بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

این پنجمین فتوایی است که از رهبری درباره حرمت بازاریابی شبکه ای در این وبلاگ قرار میگیرد.

برخی ادعا دارند که اگر کار بازاریابی بطور صحیح برای مراجع عظام توضیح داده شود، آنها حکم به حلّیّت این فعالیت خواهند داد.

در این استفتاء کار بازاریابی شبکه ای بطور کامل برای مقام معطم رهبری توضیح داده شده است و ایشان در پاسخ مانند همه فتاوایی که قبلاً از ایشان نقل شد، حکم به فتوای بازاریابی شبکه ای فرموده اند.

میتوانید این استفتاء و پاسخ آن را در بخش پیگیری پاسخ استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری با کد پیگیری 6f3c4b79c88b8463832ca20d51e905f9 مشاهده نمائید.

متن استفتاء و پاسخ آن بدین شرح است:

سوال:

به نام خدا

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

بازاریابی شبکه ای (نت ورک مارکتینگ ) روشی برای عرضه محصولات است که در آن تولید کننده به جای استفاده از پخش کننده ها که معمولاً حق کمیسیون بالایی برای عرضه محصولات دریافت می کنند، از طریق مشتریان خود و به صورت تبلیغ کلامی اقدام به عرضه و فروش محصولات خود می کند. در این روش معمولاً ۸۰درصد مبلغی که به عنوان کمیسیون به پخش کننده داده می شود، بین تولیدکننده و مشتری تقسیم می شود. در این روش مشتری، هم به تولیدکننده در فروش کمک می کند و هم منفعتی برای خود به دست می آورد که این منفعت می تواند به صورت یکسری تسهیلات خاص یا مبلغی معین به عنوان پاداش نقدی (پورسانت) باشد.

بازاریابی شبکه ای از حدود سال ۱۹۳۰ در امریکا آغاز به کار کرد و هم اکنون بیش از سه هزار کمپانی بزرگ و کوچک در سراسر دنیا برای عرضه و فروش محصولاتشان از این روش استفاده می کنند.

گفته می شود در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر که اصطلاحاً به آنها نت ورکر گفته می شود، در سراسر دنیا در بازاریابی شبکه ای فعالند.

از انجا که شرکت های هرمی سابق باعث ایجاد سابقه بد ذهنی در اغلب افراد می شود ابتدا لازم می دانیم به بیان چند تفاوت اساسی بین شکل جدید بازاریابی شبکه ای (چند سطحی) با شرکت های هرمی سابق بپردازیم:
۱- قانونی بودن: ۱۱ شرکت از وزارت صنعت و معدن وتجارت پس از مصوبه سال ۸۸ این وزارتخانه اقدام به فعالیت نموده اند که فعالیت آنها توسط نهاد های ذی ربط به طور کامل کنترل شده و مورد حسابرسی قرار می گیرد.

۲- وجود کالا: در بازاریابی شبکه ای کالایی با قیمت حقیقی و نه بالاتر از قیمت بازار در معرض فروش قرار دارد و شما میتوانید برای مصرف خود و اطرافیان کالا را خریداری و از تخفیف برخوردار شوید. اما در شرکتهای هرمی سابق عملا کالایی وجود نداشت و یا در صورت وجود کالا، بهایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن پرداخت می شد.

۳- در شبکه های هرمی اگر تعادل در یک شاخه حفظ نشود کل شاخه متضرر می شود. بدین خاطر اعضاء شاخه مجبورند، دقت بفرمایید ، مجبورند به هر شیوه ای متوسل شده تا عضو تازه ای را جذب نمایند. اما در بازاریابی شبکه ای افراد مختارند برای خود زیر مجموعه بیاورند.

۴- در شرکت های هرمی پرداخت حق عضویت اجباری است اما در بازاریابی شبکه ای عضویت رایگان است. یعنی فرد ابتدا مالباخته می شود و سپس برای جبران مال از دست رفته به تکاپو می افتد اما در بازاریابی شبکه ای در قبال پول پرداختی، جنس حقیقی دریافت می کند. البته شایان ذکر است که در بازار یابی شبکه ای برای مشخص شدن فعال بودن، هر عضو باید سطحی از خرید را انجام دهد تا شایستگی دریافت پورسانت حاصل از فعالیت گروه خود را داشته باشد.
۵- در شرکتهای هرمی فرد در راس هرم از سود تمام نسلهای مجموعه خود منتفع می شود اما در بازاریابی شبکه ای به گفته طراحان پلن درآمدی این موضوع در ۵ یا ۶ نسل محدود می شود.

۶- در شرکت های هرمی این امکان وجود نداشت که فردی که در سطوح پایین تر قرار دارد، درامد بیشتری از بالا دستی های خود داشته باشد، اما بر اساس پلن درامدی در بازاریابی شبکه ای این امکان به افراد داده شده است.

