بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

در این استفتاء مقام معظم رهبری حکم شرعی شرکتهای 11گانه بازاریابی شبکه ای که از وزارت صنعت و معدن مجوز دارند را بیان میکنند.

این استفتاء را میتوانید در بخش پیگیری پاسخ سایت مقام معظم رهبری با کد پیگیری a3473541181d02df مشاهده نمائید.
متن این استفتاء بدین شرح است:
سوال:

با سلام
۱۱ شرکت به طور رسمی با مجوز وزارت صنعت معدن تجارت مشغول بازایابی شبکه ای هستند.
سیستم درآمد زایی این شرکت ها به صورت خرید و فروش خود فرد و تیم فروشی که ایجاد کرده می باشد (نوع و پلن درآمد زایی هر شرکت متفاوت است اما به طور کلی از سود شرکت به صورت درصدی درآمد کسب می شود)
اما بازاریابی شبکه ای نه در مجلس قانونی دارد نه طبیعتا شورای نگهبان نظری در مورد آن بیان کرده است.
 مسئله ی اصلی این است که بر خلاف کوئست هم محصول وجود دارد(محصول هم مصرفی است هم به قیمت) و جدا از بحث اشتغال زایی به تولید ملی و برند کردن آن کمک میکند.
افراد زیادی مشغول به این کار هستند که چون مجوز وزارت را دیده اند پیش خودشان این فکر را می کنند که پس از لحاظ شرعی حلال نیز می باشد.
آیا درآمد حاصل از این شغل حلال است یا خیر؟؟

 

پاسخ:

به طور کلى بازاریابى شبکه‌اى صورت شرعی ندارد و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود. و کسب درآمد از این طریق اشکال دارد.

 

جهت مشاهده مطلب مرتبط با این مطلب کلیک کنید

 

نظرات  (۸۸)

دوستان گرامی شرکت شبکه ایی یه دام بزرگ هست

من ۱.۵ نیم نتورکرحر فه ای شرکت نفیس بودم که سالمترین بود هیچ درامدی قابل قبولی نداشتم فقط وقتم تلف کردیم برای جیب لیدر ها کار می کردیم از ۵۰۰۰ نفر مجموعه فقط یک لیدر تونست منزلی تهیه بقیه ول معطل بود

واقعا حرام هست حرام

 

خسته نباشید بابت تمام زحمات

سلام و عرض ادب . ممنون از سایت خوبتون . بنده همین امروز رفته بودم یکی از این شرکتا در قم بعد از تماسشون .... این شرکت دقیقا همون شرکتی بود که دوستانم در گذشته نه چتدان دور شاید یکی دو سال پیش دزش ثبت نام کردن به هوای اینکه روزی پولدار بشن . اونروزا بهشون گفتم نرید.... رفتن چیزی نشدن .... امروز رفتم به هوای اینکه یه کار واقعی پیدا کنم . اسمشو عوض کردن اما .... خر همون خره ..فقط پالانشو عوض کردن !!! جدا به خدا پناه ببریم از شر الازمنه . گوش به کلام مقام معظم رهبری حفظه الله باشیم ان شاءالله هدایت میشیم چون کلامشان کلام امام زمان ارواحنا لمقدمه الفداست . ممنون از اینکه وقتتونو به من دادید. 

سلام.ی سوال اولا کا تاریخ این سوال برای سال ۹۴ هست.در حالیکه رهبر انقلاب درسال ۹۶ حکم بازاریابی رو بیان کردن.منبع رو لطفا مشخص کنید.من تحقیقات کامل انجام دادم.اگ از نظر شورای نگهبان تایید شده باشه فعالیت توی این شرکتها ایرادی نداره.از نظر رهبر معظم انقلاب.چرا پست های مخالف رو حذف میکنید 
پاسخ:
 سلام و سپاس از توجه شما

در صفحات مختلف این پایگاه تلاش شده تا فتاوای مختلف مراجع تقلید ذکر شود.
متاسفانه بازاریابی شبکه ای به تایید مجلس یا شورای نگهبان نرسیده و در بسیاری از موارد این شرکتها تلاش کرده اند تا با به نمایش گذاشتن مصوباتی که مسقیما با بازاریابی شبکه ای ارتباط چندانی ندارند افراد را متقاعد کنند که این نوع فعالیت ها به تایید مجلس یا شورای نگهبان رسیده است. در این مورد با هشیاری بیشتری عمل فرمایید.

موفق باشید
با سلام لطفا وضعیت مردم نسبت به این شرکت مشخص نمایید تا از این بلاتکلیفی و سردرگمی نجات پیدا کنن ایا نجام بدن یا ندن واقعا چکار کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام دوستان من بیشتر از یکسال و نیم است که نت ورک نمیکنم. ولی هر وقت یادش میفتم احساس شکست میکنم. لطفااصلا وارد نشوید. من و همسرم باهم کار میکردیم و هردو اومدیم بیرون. چه هزینه هایی که نکردیم. چقدر به اطرافیانمون ضرر زدیم. تمامی محصولات بی کیفیت و خیلی بد هستن من از روی کسانی که این اجناس بد رو بشون فروختم شرمنده ام. هنوز از شامپوهای بی کیفیت بادران تو خونه دارم. ۱۵۰ هزار تومن پول توپ شستشو دادم و اصلا به درد نخورد خداروشکر که از اون به کسی نفروختم. فقط همه اجناس برای بار اول خوب هستن خیلیها از شامپویی که زدن سرشون شوره زد من هنوز شرمنده اونهام
سلام جالب بود ، ممنون
روزی میرسه که این شرکتها هم مثل شرکتهای هرمی  گندشون در بیاد.منتظر باشید.
سلام عرض شد
آیا این کار ربا هست ؟
  • ساک پارچه ای
  • بسیار متشکر
  • سایت نوعروس
  • سلام مطالب بسیار عالی بود
    ممنونم از سایت شما مرسی
    سلام،سوال من این هست که با توجه به حرام بودن فعالیت در شرکت بیز .خرید و مصرف محصولات این شرکت چه حکمی دارد؟متاسفانه برخی از اقوام در این شرکت فعالیت میکنند و گاها محصولات رو به صورت هدیه به ما میدهند و گاهی هم بین فامیل میفروشند.
    مدیر وبسایت فقط اینو بگم که خیلی نادان و احمق و ساده لوحی خاک بر سر بی عقلت کنن
    کلا این شرکت های بازاریابی شبکه ای کلاه برداری هست . بلاخره معلوم میشه
    سلام و تشکر فراوان از سایت عالیتون. موفق باشید.
    س،واقعاجوانان کشور ماچه فکری میکنندکه دردام این شرکتها گرفتارمیشوند
    درشرکت بیز ویا همان بازار یابان ایران زمین خرید رو اجباری کردند وحتی اونایی که خرید زیر سیصد تومان بزنند بیرون میکنند ویا برخورد بد و توهین امیز میکنند

    با سلام.من حدود 3میلیون خرید زدم با تیمم در مرحله اول و بعد فهمیدم حرامه.برای متقاعد کردن تیمم کل خسارت رو دادم و جنسام رو دستم موند.خیر نبینند پول حقوقم رو جلو جلو از مدیرم قرض گرفتم و دادم.بعد اینکه منو از زندگی ناامید کردن.همش میترسم مثبت فک کنم
    سلام ممنون که به این موضوع پرداختید من کد رو می زنم می گه پاسخ سوال شما مجددا به ایمیلتان ارسال گردید چه کنم می خوام تو سایت آقا ببینم تا دلیل موثقی برای اطرافیانم داشته باشم
    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه سایت ایشان در ساختار خود تغییر ایجاد کرده است و پاسخ استفتاء را برای عموم نمایش نمیدهد!!
    درود به همه عزیزان
    به نظر باید دست به کار شد و برای ریشه کن کردن این شرکت ها که مثل قارچ های سمی در حال رشد می باشند اقدامی عملی صورت داد
    راستی من به اصرار فامیل خودم یکبار محصولات شرکتی را که در آن کار میکرد خریداری کردم
    در یک کلام فاجعه
    چقدر احمق اند کسانی که این محصولات بنجول درجه دهم یازدهم جهان سومی را با قیمتی مسخره خریداری می کنند
    احمق
    به امید ایرانی خالی از نتورک
    سلام
    خیلی ممنونم ازتون بخاطر این مطلب
    من حدود یک ماه پیش دوستانم این کار رو بهم پیشنهاد دادن منم خوشم اومد و میخواستم عضو بشم ولی به لطف خدا مشکلاتی پیش اومد که تا حالا عضو نشدم
    امروز مشکلی برای عضویت نداشتم و میخواستم که برای ثبت نام اقدام کنم که بازم به لطف خدا درباره ی شرعی بودنش یه جرقه خورد تو ذهنم و تحقیق کردم در موردش و الان از عضویت تو این سیستم منصرف شدم
    ازتون خیلی ممنونم بخاطر مطلب مفیدی که در اختیار عموم گذاشتین و مردم رو در این باره مطلع کردین
    این صفحه رو با دوستانم که عضو این سیستم شدن به اشتراک میزارم تا اوناهم مطلع بشن

