بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

دروغ های نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای)

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳ ق.ظ

نگارنده بر آن است که در بازاریابی شبکه ای از یازده جهت شستشوی مغزی صورت می گیرد.

* این مطلب از این منبع اخذ شده است.


شستشوی اول: در بازاریابی شبکه ای واسطه ای نداریم.

چنانچه هدف شرکتها حذف واسطه هست پس وجود خود این شرکتها نقض کننده این هدف می باشد . چون خود این شرکتها یک واسطه محسوب می شوند و هیچکدام تولید کننده محصول خاصی نیستند .

البته  برخی از آنها کالاهایی به نام خود شرکت دارند که عملاً برند (نام تجاری که روی یک کالا نوشته می شود) آن شاید متعلق به این شرکتها باشد و این دلیل بر تولید آن کالا توسط آن شرکت نیست.


شستشوی دوم: حمایت از تولید داخلی

عملاً 80 تا 90 درصد از اجناسی که این شرکتها ارائه می دهند کالاهای خارجی است.

🔍چرا از اجناس خارجی یا اجناس داخلی بی نام و نشان و عجیب و غریب استفاده شده؟

چون اجناس خارجی قیمت مصرف کننده ندارند و این شرکتها این اجناس را با قیمتهای بسیار پایین (به علت کیفیت پایین این محصولات) خریداری کرده و با قیمتهای بسیار بالا به فروش می رسانند تا اول سود خود را تضمین کنند بعد با ارقام بالا و درصد سود های عجیب و غریب سر من و شما را کلاه بگذارند که می توانی در شرکت آنها تا 40 % یا بیشتر هم سود ببری.

به یک کارخانه تولیدی معروف بروید و از مدیر فروش کارخانه بپرسید که نمایندگان شما در سطح استان و کشور چند درصد سود می برند و آنها پاسخ خواهند داد در صورت خرید بالا و در بهترین شرایط حداکثر 15 تا 20 درصد پس چگونه است که این شرکتها که تولید کننده هم نیستند می توانند این سود ها را در صورت خرید جزء به شما بدهند؟ آیا غیر از این است که یک جنس با کیفیت پایین و با قیمت پایین می خرند و با قیمت بالا به مردم ارائه می کنند؟

نکته مهم: بدلیل ضعف در کیفیت مشتریان شاید فقط یکبار حاضر به خرید آن محصول باشند و نهایتاً متضرر اصلی نیروهای انسانی بی مزد داخل شرکت هستند که عمرشان را روی یک محصول بی کیفیت (شاید با ظاهر و بسته بندی آراسته) می گذارند.


شستشوی سوم: مسئله اشتغال زایی

چنانچه قرارداد مربوط به این شرکتها را مطالعه کنید متوجه می شوید که کاملاً یک طرفه بوده و از نیروی بازاریاب کلیه تعهدات گرفته شده ولی هیچ تضمینی برای کار و آینده نیرو در نظر گرفته نشده؟

مثال1: اگر جوانی عمر و جوانی خود را برای این شرکت بگذارد و با چوب خوری ابتدای کار کنار بیاید و با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد تا به یک پورسانت برسد، حال اگر پس از گذشت یک مدت زمان، این کار به هر دلیل برای این شرکت مقرون به صرفه نبود و خواست کارش را جمع کند (همانطور که می دانید مجوز کار این شرکتها از 6 ماه تا 2 سال است) یا اعلام ورشکستگی کند، چه کسی جوابگوی عمر و زندگی تباه شده این جوان است؟

مثال 2: بیاییم خدمات یک شرکت را که مانند این شرکتها در سطح کشور کار می کند و بر خلاف این شرکتها خدمات حقیقی ارائه می دهد را با این شرکتها مقایسه کنیم:

شرکت بیمه یکی از رایجترین سولات که از طرف خریدارن خدمات مختلف بیمه ای مطرح می شود اینست که اگر شرکت بیمه ای X ورشکست شد و ما از آن شرکت بیمه نامه تهیه کرده باشیم چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود؟