۷- شرکت های هرمی که باعث وارد آ مدن لطماتی به اقتصاد و جامعه می شد، اما فعالیت بازاریابی شبکه ای خدمتی بزرگ به جامعه و اقتصاد کشور در شرایط کنونی است چرا که مفاهیمی مانند ایجاد اشتغال، رونق تولید داخلی، ثروت آفرینی، حذف واسطه ها و هزینه های اضافه ناشی از نگهداری کالا، حمل و نقل و ... از جمله اهداف ترویج بازاریابی شبکه ای محسوب می شود.

۸- در بازاریابی شبکه ای درآمد به دست آمده بیش از آنکه وابسته به تعداد افراد هر گروه باشد باشد،به میزان فروشی است که هر گروه در قالب یک فعالیت مستمر و تیمی به آن دست پیدا می کند.

۹- سود شرکت هایی که از بازاریابی شبکه ای قانونی استفاده می کنند، فقط از راه فروش کالایا خدمات است. در یک سیستم سالم، اگر کسی بخواهد بدون خرید جنس وارد مجموعه شود، مانعی ندارد و حق عضویت به صورت مبلغی بسیار ناچیز دریافت می شود. در بازاریابی شبکه ای سالم، اساساً چیزی به نام ضرر وجود ندارد که افراد پائین هرم متحمل شوند چون هرکس در برابر پولی که داده، کالایا خدماتی که مورد نیازش بوده را با قیمتی پائین تر از قیمت بازار دریافت کرده و حتی اگر هیچ کس را نتواند در زیرمجموعه خود قرار دهد، باز هم هیچ ضرری را متحمل نشده است.
نحوه کسب در آمد در بازاریابی شبکه ای دارای مجوز:

بازاریابی شبکه ای عبارت است از ارائه خدمات واسطه گری به صورت شبکه ای به نحوی که خریداران کالانسبت به بازاریابی و جذب خریداران جدید اقدام کرده و درصدی از قیمت فروش کالابه وسیله بازاریابان زیرمجموعه شبکه متصل به خود را از صاحب کالا به عنوان پاداش یا پورسانت خدمات بازاریابی دریافت می کنند

هر شرکت دارای طرح درامدی خود می باشد که برای نمونه طرح درامدی شرکت پنبه ریز به پیوست می باشد. پورسانت خرده فروشی+ پورسانت فروش محصولات فروخته شده توسط گروه تا هفت سطح


در یک شرکت بازاریابی شبکه ای موضوعی تحت عنوان «کار تیمی» مطرح است و این نحوۀ همکاری و کار تیمی، بازاریابی شبکه ای را از دیگر انواع فروش و بازاریابی متمایز می کند.

در توضیح بیشتر باید گفت که سیاست های قانونگذاران و همچنین سیاست های قراردادی و اخلاقی شرکت های بازاریابی شبکه ای، به گونه‌ای است که افراد بالاسری اعضای زیر مجموعۀ خود را آموزش مستمر و گام به گام داده و حمایت متداوم در فروش و مجموعه¬ سازی می کنند. در واقع علت استحقاق یک بالاسری جهت دریافت پورسانت از فروش زیر مجموعه خود، حمایت و آموزش مستمر آن هاست. از مهمترین سیاست هایی که شرکت ها برای عملی ساختن این مسأله به کار می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. واجد صلاحیت شدن: واجد صلاحیت شدن یعنی شرکت به یک توزیع¬ کننده هیچ گونه پورسانتی در ماه پرداخت نمی کند مگر این که آن توزیع¬ کننده یک حداقل فروشی در آن ماه انجام دهد. این سیاست باعث می شود که یک توزیع ¬کننده حداقل فعالیت و فروشی در ماه انجام دهد و این¬طور نباشد که صرف داشتن یک جایگاه، از فروش زیر مجموعۀ خود پورسانت دریافت کند. در واقع این سیاست باعث فعال نگه داشتن مستمر یک توزیع ¬کننده می گردد. از طرفی توزیع¬ کننده ای که خود فعال است و فروش انجام می دهد، معمولاً به حمایت زیر مجموعۀ خود نیز می پردازد.

۲. توزیع ¬کننده های فعال و قدیمی تر نسبت به توزیع کنندگان جدید از علم و تجربۀ بیشتری برخوردار هستند و این علم و تجربۀ خود را نه یک جا، بلکه به طور گام به گام به اعضای جدید منتقل می کنند. اساساً در شرکت های بازاریابی شبکه ای، مسئولیت آموزش و حمایت مستمر اعضای جدید با افراد بالاسری است و طبق قرارداد شرکت ها، بالاسری ها موظف به آموزش و حمایت مستمر زیر مجموعۀ خود هستند.

۳. در دنیای امروز بحث «کار تیمی» و بازدهی بسیار بالای آن بر هیچ مطلّعی پوشیده نیست. در کار تیمی، اعضای یک تیم، جملگی در اهداف تعیین شده به یکدیگر کمک می کنند و موفقیت یک نفر موفقیت دیگری است. در شرکت های بازاریابی شبکه ای نحوۀ عملکرد طوری است که اعضای یک تیم فروش (شامل توزیع کننده و زیر مجموعۀ وی) در فروش محصولات و مجموعه سازی همکاری تنگاتنگ داشته و یکدیگر را یاری می‌رسانند؛ چرا که موفقیت یک نفر موجب موفقیّت و منتفع شدن قطعی دیگری است.