    اجرتون با خدا

    اگه همه مردم به بیانات مقام معظم رهبری درست و  صحیح عمل کنند :هیچ وقت مشکلی پیش  نمیاد:در هیچ زمینه ای :خداوند متعال ایشان را حفظ کنند برای ایران اسلامی :آمین
    سلام خیلی ممنون از شما بابت روشنگریتون . اتفاقا همین دیروز جمعه به دعوت یکی از دوستانم رفتم به یک جلسه ای که به گفته ایشون کارافرینی هستش اما بعد از شنیدن حرف های نچندان خوشایند سخنران ( اقای دلال زاده از ارشد های معروف شبکه بادران گستران ) که مدام با تشویق حضار همراه بود متوجه شدم که همون سیستم گلد کوییست با رنگ و لعاب مجوز داشتن و پرداخت مالیات دوباره شروع شده و جالبه که افراد با تیپ های مختلف از همه اقشار بودند و سخنران تنها سعی در ایجاد حرص در پول در اوردن و تحقیر شرایط فعلی مدعوین بود که من رو خیلی ناراحت می کرد و مدام تکرار می کرد ما یک فکر احمقانه و غیر منطقی ( در امد تصاعدی ) رو به طرز احمقانه ای پذیرفتیم و ... بنده هم تحت تاثیر صحبت های لیدرها اسمم رو ثبت کردم ولی قبل از خرید گفتم یه گشتی توی اینترنت بزنم ببینم چی پیدا می کنم که خداروشکر با صفحه شما اشنا شدم . 
    دوتا سوال دارم این که اون خلا قانونی که اینها ازش استفاده کردن دقیقا چی هستش ؟ و دوم اینکه با خوندن مطالب شما و کامنتها ایا دقیقا میشه اینطور گفت که درامد این شرکتها ربا محسوب میشه؟ یعنی چون از سود همدیگه برمید ارن ربا هست؟ چون این کار دقیقا شبیه حق دلالی هست و پورسانت گیری ولی حق دلالی من نشنیدم حرام باشه ؟ اگر کوتاه و دقیق و ساده این قسمت رو برای بنده بگید ممنون میشم تا بتونم بقیه رو توجیح کنم. با تشکر از شما
    سلام من ب صورت خیلی ساده میگم دوستای من هم وطن من منم یکی مث شما ن مذهبی هستم ونه اهل حرف های گنده زدن ولی عاقل باشید اینایی ک میگن ماهی ۳۰ ملیون ۵۰ ملیون داریم و میگن میخایم ماشین bmw بیاریم و میگن ادم باس جلو پدر مادرش دست دراز نکنه و امثال این حرفا میدونید چرا این حرفارو میزنن چون اکثر جوونای این مملکت تو کف ماشین مدل بالا وپول زیادن و ب راحتی گول میخورن....من شخصا چندتا از رفیقامو منصرف کردم چون دوسشون داشتم بخدا اخر نمیاره مطمنم.
    سلام   
    من خداروشکر دوهفته بعد از خریدم متوجه شدم و خوشبختانه عیچ شبکه ای نساختم. امل یه سوال
    من مطالب سایت شما رو برای بالاسریم فرستادم 
    میگه از هر سایتی بیاری قبول میکنم جز سایت onnetwork 
    بنظرتون الان چی بگم. 
    میگه مطالب سایت شما رسمی نیست. 
    از سایت وزارت برام بیار 
  • رضا از دوستان
  • نابود شرکتهای هرمی نابود شرکت پنبه ریز دزد هرمی
    سلام.بنده الان ده روزه ک وارد این کار شدم و ب بنده گفتن ک رهبرمون هم این کار رو تاییدکردن و گفتن این بهترین موقیعت شغلی براجوونای ماست،حالابنده الان موندم سر دوراهی ک چیکار باید بکنم ایاواقعا رهبرمون این کار راحرام اعلام کردن؟؟؟؟

    ببخشید چرا این مطالب وبلاگتون تو فهرست مطالب حذف شدن
    تروخدا ...من اینارو خیلی لازم دارم
    پاسخ:
    اشکال برطرف شد
    ممنون از تذکر شما

    سلام.خیلی ازتون سباسگذارم.واقعامنوازسردرگمی بیرون اوردین.یاعلی
  • میکروفن کنفرانس
  • ممنونم از سایت خوبی که دارید موفق باشید
    با سلام 
    من ۶ ماه تو این نوع شرکت ها بودم  ۲ درصدشون موفق میشن بقیه فقط مال باختن که به قول اون ۲ درصد تجربه شده براشون
    تو این ۶ ماه بغیراز پولایی که خرج کردم دوستانم و اطرافیان زیادی رو از دست دادم
    سلام من از وبلاگتون صمیمانه تشکر میکنم خدا خیرتون بده راستش من نزدیک بود وارد بشم که خدا بهم رحم کرد وچشمم باز شد حالا یسری از دوستام درگیر این بازاریابی شدن من امروز قرار برم وقانعشون کنم که این کار حرام وایشالا از این منجلاب نجاتشون بدم اما نگرانم که نتونم قانعشون کنم تورو خدا کمکم کنید کهکه بتونم قانعشون کنم
    با این فتوا حجت برهمه تمام شده است
    متاسفانه خیلی ها در کشور ما گول چرب زبانی های این شرکت ها رو خوردند.
    ولی بنا بر گفته ی مراجع این مال حرام است ومال حرام بدترین بلاها رو برزندگی انسان می آورد.به عنوان نمونه روزعاشورا امام حسین به سربازان دشمن گفت شکم های شما از مال حرام پر شده است که حرف حق رو قبول نمیکنید. نکنه یه روز امام زمان بیاد و ما درسپاه مقابلش قراربگیریم انشاالله هرچه زودتر فروپاشی این شرکت هارو هم می بینیم.
  • بدون عنوان
  • درود بر شما که با این سایت تونستید کید شیطان  را باطل کنید هر چند اکثر افرادی که جذب این جور شرکت ها میشوند فریب شور و هیجان احمقانه و مضحک لیدرها رو میخورن  و سطح آگاهی ضعیفی دارند امید وارم خدا توفیقتون بده و در راه روشنگری بهتون قدرت بده و از توضیحات مکرر به این افراد خسته نشید اگر قوی بودند که گرفتار این پارک بازی خر پینوکیو نمیشدند......

    سلام دوست عزیز

    انشالله خدا شما و امثال شما که در راه بیدار سازی جامعه هستید خیر دهد . من دو هفته ایی هست عضو شده ام . اما خدا رو شکر نه خرید زدم و نه زیر مجموعه سازی کرده ام .

    در این مدت بدلیل مشغله کاری نتوانسته بودم سایت ها را مطالعه کنم و  متاسفانه به تاییدیه وزارت صنعت و معدن اکتفا کردم. دیگر ادامه نخواهم داد و اینقدر شهامت دارم که به دیگران که در این راه هستند بگویم من اشتباه کردم و به آنها اطلاع رسانی کنم.

    اصلا مهم نیست فقیر هستیم یا پولدار مهم این است که حلال دراوریم ، حتی اگر مجبور باشیم یک وعده در روز غذا بخوریم و ساده ترین چیزها را بخوریم. 

    واقعا برایتان دعای خیر می کنم.

    و من الله التوفیق

  • سید حیدر موسوی
  • سلام ممنون میشم بگید پس این همه دلایل و اسنادی که از مراجع عظام در دست دارن چیست حتی مهر وتایید ان را دارن ممنون میشم جواب بدید 09169376408 در ثانی من به دفتر ایت الله سیستانی در قم زنگ زدم حتی اخلاق ندارن جواب سلام را بدن چه برسه به سوال ما جواب بدن تا ازشون پرسیدم ایا شرکت بادران گستران حلال است گوشی را قطع کردن
    بسمه نعالی
    با عرض سلام وخسته نباشید
    می خواهم از اینکه به برسی و شفاف سازی ابعاد این موضوع پرداخته اید بسیار تشکر کنم.
    موفق باشید
    التماس دعا
    سلام
    دوستان، خواشا خیییییلی مواظب این بازاریابی شبکه ای مثل شرکت بیز باشید.اینها با اموزشهای شبانه روزی که میبینند با روح و روان شما بازی میکنن.درواقع اینها طمع و حرص و حب به دنیا و مال اندوزی و ثروت رو در شما بیدار و تقویت میکنن، اون لحظه هست که شیطان بسراغتون میاد و انجام اینکارو در نظرتون درست و زیبا جلوه میده، دوستان خواهشه به اطرافیانتون بگید در اینکار پارو فراتر میزارن و نفسی و فرصتی که خداوند در اختیارتون گذاشته که به خودش ایمان بیارید و دنیای بعد از اون رو به ثروت این دنیا ترجیح بدید رو ازتون میگیرن و بجاش همش صحبت از ایمان و یقین و اعتقاد راسخ به این کار میگن و شماهارو ندانسته به سربازان داسخ و محکمی برای کسب درامد بیشتر خودشون میکنن، دوستان خداوند در قران میفرماید:هنگامیکه انسانها رو میخواهند وارد جهنم کنند ازشون سوال میپرسند که چیشد که وارد جهنم شدیدد در جواب میگن شیطان زندگیه دنیا رو در نظرمون زیبا جلوه داد و مارو دچار ارزوهای طولانی و دراز کرد تا جاییکه از یاد خداوند غافل شدیم و زندگیه پس از مرگمون رو فراموش کردیم.
    اینها کلام خداست، ببینید این شرکتا دقیقا دارن همینکارو انجام میدن، طوری شما رو در ارزوها غرق میکنن که همه چی از یادتون میره، بجای قناعت و تقوی و پرهیزکاری که خداوند بهمون سفارش کرده اونا شمارو درگیر طمع و حرص بیشتر و هرچه بیشتر به مال دنیا میکنن.
    بچه ها اسیر چرب زبونیای اینجور ادما نشید، با هر منطق و دلیل و برهانی از جانب کلام خداوند و معصومینمون نگاه کنید بازم این کار حرام هست.

