بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

ابتدا باید خاطرنشان کنم که بازاریابی شبکه ای، اساساً ارتباط خاصی با تجارت الکترونیک ندارد و این نباید ذهن ما را فریب دهد که «گسترش شبکه جهانی اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، موجب پیدایش شکل جدیدی از تجارت میشود که نپرداختن به آن، به منزله عقب ماندگی کشور از سیستمهای اقتصادی امروز جهان است». این عبارت تنها در صورتی صحیح است که بازاریابی شبکه ای بطور خاص(یعنی به نحو تلازم حقیقی)، ارتباطی با اینترنت یا تجارت الکترونیک داشته باشد؛ در حالی که چنین نیست. یعنی شما میتوانید یک شبکه انسانی از بازاریابان داشته باشید، و فرایند خرید و فروش را با نامه، حضوری، تلفنی، یا اینترنتی انجام دهید. پس این دو موضوع ارتباط خاصی با یکدیگر ندارند. بازرایابی شبکه ای، چیزیست که با پیشرفت و توسعه ارتباطی ندارد. این شکل از تجارت در هر جامعه ای و در هر برهه ار تاریخ قابل تحقق بوده و میباشد!

نکته دیگر آنکه سیستم سود رسانی، باید دارای یک تناسب منطقی باشند! ما به دو شکل میتوانیم به پدیده پورسانت نگاه کنیم: 1. این که کسی که صاحب شرکت است، در مقابل فعالیت شما در جذب نیرو به این شرکت، به شما مقداری پورسانت بدهد. 2. این که کلاهبرداران فعال در شرکتهای هرمی به فکر ایجاد نحوه ای تغییر در فعالیت هرمی خود بیافتند و سیستمی طراحی کنند تا بتوانند خود را زیر پوشش یک سیستم پورسانتی پنهان کنند تا بتوانند مجوز قانونی دریافت نمایند!   این که چگونه میتوان این دو رویکرد را از یکدیگر تشخیص داد، اولاً نیاز به شناخت افراد بالا دست در این شرکتها و سوابق فعالیتهای آنان در شرکتهای هرمی دارد. و ثانیاً باید به دنبال آن تناسب منطقی در این سیستم بازاریابی و اعطای پورسانت بود. من میخواههم تمرکز بحث را اکنون به این مورد اخیر معطوف کنم:
پورسانت معمولاً درصد ناچیزی از درآمد شما میباشد. پاداش و پورسانت در عرف تجاری و اقتصادی نمیتواند مثلاً برابر میزان فعالیت شما باشد. برای مثال شما به عنوان بازاریاب در یک شرکت معمولی، در صورتی که با فروش 2 میلیون تومان جنس(با این فرض که 2 برابر دیگر بازاریابان فروخته باشید)، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت خواهید کرد که درصدی از همین مبلغ را دریافت میکنید(برای مثال 20%). این یک تناسب منطقی برای ترغیب شما و سایر بازاریابان این شرکت است. اما اگر این پورسانت برای مثال برابر فروش شما باشد، یعنی 2 میلیون تومان، یا چند برابر آن باشد، یعنی مثلاً در برابر 2 میلیون تومان فروش شما، 6 میلیون تومان پورسانت به شما دهد، دیگر هیچ تناسب منطقی در میان نخواهد بود و آنگاه است که شما باید به صحت و سقم فعلیتی که انجام میدهید شک کنید!
این درست است که در شرکتهای بازاریابی به اصطلاح قانونی، به ظاهر کسی از نظر مالی ضرر نمیکند، و پورسانت شرکت به افراد از محل حذف واسطه ها حاصل میشود، اما باید دقت کرد که این سیستم پورسانت دهی، فاقد یک تناسب منطقی با میزان فروش شما میباشد!
این عدم تناسب حاکی از آن است که شما باید در صحت و سقم عملکرد این شرکتها شک کنید!
پورسانت در واقع ارتباط چندانی با میزان فروش شما ندارد؛ بلکه با تعداد افرادی که شما وارد این شبکه کرده اید، تعادل بین شاخه های شما و میزان فروش آنان دارد. پس این پورسانت بازاریابی نیست، بلکه پورسانت شبکه سازی است! ضمن اینکه باید آن را دستمزد شبکه سازی دانست. یعنی در یک نگاه دقیق، شرکت در قبال یک بازاریاب خوب بودن به شما پورسانت نمیدهد، بلکه این مبلغ در قبال ساختن شبکه و آموزش آن است.
اکنون این نکته کلیدی را بیشتر مورد مداقّه قرار میدهم:
اگر این پورسانت شرکت چیزی است که به عنوان ترغیب شما به شما اعطا میکند، آنگاه زحمات شما در قبال آموزش افراد، بی ثمر خواهد بود و شرکت این کار و عمل شما را نادیده میگیرد و دستمزد آن را به شما اعطا نمیکند! این اکل مال بالباطل از طرف شرکت است. چون شرکت جهت ادامه حیات خویش، به این فعالیت شما نیاز دارد، اما در قبال عمل شما، پولی به شما دریافت نمیکند. این از نظر شرعی اشکال دارد.
و اگر این پورسانت در قبال شبکه سازی و آموزش شماست، و در واقع دستمزد است، نه پورسانت، در این صورت باید در قبال تعداد افراد، سطح آموزش و یا ساعات کاری شما باشد. اما شرکت با چنین محاسباتی به شما دستمزد نمیدهد. در واقع دستمزد شما منوط به شرایط دیگری است که ممکن است تحقق نیابد(و البته در بیشتر موارد تحقق نمیبابد) و دوباره شرکت حق شما را خورده است(اکل مال بالباطل) و این نیز از نظر شرعی یک معامله حرام است! چون ثمن و مثمن در آن  دقیقاً معلوم نیست و بع عبارت دیگر مجهول است و معامله غرری میباشد و معامله غرری از معاملات باطل در فقه اسلامی است و در آمد حاصل از آن حرام میباشد!(این از مسلمات فقهی ماست).
این به مثابه آن است که فردی بگوید اگر این دیوار را تا ارتفاع 2 متر بچینی، من دستمزدت را به تو میدهم، ولی اگر هرمقدار کمتر از این باشد، به تو دستمزدی تعلق نخواهد گرفت. این در حالی است که شما مثلاً 1.8 متر از دیوار را چیده اید ولی هیچ چیز به شما عائد نخواهد شد. در دین اسلام، کار و عمل مسلمان دارای حرمت و احترام میباشد و چنین معامله ای از نظر اسلام صحیح نمیباشد.
از نقطه نظر دیگر باید گفت: شرکتهای بازاریابی شبکه ای سالم(در صورتی که اساساً تحقق یابد) تاکید خود را بر فروش کالا قرار میدهند، اما شرکتهای بازاریابی شبکه ای فعلی، هرچند در ظاهر خود را طرفدار فروش قرار میدهند، ولی با تعیین پورسانتهای کلان برای شبکه سازی و... در واقع باز هم به نحو غیر محسوسی بر ساختن شبکه تاکید دارند.
حقیقت امر به دور از هرگونه تبلیغ و عملیات روانی آن است که هریک از افرادی که به این شبکه وارد میشوند، اساساً به امید رسیدن به پورسانتهای آنچنانی در این راه قدم میزنند. حال اگر هریک حتی یک خرید هم داشته باشند، باز هم کسانی که در راس شرکت قرار دارند و شرایط دریافت پورسانت را حائز شده اند، به سود خود میرسند! در واقع آمد و شد افراد زیر دست و ریزشها و رویشهای مستمری که در سطوح پایین این هرم انسانی تحقق میابد، موجب سود و دریافت پورسانت رده های بالا میگردد و آنان از این جهت به این افراد، که اکثراً مدت کمی در این راه دوام می آورند، نیاز دارند. اگر این افراد نباشند، شرکت فروش چندانی نخواهد داشت و درآمدی برای شرکت حاصل نمیگردد تا پوسانت دهی کند.