حال با توجه به انچه در بالا بیان شد و اهمیت کسب روزی حال و مطابق به موازین شرعی از شما مرجع عالیقدر خواهشمندیم تا حکم شرعی فعالیت در چنین شرکت هایی را به طریقی به ما اعلام بفرمایید.


:پاسخ

به طور کلى بازاریابى شبکه‌اى صورت شرعی ندارد؛ و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد؛ و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود.

 

نظرات  (۴۰)

ممنون از سایتتون
  • مشکات کیانی
  • سلام.
    من درجلسات این شرکتها شرکت وثبت نام کردم.
    ولی وقتی به من گفتند شبهه ناک است دست کشیدم وتحقیق کردم والحمدلله قبل از اینکه لقمه حرام ویاحتی شبهه ناک وارد زندگیم بشه متوجه شدم.
    درخواستی که دارم اینه که توروخداجلوی این فعالیت هاروبگیرید.
    جمعش کنید.همین لقمه های حرامه که مردم ماروبدبخت کرده.دختران وپشران یه جامعه اسلامی نباید اینقدر بی خیا باشند .بی حجابی ای که درکشور ماروبه گسترشه از عواقب همین کارهاوهمین درآمدهاوهمین لقمه هاست.
    باسپاس.
    من فقط یک سوال دارم
    چرا ما باید شبکه ای رو تبلیغ کنیم که باعث بشه جوونی که میتونی انرژیشو بذاره برای اختراع یا جلو بردن مرزای دانش تشویق بشه به دلالی مدرن باطل واقعا این شبکه یعنی تیشه به ریشه اقتصاد و فرهنگ متاسفم ب
     
     فتوای مقام معظم رهبری در مورد بازار یابی شبکه ای : بطور کلی بازار یابی شبکه ای صورت شرعی ندارد ، این قبیل موارد باید بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان باشد .  و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود .

    لطفا مشخص کنید منظور آقا از (و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود .) چیه خیلی متشکرم.
    پاسخ:
    منظور ایشان تصویب قانون در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان است. جهت اطمینان اینجا را ملاحظه فرمائید. همچنین سایر نظرات ایشان را میتوانید در همین سایت ملاحظه فرمائید.
    موفق باشید
    سلام منظور از پورسانت با واسطه چیست
    پاسخ:
    سلام
    پورسانت بی واسطه عبارت است از پورسانتی که شرکت به خاطر فروش شما به شما میدهد.
    پورسانت با واسطه، پورسانتی است که به خاطر فروش قرد زیر دست شما به شما تعلق میگیرد.
    موفق باشید
    سلام
    بنده به سایتی که شما دادید برای پیگیری مراجعه کردم وکد پیگیری را نیز زدم ولی متن استفتاء برام نیورد بلکه گفت ار سال میشه.(فک کنم ارسال میشه به ایمیل شما)
    لطفن راهنماییم کنید

    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه مدتی است که ساختار سایت ایشان تغییر کرده است.
    من جهت حل این مشکل با روابط عمومی سایت معظم له مکاتبه کرده ام.
    دوستی که یکی از استفتائات را ارسال کرده است نیز قرار است عکس آن را برای من ارسال کند.
    موفق باشید
    زندگیم ازدستم رفت چرا این شرکتها جمع نمیشن؛زندگیم پاشید مرد زندگیم رفت و پول رو ترجیح داد؛چرا با زندگیه من بازی شد بخاطر این شغل کثیف،ذهن همسرمو پرکردن از یه مشت حرف بی پایه واساس،چرا هیچکس رسیدگی نمیکنه؟مگه از بدبختیه مردم بی اطلاعن؟خدا جوابشون رو بده؛هرشب دعا میکنم که این شرکتها جمع بشن
    ببخشید میخواستم بدونم اگر ما خودمون جنس رو بخریم وبفروشیم وسود بگیریم و زیر گروه ایجاد نکنیم باز هم مشکل شرعی دارد
    پاسخ:
    از دفتر مرجع تقلید خود سوال فرمائید
    موفق باشید
    سلام،مچکر از راهنمایهاتون
    اما وقتی ن مجلس برای شرکتی چند سطحی به نام بیز قانونی تصویب نکرده و مقام معظم رهبری فرمودند که کار درستی نیست ،چرا وزارت صنعت و معدن بهشون مجوز فعالیت داده و صنف دارن ودفاتر تشکیل دادن؟


    پاسخ:
    سلام
    این سوال را باید واقعا به عنوان یک مطالبه از دولت پرسید.
    با سلام .طبق گفته حضرت ایت الله خامنه ای کسب درامد از طریق بازاریابی شبکه ای مشکل شرعی دارد و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز آن را (بازار یابی شبکه ای)تائید و تصویب نکردند .پس چرا با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت تا کنون به 13 شرکت بازاریابی شبکه ای مجوز داده و آزادانه وبه صورت فعال مشغول به کار هستند؟چرا جلوی فعالیت این شرکت ها گرفته نمیشود ؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    به دلیل وجود خلا قانونی
    از نماینده شهر خود بخواهید تا ددر اینباره اقدام نماید.
    موفق باشید
    باسلام اگر بازاریابی شبکه ای حرامه پس باید بازاریابی معمولی هم حرام باشه.چون که هیچ فرقی نداره فقط یه جا باید التماس خرده فروشو کنی که ازت خرید کنه تا پورسانتتو بگیری ولی تو شبکه ای از اطرافیانت میخوای که ازت خرید کنن تا پورسانتتو ازشرکت بگیری.
    پاسخ:
    سلام
    این قیاس شما خنده دار است.
    فرد در وابستگی درآمد به زیرمجموعه است!
    کمی منطقی باشیم...

