بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

انواع اشباع در بازاریابی شبکه ای

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ

یکی از مشکلاتی که بازاریابی شبکه ای را تهدید میکند، اشباع است. اشباع در لغت به معنی «پُر شدن» و «سیر شدن» است و در اصطلاح بازاریابی شبکه ای معانی و انواع مختلفی دارد که متأسفانه در اغلب موارد برخی از آنها مورد توجه قرار نمیگیرد. در ادامه به تبیین انواع اشباع در بازاریابی شبکه ای پرداخته خواهد شد:

1. اشباع بازاریاب ها: شرکتهای بازاریابی شبکه ای برای رشد خود نیاز به جذب بازاریاب و ساختن یک شبکه انسانی به شکل هرم میباشند. ساختن چنین هرم انسانی نیاز به افراد زیادی دارد که به عنوان بازاریاب به عضویت شرکت درآیند. و افرادی که باید به عضویت در شرکت درآیند با ایجاد هر سطح، افزایش خواهد یافت. تصاعد افراد در بازاریابی شبکه ای، یک تصاعد ریاضی نیست؛ بلکه یک تصاعد هندسی است که با فرمول X^3 (ایکس به توان 3) افزایش می یابد. بنابراین با توجه به آن که تعداد افراد یک جامعه محدود است، تعداد افراد کافی برای عضویت در شرکت وجود نخواهد داشت. و این به معنای آن است که سطحی از افراد وجود خواهد داشت که قادر به مجموعه سازی نخواهند بود و کسی وجود نخواهد داشت که زیرمجموعه آنها شود. این معضل وقتی جدی تر و پیچیده تر میشود که بدانیم که داشتن درآمد بالا و وعده هایی که از طرف شرکت داده میشود، تنها منوط به داشتن مجموعه و فروش آنها میباشد و بدون آن مجموعه، فرد برای رسیدن به مثلا 10میلیون تومان درآمد ماهیانه، باید هر ماه حدود 60 میلیون تومان خرده فروشی داشته باشد و بدیهی است که این امر محال میباشد.

با یک مثال این نوع از اشباع را روشنتر خواهم کرد: فرض کنیم جامعه ما 100 میلیون نفر عضو داشته باشد و همه آنها اعم از پر و جوان، زن و مرد و حتی کودکان 6 ماهه نیز بتوانند عضو این شرکت شوند و این شرکت تنها شرکت بازاریابی شبکه ای باشد و هیچ رقیبی نیز نفداشته باشد. اگر هر بازاریاب نیاز به عضو کردن 3 نفر داشته باشد، سطح سوم این شرکت، به 27 نفر نیاز دارد. تعداد این افراد در سطح 17 به 129,140,163 (صد و بیست و نه میلیون و صد و چهل هزار و صد و شصت و سه نفر) نفر خواهد رسید. یعنی 29 میلیون و 140 هزار و 163 نفر بیشتر از تعداد افراد حاضر در جامعه!!

برخی در پاسخ به این سخن تدعا میکنند که از آنجا که سن قانونی برای عضویت در بازاریابی شبکه ای، 18 سال میباشد و هر سال تعدادی از افراد به سن 18سالگی میرسند، چنین اشباعی هرگز رخ نخواهد داد. این ادعا بسیار سخیف و کوته فکرانه است و گوینده احتمالاً توجه نکرده است که تصاعد هندسی تعداد بسیار زیادی را طلب میکند که عدد آنها بسیار بیشتر از تعدادی است که هر ساله به 18 سال میرسند. من پاسخ مفصل به این ادعا را قبلاً در این صفحه مطرح نموده ام و از تفصیل سخن در این مطلب خودداری میکنم. اما تذکر این نکته ضروری است که سایر ادعاها از قبیل مثال کارخانه یخچال سازی و... نیز با توجه به تصاعد هندسی داشتن بازاریابها در بازاریابی شبکه ای، پاسخ داده خواهد شد.