* این تحلیلی است که به ذهن بنده میرسد.

نظرات  (۴۶)

سلام ببخشید من دو ماه هست که وارد شرکت نفیس شده ام میخواستم بپرسم که اگر محصول بفروشم و عضوگیری نکنم اشکال ندارد؟

و اینکه  محصولاتی که من میفروشم به بالاسری من پورسانت میدهند ایا بنده هم در گناه شریک میشوم؟

چکارکنم؟

مرجع حضرت آقا

سلام. 
شوهر من میخواهد وارد شرکت پنبه ریز شود خیلی باهاش حرف زدم ولی قبول نمی کنه من باید چیکار کنم
سلام 
من کاری با حروم و حلالیش ندارم البته اگر بشه اون مبلغ ناچیز رو سود حساب کنی من تمام حرفم آینه که با روح یه انسان بازی کردن کار انسانی نیست اینکه بیای واسه یه جوان آینده لاکچری تعریف کنی و اون جوان بدبخت تنها چیزی که داره یعنی عمرو و شادابی و موقعیت جوانیشو بزاره تا چند نفر محدود سود کنن واقعا انسانی نیست ،من کسانی رو میشناسم اطراف خودم که خیلی روی من فعالیت کردن دیدن من اصلا از این جور کارا بیزارم (چون قبلا انجام دادم تاوان بدی هم دادم )و نمیتونن منو جذب کنن با من و خانواده ام قطع رابطه کردن ،بخدا ظلمه یه جوان رو ببری تا اوج و ترسیم رویاهایش بعد از چند سال شکسته و افسرده رهاش کنی ،انقدر شستشوی مغزی میدن که به عنوان پادشاه بالا دستی هارو نگاه میکنن به امید روزی که خودشون هم بزرگ بشن ولی حیف که با یک حساب ساده میشه فهمید حتی بالا سری ها هم خودشون برده هستن ،کاش قانون یه کاری بکنه ،بخدا لطمه و تخریب این جور کارها از اعتیاد به مواد مخدر هم مخرب تره ،تورو خدا اگر از دست کسی کاری بر میاد جلوی این شرکتهارو بگیرن ،بخدا جوانهای ما گناه دارن ،هیچ کجا بهشون آموزش نمیدن خام و کاملا ساده گیر این جور شرکتها میوفتن و کاملا برده و مطیع میشن ،بخدا برده داری مدرنه اسمش ،تورو خدا نرین سمتش .
با سلام . من در شرکت تخفیفات هستم . ما از فروشگاههای داخل شهر خرید میکنیم وتخفیف میگیریم بعد تخفیف اول را به حساب شکت واریز میکنیم بعد هر کسی را هم که به شرکت وارد کنیم از طرف شرکت 30 هزار پورسانت میگیریم .. میشه در حلال بودن یا نبودن شرکت تخفیفات نظرتون رو بفرمایید ؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام
اگر پورسانت یا در آمد شما مبتنی بر درآمد بازاریاب های زیر مجموعه شماست، احتمالا با اشکال شرعی مواجه میباشد.
برای اطلاع در مورد حکم شرعی با دفتر مرجع تقلید خود تماس حتصل فرمایید.
موفق باشید
با سلام خدمت شما ...تشکر بابت این سایت بسیار خوبتون برادر من حدودا دوسه ماهی میشه ک عوض شرکت بیز هستش..ک ب اجبار یکی از بستگان وارد شد..من و برادرم سعی کردیم ک اونو منصرف کنیم ولی نشد اون خریدو زده بود و بعد س هفته ب دستش رسید😐 چند روز بعدم همون بستگانه ما پا پیش گزاشت ک منو راضی کنن من گفتم ک ب نتورک اعتقاد ندارم و دوست ندارم کار کنم ولی ب اجبار بردن و گفتن ک ما میخوایم همین اعتقادتو اصلاح کنی ..با بیمیلی تمام رفتم فعلا در شهر ما دفتر نزدن منو ب خونه ی یکی از لیدرا بردن جوونی بود ک از خودم یسال بزرگتر بود 20سال داشت با خواهرش ک از خودش خیلی بزرگتر بود...خودشون سریع رفتن سر اصل مطلب ک چرا همکاری نمیکنی منم تمام حرفمو زدم کاش با اینهمه اطلاعاتی ک الان دارم اونموقع داشتم تا بازم با حرفام جوابی برای گفتنشون نزارم..اونموقع نمیدونستم نظر مراجع چیه.ب من گفتن ک ایت ا...مکارم شرعا حلال دونسته ..خلاصه ک با تمام توانم جلوشون واستادم گفتن همکاری میکنیدبا ما منم گفتم فعلا نمیتونم جواب بدم بعد اونم سراغمو گرفتن و گفتم ک ن اصلا ...
 خدارو شکر ک این سایتو دیدم هر روز دارم مطالبو چک میکنم . اطلاعاتمو اضافه میکنم.برادرم قانع کردم...قراره دیگه ادامه نده ..ولی حالا رفیقم عضو بادرانه کلی از مطلبا و تجربیات دیگرانو براش فرستادم...ولی میگه ن  خنده دار تر اینکه میگه تو از کجا میدونی اونا عضو بودن.شاید نبودنو الکی اومدن ک حرف در بیارن..و با سر داره میره...امیدوارم یروزی این شبکه ها از ریشه خشک بشه.تا با وعده و وعید هاشون نیرو ی جووناو ب بازی نگیرن...انشاله ک ریشه کن بشه ب امید خدا..و ممنونم از شما ک سایت بسیار خوبی رو در اختیار گزاشتین...اجرکم عندا...
سلام
دست مریزاد واقعا...
این شرکتها واقعا آدم و رفتارشو عوض میکنند
ی مدت خیلی بمن گیر دادند که بیا عضو شو و منم به صرف کنجکاوی که واقعا آدم کنجکاویم تو جلساشون شرکت کردم....
این افراد کلاهبردار آدم ر. تبدیل به ی هیولای ماتریالیست میکنن
ی هیولای پولکی....به طرف یاد میدن راحت دروغ بگه راحت از همه چیزش بگذره....
افقط و فقط آدم پول رو بشناسه...
من خودم ی دختر حدودا 17ساله دیدم که تو جلسات مدام میگف من درآمد ماهی 50 میلیون میخام!!!!
فکرشو بکنین!!!
ی دختر 17 ساله که باید مقتضای سنش رفتار کنه دخترونگی کنه تبدیلش کردن به یه هیولای پولخوار....
ی جور لیدرهاشون مثل عرفانهای نوظهور هستن که البته همه اینه روانشناسی شده و هدفداره...
تو جلساتشون میگفتن هروقت اسم لیدرتون اومد براش دست بزنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بنظرتون این کار چقد شبیه صلوات فرستادن ما بعد از شنیدن نام مبارک محمد؟
بنظرم اینا از بیخ و بن آدم رو نابود میکنن...
وقتشو میگیرن
پولشو میگیرن
خانوادشو میگیرن
شخصیتشو میگیرن(مجبوری چای و شامپو ...دستت بگیری بندارزی به آشناها)
عقیدتم میگیرن...
بماند که بنظرم بسیار فساد اخلاقی صورت میگیره....
با سلام من در صدد تحقیق برای ورود به شرکت بازایابی شبکه ای بودم که از امام زمان مدد خواستم و بعد سایت شما را دیدم واقعا به من کمک کرد خدا یاریتان دهد حتما فعالیت خود را ادامه دهید یا علی