    سلام شما گفتین به اقتصاد مقاومتی ضرر میرسونه کجای این کار به اقتصاد مقاومتی ضرر میرسونه 
    پاسخ:
    سلام
    اینجا را مشاهده فرمائید
    موفق باشید
    سلام بسیار سپاسگزارم که به سوال من پاسخ دادید اما سوال دیگر من این است که پرزنتورهای شرکت به ما میگویند این شرکتها بسیار برای دولت سودمند است وبه خاطر کسب مالیات مستقیم از ما هیچگاه این منبع درآمد بالا ومطمعن را تعطیل نمیکند وحتی به این نکته اشاره میکنند که یک سوم یارانه مردم تهران را شرکت بیز میپردازد پس اگر این موضوع صحت داشته باشد آیا به نظر جنابعالی مجلس باز هم رای به تعطیلی این شرکتها خواهد داد؟ مجددا سپاس
    پاسخ:
    سلام
    این ادعاهای گزاف در جلسات پرزنت به وفور یافت میشود.
    بازاریابی شبکه ای به شدت به اقتصاد مقاومتی ضربه وارد مینماید. جهت اطلاعات بیشتر در اینباره اینجا را مشاهده فرمائید.
    مجلس و شورای نگهبان تنها به دلیل سودآوری اقتصادی یک قانون را تصویب را رد نمیکنند. مصالح کشور و عدم مغایرت با قوانین اسلامی، ملاک تصویب قانون در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان میباشد.
    موفق باشید
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام ** **** ****** **** ** ***** ** **** ****** **** ** *** *** ***** ** ***** ** *** **** ** **** **** **** ** **  **** ***** *** ***** *** **** **** ***** ** *** *** *** ******* ** ******** ** ** *** ***** ****** *** *** ** **** ****** **** ****** ***** آیا ممکنه که دولت فعالیت این شرکتها را ممنوع اعلام کنه یانه که در صورت غیر قانونی اعلام کردن آنها به کسانی هم که توسط ما برده میشن لطمه وارد میشه واز نظر انسانی درست نیست
    پاسخ:
    سلام
    1. در مورد قسمت اول نظر شما باید عرض کنم که اشتباهات دیگران باعث نمیشود که تکلیف از گردن شما ساقط شود. این سخنها بیشتر به بهانه تراشی شبیه است تا استدلال و حرف معقول.
    2. در مورد سوال شما باید هشدار دهم که اگر مجلس این شرکتها را قانونی نداند یا فعالیتهای آنها را غیر مطابق با وضعیت کشور به شمار آورد، بلافاصله فعالیت این شرکتها تعطیل خواهد شد. بعلاوه خود این شکتها نیز گاهی دچار فروپاشی میشوند. مثل شرکت «ابر تجارت کهکشان». در این مورد نیز تضمینی وجود ندارد.
    3. شما تنها دو هفته است که با این شرکتها آشنا شده اید. من توصیه میکنم بیشتر تحقیق نمائید. افراد حاضر در این شرکتها برای فریفتن شما و وارد کردن شما به این کار آموزش دیده اند. جهت اطلاع از تجربیات دیگران در مورد این شرکتها اینجا را مشاهده فرمائید.
    موفق باشید
    سلام و ممنون از اطلاع رسانیتون
    اقا من کماکان پستهای داخل وبتون خوندم و حالم گرفتس بخدا
    اخه این چ مملکتیه ما داریم!؟
    چرا رسیدگی نمیکنن،اگه اینجوری ک اقا فتوا دادن همه دارم نون حروم میبرن تو سفرشون!
    جواب این رو کی میخواد بده؟ بدتر از. اون اینهمه جوان وقت و انرژی میذارن و 
    آخرش بعد کلی پیشرفت میفهمم قضیه اینه
    بعد اونی ک معتقده مجبور بیاد بیرون بدون هیچ علم و تخصص ،افسردگی میگیره اونی اهم ک معتقد نیست دیگ بدتر
    خدا لعنتشون کنه ک اینجوری میکنن با مردم،ی روزی همه این کاراشونو با عذاب جواب میدن... 
     
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما
    برای من هم دو مسئله تامل برانگیز وجود دارد:
    1. چرا و با فشار چه کسانی دولت بدون وجود قانون از جانب مجلس، اقدام به صدور مجوز میکند؟
    2. چرا و با فشار چه کسانی مجلس در این مورد رسیدگی نمینماید؟
    موفق باشید
  • سید جواد فاطمی فر
  • تشکر
  • سید هادی فاطمی فر
  • سلام خوشحالم که از گمراهی در امدم
    سلام
     من  سوال کردم از دفتر رهبری اصلا حرام ندونستن 
    گفتن
    بازاریابی شبکه ای صورت شرعی نداری یعنی تو اسلام حرام یا حلال آون مشخص نشده
    پس اگر قانون آن توی مجلس تصویب و به تایید شورا نگهبان برسه و با از محراب قانونی باشه اشکالی ندا
    یعنی  وزارت صنعت و معدن به محراب قانونی به شمار نمی ره پس چه


    جواب بدید لطفا  رد ک
    پاسخ:
    سلام
    1. مقام معظم رهبری تا زمان تصویب قانون بازاریابی شبکه ای توسط مجلس و تایید شورای نگهبان، فعالیت در این شغل را حرام میدانند. یعنی هرچند در مورد این شغل فتوای مستقیم صادر ننموه اند، اما قبل از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان ورود به این فعالیت را حرام میدانند.
    2. آئین نامه وزارت صنعت و معدن نمیتواند به عنوان قانون مصوب به شمار آید. این آئین نامه نه حاکی از دیدگاه نمایندگان ملت در مجلس است، نه از کمیسیونهای تخصصی مجلس عبور کرده و نه فقهای شورای نگهبان آن را بررسی و تایید کرده اند. وزارت صنعت و معدن با استفاده از خلأ قانونی که در این زمینه وجود دارد، اقدام به صدور مجوز و آئین نامه نموده است.
    3. بنابراین وزارت صنعت و معدن در این مورد به عنوان مجرای قانونی به شمار نمی آید.
    موفق باشید
  • محمد هرمزی
  • با سلا م . من موندم چیکار کنم این تجارت حرامه یا حلال  خداوکیلی جوا بدبد من وضعم خیلی خرابه برم یا ن نون شبمم ندارم بخورم . جواب لطفا
    پاسخ:
    با سلام
    مراجع بزرگ شیعه، این کار را حرام دانسته اند.
    تجربه و عقل نیز این کار را به هیچ عنوان تایید نمینماید.
    موفق باشید

    با عرض سلام و تشکر بابت تلاشی که برای آگاه کردن دیگران انجام میدید.

    من چند وقت پیش از طریق یکی از دوستانم برای ورود به سیستم بازاریابی شبکه‌ای یکی از شرکت‌ها دعوت شدم. وقتی تحقیق کردم و درباره این استفتاء رهبر بهشون گفتم، گفتند که طرح توی مجلس تصویب شده و مدارک زیر رو برام فرستادن:

    http://s6.picofile.com/file/8240611934/816234490_93310.jpg

    http://s6.picofile.com/file/8240611984/816233295_93761.jpg

    http://s7.picofile.com/file/8240612392/814717847_105191.jpg

    متاسفانه من اطلاعات حقوقی زیادی ندارم و از این اسناد سر در نیاوردم (البته به نظر من اصلا ربطی به بازاریابی شبکه‌ای ندارد!)، آیا این اسناد تاییدی بر مقبولیت قانونی بازاریابی شبکه‌ای (آن طور که مدنظر رهبر است) می‌باشد؟

     

    پیشاپیش ممنونم.