    سلام

    به نظر آیت الله خامنه ای، مرجع تقلید بنده، این معامله صورت شرعی ندارد.(این یک اصطلاح فقهی است و منظور آن این است که چنین چیزی در سابقه دین و سنت نبوده است نه اینکه حرام است). ایشان حلال بودن این کار را منوط به تصویب قانونی در مجلس می دانند چون فقهای شورای نگهبان، حافظ اصول شرعی خواهند بود. بنابر این، باز هم فتوای حضرت آقای خامنه ای به معنی حرمت این فعالیت نیست. روز قیامت بابت تفسیر به رای، شرمنده ی دیگران نباشیم!

    و انما یخشی الله من عباده العلماء

    پاسخ:
    سلام
    از شما متشکرم
    ایشان فتاوای دیگری نیز دارند که در آنها به صراحت حکم به حرمت چنین فعالیتهائی نموده اند و آن را اکل مال به باطل دانسته اند. بعلاوه تا پیش از تصویب قانون در مجلس، مقلدین ایشان اجازه فعالیت در این شرکتها را ندارند. زیرا ایشان مشروعیت آن را تا قبل از تصویب و تایید مجلس و شورای نگهبان غیر ثابت میدانند.
    موفق باشید
    با سلام۰نظر به اینکه بازاریابی شبکه ایی دارای صنف شد و داشتن صنف با نظر مجلس وشورای محترم نگهبان است باز هم درامد حاصل از . ان اشکال دارد?
    پاسخ:
    سلام
    داشتن صنف با نظر مجاس و شورای نگهبان نمیباشد.
    موفق باشید
    سلام.اینم یه توضیح در مورد این استفتا.....
    http://uupload.ir/files/8omb_untitled.jpg
    پاسخ:
    سلام
    با تشکر
    لطفا کد پیگیری استفتاء را نیز اعلام فرمائید.
    موفق باشید
    من در یکی از این شرکت ها سازمان فروشی دارم که توانسته ام حداقل به چند نفر تاثیر مثبت بگذارم،مثلا این جوان ها پوشش نامناسبی داشته اند،افکار های ضد اسلامی داشته اند که توانسته ام آنها را به راه راست هدایت کنم،درضمن آموزشهایمان به کل زندگیشان تاثیر گذاشته است.بد است بجای دلال ها این جوان ها پورسانت دریافت کنند؟ این یک تجارت جهانی است که اگر بتواند بازاریابی شبکه ای ایرانی به خارج از کشور برود چقدر ورود ارز اتفاق میافتد؟ میدانید اگر این شرکتها پیشرفت کنند میتواند با رقابت سالم بین شرکت ها محصولاتمان پیشرفت کنند؟ تنها از یک بعد نگاه نکنید.در ایران بیش از 30 نفر درآمد بالای 50 میلیون دارند و 3% آن میشود 15میلیون و این یعنی یارانه 300 نفر!
    پاسخ:
    شما میتوانید یک گروه دزد(چنان که عیاران در تاریخ چنین بوده اند) تشکیل دهید و لباس و برخی از عقاید ظاهری آنان را اسلامی کنید و چول دزدی خود را نیز صرف کارهای عام المنفعه کنید و بعد بگویید مگر بد است؟! و بعد ادعا کنید که مگر بد است که به جای مشتی دنیادار، این پولها به فقرا و دردمندان برسد؟
    این چه استدلالی است؟ این چه منطقی است؟ ظاهر بینی تا کجا؟؟ چرا این قدر سست و ضعیف فکر میکنید؟؟
    این کار از لحاظ شرعی و عقلی اشکال دارد. ادله شرعی و عقلی آن هم موجود است. خود غربی ها هم امروزه چپ و راست کتاب و مقاله مینویسند که این کار نیروی جوان ما و فرهنگ و اخلاق ما(یعنی خود غربیها) را تباه کرده است. اما متاسفانه این آثار به فارسی ترجمه نمیشود(متن انگلیسی برخی از این آثار در همین وبلاگ آمده است. هچنین اینجا را نگاه کنید).
    عده ای میخواهند با این تبلیغات عوام فریبانه سود خود را تامین کنند، مجموعه خود را گسترش دهند. گول این اراجیف را نخورید و آنها را گسترش ندهید!!
    جالب است که اگر آمار شما درست باشد، از بین این همه بازاریاب شبکه ای(حدود ده ها هزار نفر) فقط حدود 30 نفر به درآمد بالای 50 میلیون رسیده اند. آنها هم بر دوش شماها سوارند. یعنی کمتر از 0/0001 مجموعه به آن همه وعده رسیده اند.
    اگر حرام است و این بازاریابان 3%مالیات بر درامد میپردازند که این به بیت المال میرود نتیجه میگیریم به بیت المال حرام قاطی شده است، توضیحی دارید؟؟
    پاسخ:
    مالیات دولت حرام نمیشود
    وقتی یک پول حرام است که در قبال آن کار یا کالا یا... بطور صحیح وجود نداشته باشد.
    درآمد بازاریابی شبکه ای حرام است؛ زیرا اکل مال بالباطل است.
    مالیات دولت حرام نیست؛ زیرا در قبال آن به این شرکتها خدمات رسانی لازم را دارد.
    توضیحات بیشتر را در همین وبلاگ جستجو نمائید.
    بعلاوه شما از این سوال چه نتیجه منطقی میخواهید بگیرید؟!
    خدا خیرت بده حاجی ، مطمئن بودم پولش شبهه داره ،