پول حلال اگر چه کم باشه اما برکت الهی موجب اثر بخشی اونه اما مال حرام اگر یک اقیانوس هم بشه بازم کارگشا نیست که فساد آوره . اگر یک قطر خون نجس در یک دبه شیر مخلوط بشه تمام شیر نجس میشه و از نظر شرعی حرامه پس نزارین به این راحتی پولهای مشکوک و حرام توی زندگی شما بیاد .

من تجربه کردم که ده هزار تومان حلال گاهی از یک میلیون پول حرام کارگشا تر بوده

برکت دست خداست . فریب نخورید به ازی یک میلیارد خرید هزاران جوان بیچاره فقط یک میلیون پورسانت بین صدها نفر تقسیم میشه هر چی زیر گروه ها بیشتر بشن سود 90 درصدی مال شرکتها و گذاشتن وقت و عمر و پول مال اعضای گروهه و از هر 70 هزار نفر یک تیم فقط 5 الی 10 نفرپورسانت بالا میگیرن و بقیه جاده صاف کن خالین .تمامی مراجع درامد رو مشکوک و حرام اعلام کردن

راستی اینو یادم رفت بگم تو خیابونی که ما زندگی میکنیم یک خانواده ای هستن که خیلی روابط اجتماعی خوبی دارن پسرشون بادران کار میکنه فروش خیلی خوبی هم تو 2 ماه داشته حالافرض کنید یک نفر دیگه مثه من بیاد تو این کار(قصد شرکت داشتم منصرف شدم)با هزار امید و آرزو و وعده هایی که به من داده شده و کلی وقت و هزینه ای که قراره برای فروش این کالاها صرف کنم،به نظر شما من شکست نمیخورم؟؟؟ قطعا شکست میخورم  چون حداقل یک سوم آشناهای ما مشترک هستن،بازار قبلا اشباع شده و من قراره دست و پای بی خود بزنم تازه من فقط از وجود همچین رقیب قدری خبر دارم چه بسا تو هر کوچه ای حداقل 2 یا3 نفر دارن فعالیت شبکهای می کنن(بادران، پنبه ریز،......)
حالا خودم شکست بخورم مهم نیست،میگم میبایست چشامو بیشتر باز میکردم ،،،ولی اگه نفر دیگه ای رو گرفتار کنم چطور با عذاب وجدانش میتونم روبرو بشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودم کمی شک داشتم ولی خداوکیلی چشامو باز کردین ممنونم.   
پاسخ:
ممنون از شما
نظرات شما را در قسمت تجربیات دیگران نقل خواهم کرد.
موفق باشید
سلام سپاس از صبرتون.از طرف پنبه ریز و هم از طرف بادران پیشنهادهمکاری داشتم.منم بابت این حرفاشون شک داشتم که این سودهایی که میگن چطور ممکنه آدم بدست بیاره؟دوستم رو دیروز دیدم که چه تلاشی بابت فروش محصولات می کرد، کلی هزینه ی تلفن بابت فروش،هماهنگی افراد برای تشکیل کلاسا،برای توجیح کردن آدمابابت خرید کردن ازاون و عضویت در شبکه و...
کلی زمان بابت تشکیل کلاس وتوجیح مصرف کننده باید صرف بشه کلی باید دروغ بگی حتی به آدمایی که اطرافتن...
ازبیکاری جوونا سو استفاده میکنن.
همین الان پیام لغوهمکاری رو فرستادم.برام دعاکنید یک کار خوب پیداکنم.
پاسخ:
سلام
خداوند منان را شاکرم که تنوانسته اید خود را نجات دهید.
برای شما بهترینها را آرزو میکنم.
«و مَن یتّقِ اللهَ یَجعَل له مخرجا. و یرزقه من حیث لا یحتسب. و من یتوکل علی الله فهو حسبه» (آیات 2 و 3 سوره مبارکه طلاق)
موفق باشید
با سلام ...من الآن شش ماه هست توی شرکت بادران مشغول به فعالیت هستم...این شرکت فعالیتش میگن از طرف حوزه علمیه تایید شده؟آیا ما باور کنیم؟
پاسخ:
سلام
خیر