    پاسخ:
    با سلام
    این موارد مربوط به تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک ارتباط خاصی با بازاریابی شبکه ای ندارد. این مسئله هم در بارها در همین وبلاگ بحث شده است. جهت اطلاعات بیشتر شما را به بررسی این، این و این دعوت مینمایم.
    بعلاوه مقام معظم رهبری صریحا اعلام فرمودند که قانون تجارت الکترونیک، دالّ بر حلال بودن بازاریابی شبکه ای نیست.(اینجا را مشاهده فرمائید)
    نکته دیگر آن که لیدرهای این شرکتها همواره به دنبال توجیهات بی اساس هستند تا افراد ساده و کم اطلاع را اغوا نمایند و این یکی از موارد کار ایشان است.
    موفق باشید
    قبلا پیام دادم نذاشتی دوباره میگم
    چرا مالیات میگیرن اگه حرامه؟؟؟
    پاسخ:

    پاسخ شما را اینجا داده ام

    موفق باشید

    احسنت
    خدا اجرتون بده

    اقای محمد کامنتتون عالی بود
    سلام شرکت پنبه ریز فروش محصولات دارد که شخص نماینده کارمزدخود درفروش رامیگیرد . نماینده  میتواند در پلن درآمدزایی اشخاصی را برای فروش محصولات به عنوان نماینده معرفی کند واین نمایندگان وقتی فروش  کنند شرکت از درآمدخودش به اون شخصی که ان نمایندگان فعال رو معرفی گرده پورسانت میده . آیا درامدحاصل حلال است
    پاسخ:
    سلام
    این شرکت یکی از شرکتهای بازاریابی شبکه ایست.
    اینجا را مشاهده نمائید.

  • عبد الزهرا
  • سلام. ان شاالله خداوند به شما خیر بی منتها عنایت کنه. این بازاریابی شبکه ای مسخره، دل مارو خون کرده. به اسم قانون، شرع رو می چسبونن به چیزهایی که اصلا جای فکر هم نداره! تابلوإ که حرامه!
    دولت مثلا محترم میاد یه قانون بی معنی ای مثل این رو تصویب می کنه و مردم رو در دین و شریعت به اشتباه می ندازه. خدا ازشون نگذره به حق خون شهدا، که گندهاشون به پای اسلام و حکومت اسلامی نوشته میشه.
    پاسخ:
    سلام
    موفق باشید
    با سلام خدمت دوستان عزیزم
    دوستان گلم که تو این شبکه ها فعالیت میکنید لطفا به اهمیت این موضوع دقت کنید: اولا چه شما این کار رو انجام بدید و چه ندید چیزی از جیب بقیه کم نمیشه پس مطمئن باشید که اگه کسی چیزی میگه فقط از روی خیر خواهی و وظیفه شرعی که اونم نهی از منکره.. من فقط به یک نکته اشاره میکنم اولا مساله شرعی که مرجع اعلام میکنه به هیچ عنوان جای بحث برای امثال من و شما نمیزاره.. ثانیا فقط یک کلام میگم هر کاری مزدی داره  خداییش یک مشاوره دادن و نهایتا پیگیری کارهای زیر مجموعه در ماه 20-30 تا حتی 100 میلیون درآمدش منطقیه.. یعنی شما از تمام مهندسان-دکترها-کارخانه دارهای بزرگ-دانشمندان و... زحمت بیشتری میکشید؟ دنیا دو روزه عزیزان من.. تو رو خدا دین به این قشنگیتونو به دنیا نفروشید.خواهش میکنم بیایید با مسائل دینی لجبازی نکنیم.
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما
    سلام
    من دانشجوی شهرستان بودم و سه سال قبل یه تیم 4 نفره شدیم که با تلاشایی که داشتیم تونستیم توی اون شهر بازاریابی شبکه ای رو جا بندازیم و الانم حسابی کارش گرفته تو اونجا!
    اما بنده خودم وارد این کار نشدم و فقط تمام تلاشم رو گذاشتم که کار رونق بگیره و جا بیفته چون اولا بازاریابی شبکه ای رو ایده ی موفقی میدونستم که خوبه که فراگیر بشه و دوما خودم چون وقتم پر بود اون زمان نتونستم وارد بشم
    اما با گذشت زمان مسئله برام فرق کرد، اخیرا دوباره از طرف یکی از دوستانم به این کار دعوت شدم که جالبه که این دوستم جزو زیرمجوعه های همون تیمیه که با کمک خودمون تو اون شهر رشد کرد و خب این بار من تلاشم رو کردم برای بیرون کشیدنش از راهی که حالا میدونم که اشتباهه دلایل کاملی هم دارم که مبحث به  شدت مفصل و بزرگیه که نیاز به مقدمه ی زیادی هم داره ... من حالا دیگه سعی میکنم افراد رو پرزنت کنم که وارد این کار نشن!!!
    اما ازونجایی که دیدم چندنفر اینجا براشون جای سوال و شبهه پیش اومده از مدیر وبلاگ میخوام که یه دوتا نکته هم من بگم:
    و از خوانندگان میخوام که بشینن و فکر و بررسی کنن راجب این حرفها:
    یک: مسئله ی ربا: تو این کار مادامی که فروش مستقیم داشته باشیم داریم به ازای کاری که میکنیم حقوق میگیریم عملا پس ربا نیست ( به شرطی که کارمون فقط سفارش دادن کالا و بعد تحویلش نباشه بلکه جذب مشتری و تبلیغات باشه که میشه همون بازاریابی معمولی) اما وقتی همین بازاریابی، شبکه ای میشه یه مشکل  شرعی پیدا میکنه، و اون اینکه ما به یکی از مشتری هامون میگیم خودتم میتونی بفروشی و اون آدم جذب میشه و میشه همکار ما، دیگه هم خودش سفارش میده و هم خودش تبلیغات میکنه و اگه ما پیگیری و حمایتش میکنیم یا حتی میریم تو جلساتش با مشتریاش حتی اگه انقدر آدمهای با اخلاصِ عملی باشیم که این کمکون بهش اصصصلا بخاطر درصدی که از کنارش میگیریم نباشه بازهم این وظیفه ی کمک کردن مسئولیت انسانی و شرعی ماست چرا که زکات علم نشرشه! پس پورسانت بخاطر فروش زیرمجموعه رباست، یا اگه کلا من براش تبلیغات کنم و اون فقط سفارش بده درآمد اون رباست و درآمد من دراینجا شبهه ناک!
    دو: قمار: تعریف قمار اینه که x مقداری مال یا شرف بذاره سر یه چیزی یا یه کسی شرط ببنده برای بدست آوردن مال غیر که همون مال y باشه
    خب تو این سیستم شما برای اینکه پورسانت زیرمجموعه رو دریافت کنی باید هر ماه یه کف خریدی داشته باشی، که این رقم میشه حق ورود به میز قمار، کدوم میز؟ این میز: شما بعنوان x با شرکت که همون y باشه شرط میبندی، سرِ چی؟ سر اینکه تیمی که تشکیل دادین این ماه میفروشه! اگه فروخت شما شرط رو بردین و درصد رو میگیرین اگه نفروخت- که تقریبا محاله! دیگه یکیشون که یه جنس میفروشه دست کم!!- شما ضرر نمیدین مگر اینکه بخاطر کم کاریتون تو فروش مستقیم اون رقمی که بعنوان حق ورود به میز قمار دادین بشه ضررتون! در واقع شما سرِ چیزی که میشه گفت قطعا برنده میشه شرط میبندین با کسی که باختنِ یه شرطِ برای خودش کوچیک و برای شما شاید بزرگ، براش سودِ بیشتری داره! پس این یک قمارِ دوسر برد بظاهره! و همین ظاهر زیباشه که آدم فکر میکنه داره برنده میشه! ولی پول  حرام برندگی نیست! آیه 129 سوره ی بقره میگه قمار و شراب گناه و زیان بزرگی دارن اما منافعی هم دارن، ولی گناهشون از نفعشون بیشتره! و گناه چیزیه که یا تاوانش رو این دنیا میدیم و مجبور میشیم پول برا جبران تاوانش خرج کنیم که قطعا خیلی بیشتر از چیزی که بدست آوردیم رو باید بدیم و یا هم تاوانش رو اون دنیا میدیم که واویلا!

