانی کنه؟ (هرچند درواقع این آموزشها و پایبند نبودن به اونها نیستن که مشکل دارن!)

این سیستم اگه جواب بده باید در مدت کوتاهی(نه بلندمدت و طولانی) جواب بده و شبکه ی بزرگی رو جذب نتورکر تازه وارد بکنه و اگه همینطور با موفقیت پیش بره باید درنهایت به اشباع و فروپاشی و ریزش حتمی منتهی بشه (چون با تصاعد هندسی خیلی سریع میشه به جمعیت بسیار بالایی رسید و هر اتفاقی که تهش قرار باشه بیفته باید سریع خودش رو نشون بده) و اینکه بقول بعضیها اشباع بازاریابها اتفاق نمیفته دلیل محکمی بر این حقیقته که این سیستم اصلا بهیچ وجه طبق فرمول ساده و مهیجی که معرفی میکنه جلو نمیره(و نمیتونه بره، بدلایل متعدد) و اگه این فرمول ناکارآمد باشه و شبکه سازی طبق روالی که باید اتفاق بیفته نیفته آیا اساسا سوددهی و درآمدزایی در اون برای اعضای جدید و پایینی هرم ممکنه؟(با وجود این حقیقت که درآمدزایی در نتورک مارکتینگ تنها منوط به داشتن شبکه ی بزرگی از نتورکرهای فعاله) و با چه منطقی میشه فعالیت در اون رو توجیه کرد؟!!

بذارید یه مثال ساده بزنم. اگه فرض کنیم که شبکه ای چهارتاچهارتا بخواد رشد کنه یعنی هر فرد چهارتا(که واقعا زیاد نیست!) فقط زیرمجموعه بگیره در لایه ی دهم به جمعیت 1,048,576 نفر میرسیم! (اگه رشد تصاعدی عملا اتفاق بیفته انتظار میره خیلی سریع به این جمعیت برسیم!) حالا تو لایه نهم این شبکه جمعیتش چقدر میشه؟ میشه 262,144 نفر! یعنی بین لایه دهم و کل شبکه ی بالاسرش 782,432 نفر اختلاف جمعیت وجود داره! یعنی فقط لایه ی دهم به تنهایی جمعیتش سه برابر کل جمعیت شبکه ی هرمی بالاسرشه! بین لایه نهم و هرم بالاسر هم باز همین نسبت برقراره. و تا نوک هرم تقریبا همین نسبت برقراره! یعنی ما همیشه با اکثریت بی پول و بدون درآمدی مواجهیم که تنها کاربردشون خرید و هدایت سودهای هنگفت و تصاعدی به لایه های بالایی و اولیه ی هرمه! (حتی اگه چهارتا چهارتا نباشه روند تصاعدی) برای همین این افراد با انگیزه دهی های صرف و گفتن اینکه پولدار شدن تو این کار نیازمند صبر و تلاش چندین ماهه و حتی چندین ساله هست (بدون توضیح چراییش! که البته طبق معمول به مقایسه با کارهای دیگه بسنده میشه) اقدام به جذب و حفظ طولانی مدت لایه های پایینی میکنن. درواقع شبکه سازی واقعی و سودآور فقط برای لایه های اولیه اتفاق میفته بقیه همه ول معطلن! و به امید روزای بهتر خودشون رو که درواقع منبع درآمد لایه های اولیه هستن، تا مدتی طولانی برای اونها حفظ میکنن!(حداقل تا مدتی که جایگزینی هم براشون پیدا شه بعد از خروجشون!) و لاغیر! این تزریق انگیزه و امیدواری(امیدواری که چه عرض کنم بیشتر حرف از ایمان و یقین به موفقیت حتمی زده میشه!) سودش فقط میره تو جیب اون بالایی ها نه اون نتورکر بخت برگشته لایه های پایینی و پرجمعیت!

متاسفانه بیکاری و شرایط اقتصادی بد و فرهنگ خرافه گرایی و زودباوری و عدم شک گرایی و پرسشگری و تشویق به ایمان و یقین و اعتقاد و خوشبینی صرف(توی هر نوع باور و ایدئولوژی و سیستم فکری موجود در جهان) و خلا عاطفی و پذیرفته شدن و ترس از عدم مخالفت با یک گروه(بدلایلی که از کودکی محیط و جامعه در افراد ایجاد میکنه و البته گروه های نتورک مارکتینگ هم اون رو تشدید میکنن) و متعاقبا تقلید و پیروی و دشواری رهایی از اون، دست به دست هم داده تا این شرکتهای سودجو و کلاهبردار هم تو چنین بستری بیان اینطور مثل یک غده ی سرطانی پا بگیرن و رشد کنن. واقعا چقدر بعضیها خائن میتونن باشن که با وجود این شرایط فاجعه بار اقتصادی هم دست از بازی با زندگی مردم(خصوصا جوانها که قشر آسیب پذیر و شکننده ی جامعه ن با این اوضاع اقتصادی) و بهره کشی از اونها نکشن.


* این مطلب توسط یکی از مخاطبین ارسال شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">