بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش اول
* این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.
حمید فرضی، کارشناس تجارتالکترونیک و بازار یابی شبکه ای
در معبدی گربهای وجود داشت که هنگام
مراقبه راهبها مزاحم تمرکز آنها میشد. بنابراین استاد بزرگ دستور داد در زمان
مراقبهها، یک نفر گربه را گرفته و در انتهای باغ به درختی ببندد. سال بعد استاد
بزرگ درگذشت، گربه هم مرد. شاگردان استاد، گربهای گرفتند و به معبد آوردند تا
هنگام مراقبه به درخت ببندند و با این کار یاد استاد را زنده نگاه دارند. این روال
سالها ادامه پیدا کرد و یکیاز مراحل مراقبه در آن آیین شد. چند نسل بعد، استاد
بزرگ آن معبد رسالهای چهارصد صفحهای نوشت درباره اهمیت، فواید متافیزیک و فلسفه
بستن گربه در هنگام مراقبه!
حال این شده است حکایت نحوه عملکرد برخی تیمهای به اصطلاح بازاریاب
شبکهای قانونی، که این جمله ورد زبان اعضا و رهبرانشان است: «نپرس چرا، بگو چطور»!
اگر با این صنعت آشنا هستید و احساس نوستالژی نسبت به جمله قبل
دارید، بگذارید چند مورد دیگر هم بیان کنم تا عیشمان تکمیل و لبخند بر لبانمان
جاری شود:
«محصول بهانه است»!
»کار پارهوقته و زمانت کاملا در اختیار
خودته!«
»نیاز به سرمایهگذاری یا هزینه نداره!«
»بدون ریسک و ضرر!«
» رئیس نداری!«
«میتونید در هرجایی که دلتون میخواد
کار کنید!«
»به کمپانیات غیرت داشته باش!«
«توی نتورک یا دانشمند میشی یا پول
درمیاری»!
« اون کتاب رو نخون آبجکشنه!«
»کمیته هنوز درک نتورک رو نداره!«
روزی من نیز به این جملات و شعارها عقیده داشتم، نخندید، Feel Felt Found نمیزنم، من هم بازاریاب هرمی بودم و فکر میکردم به واسطه مجوزدار
بودن کمپانی، درحال انجام بازاریابی شبکهای هستم!
تا زمانیکه از زاویهای دیگر به این جمله مجددا اعتقاد پیدا کردم:
«توی نتورک یا دانشمند میشی یا پول درمیاری!» به این دلیل که بعد از یک انقلاب
درونی تصمیم گرفتم درباره این صنعت مطالعهای دقیق کنم، مطالعاتی که منجر به کشف و
تالیف سیستم بازاریابی شبکهای استاندارد شد، متوجه شدم اگر فردی با اصول
بازاریابی شبکهای استاندارد آشنا شود و همچنین ریشههای استراتژیهای هرمی را
بفهمد، دیگر نه عقلش و نه وجدانش اجازه نمیدهد از طریق رویههای هرمی القا شده
توسط گادفادرهای هرمی با پوششی قانونی کسب درآمد کند.
باید اعتراف کرد که طرحها و استراتژیهای هرمی بهواقع درآمدزا
هستند و هرکس باوری غیر از این داشته باشد، قطعا باید در انگارههای خود تجدیدنظر
نماید. میتوان به جرات گفت صدها روش وجود دارد که با توسعه شبکهای از افراد
موجب ایجاد درآمد میشود اما تمام بحث برسر میزان پایداری این درآمد و همچنین
هزینهها و بهایی است که افراد و جامعه برای ایجاد آن درآمد میپردازند. به قطع،
رویههای هرمی و شبههرمی در راستای ایجاد منفعت، ضربههای سنگینی بر مشارکتکنندگان
در این رویهها و همچنین بدنه اقتصاد، اجتماع و حتی خانوادهها وارد میآورد.
درصورتیکه بازاریابی شبکهای استاندارد با صرف کمترین منابع، بیشترین و پایدارترین
بازدهی را ایجاد کرده و کمکی بزرگ به اقتصاد، اجتماع و خانوادهها میکند. حال بار
مسئولیتی بردوش خود میدانم و تصمیم دارم تا یافتههایم را جزبهجز با شما در میان
بگذارم تا به یاری پروردگار، دست در دست هم فرهنگ صحیح این تجارت شگفتانگیز را
ترویج کرده و از اشاعه بیشازپیش کجرویهای هرمی جلوگیری کنیم. از فردا در همین
بخش حقایق تکاندهندهای را با شما در میان خواهم گذاشت.
hamid.farzi@ gmail.com