    از دوستان حقیقت جو و حقیقت طلب درخواست دارم که لطفا بیشتر راجبش فکر کنین و حرف کسایی که تو آیه ی 41 سوره ی مائده خدا دربارشون حرف میزنه رو گوش ندین
    و از دوستانی که الانه که شرو کنن توجیه و سفسطه و تلاش برای گریختن از حقیقت هم میگم که اولا لطفا خودت رو و دیگران رو فریب نده، راه هدایتِ خودت رو میبندی! و دوما: میخوای فریب بدی؟ خب آروم! یکی یکی! به همتون میرسه شرو کنین توجیه کردن!
    پاسخ:
    با سلام و تشکر
    قابل تامل بود
    موفق باشید
    ضمن عرض سلام و احترام و سپاس بجهت ایجاد این وبلاگ پرمحتوا، لطفا در صورت امکان شماره همراه خود را به ایمیل بنده ارسال بفرمایید جهت تعدادی سوال حیاتی، مؤید باشید
    عصر تجارت سیمرغ حلاله یا حروم؟چکار باید کرد
    پاسخ:
    شرکتهای بازاریابی شبکه ای با توجه به عدم وجود قانون از طرف مجلس و تا قبل از تعیین تکلیف، طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام میباشد.
    با سلام
    آیا شرکتهای که نمایندگی پنل ارسال اس ام اس انبوه می فروشند  و از قوه قضاییه مجوز فعالیت دارند و من هم که نمایندگی یکی از این شرکتها گرفتم آیا این شرکت هم درآمدش مثل بازاریابی شبکه ای حرام است یا نه ؟
    پاسخ:
    با سلام
    اینجانب اطلاعات کافی برای اظهار نظر در این زمینه را ندارم
    موفق باشید
    با سلام
    وزارت صنعت ومعدن احتمالا به این دلیل مجوز داده که اسم این کار بازاریابی هست وبازاریابی در هیچ جای دنیا ممنوع یا حتی مکروه نیست درحالیکه این کار  بیشتر به تبلیغاتی که سایر تولید کنندگان اون صنف رو فلج میکنه شباهت داره .من هم عضو یکی از این شبکه ها هستم تا الان هیچ پورسانتی نگرفتم از اول هم به حکم شرعی این کسب وکارشک زیادی داشتم تا اینکه دیدم ازنیروی انتظامی و وزارت صنعت ومعدن تجارت هم مجوز دارن  وکمی خیالم راحتتر شد ولی مطمعن نشدم تا الان که این فتوا رو دیدم کلا پورسانتی که بدون کار قابل ملاحضه ای باشه پشتش جریانی هست برای همین هم حرامه.
    سلام.خب چرا دولت بطور واضح اسم شرکت هایی که مشمول حرام بودن درامدی میشن رو اعلام نمیکنه تا تکلیف هزاران نفر مشخص شه؟؟
    باسلام،خداراشکرمیکنم به خاطر وجود بابرکت رهبرعزیزمان امام خامنه ای که درشرایطی که همه سردرگم هستند وزمانی که  مشکلات وحتی خطرات جدی که دراثر ناآگاهی مردم، دامن گیرشون میشه، بافتوا وکلام تاثیرگذارشون مردم رو آگاه میکنن و سخنشون فصل الخطابه.ای کاش مسئولین هم به نصایح آقا گوش میکردن.عزیزانی هم که درزمینه بازاریابی شبکه ای فعالیت میکنن ودراثرناآگاهی مال حرام وارد زندگیشون شده هنوز دیرنشده و راه بازگشت هست وباآگاه کردن زیر مجموعه هاشون وجبران سودی که از راه غیرشرعی به دست آوردند باتوجه به نظرمرجع تقلیدشون انشالله زندگیشون پربار وباموفقیت وباسلامتی خانواده هاشون همراه باشه.یاعلی مدد
    سلام
    من دو ماه پیش تو یکی ازاین شرکتا مشغول شدم به یه هفته نکشید اومدم بیرون یکی از دوستان همسرم که روحانی بود ما رو هشیار کرد بعدم به دفتر رهبری زنگ زدم و گفتن این کار حرومه و مشکل داره من حتی به پول اندکی که شرکت بابت خرید تو حسابم ریخته بود دست نزدم و زیر مجموعه ای هم شکل نداده بودم حالا بعد دو ماه همش تلفن پشت تلفن که بیا برگرد اقا تایید کرده ،حلاله ،آیین نامه اش تصویب شده، مخصوصا بعد از سخنان رهبری راجع به فضای مجازی و انتصاب اعضای جدید خیلی نسبت به حلال بودن این کار تاکیدمیکنن در صورتی که من تمام صحبتای رهبرو گوش کردم چیزی دستگیرم نشد.
    جالبه که دارن از این حرفا تفسیر به رای میکنن . تازه به من میگن تو کلی عقب افتادی که رفتی هر چی هم که میگم علما نظرشون به خلاف اینه که شما میگین قبول نمیکنن و تازه توهینم میکنن . اونا میگن اگر خبری رسمی نشه اخبار هیچ وقت پخش نمیکنه پوست مجری رو میکنن اگه خبر دروغ بخونه .
    دیگه از دست پیگیری های بی وقفه شون خسته شدم.
    چیکارشون کنم بهشون چی بگم وقتی این حرفارو میزنم فکر میکنن من خیلی عقب افتادم مسخرم میکنن.

    پاسخ:
    سلام
    به قول قرآن کریم:
    و لایحزنک قولهم؛ إنّ العزة لله جمیعاً و هو السمیع العلیم.

    این ترفند آنان است تا شاید بتوانند شما را به دام بیندازند.
    موفق باشید
    من مدتی مشغولم به این کار آیا باید واقعا" دیگه ادامه به کار ندم
    سلام
    خسته نباشی من امروز دادم برام خرید بزنن خدا خواست که سایت شما رو ببینم الان به کسی که منو معرفی کرد پیام دادم که این کارو نکنه خداییش داشتم این کارو میکردم چند روز بود که رو مخم بودن کلا با این صحبت های شما شکم به یقین تبدیل شد کلا کنسلش کنم خدا رو شکر با این حرکتتون حال کردم.مرسی
    پاسخ:
    سلام
    موفق باشید
    با سلام .امروز یکی از اعضای یک شرکت بازاریابی به بنده و چند تن دیگر اعلام کردن که طی فتوای جدید رهبری نتورک مارکتینگ حلال شده است .ایا این درسته؟ خواهشا جواب بدین .ممنون میشم ازتون
    پاسخ:
    با سلام
    این کلام صحیح نیست و از اغوائات افراد نام برده میباشد.
    موفق باشید
    سلام 
    ببخشید من هرچی این کد رو وارد میکنم چیزی واسم نمیاره دلیلش چیه امکانش هست عوض  شده باشه اگر نیست پس چرا نمیاره بیشتر از صدبار امتحان کردم ولی باز نمیاره ممنون میشم راهنمایی کنید
    پاسخ:
    سلام
    من همین الان این کد رو چک کردم و مشکلی نداشت.
    شاید توی کپی کردن کد دچار اشتباه میشوید.
    موفق باشید
    میخوام بدونم این الان ما نباید بازاریابی شبکه ای انجام بدیم
    پاسخ:
    نه؛ نباید انجام دهید
    موفق باشید
    سلام وب سایتتون عالی بمود
    کسایی هم که سود از زیر مجموعه گرفتن باید حساب کنن خرچقدر بوده به شرکت پس بدن. این فتوارو دفتر رهبر دادن. 
    پاسخ:
    سلام
    درصورت امکان منبع این فتوا رو هم ذکر کنید.
    با تشکر
    سلام. بنده زنگ زدم دفتر رهبر و ایشون حرام دونستن. من از همه عذر میخوام. شما نویسنده وبلاگ هم بهتره بجای کش دادن اوضتع شماره دفتر بدی مستقبما دوستان استفتا بگیرن
    پاسخ:
    با تشکر از شما
    منبع فتاوای رهبری ذکر شده است.
    اما متاسفانه دوستان دست از توجیهات پوچ خود بر نمیدارند.
    موفق باشید
    سلام علیکم من حافظ قرآن هستم و هفت ماه در این شرکتها مشغول کار هستم آیا فقط فروش مستقیم اجناس مثلا شامپوهای این شرکت به مردم هم مشکل دارد یا فقط شبکه سازی مشکل دارد؟
    پاسخ:
    به نظر میرسد در این سیستم فروش مستقیم نیز معاونت و همکاری برای کسب درآمد حرام توسط دیگران به حساب می آید.
    برای اطمینان از مرجع تقلید خود سوال فرمائید.
    موفق باشید
    سلام. 

    در جوابیه به آقای یوسف تعجبم از شما اومد از تعریف بند ( ز) . نوشته شده قبلیش این بود رد شد ولی جدیدش تصویب شده.

    شما چطور اونو بهانه میدونید. آیا دلیل مدقنی دارید که منظور بی ربط با بازاریابی شبکه ای بوده؟



    رهبر فرمودن اگه مجلس اوکی داد حلاله ، اگه نداد حرام. داخل مجلسم که نرفته پس فعلا حلال حرامیشه معلوم نیست.  اگه هم برداشت شما اینه حرامه سوال مهم این میشه پس چرا رهبر بعد از چهارسال هفت فتوای گنگ مشابه میدن و مستقیم نمیگن حرامه؟ چرا از سال ۹۰ نمیگن حرامه تا زمانی که مجلس تصویبش کنه؟




    لطفا جواب این سوال رو هم بدین : 