2. اشباع بازار خرید: این نوع از اشباع است که بیشتر در علم اقتصاد مورد توجه قرار میگیرد. زمانی که تعداد بازاریابها به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد، تعداد خریداران بین آنها تقسیم میشود و به تبع هر بازاریاب سهم کمتری از خریداران را به خود اختصاص خواهد داد. مثلاً اگر یک محله دارای 2000 نفر از اهالی باشد و تمام افراد نیز ماهانه 10هزار تومان از بازاریابها خرید کنند(حالت ایدئال) و در این محله 10 بازاریاب وجود داشته باشد، هر بازاریاب بطور متوسط 200 مشتری خواهد داشت و 2میلیون تومان جنس خواهد فروخت. اما تنها چیزی حدود 17% از این پول به عنوان پورسانت به بازاریاب خواهد رسید؛ یعنی حدود 340هزار تومان. حال اگر تعداد بازاریابهای این محله به دو برابر افزایش یابد، درآمد هر بازاریاب به 170هزار تومان کاهش خواهد یافت. و اگر تنها 50 نفر در این محله 2000 نفری در شرکتهای بازاریابی شبکه ای عضو باشند، درآمد هر کدام در هر ماه تنها چیزی معادل 60هزار تومان خواهد بود.

وقتی این نکته را نیز اضافه کنیم که شرکتهای بازاریابی شبکه ای برای رساندن افراد به وعده هایی که میدهند، نیاز به جذب افراد بیشتر و بیشتری دارند، این نتیجه حاصل میشود که در صورتی که شرکتها بازاریابی شبکه ای دچار شکست یا خلف وعده نشوند، تقریباً کسی برای خرید محصول وجود نخواهد نخواهد داشت یا کمیاب خواهد بود.

3. اشباع طعمه ها: این نوع از اشباع در واقع به آگاهی مردم از ماهیت این شرکتها باز می گردد. تعداد زیادی از افراد در هر سال وارد این شرکتها میشوند و ماهیت حقیقی آنها میشناسند و با نحوه کلاهبرداری آنها آشنا میشوند. این افراد که هم وقت و زحمات خود را از دست داده اند، هم فرصتهای خود را بخاطر این کار باخته اند، هم دچار اختلاف و تنش با خانواده و دوستان شده اند(به خاطر آموزشهای خاص این شرکتها) و هم دچار نوعی از بحرانهای احساسی شده اند، هرگز حاضر نخواهند بود که دوباره وارد چنین کاری شوند. این افراد خانواده و دوستان خود را نیز نسبت به ماهیت این شرکتها هشیار و آگاه خواهند کرد. بنابراین باز هم شرکتهای بازاریابی شبکه ای با مانعی بزرگ برای رشد و گسترش خود مواجه خواهند شد و نخواهند توانست به وعده هایی که در بدو ورود فرد به او میدهند، جامه عمل بپوشانند.

جهت آشنایی با سخنان افرادی که این شرکتها را تجربه نموده اند، اینجا را ملاحظه فرمائید.

جهت مشاهده مقاله مربط با اشباع، اینجا کلیک کنید.

نظرات  (۱۵)

