بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

18 ساله ها نیز اشباع میشوند!

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۲۴ ق.ظ

یکی از مشکلات سیستمهای شبکه ای و هرمی، خطر اشباع جامعه از بازاریاب ها میباشد.

برخی از سردمداران این عرصه، در پاسخ به اشکال «اشباع»، به افرادی که هر روز به سن قانونی(18 سالگی) میرسند، تمسک میجویند.

توضیح آنکه با وجود این که هر روزه افرادی به سن 18 سالگی میرسند، اشکال اشباع هرگز تحقق نخواهد یافت و هر روز افرادی وجود خواهند داشت که بتوانند به عضویت در شبکه انسانی چنین شرکتهائی درآیند.


در پاسخ به این سخن باید گفت: درست است که هر روزه افرادی به سن 18 سالگی میرسند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که قاعده این هرم انسانی نیز هر روز گسترده تر میگردد. این گسترده شدن روندی تساعدی دارد، در حالی که افرادی که به سن 18سالگی میرسند، معمولاً میانگین ثابتی دارند. پس به زودی به نقطه ای میرسیم که اگر شرکت جهت ادامه حیات خود، برای مثال به جذب روزانه 100 نفر نیاز داشته دارد، اما تعداد افرادی که روزانه به سن 18سالگی میرسند، مثلاً 50 نفر است! و این به معنای بی ثمر بودن استمساک به این نکته، جهت باسخ به اشکال «اشباع» میباشد.

حال با توجه به روند تصاعدی احتیاج به جذب نیرو در این شرکتها، به زودی آمار مثالی ما، 3 برابر میشود، زیرا آن 100 نفری که در آن روز چذب شده اند، دیر یا زود، باید خود نیز شبکه تشکیل دهند و هریک، 3 نفر دیگر را جذب کنند. اما کسانی که روزانه به سن 18سالگی میرسند، همواره همان تعداد 50 نفری که بطور مثالی ذکر شد، باقی میماند! به عبارت دیگر، تعداد ثابت 18ساله هایی که هر روز اضافه میشوند نیز اشباع میگردد؛ زیرا افزایش روزانه این تعداد ثابت میباشد، ولی روند افزایش تعداد افرادی که شرکت بطور روزانه جهت جذب در شبکه انسانی خود لازم دارد، نه تنها افزایشی است، بلکه افزایش آن روندی تصاعدی دارد!

این مطلب ساده نشان میدهد که چگونه لیدرهای این شرکتها، جهت منافع شخصی خویش، به هر دست آویزی چنگ میزنند و چگونه حق را با باطل میپوشانند و افراد را فریب میدهند! و این گوشه ای از قال و مقال این عرصه میباشد.

نظرات  (۲)

  • سعید سلطانی فر
  • با سلام
    اشباع فقط برای شرکتهای هرمی مضر است و باعث مرگ آن می شود زیرا در چنین شرکتهایی افراد متضرر شده از ورود، بالاجبار به دنبال شبکه سازی می روند تا ضرر وارده را جبران کنند. و افرادی که قبلا خرید اجباری (آن هم محصولی گران تر از قیمت واقعی) کرده اند و وارد شده اند دیگر خریدی نمی کنند و فقط به مدیریت شبکه ای که ساخته اند رو می آورند. پس فروش محصول فقط در قاعده هرم انجام می شود و هر زمان که کار به اشباع برسد و قاعده بسته شود، هرم فرو می ریزد.
    در حالی که در بازاریابی شبکه ای هیچ الزام و اجباری به شبکه سازی نیست. اگر چه شبکه سازی درآمد بیشتری را برای فرد به همراه دارد اما در صورت نبود آن نیز درآمد افراد منقطع نمی شود. زیرا فروش محصول در جای جای شبکه ی ساخته شده انجام می شود و افراد بدون شبکه سازی هم می توانند در کنار کار اصلی خود به کسب درآمد مکمل بپردازند. پس حتی اگر اشباع هم اتفاق بیفتد، نقطه آرمانی است نه نقطه مرگ!
    نکته دیگر اینکه همه افراد در این کار به درآمد بسیار بالا نمی رسند و قرار هم نیست که برسند!
    هر کس در این کار به میزان تلاش مفیدی که انجام دهد به سود می رسد که حتی اگر مبلغ زیادی نباشد به عنوان درآمد مکمل در کنار کار و حرفه اصلی مفید است.
    اگر جوابی برای عرایض بنده دارید، در خدمتم.
    پاسخ:
    سلام
    اشباع دو معنا دارد: یک معنا اشباع مجموعه است که شما بدان اشاره فرمودید. اشباع دیگر اشباع حیطه فروش است. بدین معنا که در قبال بازاریابانی که مشغول کار هستند، خریدار کافه به نحوی که اینها بتوانند درآمد مورد نظر را داشته باشند وجود ندارد. مثلا در یک محله 2000 نفری 200 بازاریاب وجود داشته باشد. در کتب مربوط به این فن نیز مقصود از اشباع بیشتر به همین معناست و قوانین جلوگیری از اشباع نیز برای همین نوع از اشباع وضع شده اند. البته بازاریابی شبکه ای در کشور ما به بهانه تازه تاسیس بودن خود، از وضع چنین قانونهایی فرار کرده است.
    به هر حال هر دو اشباع موجب فروپاشی بازاریابی شبکه ای میگردد. اشباع نوع اول موجب میشود که زنجیره ادامه پیدا نکند و عده ای که پایین هرم هستند به سودی که به آنان وعده داده شده(مثلا ماهی 100 میلیون تومان) نرسند و نتیجتاً انصراف دهند و برای سطوح بالاتر سوددهی نداشته باشند و آنها را نیز ورشکسته نمایند. اشباع نوع دوم هم موجب میشود مشتری کافی وجود نداشته باشد و در نتیجه بازاریاب در قبال ئقتی که هزینه میکند فروش نداشته باشد و انصراف دهد و... .
    پس آنچه به عنوان نقطه آرمانی ذکر میکنند تنها بهانه ای است برای عضو بیشتر و دادن انگیزه به افراد حاضر در این شرکتها. جهانی شدن و چند میلیون بازاریاب داشتن و... از این قبیل شعارهاست.
    از همه اینها گذشته این حرفه نه با منطق سازگار است و نه با دین و فرهنگ ما.
    موفق باشید
    هدف دست نیافتنی هر شرکتی است که اشباه شود.. و فرضاً یک شرکت اشباه شود. به اگر ان شرکت بازاریابی شبکه ای باشد همه در آن سیستم سود می برند چرا ؟؟؟

    چون در بازاریابی شبکه ای کسی که وارد می شود با فرض آخرین نفر هم باشد که وارد می شود.. سود می برد چون محصولاتی با کیفیت و ارزان تر بدست می آورد.
    پاسخ:
    دوست عزیز؛
    اگر وعده درآمد میلیونی نبود، کمتر کسی حاضر بود به چنین کاری تن در دهد.
    خودتان را اغفال نفرمائید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">