    رهبر حکم رو انداختن گردن مجلس و شورا درحالی که وارد مجلس اصلا مصوبه ای نشده . پس این دلیل بر حرمت آن نیست . بر فرض قضیه اگر قطعی حرامه پس چرا رهبر بعد از فتوای هفتم باز هم گفتن اگه رفت مجلس و مستقیم نگفتن حرامه؟ اگه واقعا حرامه چرا نمیگ
    پاسخ:
    سلام
    رهبری فتاوایی نیز دارند که بصورت متقن و صریح حکم به حرمت داده اند.
    اینجا را نگاه کنید
    فکر نمیکنم مسئله چندان پیچیده باشد.
    آیا واقعا این سخنان رهبری هست؟لطفا مدرک و سند نشون بدید
    پاسخ:
    مدرک و سند در همین صفحه در اختیار شما قرار گرفته است.
    کافی است به این آدرس مراجعه کرده و کد پیگیری a3473541181d02df را درج نمائید و استفاتا و پاسخ آن را در سایت مقام معظم رهبری مشاهده کنید.
    کمی بیشتر دقت فرمائید.
    موفق باشید
    آیا واقعا این سخنان رو رهبری گفته یا از خودتون نوشتید آیا مدرک یا سند واقعی داره؟
    لطفا مدرک نشون بدید!
    ممنون
    پاسخ:
    بله
    اگر کمی به مطلب درج شده دقت بیشتری کنید، مدرک و سند را مشاهده خواهید فرمود.
    موفق باشید
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من خداروشکر هنوز یه هفته هست وارد این کار شدم و هنوز زیرمجموعه تشکیل ندادم و قرار بود قبل از دیدن این سایت این اتفاق بیفته که همه چیز دست به دست هم دادن که تاخیری در این کار بیفته و ابتدا سایت شمارو ببینم ولی با این حال که میخواهم این کار رو کنار بزارم....نمیتونم خودم رو متقاعد کنم که چرا حرامه!!
    لطفا دلایلش رو که چرا حرامه.....و چرا این نوع نحوه پول دادن به افراد که خیلی با ذهن و منطق انسان سازگاره هستش،مشکل داره.
    با تشکر فراوان
    پاسخ:
    با سلام
    دوست عزیز؛ این خبر شما مرا خوشنود کرد که توانسته ام به سهم خود اندک خدمتی به دوستان و برادران خود کرده باشم
    دلیل اصلی حرمت این کار، «اکل مال بالباطل» است.
    جهت چگونگی آن اینجا را مشاهده فرمائید.
    همچنین میتوانید جهت یافتن مطالب مورد نظر خود از فهرست وبلاگ و یا بخش جستجو استنفاده نمائید.
    موفق باشید
  • نتورکر اسبق
  • سلام و خسته نباشید بابت وقتی که برای روشن کردن شبهات گذاشتین

    من خودم 6 ماهه دارم کار میکنم. از همه چیز راضیم همه چی کاملا اوکی بوده و هست

    اما بعد دیدن وبلاگ واقعا خندم گرفت. چطور مملکتی که میگه قانونمونو با توجه به قرآن نوشتیم میتونه با سرنوشت 140 هزار جوون بازی کنه؟ مملکت اسلامیه؟؟ پس تمام چیزایی که با توجه به قانونش مجوز دریافت میکنن هم باید تایید شده ی شرع و دین باشه. الان دقیقا نقش حوزه تو کشور چیه؟ چرا اقایون مراجع تا الان ساکت بودن ؟؟ ایا کارهای مهم تری داشتن از رسیدگی به شبهات مردم؟


    طبق مطالب و چیزایی که تو وبلاگ خوندم نتیجه گرفتم که سود حاصل از زیرمجموعه طبق نظر مرجع حرامه. اگر اینطوره چرا نیروی انتظامی وزارت اطلاعات و صنعت و معدن نمیان عذر خواهی کنن بابت ندونم کاریشون؟؟   من دیگه کار نمیکنم اما واقعا با این وضع گردوندن کشور اسلامی نا امید شدم.

    باشد که رستگار شویم... یا علی
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما
    چند نکته:
    1. خوشحالم که توانسته اید خود را از این دام نجات دهید و به شما تبریک میگویم.
    2. در این نکته با شما موافقم که دادن مجوز به چنین شرکتهایی و بازی با وقت و زندگی جوانان، افتضاحی است که دولتها به بار آورده اند.
    3. مراجع همواره حکم به حرمت چنین فعالیتهایی داده اند. از طرفی آنان مسئولیت اجرایی ندارند تا بتوانند مجوز این شرکتها را لغو کنند. بنابراین عمل به حکم آنان وظفه دولت و افراد میباشد. در صورت تحقیق از ابتدا حکم آنان را میتوانستید بیابید.
    4. این که کشور اسلامی ما به ایدئالهای اسلامیت نرسیده است، نباید موجب ناامیدی و دلسردی ما شود. ما تا تحقق آرمان یک کشور کاملاً اسلامی فاصله زیادی داریم. اما وظیفه ما به عنوان یک مسلمان تلاش برای تحقق آرمانهایمان میباشد.
    موفق و پیروز باشید
    این استفتا هم برای کسانی که فکر می کنند اگر موضوع را کامل باز کنند جواب دیگری می گیرند:
    کد پیگیری:
    6f3c4b79c88b8463832ca20d51e905f9
    پاسخ:
    با تشکر فراوان از شما
    این استفتاء و پاسخ آن در این  وبلاگ درج شد.
    موفق باشید

    ـ یک بند به عنوان بند (ز) و یک تبصره به ماده(1) قانون مجازات اخلالگران در نظام  اقتصادی کشور مصوب 19/9/1369 الحاق می‌شود:ز ـ تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و  توسعه زنجیر یا شبکه انسانی تداوم یابد.
    دلایل شورای نگهبان برای تأیید مصوبه مجلس چیست؟ چرا شورای نگهبان ابتدا این مصوبه را رد کرد و سپس تأیید کرد؟

    O دلیل شورای نگهبان برای تأیید مصوبه یاد شده‌، صرفاً عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی بوده است؛ چرا که وظیفه اصلی شورای نگهبان به موجب اصل نود و ‌یکم قانون اساسی «پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها» است.

    دلیل مخالفت شورای نگهبان در مصوبه اول مجلس نیز وجود ابهام در بند (ز) ماده واحده بود. این بند، «هرگونه تأسیس، قبول نمایندگی، عضوگیری و ثبت‌نام در بنگاه، مؤسسه، گروه یا فهرست اسامی با وعده کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به صورت شبکه‌ای، خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات یا اجبار به خرید کالا یا دریافت حق عضویت یا شیوه‌های مشابه دیگر خواه از طریق جلب مشتریان به عنوان بازاریاب یا به هر عنوان دیگر با وعده دریافت کالا یا خدمات رایگان یا به قیمتی کمتر از قیمت واقعی یا دادن درصد (پورسانت) یا توزیع جایزه» را به عنوان معاملات باطل تلقی کرده و جرم دانسته بود.

    به نظر شورای نگهبان، از آنجا که احتمال شمول حکم بند (ز) به معاملات صحیح شرعی و قانونی نیز وجود داشت، این بند مبهم بوده و باید از آن رفع ابهام می‌شد. پس از رفع ابهام و اصلاح این بند (همانگونه که در پاسخ به پرسش دوم آمد)، مصوبه مذکور مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

    · آیا این ممنوعیت فعالیت شامل همه شرکت‌های هرمی است؟ به عبارت دیگر آیا طبق این قانون، اساساً تجارت الکترونیکی در ایران ممنوع شده؟ یا نه نظام از تجارت الکترونیکی حمایت می‌کند؟

    O با توجه به مصوبه مجلس، ممنوعیت فعالیت تنها شامل مؤسسات و شرکت‌هایی است که ویژگی مذکور در بند (ز) ماده(1) مصوبه را داشته باشند. بر این اساس، تجارت الکترونیک در چارچوب قوانین و  مقررات جمهوری اسلامی ایران ( به خصوص قانون تجارت) نه تنها هیچ منع قانونی ندارد، بلکه از آن حمایت نیز می‌شود.

    · این قانون شامل چه شرکت‌هایی می‌شود؟ شورای نگهبان وظیفه و یا امکاناتی برای انتشار اسامی شرکت‌ها دارد یا خیر؟ و اصولاً اطلاع‌رسانی در رابطه با طرح ممنوعیت فعالیت شرکت‌های هرمی بر عهده چه سازمانی است؟

    O همانگونه که در پاسخ به پرسش قبلی آمد، این مصوبه (قانون) شامل شرکت‌هایی با ویژگی‌های مذکور در بند(ز) ماده(1) اصلاحی می‌شود. به موجب قانون، شورای نگهبان هیچ وظیفه‌ای در خصوص انتشار اسامی شرکت‌‌های مجاز یا غیرمجاز ندارد و اطلاع‌رسانی در این زمینه در حیطه وظایف و اختیارات قوای مجریه و قضائیه (با توجه به وظایف قانونی آنها) است. البته رسانه‌های ارتباط جمعی به خصوص صدا ‌و سیما نیز در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

    با توجه به موارد ذکر شده در بالا و اینکه نام این 11 شرکت دارای مجوز از سوی وزارت بازرگانی اعلام شده است،ایا مسئله حل می شود؟ وفعالیت در این شرکت ها جایز است؟

    لینک:http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=3b49dcbe-06fe-4f66-95ac-086136790aa4&LayoutID=2831b723-4600-4b35-bd1b-1596027a8546&CategoryID=8fac823a-5745-41b6-a9e2-b879c74deb7b&SearchKey=