پاسخ: تمامی شرکتهای بیمه ای یک پشتیبان به نام شرکت بیمه مرکزی دارند که کلیه نقل و انتقالات مالی شرکتهای بیمه را زیر نظر دارد و چنانچه شرکت بیمه ای بخواهد خارج از عرف مشخص شده عمل کند به سرعت جلوی کار آن شرکت گرفته می شود و چنانچه این شرکت به ورشکستگی برسد بیمه مرکزی پاسخگوی تمامی تعهدات این شرکت می باشد.

در صورتی که این شرکتهای بازاریابی شبکه ای هیچ تعهدی نه به شما دارند نه به هیچ ارگانی که در صورت ورشکستگی پاسخگوی شما یا زیر مجموعه هایتان باشد.


شستشوی چهارم: درآمد تصاعدی بالا.

همانطور که درآمد را به صورت تصاعدی در جلسات پرزنت کردن بکار میبرند نگاه ی هم بیندازید به سرعت رشد تصاعدی افراد.

چرا وقتی صحبت از درآمد میشود با اشتیاق بحث تصاعد را مطرح میکنند ولی صحبت از اشباع که میشود میگویند رشد جمعیت بالاست!

درست است که هر روزه افرادی به سن 18 سالگی میرسند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که قاعده این هرم انسانی نیز هر روز گسترده تر میگردد. این گسترده شدن روندی تساعدی دارد، در حالی که افرادی که به سن 18سالگی میرسند، معمولاً میانگین ثابتی دارند. پس به زودی به نقطه ای میرسیم که اگر شرکت جهت ادامه حیات خود، برای مثال به جذب روزانه 100 نفر نیاز داشته دارد، اما تعداد افرادی که روزانه به سن 18سالگی میرسند، مثلاً 50 نفر است! و این به معنای بی ثمر بودن استمساک به این نکته، جهت باسخ به اشکال «اشباع» میباشد.

حال با توجه به روند تصاعدی احتیاج به جذب نیرو در این شرکتها، به زودی آمار مثالی ما، 3 برابر میشود، زیرا آن 100 نفری که در آن روز چذب شده اند، دیر یا زود، باید خود نیز شبکه تشکیل دهند و هریک، 3 نفر دیگر را جذب کنند. اما کسانی که روزانه به سن 18سالگی میرسند، همواره همان تعداد 50 نفری که بطور مثالی ذکر شد، باقی میماند! به عبارت دیگر، تعداد ثابت 18ساله هایی که هر روز اضافه میشوند نیز اشباع میگردد؛ زیرا افزایش روزانه این تعداد ثابت میباشد، ولی روند افزایش تعداد افرادی که شرکت بطور روزانه جهت جذب در شبکه انسانی خود لازم دارد، نه تنها افزایشی است، بلکه افزایش آن روندی تصاعدی دارد!

این مطلب ساده نشان میدهد که چگونه لیدرهای این شرکتها، جهت منافع شخصی خویش، به هر دست آویزی چنگ میزنند و چگونه حق را با باطل میپوشانند و افراد را فریب میدهند! و این گوشه ای از قال و مقال این عرصه میباشد.


شستشوی پنجم: بازاریابی چند سطحی یک طرح هرمی نیست به این دلیل که در آن محصول فروخته می‌شود.

واقعیت: فروش محصولات به‌عنوان راهی برای معرفی کردن طرح به‌عنوان طرح غیر هرمی و محافظت از آن در برابر قوانین ایالتی و فدرال تصویب‌شده نیست. بازاریابی چند سطحی که فعالیت قانونی دارد محصولات باکیفیت را به فروش می‌رساند و تحت قوانین طرح‌های غیر هرمی فعالیت می کند. بسیاری از شرکت‌های بازاریابی چند سطحی از رهنمودهای تعیین‌شده در قوانین ایالتی و فدرال تخطی دارند و برای اینکه تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند به‌صورت ظاهری برخی از این قوانین را اعمال می‌کنند.