الان این شرکتها سه سال است که مشغول به کار هستن

بالاسری هاشون درامدمیلیونی دارن من به شخصه  خودم دیدم که درامد 19 میلیونی داشت .....اولین شرکت هم که مجوز گرفته شرکت بادران گستران هست

و به خود بنده هم فتوای  پنجم رهبررا نشان دادن که رهبر گفته صورت شرعی ندارد

جوابی برای دوستم که منو به این کار دعوت کرده ندارم

پاسخ:
1. این شرکتها بیش از سه سال است که در حال فعالیت میباشند.
2. درصد بسیار ناچیزی به سودهای آنچنانی میرسند. اما شما باید تحلیل آماری داشته باشید. چند نفر و چند درصد از افراد به هیچ سودی نرسیده اند؟ چند درصد به درآمد بالای 10 میلیون رسیده اند؟ چند درصد این احتمال وجود دارد که شما با صرف نظر از اشکالات فقهی، اخلاقی، جامعه شناختی، آموزشی و... بتوانید به درآمد بالای 10 میلیون برسید؟ فکر میکنم این احتمال کمتر از 1% باشد!!
3. اینجا را مشاهده فرمائید.
دوست عزیز؛ بنده مدتهاست در این زمینه تحقیق کرده ام و تصریح میکنم که این شرکتها بیشتر به یک دام شبیه هستند.
موفق باشید

سلام

رهبر در فتوای پنجم که میفرماید صورت شرعی ندارد !!!!!!

تکلیف چیست؟

پاسخ:
سلام
قبل از تصویب هر گونه قانون توسط مجلس و شورای نگهبان، نباید ذر این شرکتها عضو شد.
موفق باشید
سلام و ممنون از سایت خیلی خوبتان.حوصله ای که به خرج می دهیدمن هم عضوهستم شرکت سیمرغ.خرید یک میلیون .که البته میگن هرچی دوس داری خریدکن امایه میلیون بهتره.بخدادارن کلاه سرمون میدارم. جلساتشان ذهن آدم روشستشومیده.بیوگرافی که ازبیست وچهارساعت قبل توسط بالاسری بهشون میدن میدونم چطوری ذهنتوشستشوبدن.من که به حرف رهبر عزیزم احترام میدارم وفرداصبح انصراف میدهم وزیردستانم را
هم ازاین کارمنصرف میکنم.بخدانمیدونستم پولش حرامه .ممنون ازسایتتون.چقدرتوجلسات خودمان وپدرهایمان تحقیرشدنداونهای که رفتندمیدونن من چی میگم
با سلام خدمت شما بزرگوار
خواهش میکنم با یک مثال عینی توضیح بدید خیلی ممنون میشم
چون تئوری توضیح دادید یه مقدار هضمش سخته اگه مثال عینی بزنید مطمئنم برای خیلی های دیگه که مطلبو درست متوجه نشدند هم مفید باشه...خیلی ممنون
خیلی ممنون از تحلیل زیبای شما
من خودم راجع به شرعی و حلال نبودنش دنبال تفسیر درست میگشتم.
واقعا تفسیرتون کامل و عالی بود
پاسخ:
با تشکر از شما
باسلام.بنده از طرف دوستام به بازاریابی شرکت سیمرغ دعوت شدم نیاز مبرمی به کار و کسب درآمد دارم نمیدونم چکار کنم پول حرامم نمیخوام.مدیر سیمرغ امسال نمونه شده یعنی بازم مشکل داره
پاسخ:
سلام
نمونه شدن، مشکل شرهی را حل نمیکند
موفق باشید
سلام وقت بخیر؛من از اواخر آذرماه وارد اینکار شدم؛یکی از همکارانم که استاد دانشگاه هستند از مهرماه به اینکار وارد شدند؛اواسط دی ماه بود که پی بردم اینکار حرام است؛ولی انها با توجیه گفتند که مراجع رآی به حلالیت دادند،و این کار مشکلی ندارد؛ولی من الان نمیدانم که هنوزحلال است یا حرام؟؟افرادی که دراینکار هستند فقط باوعده های دروغ و مثبت اندیشی و درامد ملیونی سعی دارند مجموعه ها رو حفظ کنند ولی درواقعیت فقط عده ای موفقند که وجدان خود را زیر پا بگذارند،اینده این تجارت چه میشود؟یکی از عزیزان من دراینکار است و محو ان شده؛نگرانش هستم؛من خودم لغو کردم این فعالیت رو،لطفا بگید ایا حرام است هنوز؟؟و من چطور عزیزم رو از اینکار نجات بدم؛ممنون از سایت خو شما
پاسخ:
سلام
این کار طبق دیدگاه مراجع بزرگ شیعه حرام میباشد.
در مورد دوستتان باید دیدگاهی واقع بینانه به او داد. این وظیفه افراد دلسوز است!!
با تشکر از شما
موفق باشید
  • دین گریز آزاده
  • سلام،