    پاسخ:
    دوست عزیز؛
    برای من بسیار جالب است که برخی از مطالب به نحو عجیبی در فضای فکری این شرکتها شایع میشود!!
    این مطلب شما نیز یکی از مطالبی است که طی روزهای اخیر بارها و بارها برای من ارسال شده است.
    اما با اندکی دقت و تامل متوجه خواهید شد که این مطلب نیز ارتباطی با بازاریابی شبکه ای ندارد و مشکل خلاء قانونی و حرمت شرعی آن را حل نمی نماید.
    این مطلب در مورد تشکیل یک شبکه به صورت هرم(که عملاً در بازاریابی شبکه ای چنین است) و اعطای پورسانت با واسطه ساکت است و در واقع اصلاً نمی خواهد در این باره صحبت کند؛ چون بی ارتباط است.
    اتفاقاً جالب است که وقتی بند (ز) اصلاح شده است، شامل ممنوعیت شرکهای بازاریابی شبکه ای نیز شده است. به بند اصلاح شده توجه کنید: «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و  توسعه زنجیر یا شبکه انسانی تداوم یابد.»
    و اما جالب آن که کسی به این مورد توجهی نمیکند!!
    تجارت الکترونیک هم مسئله ایست که ارتباط خاصی با بازاریابی شبکه ای ندارد. در اینباره قبلاً در همین وبلاگ مطالبی درج شده است(جهت اطلاعات بیشتر از قسمت جستجو و یا فهرست وبلاگ استفاده نمائید.)
    در یک کلام این مطلب به دلیل آن که در سایت شورای نگهبان درج شده است و دارای نوعی ابهام در خصوص ارتباط آن با بازاریابی شبکه ای میباشد، بهانه خوبی شده است برای بوق های تبلیغاتی این شرکتها تا افراد را اقناع نمایند.
    با آرزوی موفقیت
    من نظرم اینه که این مبحث اونقدر ارزش و اهمیت داره که دولت و مجلس و شورای نگهبان اقدام جهت بررسی و تثبیت قانونی کامل که هیچ شبهه شرعی و قانونی در کار نباشه رو داره و در بیانات رهبری نیز این امر مشهود است«در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود» و تعلل در این امر از هر ارگانی نابخشودنی است. مسلماً افراد به دنبال بی نقص ترین شیوه اجرای بازاریابی شبکه ای هستند
    الهی، الهی، بحق ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنااصراط المستقیم
    راه کسانیکه به آنان نعمت داده ای، نه گمراهان
    الهی در پی روزی تلاش می کنیم
    روزیمون رو حلال قرار بده

    سلام
    بنده میخواستم بدونم کهوقتی وزارت اصناف و صنایع اون مدرک رو تایید کردن آیا به این معنی نیست که از طرف مجلس و شورای نگهبتن مجوز گرفته شده؟
    آخه فکر کنم تو حرفاتون خوندم نوشته بودید به اون معنی نیست
    ینی وقتی قانونی تو کشور تصویب میشه از زیر نظر مجس و شورای نگهبان نمیگذره؟
    من ساعت نه با یکی از اعضای همین مجموعه ها قرار دارم و اگه از غیر شرعی بودنش از نظر مرجعم مطمئن شم میخوام اون شخص رو هم متقاعد کنم لطفا هر چه سریع تر پاسخ بدید فقط من ای
    ن نظررو به صورت خصوصی ارسال میکنم که خدای نکرده نظر من بهانه ی جدیدی نشه برای کسایی که میخوان سرپوش بذارن رو کارشون دلیل لحن پرسشگرانمم این بود که چون قراره شخص یا اشخاصی رو متقاعد کنم نیاز به پاسخ قوی و استدلال کاملا منطقی دارم 
    شما لطف کنید در صورت صلاح دید یا به صورت کامنت آزاد پاسخ منو تو سایت بدید یا در ادامه ی پاسخ به کامنت های همین پست یا برای ایمیلم ارسال کنید البته اگه راه اول و یا دوم رو انتخاب کنید ممنون میشم
    پاسخ:
    سلام
    برخی از ادارات و بخش های کشور قوانین داخلی مربوط به خود را دارند.
    وجود یک قانون در وزارت صنعت و معدن، دلیل بر تصویب آن توسط مجلس نیست. چه رسد به این که چیزی که وزارت صنعت ارائه داده حتی یک قانون هم نیست. بلکه تنها یک آئین نامه است!!
    نه مجلس و نه شورای نگهبان در اینباره اظهار نظر نکرده اند.
    این مجوز گرفتن از نظر من مشکوک است!!
    به هر حال وزارت صنعت فتنه بزرگی در کشور رقم زده است.
    موفق باشید
    وبلاگ خوبی دارین.
     به ما هم سر بزنین لطفا.مرسی