میدونم اینم طولانی میشه، پیشاپیش عذر فراوان :)
یه استدلال بی پایه و اساس دیگه برای موجه جلوه دادن نتورک مارکتینگ و توجیه سودآوری برای تنها درصد بسیار کمی از نتورکرها، گفتن این جمله ست که خود نتورک مارکتینگ مشکلی نداره مشکل اون نتورکریه که یا تلاش کافی نکرده و حالا اشکال رو از خود سیستم میبینه یا اینکه اصولی(هر نتورکری که هزار بار این کلمه رو به زبون نیاره اصلا نتورکر نیست! :))) ) کار نکرده و موفق نشده! خب این حرف اولا یعنی همه یا اکثر نتورکرهای کهنه کار(که مدت زیادیه به این کار مشغولن) که جز تعریف و تمجید چیزی نمیشنویم ازشون(تا وقتی که توی کارن) یا تلاش کافی و اصولی میکنن که اگه اینطوره پس کو اون ثروتهای کلان حسادت برانگیزشون؟!!! یا اینکه نمیکنن و سوالی که بعدش پیش میاد اینه که پس دقیقا این همه سال چرا تو این کار مشغولن؟! و چرا اکثرا این کار رو که حتی خودشون هم بعد از چندین سال نمیتونن اصولی بهش پایبند باشن تبلیغ و به دیگران توصیه میکنن؟!!(احیانا بخاطر خودخواهی و سودجویی خودشون و درواقع نوعی کلاهبرداری نیست؟!!) ما چیزی که میبینیم تعریف و تمجید از تقریبا تمام نتورکرهای فعاله!(یکبار ندیدیم ناراضی باشن!) دوما اگه این سیستم خودش مشکلی نداره چطور آموزشهای قوی ای که ازش دم میزنن به داد اکثر نتورکرها نمیرسه و اونها رو به موفقیت نمیرسونه؟! اگر سیستمی بی عیب باشه و از اونجایی که هیچ کس هم بدش نمیاد پولدار شه(!) چطور آشنایی باهاش، بازده بسیار کمی رو در پی داره؟! و اما اگه آموزشها مشکل دارن باز سوال اینجاست که چرا باید وارد حوزه ای شد که با وجود جامعه ی بزرگی از نتورکرها آموزشهای بسیار ضعیفی داره؟! معمولا وجود آموزشهای فراوان و قوی رابطه ی مستقیمی با جامعه(community) یک کار و فعالیت داره و هرچقدر این جامعه بزگتر باشه آموزشهای قویتر و پویاتر و پربازده تری هم باید توش پیدا شه، نه برعکس! و اینکه اساسا بدون آموزش درست تو چه کاری میشه موفق شد که حالا برای ورود و فعالیت در نتورک مارکتینگ بخوایم مشتاق باشیم؟(اشتیاقی که اکثر نتورکرهای فعال در ظاهر از خودشون نشون میدن!) و چه دلیلی میتونه با وجود حجم عظیمی از آموزشهای غلط، ورود به اون رو منطقی و عقلانی کنه؟(هرچند درواقع این آموزشها و پایبند نبودن به اونها نیستن که مشکل دارن!)
این سیستم اگه جواب بده باید در مدت کوتاهی(نه بلندمدت و طولانی) جواب بده و شبکه ی بزرگی رو جذب نتورکر تازه وارد بکنه و اگه همینطور با موفقیت پیش بره باید درنهایت به اشباع و فروپاشی و ریزش حتمی منتهی بشه(چون با تصاعد هندسی خیلی سریع میشه به جمعیت بسیار بالایی رسید و هر اتفاقی که تهش قرار باشه بیفته باید سریع خودش رو نشون بده) و اینکه بقول بعضیها اشباع بازاریابها اتفاق نمیفته دلیل محکمی بر این حقیقته که این سیستم اصلا بهیچ وجه طبق فرمول ساده و مهیجی که معرفی میکنه جلو نمیره(و نمیتونه بره، بدلایل متعدد) و اگه این فرمول ناکارآمد باشه و شبکه سازی طبق روالی که باید اتفاق بیفته نیفته آیا اساسا سوددهی و درآمدزایی در اون برای اعضای جدید و پایینی هرم ممکنه؟(با وجود این حقیقت که درآمدزایی در نتورک مارکتینگ تنها منوط به داشتن شبکه ی بزرگی از نتورکرهای فعاله) و با چه منطقی میشه فعالیت در اون رو توجیه کرد؟!!