    اول از همه اینکه دست مریزاد، همین که این قدر صبر و حوصله داری که همه کامنتا رو بخونی و جواب بدی خودش جای قدردانی داره،
    من آدم متدینی نیستم، برام حلال و حرومیش هم مهم نیست، برام مهم نیست مراجع چی میگن، اما معتقدم وقتی داری وقت و انرژی میذاری و کارتو انجام میدی، مردم نمیخرن، به خاطر عدم نیاز به کالا و شاید برند کالا، این درسته که شما هیچی دریافت نکنی فقط و فقط به خاطر انتخاب اشتباه کالا و برند نامناسب از سوی مدیران شرکت؟
    یکی از دوستان حرف خوبی زد، درواقع مصرف کنندگان شبکه ایه. از طرفی دلم واسه جوونا میسوزه که با یه سری اعداد و ارقام قلمبه سلمبه سعی میکنن از انرژی جوونیشون به بهترین شکل استفاده کنن، و در صورتی دستمزدشون رو بپردازن که حتما براشون سودآوری داشته باشن. فرض کنیم شرکت کیفیت کالاشو به شکل فجیعی پایین آورد، تکلیف چیه؟ اون همه آموزش، اون همه شاخه چینی و صغری کبری همش به باد فنا میره. متاسفانه مساله بیکاری، جوونا رو به سمت همچین کارایی با اینچنین امنیت شغلی پایینی میکشونه.
    این عینیت نظام کاپیتالیستیه که بالا دستی ها با کار کمتر سودهای چند برابری نسبت به زیر دستان میگیرند. درسته که نتیجه ی کار گذشتشونه اما در هر صورت پول بابت کار نکرده بی معنیه. دوستان نمیگم سر این کارا نرین، به هر حال هرکسی دلایل خودشو داره، اما میگم قبلش حتما گزینه های بیشتری رو بررسی کنین. بازم ممنون.
    در پناه حق
    پاسخ:
    سلام
    با تشکر از شما
    موفق باشید
    من باید چند بار دیگه پیام بذارم که یه جواب بگیرم .. پس شماها هم ما را سرکار گذاشتید ..خستم واقعا خستم سه ساله شوهرم داره این کارا انجام میده همش وعده و وعید...من با ماهی 100هزار تومن چطوری زندگی کنم اجاره خونه بدم یا ........ترا خدا اگه این کار مشکل داره خواهش میکنم یه راهی قرار بدید تا بتونم شوهرم را قانع کنم
    پاسخ:
    سلام
    باید ایشان را از زاندانی که در این شرکتها برای او در ذهنش ساخته شده اس نجات دهید.
    میتوانید از مشاوره با افرادی که زمانی در نتورک بوده اند و اکنون آن را رها نموده اند استفاده کنید.
    موفق باشید
    سلام وتشکر
    یک تفاوت قابل تامل در مساله بازاریابها:
    1.در عموم شرکت ها و کارخانه ها برای فروش محصولات خود افرادی را استخدام میکنن و با آنها قرارداد میبندند که محصولات شرکت را در بازار به فروش برسانند و به ازای فروش بیشتر با درصد مشخص حقوق دریافت کنند.
    2.اما در بازاریابی شبکه ای فرد به هنگام ورود به شبکه باید مقداری از محصولات شرکت را برای خودش بخرد ودر مرحله دوم اگر توانست همان اموال خودش را بفروشد سودی هم شامل او میشود.نکته اینجاست که بازار هدف شرکت های شبکه ای دقیقا خود بازاریاب است چون با ورود هر بازاریاب در هر سطحی از شبکه ،محصول شرکت تا میزان مشخص به خود او فروخته میشود پس با ورود هر بازاریاب شرکت سود خود را برده است.حال اگر بازاریاب آن محصولات را فروخت سود کمی هم عاید او میشود.مثال:شرکت الف را 5 نفر تاسیس میکنند . اینها با روش بازاریابی شبکه ای هر کدام 3 نفر را وارد میکنند.شرط ورود بازاریاب خرید 200 هزار تومان است. پس تا الان در اولین گام 15*200000=3 میلیون داخل جیب شرکت رفته.چقدر سود برای هر بازاریاب؟ در صورت فروش محصولات ده درصد سود ،20 هزار تومان هر بازاریاب .گام دوم: هر بازاریاب 3 نفر همراه میکند.پس مجموع بازاریابها تا کنون 45 نفر.(یکی از قوانین شرکت های شبکه ای:هرماه هر بازاریاب باید حداقل مثلا 200هزار تومان خرید کند تا بتواند در سود شبکه ای شریک باشد) خب حالا در ماه دوم همان گام دوم: 45×200000=9 میلیون تومان سرمایه شرکت(5نفر موسس) و در بهترین حالت که همه بازاریابهامحصولات شرکت(اموال خودشان)را فروخته باشند (20+20+15)یعنی برای اولین بازاریاب ها(سود ماه اول+سودماه دوم+هدیه شرکت برای عضوگیری)
    میشود 55000 تومان .تا حالا بازاریاب 400 تومان سرمایه گذاری کرده وسود 55 تومان بدست آوردهبعد از 2 ماه تلاش زیاد برای فروش اموال خودش!.شما همین را ادامه بده میبینید مثلا بعد از 5ماه تلاش بازاریاب و توانا در فروش همه محصولات،وسرمایه گذاری اجباری 1میلیون ،سود 200 هزارتومان.اون هم برای اولین بازاریابهای متصل شده به 5 موسس .حالا سرمایه 5 نفر موسس چقدر شده بعد 5 ماه؟ تعجب نکنید بدون هیچ فعالیت بازاریابی 243 میلیون تومان.نکات:243میلیون را فقط بازاریابها ازجیبشان به شرکت داده اند نه اینکه واسطه باشند.یعنی بازارهدف همین بازاریابها هستن.2.در شرکت های هرمی فقط نفرات اول یعنی موسس ها سود کلان میبرند که اگه در سال اول هم یهو پا به فرار بگذارن چن میلیارد با خودشون از جیب مردم ازکشور خارج مینمایند خیلی باکلاس.3.عموم بازاریابها نمیتوانند همه محصولات را بدلیل اشباع جامعه بعد از مدتی بفروشند در حالیکه شرکت سود خود رابرده چون بازاریابها آنهاراخریده اند. نتیجه:به اطرافیانتان خدمت نمیکنید!بلکه...
    ممنون از حوصله ای که به خرج دادید.
    سلام
    اگر وارد این شبکه بشیم و فقط از طریق خرید و فروش و سود حاصل از اون درامد بدست بیاریم و هیچ عضو جدیدی نگیریم باز هم درامد حلال نیست؟؟
    پاسخ:
    سلام
    جهت اطلاع با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید
    موفق باشید
    سلام من چند وقتیه که وارد شرکت پنبه ریز شده ام ایا ین کار قانونی است یا نه
    پاسخ:
    سلام
    این شرکت دارای مجوز میباشد
    اما از نظر مراجع بزرگ شیعه حرام میباشد
    علت این حرمت عدم وجود قانون مصوب از طرف مجلس درباره این مطلب میباشد.
    موفق باشید
    سلام - من دیروز پیام گذاشتم  ولی پیامم هنوز روی وبلاگتون نیومده.. خیلی دوس دارم بگم حتی اگه به حلال و حروم بودن این کار اهمیت نمیدید به این فک کنید که این کار زندگی و اطرافیانتون را ازتون میگیره یه نوع اعتیاد ..هر روزم که با مسائل روانشناسی و تفریحات جذابترش میکنن. بعد از چند سال متوجه میشی چی به سرت اومده حتی اگه درآمد خوبی هم داشته باشه....شوهر من 2- 3 ساله این کارا انجام میده . به تنها چیزی که فکر نمیکنه به من و بچه 2سالشه ---انگار تموم دلخوشیم این وبلاگ شده که سر بزنم  و روزی را ببینم که این کار به کل جمع شده و من دوباره زندگیما به دست میارم--خواهش میکنم پیام منا به گوش مسئولین برسونید ..خودم به خاطر زندگیم نمیتونم پیگیر مسئله بشم 
    سلام . از مطالب خوبتون مچکرم. همسرم چند سال است در یکی از همین شرکتها فعالیت میکند . هر چیزی تو زندگی داشتیم را از دست دادیم. من مخالف این شغل هستم نه به خاطر درآمد هر چند در آمدی هم نداشته و فقط در آمد بالاسریهاشون هر روز اونا را حریص تر میکنه و وعده های پوچ و تو خالی..مهمترین دلیل مخالفتم اینه که این کار زندگی را ازتون میگیره تمام افراد دور و برتون را فراموش میکنید و فقط همه زندگیتون تیم و کارتون میشه. به من بگید من یه زن تنها با یه فرزند دو ساله چیکار کنم ..ترا خدا اگه هنوز وجدانی برای مسئولین مونده رسیدگی کنند.
    بی نهایت از زحماتتون و مطالب جامع و مفیدی که در اختیارمون قرار دادید سپاسگزارم، خیلی خوب همه ی سوالات ذهنی را پاسخ داده اید و به بحث گذاشته اید، اجرتون با خدا
    موفق باشید