    سلام آیا فعالیت شرکت هایی که با مجوز وزارت صنعت و معدن بازاریابی شبکه ای میکنند 
    مورد تایید مجلس و شورای نگهبان نیز است؟
    اگر مورد تایید نیست چرا از سال 91 با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت به فعالیت خود ادامه میدهد؟
    پاسخ:
    سلام
    فعالیت این شرکتها مورد تأیید مجلس و شورای نگهبان نیست.
    این که این شرکتها توانسته اند تا کنون به فعالیت خود ادامه دهند، ناشی از وجود یک خلأ قانونی میباشد.
    این مسئله باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود. درصورت تمایل به حل ای معضل مسئله را با روابط عمومی مجلس یا نماینده شهر خود در میان بگذارید.
    موفق باشید
    کدپیگیری رو زدم ولی میزد معتبر نمیباشد 
    چطور میتونم متن پیام رو تو سایت ایشون ببینم؟
    پاسخ:
    من الان دوباره کد پیگیری رو چک کردم و مشکلی نداشت.
    چیزی که شاید موجب بروز اشکال برای شما شده آن است که هنگام کپی کردن کد پیگیری از صفحه وبلاگ، حرف آخر آن(یعنی حرف f) کپی نمیشود.
    شما میتوانید این حرف را خودتان به آخر متن کپی شده اضافه نمائید.
    موفق باشید
    سلام . وبت عالیه.
    لطفا اگه میشه به وب من هم یک سری بزن.
    http://konkury.ir/
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم
    موفق باشید
  • مرضیه غلامی
  • با سلام وتشکر 
    یک سوال: من شش ماهه که وارد بازاریابی شبکه ای شدم ونگرشم نسبت به اطرافم خیلی فرق کرده وحداقل مثل قبل منفی و گوشه گیر نیستم ودوستان پر انرژی وپرانگیزه ای پیداکردم که از مصاحبت با اونها خیلی لذت می برم واصلا وقتم به بطالت نمیگذره از محصولات این شرکت هم خیلی راضی هستم بخصوص از محصولات غذاییش وفکر میکردم که بهترین کار دنیاست ولی با دیدن وبلاگ شما تمام افکار من درهم ریخته با خودم میگم یعنی ممکنه که تو کشور من یک حرفه قانونی بشه وبعد بگن پولی که درمیاری حرامه
    یعنی من تاالان پول حرام میخوردم وتوشکم دوتا دخترم پول حرام رفته درحالی که مولامون امام حسین (ع) رو افرادی کشتند که شکمشون از مال حرام پرشده بود یعنی من فرقی با شمر ندارم
    اگه اینجوری پیش بره که تا چندسال دیگه بیشتر مردم میان تو همین کار چون هم محصولات با کیفیته وهم پتانسیل درامد خوبی داره شاید همه نتونن به اینترنت دسترسی داشته باشندیا شاید به خاطر قانونی بودنش فکر کنن که شرعیه تکلیف چیه؟
    من جواب زیرمجموعه خودم چی بدم؟ 
    واقعا برای خودم متاسفم که توهمچین شرایطی مردم دارن زندگی میکنن
    من که واقعا اعتمادم نسبت به همه چیز بخصوص به حکومت از دست دادم ودوباره همه اون افکار منفی در من تداعی شد
    ای کاش هیچوقت به دنیا نیومده بودم حالم داره بهم میخوره احساس میکنم باید شکم خودم پاره کنم اشکم در اومده خدااز باعث وبانیش نگذره
    بعدم اسم حکومت گذاشتند جمهوری اسلامی
    حکومت که قبلا ممنوعش کرده بود دیگه چرا بهش رنگ ولعاب دادند وگفتند قانونیه وحالا میگن قانونی هست ولی درامدش حرامه خودشون مسخره کردند یا مارو؟
    امیدوارم هرچه زودتر امام زمان (ع) بیاد وحق همه شهیدامون از این همه مسئول بی فکر بگیره که اینطور با احساسات آدما بازی نکنن
    الهی هرچی شره به دامن خودشون بریزه
    خدایا از دست حکومتم از دست مسئولین کشورم از دست همه دست های پشت پرده وبخصوص از دست خودم به تو پناه می برم واز هیشکی غیر خودت کمک نمیخام
    به دادمون برس خدا
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما.
    چند نکته رو در پاسخ به شما بیان خواهم کرد:
    1. مسائل حاشیه ای بازاریابی شبکه ای نباید شما را از اصل موضوع و اشکال آن غافل کند. مشاهده برخی از نکات مثبت، به معنی درستب مجموعه و کار نمیباشد. اتفاقاً درست اندرکاران این شرکتها برای جذب افراد از چنین ظواهری استفاده میکنند. شما میتوانید این نکات مثبت را به انحاء مختلف دیگری نیز در خود ایجاد کنید. ضمن این که این ارتباطات و صمیمیتها، پوشالی و کرم خورده هستند و مبتنی بر ارزشهای انسانی و حقیقی نمیباشند. بهانه سود و درآمد بیشتر است که افراد این شرکتها را چنین در کنار یکدیگر نگاه داشته است و اگر این هدف اصلی از میان برداشته شود شما دیگر شاهد چنین ارتباطات به ظاهر صمیمی و دوستانه نخواهید بود. من در مبارزه با یکی از این شرکتها عملاً شاهد آن بودم که همان دوستان به اصطلاح صمیمی چگونه با کسانی که به دنبال انصراف از شرکت و آگاه سازی دیگران بودند برخورد میکردند!! این بخاطر آن است که نوع دوستی و مهربانی در این شرکتها وسیله ای برای رسیدن به اهداف شخصی آنهاست. نه حاصل از معرفت و شناخت ارزشهای انسانی.
    2. درباره درآمد شما نیز باید بگویم که اگر مقلد آیت الله خامنه ای یا دیگر مراجعی که این کار را حرام میدانند(نک) بوده و هستید، درآمد شما حرام بوده و باید آن را جبران نمائید. برای آگاهی از نحوه جبران از مرجع تقلید خود سوال فرمائید.
    3. شما باید زیرمجموعه خود را نیز از حرمت و اشکالات این کار مطلع سازید. شما احتمالاً در جذب افرادی در این شرکتها نقش داشته اید. باید در حد توان خود اقدامات خنثی کننده در این زمینه انجام دهید. دوستان من نیز پس از خروج از این کار زیرمجموعه خود را آگاه کردند و از آنها عذرخواهی نمودند. هرچند این کار سخت بود اما یک وظیفه شرعی و انسانی به شمار می آمد.
    4. ما در برپایی تمدن اسلامی هنوز به یک حالت ایدئال نرسیده ایم. بنابراین وجود برخی از این مشکلات چندان دور از ذهن نمیباشد. درواقع در مورد بازاریابی شبکه ای یک خلاء قانونی وجود داشته است که وزارت صنعت از آن سوء استفاده کرده!! البته نباید از دستهای پنهان و قدرتهای در سایه نیز در این زمینه چشم پوشی کرد. طبیعی است که سرکردگان این شرکتها درآمدهای خوبی دارند. از طرفی پول و سرمایه قدرت می آورد. و آنان برای تعطیل نشدن درآمدهای خود حاضرند دست به کارهای مختلفی بزنند. یک نشانه این واقعیت آن است که برخی از سرکردگان شرکتهای هرمی اکنون در شرکتهای بازاریابی شبکه ای نقش آفرین هستند!! ما به عنوان امت اسلامی وظیفه داریم تا در برپایی هرچه باشکوه تر تمدن اسلامی و رفع نقائص آن تمام تلاش و کوش خود را مبذول کنیم(نه آن که خود را در یک فضای یاس آلود قرار دهیم و به این بهانه مشارکت اجتماعی خود را به حداقل برسانیم). البته قبل از عضویت در اشرکت خود شما هم باید در این زمینه بیشتر تحقیق می نمودید و نظر مرجع تقلید خود را بطور دقیق جویا میشدید.
    5. اگر در زمینه رفع این اشکال دغدغه مند هستید، لطفاً از طریق مجاری قانونی(مجلس شورای اسلامی) جهت تدوین قانونی در این زمینه اقدام فرمائید. میتوانید از طریق نماینده شهر خود یا نامه نگاری و جومع آوری امضا در این راه گامی بردارید. شما میتوانید این کار را از اعضای شرکت خود شروع نمائید.
    6. اشتباهات افراد تئوری یک نظام و حکومت را مخدوش نمیکند. این خلل نباید شما را نسبت به حکومت و نظام بدبین کند. به دنبال راه حلی برای آن باشید!!
    در پایان از شما تشکر میکنم و این حق پذیری شما را تحسین مینمایم.
    موفق و پیروز باشید
  • رسول عابدی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    با سلام خدمت دوست عزیز
    باید به عرض شما برسونم کلا منتن این سوال و استفتاء اشتباهی وحشتناک از سر نا آگاهی نویسنده دارد
    پورسانت بازاریابان شبکه ای از محل سود شرکت نیست که اگر باشد این کار صد در صد حرام است
    باید بدانید پاداش بازاریابان شبکه ای از محل فروش خودشان و تیم فروششان و وفروش شرکت است.
    آماده هرگونه پاسخ گویی به صورت حضوری و تلفنی هستم
    0935***8350
    پاسخ:
    سلام
    دوست عزیز؛ نظر قبلی شما تقریباً مرا از پاسخ به این نظر بی نیاز میکند. اما جهت روشن شدن مطلب برای خود شما به چند نکته اشاره میکنم:
    1. هرکس که اندک آشنایی با بازاریابی شبکه ای داشته باشد اذعان دارد که پورسانتها از محل درآمد خود شرکت پرداخت میشود. . اتفاقاً اگر چنین نباشد مشکلات شرعی بیشتر و معضلات فقهی پیچیده تری رخ خواهد داد. این عجیب است که شما چنین ادعایی دارید!!
    2. کسی که از سر ناآگاهی و البته با اطمینان خاطر عجیب مطلب مینویسد شما هستید. من برادرانه شما را به اندکی دقت بیشتر دعوت میکنم.
    3. خط چهارم نظر شما با خط سوم آن تناقض دارد! در خط سوم نوشته اید «پورسانت بازاریابان شبکه ای از محل سود شرکت نیست». در عین حال در خط چهارم به سه مورد از منابع پاداشهای بازاریابان اشاره نموده اید که از آن جمله «فروش شرکت» میباشد!! هرچند ادعای شما از اساس غلط و باطل است!!
    4. مقام معظم رهبری صرفاً با توجه به متن این استفتاء پاسخ نداده اند؛ بلکه با شناختی که از ماهیت این شرکتها داشته اند فتوا صادر نموده اند. جهت اطمینان سایر استفتائات از ایشان در همین مورد را نیز بررسی نماهید. (اینجا و اینجا را نگاه کن)
    5. مشکل شما و امثال شما این است که به جای جستجوی حقیقت به دنبال اثبات ادعاهای خود از هر طریق ممکن هستید. و در این را هر دلیل و مدرکی را به نحوی توجیه میکنید. قانون مصوب نداشتن در مجلس را توجیه میکنید. فتواها را تا قبل از آن که چنین صریح باشند، به قدیمی بودن و در ارتباط با شرکتهای هرمی بودن متهم میکردید و به خیال خام خود، خود را آب میکشیدید. آموزشهای روانی و ضربه هایی که به اعتقادات مسلمانان وارد میکند را به اسم «پارادایم شیفت» توجیه میکنید و شعار تغییر نگرش میدهید. برای خود در ذهن ایزوله شده خودتان بازاریابی شبکه ای را بهترین کار دنیا و بهشت زمینی میپندارید. کسانی که با هشیاری و بصیرت از این کار کناره گرفته اند را نالایق خطاب میکنید. مراجع عظام تقلید را به جهل متهم مینمائید. مشکلات شرعی کار خود را به راحتی نادیده میگیرید. ضربه ای که با دلال بازی به تولید ملی وارد میکنید را به اسم حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجیه میکنید. و... . اکنون حدود 238 از تاسیس این وبلاگ میگذرد و من از پاسخ به این همه ادعاهای بی منطق و از این همه جهالت خسته شده ام. دوست عزیز؛ کمی با وجدان خود خلوت کنید و اندکی عمیقتر به مسائل اطراف خود بیاندیشید.
    موفق باشید
  • رسول عابدی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    با سلام خدمت نویسنده محترم و انشاله صادق
    می خواستم بدونم این نظر رو حضرت آقا فقط در گوش شما فر مودند؟
    لطفا منبع را اعلام فرمایید
    حضرت علی (ع): فاصله میان حق و باطل 4 انگشت است(فاصله بین دیده ها و شنیده ها)
    در صورت تمایل به تماس تلفنی: 0935***8350
    پاسخ:
    سلام
    دوست عزیز؛ ای کاش با اندکی دقت در متن این مطلب چنین سوال بی معنا و نظر بی ربطی را اظهار نمی نمودید!!
    من جمله دوم این مطلب را دومرتبه برای شما املا میکنم: «این استفتاء را میتوانید در بخش پیگیری پاسخ سایت مقام معظم رهبری با کد پیگیری a3473541181d02df مشاهده نمائید.»
    امیدوارم در قضاوتها و استدلالهای دیگر خود در زندگی و خصوصاً بازاریابی شبکه ای چنین اشتباهاتی  نداشته باشید.
    موفق و هشیار باشید
    با سلام و تشکر از شما
    با وجود چنین فتوایی، دیگر جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند.
    با سپاس
    پاسخ:
    با سلام
    متشکرم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">