بذارید یه مثال ساده بزنم. اگه فرض کنیم که شبکه ای چهارتاچهارتا بخواد رشد کنه یعنی هر فرد چهارتا(که واقعا زیاد نیست!) فقط زیرمجموعه بگیره در لایه ی دهم به جمعیت 1,048,576 نفر میرسیم!(اگه رشد تصاعدی عملا اتفاق بیفته انتظار میره خیلی سریع به این جمعیت برسیم!) حالا تو لایه نهم این شبکه جمعیتش چقدر میشه؟ میشه 262,144 نفر! یعنی بین لایه دهم و کل شبکه ی بالاسرش 782,432 نفر اختلاف جمعیت وجود داره! یعنی فقط لایه ی دهم به تنهایی جمعیتش سه برابر کل جمعیت شبکه ی هرمی بالاسرشه! بین لایه نهم و هرم بالاسر هم باز همین نسبت برقراره. و تا نوک هرم تقریبا همین نسبت برقراره! یعنی ما همیشه با اکثریت بی پول و بدون درآمدی مواجهیم که تنها کاربردشون خرید و هدایت سودهای هنگفت و تصاعدی به لایه های بالایی و اولیه ی هرمه!(حتی اگه چهارتا چهارتا نباشه روند تصاعدی) برای همین این افراد با انگیزه دهی های صرف و گفتن اینکه پولدار شدن تو این کار نیازمند صبر و تلاش چندین ماهه و حتی چندین ساله هست(بدون توضیح چراییش! که البته طبق معمول به مقایسه با کارهای دیگه بسنده میشه) اقدام به جذب و حفظ طولانی مدت لایه های پایینی میکنن. درواقع شبکه سازی واقعی و سودآور فقط برای لایه های اولیه اتفاق میفته بقیه همه ول معطلن! و به امید روزای بهتر خودشون رو که درواقع منبع درآمد لایه های اولیه هستن، تا مدتی طولانی برای اونها حفظ میکنن!(حداقل تا مدتی که جایگزینی هم براشون پیدا شه بعد از خروجشون!) و لاغیر! این تزریق انگیزه و امیدواری(امیدواری که چه عرض کنم بیشتر حرف از ایمان و یقین به موفقیت حتمی زده میشه!) سودش فقط میره تو جیب اون بالایی ها نه اون نتورکر بخت برگشته لایه های پایینی و پرجمعیت!
متاسفانه بیکاری و شرایط اقتصادی بد و فرهنگ خرافه گرایی و زودباوری و عدم شک گرایی و پرسشگری و تشویق به ایمان و یقین و اعتقاد و خوشبینی صرف(توی هر نوع باور و ایدئولوژی و سیستم فکری موجود در جهان) و خلا عاطفی و پذیرفته شدن و ترس از عدم مخالفت با یک گروه(بدلایلی که از کودکی محیط و جامعه در افراد ایجاد میکنه و البته گروه های نتورک مارکتینگ هم اون رو تشدید میکنن) و متعاقبا تقلید و پیروی و دشواری رهایی از اون، دست به دست هم داده تا این شرکتهای سودجو و کلاهبردار هم تو چنین بستری بیان اینطور مثل یک غده ی سرطانی پا بگیرن و رشد کنن. واقعا چقدر بعضیها خائن میتونن باشن که با وجود این شرایط فاجعه بار اقتصادی هم دست از بازی با زندگی مردم(خصوصا جوانها که قشر آسیب پذیر و شکننده ی جامعه ن با این اوضاع اقتصادی) و بهره کشی از اونها نکشن.
بعضیها میگن اگه وابسته بودن به افراد دیگه توی یه کاری بده پس مثلا شرکتهایی که کارمند دارن هم باید کارشونو تعطیل کنن چون یه شرکت بدون کارمند عملا نمیتونه وجود داشته باشه یا به حیات خودش ادامه بده، پس شرکتها هم به کارمندان وابسته هستن و این وابسته بودن اشکالی نداره و طبیعیه پس توی نتورک مارکتینگ هم وابسته بودن درآمد یک فرد به شبکه و زیرمجموعه ش اشکالی نداره!
اشکالی که این حرف(و حرفهای امثال این) داره اینه که برای توجیه نتورک مارکتینگ دست روی شباهت های جزئی این نوع فعالیت با حوزه های دیگه میذاره و بدون توجه به تفاوتهای اساسی شون نتیجه ی یکسانی رو میگیره و هر دو رو یجور تفسیر و تعبیر میکنه. درسته که شرکتها هم برای حیاتشون به کارمندها وابسته ان اما ساختار و سیستم کاملا متفاوتی با نتورک مارکتینگ دارن. توی شرکتها یه سیستم پایدار و باثبات و قابل اجرا حاکمه و کارمندها حقوق ثابتی رو ماهیانه دریافت میکنن و به همون هم راضی ان و با هدف و توقع رشد تصاعدی درآمد وارد اون شرکت نشدن و چنین وعده ی غیرممکنی هم بهشون داده نشده. هم صاحب یه شرکت از حفظ کارمندانش به واسطه ی حقوقی که بهشون میده خاطرش آسودس و هم کارمندها خیالشون راحته که به درآمدشون میرسن بی اینکه به کس یا کسان دیگه ای وابسته باشن. درحالیکه توی نتورک