بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش هشتم
* این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.
حمید فرضی، کارشناس تجارتالکترونیک و بازار یابی شبکه ای
در مطلب روز گذشته دلیل بهوجود آمدن استراتژیهای خرید و خریدهای اجباری را در تیمهایی با سیستم شبههرمی و فجایع بعد از بهوجود آمدن دفاتر را بررسی کردیم و امروز درخواهیم یافت که چرا روندهای هرمی وارد بازاریابی شبکهای سالم شدند؟
در
روندهای هرمی بهعلت وجود نواقص و اشکالات واضح و متعدد طرح درآمدزایی و کمپانی،
تلاش میشد تا کمپانی را در نظر اعضا ولینعمت جلوه دهند و حس تعصبی کورکورانه در
آنها ایجاد کنند تا کسی به خود جرات انتقاد و پرسش را ندهد، حال آنکه در
بازاریابی شبکهای استاندارد کمپانی صرفا یک کارگزار انگاشته میشود، کارگزاری که
در ازای ارائه سرویسهایی مشخص به اعضا از جمله: پشتیبانی انبار و قراردادها و
پیگیریهای اداری و موارد مربوط بهIT و حسابداری و ارسال محصولات و... بخشی از سود حاصل از فعالیت اعضا را
به عنوان کارمزد برداشت میکند. اعضا حق دارند همیشه انتظار ارائه سرویسهایی
باکیفیتتر را از کمپانیها داشته باشند و با این کار باعث تقویت روزافزون آنها
شوند.
چرا روندهای هرمی وارد بازاریابی شبکهای سالم شدند؟
اکثر استراتژیهای شرکتهای هرمی بهدلیل محدودیتهای موجود اتخاذ میشدند،
معمولا محصولی حقیقی و با قیمتی منصفانه در آنها وجود نداشت که تیمها بخواهند به
بازاریابی آن بپردازند، شبهات بسیار زیادی درباره نحوه فعالیت و اعتبار آنها وجود
داشت. از آنها بهوضوح در رسانهها بهعنوان کلاهبردار یاد میشد و لیست اسامی
محدود شده بود. تنها راه موفقیتشان تکیه بر احساسات و ناآگاه نگاه داشتن اعضا
بود، جمله معروف «نپرس چرا بگو چطور» از همینرو در آنها رواج داشت، معمولا با
استفاده از جوی نظامیوار افراد را به جای تفکر و تصمیمگیری به اطاعت بیچونوچرا
از دستورات راهبران وادار میکردند. به همین دلیل بسیاری از راهبران شبکههای هرمی
خود دلیل بهوجود آمدن برخی استراتژیهایشان را نمیدانستند و صرفا مجری آن بودند.
شرکتهای بازاریابی شبکهای سالم تقریبا هیچکدام از محدودیتهای
شرکتهای هرمی را نداشتند، حال محصولاتی باکیفیت وجود داشت، رسانهها از فعالیتشان
پشتیبانی میکردند، مجوزها و اعتبارات قابل قبولی داشتند و برای جذب عضو نیازی به
معتبر بودن معرف نبود اما بهطور معمول نخستین تیمها در شرکتهای سالم توسط
راهبرانی که در گذشته فعالیت هرمی میکردند، شکل میگرفت، این راهبران صرفا در
فعالیت به سبک هرمی مهارت داشتند و با ورود خود، با اینکه دیگر محدودیتی برای
فعالیت صحیح و استاندارد وجود نداشت، تیمهایی با فرهنگ هرمی تشکیل میدادند.
ادامه این مطلب را فردا دنبال کنید
hamid.farzi@ gmail.com