 شستشوی ششم: بازاریابی چند سطحی بهترین گزینه برای داشتن یک کسب‌وکار شخصی و به دست آوردن استقلال اقتصادی است.

 بازاریابی چند سطحی درواقع خوداشتغالی واقعی نیست. 

 اختیار داشتن در این روش یک خیال است. برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای خط‌مشی‌هایی حتی برای روش توزیع افراد فعال تعیین کرده اند و اکثر قراردادهای شرکت بر مبنای راحتی و سرعت توزیع قرارگرفته است. 

 مشارکت با این شرکت‌ها نیاز به پایبندی به این مدل تکراری بدون هیچ‌گونه استقلال و فردگرایی دارد.

 توزیع‌کنندگان بازاریابی چند سطحی کارآفرین نیستند بلکه مشارکت‌کننده در سیستم سلسله مراتبی پیچیده‌ای هستند که کنترل کمی بر آن دارند.


 شستشوی هفتم: بازاریابی چند سطحی یک کسب‌وکار حمایت‌کننده و مثبت است که از روح انسانی و آزادی فردی حمایت می‌کند.

اساس تبلیغات بازاریابی چند سطحی بر مبنای ایجاد ترس و اغراق در مورد درآمد بالقوه است.

 پیشگویی مهلک در مورد سقوط قریب‌الوقوع سایر اشکال توزیع، عدم یکپارچگی و کمبود فرصت در دیگر مشاغل موضوعاتی است که مکرراً در مورد آن در این روش صحبت می‌شود.

 مشاغل قراردادی و سایر کسب‌وکارها و مشاغل تجاری در تبلیغات این حرفه، مشاغل معمولی خوانده می‌شوند به‌این‌علت که در آن‌ها امکان کسب درآمد نامحدود وجود ندارد و به‌این‌علت سایر مشاغل را مورد تمسخر قرار داده و کارمندان آن را به‌عنوان بازندگانی معرفی می‌کنند که اسیر حقوق ماهیانه هستند.

 در این روش دائماً تأثیر ناامیدکننده بر روی افرادی می‌گذارد که دیدگاه منحصربه‌فردی در مورد موفقیت و شادی دارند.

 فرصت‌های تجاری پرآوازه، ارزش‌هایشان بر مبنای پیشگویی‌های منفی و هشدارها قرار نگرفته است.


 شستشوی هشتم: شما می‌توانید بازاریابی چند سطحی را در اوقات فراغت خود انجام دهید. به‌عنوان یک شغل، این روش بیشترین انعطاف و آزادی فردی را در زمان، ارائه می‌دهد. در ساعات کمی در هفته می‌توانید درآمد قابل‌توجهی به دست آورید و با پرداختن به این حرفه به ‌جای کارهای دیگر ثروت قابل‌توجهی به دست خواهید آورد.

 واقعیت:  یک دهه تجربه کاری میلیون‌ها نفر ثابت کرده است که کسب درآمد در بازاریابی چند سطحی نیاز به تعهد زمانی بالا، تمایل فردی قابل‌توجه و ماندگاری دارد. خارج از کار سخت و قاطعانه و استعدادهای خاص موردنیاز، این مدل بازاریابی فضای بیشتری از زندگی شما را گرفته و زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

 در بازاریابی چند سطحی هر فرد یک مشتری احتمالی است. هر ثانیه در هفته یک‌زمان بالقوه برای بازاریابی است.

 در این روش هیچ محدودیت مکانی، فردی یا زمانی برای فروش وجود ندارد. با نام به دست آوردن پول در اوقات فراغت، این سیستم کنترل و حاکمیت بر کل زندگی افراد را به دست می‌گیرد و تبعیت بدون چون‌وچرا از برنامه‌هایش را الزام می‌کند. این توضیحات نشان می‌دهد که چرا افراد درگیر نیازهای خودشان می‌شوند و آن‌چنان تکیه‌بر این مدل بازاریابی می‌زنند که حتی از روابط پایدارشان بیگانه شوند و یا آن را ترک می‌کنند.