    با حرفای کامل و استفتائاتی که گذاشتین به یقین رسیدم کارش درست نیست

    این گفتن آقا نشون از بی رغبتیشون نسبت ب این کاره

    بازم میگم خدا خیرت بده حاجی ، ایشالا اجر این روشنگری هاتم میگیری : )

    یا حق
    اون دوستانی که میگن چون از مجلس مجوز داره پس حلال است بدونن کشور ما اسمش اسلامی هستش هر روز از همین تلویزیون جمهوری اسلامی اهنگ هایی پخش میشه که تمام شرایط غنا و طرب رو دارن و صد درصد حروم هستند و حضرت اقا هم گفتند اگه شرایط غنا رو داشته باشه حرومه ولی باز پخش میشه 
    حضرت اقا صراحتا گفتند موسیقی همراه با غنا حرام است ولی باز هم پخش میشود به خاطر یک سری خاین که در صدا و سیما هست

    کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به صورت شبکه‌ای خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات و یا دریافت حق عضویت ‏و یا بازاریابی و یا شیوه‌های مشابه دیگر (داخلی باشد یا خارجی و تحت هر نام و عنوانی) جایز نیست.


    بالاخره از خدا بی خبر هایی هم در این نظام هستند که به حرف رهبری بی توجهی میکنند به ندای قلبتون هم گوش کنید میفهمید که ضمن حرام بودن انسانی هم نیست که کس دیگر کار کند و شما پولش رو بگیرید یا بر عکس شما نوکر کس دیگر باشید

    یک نصیحت دوستانه و برادرانه هیچ وقت روی مرز بین حلال و حرام حرکت نکنید چون ممکن است پایتان بلرزد و در حرام بیافتید در این دوره و زمانه دنبال پول حلال حلاااااالللل که باشید باز هم مال همرا ه با شبهه وارد زندگیتان میشود چه برسد به این پول ها