    من یه ساله تو ی شرکت بیز هستم.هیچ در امدی ندارم.کارخیلی سخته.واقعا این درامد ها درمقابل این همه سختی هیچه. اما این درامد کاملن حلاله چون نتیجه روزها آموزش دیدن و آموزش دادنه.همه ی افراد به امیدوهدفی میان پس مسؤولیت شدیدا سنگینی روی دوش من و امثال من هستش.کی این مسؤولیت رو قبول می کنه مرد میخاد مرد میخاد مردمیخاد هرکی مرده بیاد کارکنه من میگم وقتی به خاطر اهداف بقیه کارمیکنی نه خودت اونوقت شرافت داری و مستحق پاداش هستی.اگه مردی بیا.هرچند میدونم نظرمو ثبت نمی کنین.
    پاسخ:
    با همین حرفها و تبلیغات است که توانسته اند شما را یک سال بدون آن که درآمدی داشته باشید در اختیار خود بگیرند...
    کمی چشمان خویش را باز کنید!!
    با سلام
    بنده چند روزی هست که در یکی از این شرکت های بازاریابی شبکه ای مشغول ب کار سده ام و وقتی با افراد بالاسری در مورد وجوب شرعی بودن این فعالیت صحبت میکنم ایشان کتاب فقه و بازاریابی شبکه ای رو برام معرفی میکنند ( چاپ آستان قدس رضوی) و یا استفتاء حضرت آقا رو بیان میکنند و در پایان یادآور میشن که حضرت آقا گفته اگه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسه مشکلی نداره
    و ابن در صورتی است که ادعا میکنند مجلس و شورای نگهبان تایید کردند این فعالیت را،هم چنین وزارت صنعت بهشون مجوز داده،در کنار این ها وزارت اطلاعات پشتیبان و حامی این نوع فعالیت می باشد چرا که ب اقتصاد ملی کمک میکنه،لطفا روشنگری کنید تا مسئله رو درک کنیم
    پاسخ:
    سلام
    من در مکاتبه با آقای نریمانی (نویسنده کتاب)  به ایشان گوشزد کزدم که عده ای با سوء استفاده از کتاب ایشان و آرم آستان قدس رضوی، فعالیت های شبکه ای را توجیه مینمایند.
    ایشان در پاسخ فرمودند که در کتاب یادآور شده اند که 11 تن از مراجع تقلید این کار را حرام میدانند.
    به هر حال باید قبول کرد که این کتاب نتوانسته است مقصود نویسنده را بطور صریح بیان نماید و وسیله ای برای سوء استفاده شده است.
    اما در مورد قانون باید گفت که چنین قانونی در مجلس تصویب نشده است و اگر مصادیقی را برای شما ذکر میکنند، سوء استفاده از تشابه اسمی و مطالب بی ارتباط میباشد.
    موفق باشید
    به نظر من سوء استفاده از احساسات جوانان است به طور مثال اگر 10هزار نفر فعال بازاریاب وجود داشته باشد برای همه این افراد که تصاعد گفته می شود حدود 5000 هزار نفر مجموعه در نظر بگیریم چیزی در حدود 50 میلیون نفر میشود چون در پرزنت گفته می شود در تصاعد است که در آمد بالایی کسب می شود رسیدن به این تصاعد زمان زیادی می طلبد در حالی که هم اکنون بیش از 200 هزار نفر در کل شرکت های مجاز در حال کار هستند پس دروغ است که یک درآمد استیبل دارد وحتی صحبت از درآمد چند صد میلیونی به میان میآید اگر هم در آمد بدهد بیشتر به افراد بالا مثلا 1000 نفر اول در کل همه شرکهای نتورک میدهد مابقی برای اهداف این تعداد به اصطلاح لیدر کار میکنند سوال اینجاست آیا افراد پایین دستی به این درآمد دست پیدا میکنند یا در جهت سود دهی افراد بالا کار میکنند کار در این نوع بازاریابی  فقط به صرف همون 1000 نفر اولی است که وارد میشوند بقیه باید فقط اهرم این هزار نفر لیدر شوند همه افراد در این مجموعه ها اگر تازه این کار را شروع کرده اند یک سال یا دو سال دیگر به این نتیجه می رسند که خودشون اهرم شدن ودرامد ماهی 50 100 میلیونی روریا بوده می توانند خودشون تو این به اصطلاح 2 الی 4 سال به این نتیجه برسند.
    من خودم تو جلسات شرکت کردم اگه میخواستم حتما یکی از موفق ها میشدم
    ولی بلاخره مسلمونم و مرجع تقلیدم گفته حرامه 
    دنیا زود گذره ادم نباید هر پولی را قبول کنه
    من افتخار میکنم چهار سال عمران خوندم و در اینده هم زندگی سالمی خواهم داشت 
    تشکر از سایت خوبتون
    دو سال اززندگیم وعمر و اموال و عابروم و پنبه ریز ازم گرفت، چرا از اول نگفتین؟همیشه وقتی مردم بدبخت شدن اطلاع رسانی میکنین؛
    اون طرف همه دارن میخورن وبچاپ بچاپ، این طرف ما....
    خواستم بگم من یکی از بهترین دوستانم و بخاطر پنبه ریز از دست دادم
    توی جلسات بایه پسری آشنا شد و با وعده و عیدهاش گول خورد و در یکی از شوی محصولات که خونه یکی دیگه بود مورد تجاوز واقع شد و بعد خودکشی کرد
    منم عابروم رو از دست دادم با ارتباطهایی که مثلآ با همکاران نتورکی داشتم حالامردم به چشم دیگه ای نگام میکنن.  خداااااآ  چرااینجوری شد؟!؟!؟؟؟؟؟
