بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش دوم

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۱۳ ب.ظ

این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.

 

حمید فرضی، کارشناس تجارت‌الکترونیک و بازار یابی شبکه ای


روزی روزگاری در قرن هجده میلادی (چیزی در حدود صد و چهل سال پیش) چند شریک روس تصمیم گرفتند تا دوچرخه‌های تولیدی خود را با روش جدیدی به‌فروش برسانند، به این شکل که هر فرد می‌توانست به‌جای پرداخت 50روبل بابت خرید دوچرخه، با پرداخت10 روبل و معرفی 4 خریدار دیگر صاحب دوچرخه شود. شاید این شرکا نمی‌دانستند تنها حدود چهل سال بعد جناب آقای چارلز پونزی با این ایده پایه‌گذار نخستین سیستم سرمایه‌گذاری هرمی می‌شود و بیست سال بعد از آن نخستین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای سالم در میان انبوهی از شرکت‌های هرمی غیرمجاز پا به عرصه تجارت‌های قانونی می‌گذارند. بگذارید ابتدا تعریفی علمی از بازاریابی شبکه‌ای و سیستم‌های هرمی ارائه دهیم:

بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی، تجارتی آزاد است که به موجب آن افراد می‌توانند به واسطه یک شرکت کارگزار مجاز با تشکیل شبکه‌ای چند سطحی متشکل از مصرف‌کنندگان و بازاریابان به روند توزیع کالا و خدمات تولید‌کنندگان کمک کرده و در ازای هرفروش یا ثبت سفارش توسط خود یا هر یک از اعضای شبکه خود، طبق یک طرح سوددهی تصویب شده، کارمزد دریافت کنند. سیستم هرمی، یک طرح تجاری ناپایدار است که به شرکت‌کنندگان در طرح، وعده پرداخت مبالغی در ازای جذب شرکت‌کنندگان دیگر را می‌دهد، بدون اینکه با سرمایه‌های جذب‌شده سرمایه‌گذاری حقیقی صورت پذیرد یا حقیقتا تجارت بر پایه فروش کالا بنا شده باشد. اگر بخواهم ساده‌تر بگویم نام این تجارت به‌خوبی گویای حقیقت آن است، یک نام دو سیلابی متشکل از «بازاریابی» و «شبکه‌ای»، یعنی افراد فعال در این تجارت، بازاریابان شبکه‌ساز خواهند بود، به‌راستی حذف هر یک از این دو کلمه در عمل مشکلات بسیار زیادی به بار خواهد آورد.
اگر در طرحی افراد تبدیل به شبکه‌سازانی شوند که پس‌از خرید حجمی از کالا صرفا درپی ایجاد شبکه‌ای از به اصطلاح مصرف‌کنندگان یا سرمایه‌گذاران شبکه‌ساز دیگر باشند، قاطعانه می‌توان گفت که راه و روش طرح‌های هرمی فاجعه‌بار را در پیش گرفته‌اند، حتی اگر در این بین کالایی رد و بدل شود و شرکت کارگزار دارای مجوز باشد.
حال آنکه پیروی از خط و مشی بازاریابی شبکه‌ای سالم و استاندارد بسیار بسیار سودآور‌تر و همچنین در بلندمدت پایدار‌تر است.
* بازاریابی شبکه‌ای استاندارد به‌واقع تجارتی تیمی و شراکتی بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای هنگفت، نیازمند میانگین سه ساعت کار در روز ، بی نیاز به فعالیت در مکان یا زمان خاص  است. این صنعت بر پایه ارائه کالا و خدمات واقعی با قیمت‌هایی منصفانه بنا نهاده شده است و به هیچ‌وجه موجب متضرر شدن افراد نمی‌شود. بازاریابی شبکه‌ای استاندارد افراد را تشویق به تحقیق و مطالعه کرده و با آگاهی افراد قدرت می‌گیرد؛  باعث رشد و رونق اقتصادی شده و کاملا مطابق با قوانین و دستورالعمل‌هاست و برای رشد و توسعه نیازی به جو‌سازی و ایجاد توهم وتعصب کاذب نداردو صد‌ها تفاوت و مزیت دیگر نسبت به روند‌های هرمی و شبه‌هرمی.
سوال: اگر چنین است و روند استاندارد از همه جهات بهتر، تکثیر پذیرتر و پرسود‌تر از روند‌های شبه‌هرمی است، پس چرا برخی از راهبران ارشد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای مجاز ایران و برخی دیگر کشور‌ها به‌جای سیستم شبه‌هرمی و دور زدن پیاپی قوانین و آیین‌نامه‌ها، روند استاندارد را اجرا نمی‌کنند؟
یک روز صبر کنید و فردا در همین صفحه پاسخ این سوال مهم را بیابید.
hamid.farzi@ gmail.com

نظرات  (۱)

سلام 
بازاریابی شبکه ای این روزا خیلی مبحث داغیه تو ایران ولی تقزیبا 90 درصد کسانی که وارد این حیطه می شن پس از مدت کوتاهی از آن خارج می شوند . 
باید بیشتر روی این موضوع کار بشه و توضیح داده بشه که اگه روش درستیه پس چرا خیلی جواب نداده تو ایران ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">