مارکتینگ برای اینکه کسی درآمد داشته باشه(برخلاف کارمندها) باید حتما شبکه ی بزرگی از افراد رو داشته باشه(که اونها هم باید شبکه ای از افراد رو داشته باشن یا امیدوار باشن که بدست بیارن!) که خرید کنن و این افراد هم جز با دروغها و وعده هایی که بهشون گفته میشه قدم توی همچین کاری نمیذارن. دوما تعداد افراد موجود در یک شرکت در بزرگترین و ایده آل ترین حالت ممکن هم محدود و بسیار کمتر از نتورکرهاست و شرکت ازپس مخارج و حقوق هر کارمند میتونه بربیاد. اما با یه حساب سرانگشتی میفهمیم چند صدهزار(یا شاید هم میلیون) نتورکری که فقط در ایران وجود دارن نمیتونن حتی یه درآمد کم داشته باشن و بیشتر از پولی که بهشون میرسه(و اکثرا هم اسم همون رو میذارن سود!) هزینه باید بکنن. اگه یه شرکت ده هزار نتورکر داشته باشه و فقط یک میلیون تومن به هر کدوم ماهیانه درآمدی(سود) برسه میشه ده میلیارد تومن سود مجموع نتورکرها در ماه! برای سودده بودن(بطور واقعی و نزدیک به وعده های رویایی این سازمانها) همچین سیستمی(که ساختار هرمی داره) برای عده ای، عده ی بسیار زیاد دیگه ای باید برای مدتی طولانی ضرر بدن و فقط هزینه کنن و خرید بزنن و دنبال زیرمجموعه بیفتن!(تحمل این شرایط و بیگاری کشیدن مفت برا بقیه رو هم اسمش رو میذارن صبر و تلاش!). حالا بماند که همین بیگاری کشیدن و مجانی(اگه نگیم زیان ده) کار کردنهای طولانی مدت بعد از ورود جدی به این کار، در تضاد کامل با حرفها و وعده هایی هست که در پرزنتهای اولیه به آدم میدن! از همون ابتدای کارشون هم مشخصه که با چه سیستم کثیفی روبروییم که اثری از صداقت و روراستی و اعتماد و حتی آسایش روانی داخلش نیست! کاملا روشنه که همچین چیزی به کجا ختم میشه آخرش. و برخلاف نظر نتورکرهای متعصب و تهی از استدلال نیازی به فعالیت چند ساله برای شناخت این پدیده نیست! مثل اینه که بگیم برای شناخت داعش و نظر دادن در موردش باید چند سال عضو داعش بود! قرار نیست هر چیزی رو آدم با آزمون و خطا و تجربه ی طولانی مدت و صرف عمر هزینه ش بشناسه. واقعا چقدر سادن اونایی که جرئت شک به خودشون نمیدن(تحت تاثیر شستشوی مغزی که تحت عنوان آموزش و جلسات هفتگی و دورهمی ها داده میشن!) و پرسشگری و شک رو موانع ذهنی پیشرفت قلمداد میکنن و ازش حتی واهمه هم دارن! مطرح کردنش رو هم که اصلا حرفش رو نزنیم! که همه چپ چپ نگات میکنن و بعدش هم با اکراه و بی میلی یکسری جملات و حرفهای انگیزشی بی ربط به سوال رو تکرار میکنن! بعدش هم با مصادره به مطلوب ازت میخوان این حرفها رو به عنوان جواب سوالت و دلیل ادامه ی کارت بپذیری!
  • اسفندیار شکرالهی
  • سلام مشکل اصلی خود بازاریابی نیست بلکه افرادی هستند که دارن آ
    ادارش میکنن ببینید بزرگترین خیانت لیدرها کتمان حقیقت و بزرگنمایی بیش از حد درآمدش هستش واینکه اینها دقیقا مثل کوئست عمل میکنن میتونید خودتون مقایسه کنید و حتما یه عضو سابق کوئست تو گروهها هست و خودش هم میگه که بودم و نتورک خیلی فرق داره با کوئست درحالی که فقط بایه تعداد کالای محدود فرق گذاشتن بینشون حالا کار هم به کیفیت کالا یا معروف بودن برندشون نداریم هرچند که خیلی از محصولاتشون هم تو قوطی هیچ عطاری پیدا نمیشه ...ختم کلام گول حرفاشون را نخورید و فنجان ذهنتون را بادستتون خالی نکنید تا اونها هرچی دلشون خواست توش پر کنن براتون
    ببخشید لینکی که برای جواب در توجیهات مثال یخچال و غیره کذاشتید مشکل دارد،لطفا درباره ی این مطالب توضیح دهید
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از شما
    مشکل لینکهای این صفحه رفع گردید.
    موفق باشید