    با سلام و تشکر از مطالب و پرسش پاسخ های کاملتون.پورسانت یکی از دوستانم دراین ماه حدود 4تومن بود و هر ماه رو ب افزایشه با توجه به حرام بودن کار چرا چرا چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا جلوی کار را نمیگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حدودا 300 نفر در پارک سالاریه قم فعالیت دارند و روزبه روز تعدادشون رو ب افزایشه
    سلام 
    خدا خیرتون بده. از بحث های کامل و جامع و کاملا علمی با سند و مدرک معتبر این وبلاگ لذت بردم.من چند وقتیه که وارد این کار شدم  و اطلاعات کامل در مورد بازاریابی شبکه ای و پلن های درآمدی و نحوه کار کردن در این شرکت ها را دارم. با کامل شدن اطلاعات شرعی خودم از این کار بیرون میام و سعی می کنم به بقیه دوستانم این مطالب رو انعکاس بدم. وسیله توجیه برای کارکردن در این سیستم وجود داره ولی به نظر من هرکس براش حلال و حروم مهمه این کارو کنار میذاره.  الخیر فی ماوقع
    خدا خیرتون بده به خاطر اگاه کردن مردم،من تو یکی از این شرکت ها عضو هستم به نظر شما چطور دیگران را اگاه کنم...یا علی....
    پاسخ:
    سلام
    آنچه حق یافته اید را به دیگران منتقل کنید. و البته مانع شما خواهند شد. اما در حد توان خود وظیفه خود را انجام دهید.
    موفق باشید
    با سلام
    ولی توضیحات که بنده خوندم هیچکدام به نحوه کار پنبه ریز مطابقت نداشت
    بنده خودم روی حرام.وحلال بودن خیلی حساسم اما اصلا شرکت پنبه ریز مشکلات که شما گفتید ندارد وعادلانه است.
    استفتائات حضرت اقا نگاه کردم اصلا چنین چیزی مطرح نکردند منبع بفرستید لطفا
    پاسخ:
    سلام
    منبع این منابع از سایت مقام معظم رهبری میباشد. کد بالا را در بخش پیگیری پاسخ وارد نمائید.
    سلام من متن بالا رو نخوندم ولی حکم علما و توضیح بازاریابی رو خوندم در ضمن نظرات و پاسخها رو خوندم . از نحوه پاسخگویی به سوالات واقعا لذت بردم. از این که بحث در یک فضای علمی صورت میگیرد. این رو در کمتر سایتی دیدم . خدا خیرتان دهد که وقت خود را برای دوستانتان خرج میکنید .... یا علی
    پاسخ:
    سلام
    از شما متشکرم
    موفق باشید
    با سلام
    در تکمیل فرمایش شما
    شرکت ادعا میکند 50% از سود حذف واسطه و تبلیغات را به بازاریابان خود میدهد
    بر فرض محال که واقعا این مقدار 50% باشد پس بازاریاب شرکت باید کالا را با 50% تخفیف بخرد ولی در عمل با 10% تخفیف میخرد و این حجم زیاد پورسانت تا انتهای ماه در حساب شرکت میماند و در انتهای ماه این 50% که بسیار کمتر از این عدد است بین شبکه تقسیم میشود((به شکل نا عاذلانه)) پس این پورسانتها از سود شرکت نیست و از سود بازاریابان است و با توجه به اینکه افراد بالا دستی سود بیشتری میگیرند پس از سود افراد زیر شاخه میخورن(آکل مال به الباطل))
    و با یک حساب سرانگشتی (نوشتن سری توانی) شاخه (n,n-1) که 90% اعضا را تشکیل میدهنذ هیچ سودی ندارند و این سیستم نیز ظرفیت مشخصی دارد
    پیشنهاد برادرانه:
    شرکت نام خودرا به خریداران شبکه ایی تغییر داده تا مشکل شرعی بودن کار نیز حل شود :))
    پاسخ:
    سلام
    بخشی از پورسانتی که باقی میماند مطابق پلن شرکت بین 6 سطح بالاتر تقسیم میشود. باقی مانده نیز صرف پاداشها و هزینه های خود شرکت میگردد.
    بیان شما از جهاتی صحیح و از جهاتی غیر صحیح میباشد. این پورسانت ها از سود خود شرکت است. اما شرکت هزینه زحمات بازاریابان را به درستی پرداخت نمیکند.
    موفق باشید
    سلام.من تحقیقم رو کامل نکردم و با دعوت یکی از دوستان مورد اعتمادم وارد کار شدم و مبلغ یک میلیون تومان خرید اولیه انجام دادم.حالا تکلیف من به عنوان فردی که مکلف به تقلید از مقام معظم رهبری میباشد چیست؟
    آیازنده کردن سرمایه ام با فروش اجناس دچار مشکل هست؟
    پاسخ:
    سلام
    اگر میتوانید اجناس را پس بدهید.
    در غیر این صورت اسن اجناس از سرمایه حلال شما میباشد و فروختن آن به قیمت معمول در بازار اشکالی ندارد.
    موفق باشید
  • خدا عاقبت همه ما رو بخیر کنه
  • خیلی عالی بود . واقعا از صبر و حوصله شما برای پاسخگویی به سوالات جوانان سپاسگزارم . لطف خدا شامل حالم شد واین سایت رو وسیله ای برام قرارداد تا راهم رو پیدا کنم
    با تشکر
    پاسخ:
    موفق باشید...
    سلام واقعا ممنونم،خدا رو هزار مرتبه شکر که وبلاگ شما رو پیدا کردم،به قول یه فرمانده جنگ که میگفت هر چی پیر امت بگه همونه اگه بگه حروم یعنی حروم بی حرف پس و پیش
    پاسخ:
    سلام
    موفق باشید
    سلام مرسی اقا من با بحث حرام بودن کاری نداشتم ولی با خواندن سوال و جواب های شما به چند جواب خودم رسیدم مرسییییییییییییی