    راه صد ساله رو یک روزه نمیشه رفت داش گلم 

    مگه بابا های ما اینجوری پول دراوردن که تو میخوای اینجوری پول در بیاری

    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما
    این نکته را اضافه کنم که بازاریابی شبکه ای قانون مصوب مجلس ندارد.
    موفق باشید
    با سلام و احترام
    بنده حدودا ۱ ماه مشغول به کار هستم و ابتدا با قناعت به کافی بودن نظارت دولت و همچنین برنامه تلویزیونی “جواب” در شبکه ۱ مبنی بر قانونی بودن کار شروع به کار کردم،اما در اواسط کار با مشکل شرعی بودن کار مواجه شدم و کاری به دین و مذهب کسی ندارم چون خوردن حق دیگران نه تنها شرعی نیست بلکه خارج از انسانیت است
    اما بنده هم مثل بقیه دوستان علت حرمت کار را متوجه نشدم 
     بنده این مثال را میزنم
    شما فکر کنید در سیستم سنتی بازاریابی هستید و شخص شروع به بازاریابی میکند و شاید ۱۰۰ مغازه خرده فروش را ویزیت کند و تنها ۳یا ۴ خرده فروش از او خرید کنند و شخصی دیگر با همان مقدار تلاش ۵۰ خرده فروش از او خرید کنند آیا شخص ۱ مزد تلاش واقعی خود را گرفته؟؟آیا طبق ساعت کاری حقوق گرفته؟؟آیا این کار حرمت دارد؟؟
    یا برای مثال من یک عمده فروش هستم و در ابتدا ۱یا ۲ خرده فروش از من جنس میخرند با گذشت زمان و تلاشی که بنده در وسعت کار انجام میدهم تعداد خرده فروش ها بیشتر میشود و طبیعتا سود بنده افزایش میابد آیا این سودی که افزایش یافته مشکل شرعی دارد؟؟
    بنده در جواب هایی که از دفاتر مراجع گرفتم معاتقد بودند این سود از حقوق افراد زیر دست میباشد و ((آکل مال بلباطل میباشد))
    در صورتی که این سود از سود شرکت میباشد چراکه افراد زیر شاخه باخرید خود در همان لحظه تخفیف و یا پورسانت شخصیه خودرا دریافت میکنند
    بازهم یک مثال میزنم
    فرض بفرمایید بنده یک خرده فروش هستم و با توجه به مقدار سرمایه ایی که وارد کار میکنم شروع به خرید عمده و فروش خرده میکنم و با توجه به مقدار خرید تخفیف میگیرم پس حقوق من تنها در قالب سود خرده فروشی میباشد(همان مقدار تخفیف)) حال هرچه خرید من بیشتر شود سود شرکتی نیز بیشتر میشود حال شرکت برای ترقیب عمده فروش به فروش بیشتر از این سود حاصله بخشی را به عمده فروش میدهد پس از سود و حق خرده فروش کم نمیشود.
    اگر هم اشکال به گران بودن اجناس این شرکتها است بنده در شرکتی که مشغول هستم این را حس نکردم به دودلیل
    ۱-رضایت افراد از محصولات(افرادی که واقعا تعارفی با آنها ندارم مثل خواهر و برادرو …)
    ۲-قیمت سابق محصولات در بازار قبل از ورود به نتورک که مطابق قیمت فعلی اجناس میباشد
    خوشحال میشم اگر بتونید جواب بنده را بدهید
    بازهم بنده به دنباله دلایل عقلانی غیر شرعی بودن کار هستم و تا زمانی که این مشکل حل نشود شروع به کار نخواهم کرد
    ببخشید اگر طولانی و وقت گیر شد
    پاسخ:
    سلام
    از شما کنال تشکر را دارم
    توضیح این سوال شما را اینجا داده ام
    موفق باشید
  • حمیدرضا یگانه
  • سلام و وقت بخیر.
    با توجه به کیفیت بالا کالا ها و یا مختص بودن کالا ها به این شرکت ها خرید از این شرکت ها ایرادی دارد؟
    اگر فقط  برای شرکت بازاریاب باشیم و زیرمجموعه ای نداشته باشیم آیا سود حاصل مشکلی دارد؟
    پاسخ:
    با سلام
    در این موارد از مرجع تقلید خود پیری کنید.
    تا زمان معلوم شدن حکم برای شما احتیاط نمائید.
    موفق باشید
    سلام. متن و پیامهای هموطنان رو خوندم و به این موضوع فکر میکنم که چرا اجازه فعالیت دارن و چرا برای آموزش از تهران اساتید معروف رو میارن؟فکر کنم ۱۲شرکت مجوز بازاریابی شبکه ای دریافت کردند ،خب اینا چرا مجوز میدن؟یکی مثل من نوعی با داشتن مجوز شرکت خب قانع میشیم و میریم سراغ فعالیت و خرید و فروش. من خودم از طریق یک دوست اشنا شدم و چون سوالات زیادی هم ازشون پرسیدم و حتی کدبازاریابی هم دریافت کردم اما هنوز خریدی انجام ندادم و یا پورسانتی نگرفتم.واسه همین شک داشتم.نمیدونم چیکار کنم.پس با فتوای آقا این عمل حرام دانسته شده درسته؟
    پاسخ:
    سلام
    بلی؛ مطابق فتوای مقام معظم رهبری و 10 تن دیگر از مراجع تقلید این کار حرام میباشد.
    متاسفانه مجوز این شرکتها بسیاری را دچار حیرت و سردرگمی نموده است.
    به هر حال ما موظف به اطاعت از فتوای مرجع تقلید خود میباشیم.
    موفق باشید
    سلام دوست عزیز.
    چرا پورسانت گرفتن از زیر شاخه حرام میباشد؟

    پاسخ:
    سلام
    اینجا  و اینجا را مشاهده فرمائید.
    موفق باشید

    با سلام ایا در مورد قانونی بودن بازاریابی شبکه ای مشکلی هست یا اینکه مشکل تنها از نظر شرعی بودنشه

    پاسخ:
    با سلام
    این شرکتها قانون مصوبی در مجلس ندارند. اما دولت برای آنها مجوز صادر نموده است.
    موفق باشید
    باسلام. میخواستم بدونم که امکانش وجود داره تا مدت زمان کوتاهی یاچند ماهی بعد مراجع آن را حلال کنند وکسانی که قبلا کار کرده اند کسب مالشان حلال شود یانه اصلا این شرکتها درست بشو و حلال نیستند. وسوال دیگر انکه اگه رهب حرام میدونه چرا فعالیت این شرکتها متوقف نمیشود که این همه جوان داخل این شرکت نروند. منتظر جوابتون هستم
    پاسخ:
    سلام
    اگر مشکلی که موجب حرمت این فعالیت شده است را برطرف کنند، شما با یک بازاریاب معمولی هیچ تفاوتی نخواهید داشت. یعنی اگر پورسانتهای باواسطه برداشته شود، شرکت تنها به یک شرکت بازاریابی تبدیل خواهد شد و بازاریابی شبکه ای بی معنی خواهد بود.
    بنابراین حکم این فعالیتها تغییری نخواهد کرد.
    برای تعطیلی این شرکتها باید از طریق قانون اقدام شود.
    موفق باشید
    سلام
    بازاریابی شبکه ای توسط مجلس تصویب شده است پ دلیلی بر شرعی نبودن اون نیست
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    هیچ قانونی که از طرف مجلس به تصویب رسیده باشد در اینباره وجود ندارد.
    یتوانید استعلام بفرمائید.
    موفق باشید
    سلام 
    ممنون از سایتتون که مردمو آگاه میکنین من هم نظرم با شما کاملا موافقه ولی این سوال برام پیش امده که چرا دولت اقدام بحذف چنین شرکتهایی که واقعا منبع فساده نمیکنه؟؟ ممنون
    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه دولت با استفاده از خلا قانونی در اینباره، خود اقدام به اعطای مجوز به این شرکتها نموده است.
    موفق باشید