شستشوی نهم: کسب موفقیت در بازاریابی چند سطحی آسان است. دوستان و وابستگان شما، مشتریان احتمالی شما هستند. کسانی که شما را دوست دارند و از شما حمایت می‌کنند، مشتریان تمام‌وقت شما خواهند شد.

 تجاری‌سازی یا به ‌اصطلاح واردکردن معاملات تجاری در روابط دوستانه و خانوادگی و یا استفاده از بازارهای گرم در برنامه‌های بازاریابی که یک الزام معرفی می‌شود، عنصر تخریب‌کننده این جوامع بوده و باعث صدمه خوردن روابط افراد درگیر می‌گردد.

 سرمایه‌گذاری بر روی وابستگی‌های خانوادگی و وفاداری‌های دوستانه، برای ساختن یک کسب‌وکار از عوامل منهدم کننده یک جامعه است.

 این افراد استرس را وارد روابطی می‌کنند که پایه اولیه آن عشق، وفاداری و حمایت است و صدمه‌ای به آن وارد می‌کنند که ممکن است قابل جبران نباشد. خارج از جنبه اجتماعی صدمه زننده این پیشنهاد، تجربه نشان داده است که تعداد کمی از افراد هستند که از پیشنهاد دوستانشان برای خرید کالا احساس لذت و قدردانی داشته باشند.


 شستشوی دهم: بازاریابی چند سطحی یک جنبش معنوی است.

 استفاده از مفاهیم غیرمادی و معنوی همانند خودآگاهی و تجسم خلاقانه در ثبت‌نام اعضا جدید و کلماتی همانند صمیمیت و همدلی برای توصیف روابط سازمان فروش و ادعای اجرای اصول مذهبی از بزرگ‌ترین تحریفاتی است که در این حرفه به‌کاربرده شده است.

 افرادی که امید و آرزوهایشان را بر کسب ثروت متمرکز می‌کنند، بصیرتشان به معنویت واقعی و آموخته‌های مذهبی‌شان را در پاسخ به نیازهایشان از دست می‌دهند. استفاده از این اصول معنوی نشان‌دهنده فریب بودن این فرصت سرمایه‌گذاری است.

 خریداران در مورد محصولاتی که برای تبلیغات آن‌ها از شعارهای ملی و مذهبی استفاده می‌شود، هشیار باشید. مشارکت و حمایتی که بازاریابی چند سطحی به اعضا ارائه می‌دهد تماماً بر مبنای حجم خرید آن‌ها است.


 شستشوی یازدهم: بازاریابی چند سطحی یک روش جدید زندگی است که ارائه‌دهنده سعادت و کمال است. این روش برای رسیدن به هر چیز خوبی در زندگی است.

 برجسته‌ترین جاذبه مطرح‌شده در مقالات بازاریابی چند سطحی و سخنرانی‌هایی که برای جذب اعضا صورت می‌گیرد، زمخت‌ترین شکل مادی‌گرایی است.

 این وعده‌ها به‌عنوان بلیط رسیدن به کمال شخصی ارائه می‌شود.

 توجه بیش‌از اندازه بازاریابی چند سطحی به ثروت و تجملات در تضاد با تمایلات حقیقی اکثر افراد در داشتن شغلی معنی‌دار و کاربردی است که افراد در آن استعداد ویژه دارند و یا به آن علاقه دارند.

 به‌طورکلی، فرهنگی که در این کسب‌وکار حاکم است افراد را از مسیر ارزش‌های شخصی‌شان و تمایل به ابزار استعدادها و آرزوهای منحصربه‌فردشان منحرف می‌کند.

نظرات  (۱)

مطلب خوبی بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">