    نظر مرجع تقلید اینجانب که تماس مستقیم داشتم و پرسجو کردم این بود، یازاریابی شبکه ای حرام است و نیازی به پرسش از مجتهد دیگر نمی باشد.
    در این که حرام است شکی نیست .
    حالا که حرامه پس چرا برای جلوگیری آن اقدامی صورت نمیگیره؟؟؟یه روز رفتم بازاریابی شبکه ای دیدم کلی دختر و پسر جوان که از کار خوشون زدن و اونجا نشستن، با اون ظاهر آنچنانی و نچندان خوب ....در حال فعالیت هستن، از شما خواهش میکنم کاری کنید تا جلوی این فعالیت ها گرفته بشه و برای ممنوعیت کار این شرکت ها اقدامی کنید.
    پاسخ:
    در اینباره باید از مجلس خواسته شود تا قانون لازم را در اینباره وضع تماید.
    میتوانید از طریق نامه نگاری و یا ارتباط با نماینده شهر خود این درخواست را به مجلس منتقل نمائید.
    برای مثال میتوانید نامه ای با امضاهای فراوان تهیه و به مجلس ارسال نمائید.
    اکنون زمان آن است که عده ای دلسوز نسبت به این قضیه اقدام لازم را انجام دهند.
    موفق باشید
    ضمن عرض سلام.چند روز پیش از طریق شخصی برای فعالیت  بازاریابی شبکه ای  دعوت شدم،بعد از مراجعه به سایت شما متوجه حکم مراجع تقلید در این مورد شدم.که پس از طرح این موضوع در گروه، به پیشنهاد اعضای گروه در جلسه ای موضوع را برای امام جمعه شهرمان در جلسه ای حضوری شرح دادیم که ایشان گفتند که از نظر شرعی ایراد ندارد. به نظر شما می توانم با توجه به این نکته فعالیت خودم را در این شرکت شروع کنم؟
    پاسخ:
    سلام
    دوست عزیز؛ از این دقت شما تقدیر و تشکر میکنم
    در این موارد وظیفه شما تبعیت از مرجع تقلید خود و ولی فقیه میباشد.
    سخن دیگران برای شما حجت شرعی به شمار نمی آید.
    موفق باشید
     کسی که آموزش میده خودش قبلا جزوآموزش گیرها بوده.پس تقریبا میشه گفت درسی رو که گرفته پس میده. به عبارتی زکات علمش رو پرداخت میکنه.
    ودر مورد اون دیوار.... چیزی که تو یه قرارداد به امضای دو طرف(در صورت رضایت کامل) میرسه پس از طرف هر دو طرف باید  اجرا بشه. اینم نظر من بود
    پاسخ:
    دو نکته در پاسخ به دو جمله شما:
    1. هر علمی پسندیده نیست و زکات ندارد. مثلاً دزدی کردن هم مهارت و فنی قابل توجه است. اما آیا میتوان به بهانه این که دزد باید دزدی را به دیگران بیاموزد، آموزش دزدی را نیکو بدانیم؟ همچنین است جادوگری، روش اختلاس، جرائم اینترنتی و... .
    2. رضایت طرفین در معامله، شرط لازم است، اما شرط کافی نیست. مثلاً در قمار نیز طرفین به این معامله قماری رضایت دارند، ولی این به معنای صحیح بودن قمار نیست.
    توضیحات بیشتر را در سایر مطالب جستجو نمائید.
    موفق باشید
    سلام
    چند روزی بود دنبال وجه شرعی این تجارت بودم
    مطالبی که فرمودین کامل و جامع بود
    و واقعا مورد استفاده قرار گرفت
    لااقل برای من
    دیدم ارزشش رو داره ثبت نام کنم و بگم که واقعا ممنون از این آگاهی بخشیتون.
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    از حسن نظر شما بسیار متشکرم.
    لطفا دقت کنید که برخی از مطالب این وبلاگ، نظرات خود من و برخی از سایر منابع اخذ شده است.
    ماخذ مطالبی که از سایر منابع اخذ شده، در ابتدا یا انتهای آن مطلب درج گردیده است.
    موفق و سربلند باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">