    باسلم خیلی پوزش میخوام من همه مطالب رو خوندم.چرا اگر حرومه جلوی کار این شرکت ها گرفته نمیشه ؟چرا مسعولین سکوت کردن؟واقعا اگر مشکل دارن این شرکت ها حتما باید همه مردم بد بخت وحروم خور بشن بعد جلوشونو بگیرن؟جرا اقای ابوترابی نماینده مجلس تو برنامه پایش در مقابل صحبت برای قانونی بودن اون نماینده وزارت صنعت و معدن چیزی نمیگن؟شما که میگی مجلس تصویب نکرده پس چرا وزارت صنعت ومعدن که وزیر این وزارتخونرو مجلس تعیین کرده داره این شرکت هارو قانونی میدونه ؟چرا شبکه 5 سیما به صورت واضح اومدن در مورد قانونی بودن این شرکتها صحبت میکنن؟شما یک سری به سایت وزارت صنعت و معدن بزنید همه این شرکت ها جواز قانونی گرفتن ؟چرا دولت خودش شفاف سازی نمیکنه انتظار دارید مردم این جوابهای دو پهلورو تا به کی گوش کنن وهیچ چیزی نگن؟انصافا شما مسعولید در مقابل بدبخت شدن من اگه جواب با دلیل و منطق نیارید"میگید نه چرا نه  ومیگید شرعی نیست چرا شرعی نیست برای من نظر شما مهمه وگرنه مثل بقیه میرفتم و کارمو میکردم لطف کنید جواب با منطق ممنون میشم

    پاسخ:
    با سلام
    دغدغه مندی شما قابل تقدیر است!
    درباره اختلاف قانون و فقه، اینجا.
    و در مورد علت حرمت پورسانتهای با واسطه اینجا را مشاهده فرمائید.
    من حدسی در مورد این اختلال در ذهن خود دارد که ناگفته گذاشتن آن را ترحجیح میدهم.
    موفق باشید
    سلام در شرکتی که من کار میکنم  واقعا دارم زحمت میکشم خدا شاهده از کارمندان دولت بیشتر کار میکنم اگر مصداق شما این باشد همه دارند پول حرام میخورند.
    پاسخ:
    سلام
    زحمت زیاد دلیل حلال بودن درآمد نیست.
    قاچاقچی ها هم زحمت زیادی میکشند.
    فکر نمیکنم فهم این مسئله چندان دشوار باشد...
    با سلام و تشکر
    این کار تازگی به من پیشنهاد شده است و در باب حلیت آن به ما می گویند که طبق گفته رهبر ((در صورت نبود قانون لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود))

    و از آنجایی که قانونی از سوی مجلس در این رابطه وجود ندارد مجاری قانونی در این مورد وزارت صنعت و معدن می باشد که مجوز قانونی این کار را صادر نموده

