بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش چهارم

شنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۲۳ ق.ظ

این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.

 

حمید فرضی، کارشناس تجارت‌الکترونیک و بازار یابی شبکه ای


در شماره قبل دلیل شبه هرمی کار کردن برخی راهبران ارشد کمپانی‌ها را بررسی کردیم، همچنین اشاره شد که تقریبا در تمام کشور‌هایی که بازاریابی شبکه‌ای در آن قانونمند شد، در ابتدای کار چالش‌هایی به وجود آمد و تیم‌ها سمت و سوی شبه هرمی پیدا کردند. در ایران نیز همین اتفاق افتاده است. سپس برای پی بردن به شباهت‌های آشکار روند‌های هرمی در سراسر جهان مثالی از آمریکا را مطرح کردیم.
در این مثال فردی به نام توماس دوست خود رابرت را به یک شرکت هرمی دعوت می‌کند و رابرت حتی با علم به هرمی بودن شرکت، مجاب به قرض کردن پول و عضویت در آن طرح هرمی می‌شود. مسلما هر عقل سالمی با درک این شرایط، تن به چنین ریسک و اشتباه بزرگی نمی‌دهد، پس باید راهکاری اتخاذ کرد که عقل و منطق افراد را خاموش کند و چه چیز قوی‌تر از دو ابزار هیجان و احساسات؟
نخستین محرک احساسات، اعتبار و علاقه معرف نزد فرد است: در بازاریابی شبکه‌ای استاندارد به علت وجود پاسخ‌هایی منطقی برای سوالاتی در زمینه اعتبار کمپانی، توجیه اقتصادی کار، طرح درآمدزایی و محصولات و... اعضا می‌توانند از هر کسی که می‌شناسند برای پیوستن به تیم‌شان دعوت به عمل آورند و در این میان میزان علاقه و اعتبار آنها نزد مخاطب‌شان اهمیت زیادی ندارد. اما در شرکت‌های هرمی به‌دلیل عدم وجود پاسخی منطقی به موارد فوق، عضو‌گیری نیازمند برانگیختن احساسات و هیجان افراد است، در روند‌های هرمی تلاش می‌شود با بررسی سطح اعتبار و محبت افراد به معرف، فهرستی از هدف‌های اصلی مشخص شوند.
در روند‌های هرمی تاکید می‌شود افراد صرفا دوستان صمیمی و اعضای خانواده خود را دعوت کنند. با این کار معرف می‌توانست با جمله‌هایی همچون: «بیا همه‌چیز با من، من تضمینش می‌کنم، باهم انجامش می‌دهیم و کلی پول در میاریم» از پاسخ به سوالات بگریزد و همین‌طور در صورت عدم موافقت به‌دلیل دلبستگی‌اش به معرف از لو دادن آنها خودداری می‌کرد و هم در صورت شرکت در طرح و متضرر شدن از معرف خود که یکی از عزیزانش بود شکایت نمی‌کرد.
برای توجیه این امر نزد معرف هم در آموزش‌ها القا می‌شد: «شما باید عزیزان خود را دعوت کنید تا ابتدا عزیزانتان از این طریق ثروتمند و خوشبخت شوند، اگر کیسه‌ای طلا داشتید ابتدا آن را به چه کسی اهدا می‌کردید؟»
با محدود شدن فهرست افراد قابل دعوت از چندصد نفر صرفا به چند نفر از عزیزان همه‌چیز دگرگون شد.
 ادامه این مطلب را در شماره بعد دنبال کنید.


hamid.farzi@ gmail.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">