    آیا این اظهار نظر درست می باشد؟؟


    پاسخ:
    با سلام و تشکر از پیگیری شما
    این اظهار نظر غلط است.
    مقام معظم رهبری این کار را حرام میدانند. به این جمله دقت کنید: «بطور کلی بازاریابی شبکه ای صورت شرعی ندارد».
    در صورت نبود قانون، یعنی در صورت خلأ قانونی در این زمینه، باید از طریق مجاری قانونی، یعنی مجلس، نسبت به وضع قانون در اینباره اقدام شود.
    جهت اطمینان بیشتر از نظر ایشان اینجا و اینجا را مشاهده فرمائید.
    موفق باشید
    من یه سپوال برام پیش اومده. 
    مگه یک کالا سودش چقده که همه در فروش این کالا ذینفعند؟ تا به حال به این فک کردیم که قیمت واقعی یک کالای معمولی مثلا پنبه ریز یا بیز یا بادران واقعا چقده؟!
    پاسخ:
    این سود ناشی از حدف واسطه ها میباشد.
    مشکل بازاریابی شبکه ای ورای این حرف هاست
    سلام
    تازگی ها خیلی این مطلب شنیده میشه که این کار یک صنف و اتحادیه جدا پیدا کرده و دیگه کاملا قانونی وشرعی شده 
    نظر شما در این زمینه چیست؟؟؟؟
    آیا این نظر آقا برای بعد از این اتفاقه؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید
    پاسخ:
    سلام
    مشکل بازاریابی شبکه ای آن است که هم از نظر شرعی حرام است و هم مجلس قانونی برای آن وضع نکرده است.
    حال هیچ بعید نیست که همان ارگانی که برای آنان مجوز صادر کرده است، یک اتحادیه صنفی نیز برایشان دایر کند!!
    این مشکلی از خلأ قانونی و اشکال شرعی این شرکتها حل نمی نماید.
    موفق باشید
    مطالب فوق را خواندم.ممنون
    ولی کاملا موضوغ برایم جا نیفتاد... یعنی شما میگید این پورسانتها از محل سود شرکت نیست.؟یا اینکه میگید پورسانتها متناسب با نوع ومیزان فعالیت بازاریابها بین آنها پخش نمی شود؟؟
    خواهشمندم یه مقدار مساله را باز بفرمایید
    پاسخ:
    این پورسانتها از محل سود شرکت و ناشی از حدف واسطه ها میباشد. یعنی چون بین تولید کننده و مصرف کننده تنها یک واسطه (شرکت) وجود دارد، همه سودی که قرار بود به جیب واسطه های کلی و جزئی برسد، در اینجا به شرکت میرسد.
    اما مشکل شرعی این فعالیت در پورسانتهای با واسطه است که حکم اکل مال بالباطل را دارد و حرام است. اینجا  و اینجا را مشاهده نمائسد.
    موفق باشید
    سلام.من به تازگی در یکی از این شرکتها عضو شده ام. استدلال آنها در حلال بودن این تجارت به طور خلاصه اینست: شما به عنوان فروشنده 15%پورسانت خودتو میگیری . ما بقی سود حق شرکت است. حال شرکت دوست دارد سود خود را به این شیوه ی چندسطحی بین بازاریابان پخش کند. این درامد از محل سود شرکت است نه سود فروشنده اصلی
    نظر شما در این زمینه چیست؟؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    این توجیه و نقابی است که آتات برای کار خود دارند
    اینجا، اینجا و اینجا را مشاهده فرمائبد
    موفق باشید
  • یامهدی(عج)
  • سلام اگه واقعاحرامه چرارک وراست نمیگن حرامه که مردم تکلیفشون مشخص بشه
    پاسخ:
    سلام
    اینجا را مشاهده نمائید.
    موفق باشید
  • احمد احمد
  • با سلام و عرض خداقوت.
    من یه سوالی دارم منظور رهبری از اینکه فرمودن بازاریابی شبکه ای صورت شرعی ندارد چیست؟
    پاسخ:
    سلام
    جمله کامل این است: «بطور کلی بازاریابی شبکه ای صورت شرعی تدارد». این بدان معناست که بازاریابی شبکه ای از آنجا که مبتنی بر وجود واسطه ها میباشد، و از آنجا که در آمد حاصل از وجود واسطه ها حرام است، پس بازاریابی شبکه ای به هر شکل و عنوانی که باشد، حرام خواهد بود و به عبارت دیگر شرعی نخواهد بود.
    این را با این فتوا نیز میتوانید مقایسه کنید.
    موفق باشید
    سلام 
    من چند روزه به خاطر شرعی نبودن کار فعالیتمو قطع کردم. ولی جدیدا سرگروه ها همش به این نکته اشاره میکنن که خود مراجع هم اطلاع دقیقی ندارن و هر کی یه نظری میده و میگن که باید یه دلیل منطقی بیارن.اینطوری خیلی ها رو توی کار نگه میدارن و اون افراد و قانع کردن.الانم یه خبرایی رسیده که خوده بازاریابی شبکه ای به صورت یک صنف جدا در اومده و همه اینارو دلایل موجهی میدونن.خواهشن زودتر یه پاسخ قاطع و دندون شکن واسه این افراد بگین که ما بتونیم با دلایل قوی قانعشون کنیم.مرسی
    پاسخ:
    سلام
    همین استفتاء برای پاسخ به این ادعای کذب که مراجع اطلاع کافی از کار ندارند کافی است.
    کسانی برای بازاریابی شبکه ای صنف جداگانه تشکیل میدهند که به آن مجوز داده اند. این مشکل شرعی آن را حل نخواهد کرد.
    موفق باشید

    با سلام خدمت شما ببخشید یه سوال داشتم منظور رهبری از جمله(در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود) چیست؟
    پاسخ:
    با سلام
    منظور آن است که باید از طریق مجلس قانونی در اینباره وضع شود و یا این خلأ قانونی به اطلاع مجلس و نمایندگان برسد تا برای تصویب قانون در اینباره اقدامات لازم را انجام دهند.
    موفق باشید
    خواهش میکنم دلیل شرعی نبودنش رو هم بذارید تا قانع بشیم و تصمیم درست رو بگیریم
    پاسخ:
    اینجا و اینجا را مشاهده فرمائید.
    موفق باشید
    دلیل اینکه شرعی نیست رو خوهشا بنویسید تا قانع شویم و فعالیت نکنیم
    این فتوی هم مانند فتاوای قبلی واضح و روشن است و صراحتاً بازاریابی شبکه ای را حرام اعلام میکند.
    اما افسوس که کسانی که خود را به خواب زده اند را نمیتوان بیدار کرد...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">