     اشباع به مرحله‌ای گفته می‌شود که بازاریابی شبکه‌ای کل جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند و این روند را ادامه دهند. اگر چنین اتفاقی بیفتد بسیاری از فعالان که در سطح پائین قرار دارند ضرر خواهند کرد. اما در حقیقت اشباع در بازاریابی شبکه‌ای غیرممکن است زیرا تعداد انسان‌ها نامتناهی است و هر روز افراد جدیدی متولد می‌شوند و همینطور افراد جدیدی به سن قانونی برای عضویت میرسند در نتیجه بازاریابان خواهند توانست افراد جدیدی را به مجموعه اضافه کنند. Tim Sales بازاریاب شبکه‌ای در zig ziglar استدلال جالبی ارائه کرده است. او می‌گوید: ” آیا شما می‌دانید چه تعداد از افراد یخچال ندارند؟ نه؟ آیا این بدین معنی است که جنرال الکتریک فروش یخچال را متوقف کند؟”.

     این فقط یک مسئله منفی است که باعث توقف میشود و بس

    اجباری برای ورود به این سیستم نیست واقعا

    پاسخ:
    سلام
    1. تعداد افراد بشر نامتناهی نیست.
    2. متاسفانه شما بین تساعد ریاضی و تصاعد هندسی دچار اشتباه شده اید. نحوه تصاعد شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای به هیچ عنوان قابل مقایسه با تصاعد محصولات کارخانه جات نیست. دقت کنید!!
    موفق باشید
    باعرض سلام


    ببخشید اگه بازاریابی شبکه ای حرامه پس مالیاتی که به دولت هم داده میشه حرامه خدمات ایرانسل وهمراه اول ورایتل هم حرامه چون ما نتورکرها به دولت مالیات میدیم و شرکت با همراه اول وایرانسل ورایتل هم قرارداد بسته است

    ودولت کار حرام نمیکنه
    پاسخ:
    با سلام
    این شبهه سخیف را قبلا در اینجا پاسخ داده ام.
    مطالعه فرمایید و تلاش کنید تا خود را از دامهای روانی این شرکتها رها سازید.
    موفق باشید
  • توحید از شهرستان زیبای اورمیه
  • یه خبر جااااالب
    همین ده دقیقه پیش تو همین سایت نظر گذاشتم که مسموم شدم بابت محصولاتشو دارم میرم شکایت کنم ازشون، تو سایت ثبت نارضایتی زدم و اونا هم جایگاهمو غیر فعال کردن! دوستان گول اینارو نخوریییییییید لطفا
    سلام
    اون طور که من شنیدم این تجارت نزدیک 50سال توی اروپا رواج داره پس باید الان اونجا کاملا اشباع شده باشه!
    لطفاکمکم کنید
    پاسخ:
    سلام
    این تجارت در کشورهای خارجی نیز مشکلات فراوان به وجود آورده است.
    اینجا و اینجا را مشاهده فرمائید.
    موفق باشید
    سلام . من یک مسیحی ساکن تهران هستم. ببخشید ولی خیلی رک صحبت میکنم ، چون من دینم اسلام نیست و فتوای مراجع محترم اسلام برام اهمیتی نداره راجع به کار نتورک.
    اما لطفا دلایل منطقی راجع به دروغ بودن  درآمدهایی که افراد شاغل در این کار میگن ، بدست می آورید، بگید. خواهش میکنم اگه حرفتون راسته، به من ثابت کنید. خیلی ممنون
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    مقالات مختلفی در سایت در باره سوال شما وجود دارد.
    اینجا و اینجا را مشاهده نمائید.
    جهت مشاهده مقالات سایت، اینجا کلیک کنید.
    موفق باشید
    خداوند ، رهبر عزیزمون را حفظ کنه. 
    سلام. لطفا به کسانی که   اطلاع دهید همگی باهم، نامه ایمیشناسید به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بنویسیم و از آنها بخواهیم با تصویب قانونی جلوی این سرطان بازاریابی شبکه ای گرفته شود.همچنین لطفا متن فتوای مقام معظم رهبری را در این سایت قرار دهید. با تشکر فراوان
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام و عرض ادب.
    یکی از دوستانم که نتورک کار میکنه به من گفت: حضرت آقا از بازاریابی شبکه ای حکایت کرده. این لینک را هم به من داد و گفت ببین که حضرت آقا از بازاریابی شبکه ای حمایت کردند.
    http://www.********.ir/news/*****/
    پاسخ:
    سلام
    این سخن دروغ است.
    در متن مورد نظر شما تنها جند جمله از مقام معظم رهبری است(آنچه در گیومه قرار دارد) و مابقی تحلیلات خود نویسنده است.
    دقت کنید!
    موفق باشید
    سلام. ما که نفهمیدیم بالاخره اینهایی که وزارت صنعت تایید میکنه اونا پس چجوری کار میکنن...

    یه سوال دیگه داشتم. آیا سایتها و شرکتهای همکاری در فروش هم کارشون اشتباهه؟ یعنی بازاریابی برای فروش محصولات و دریافت پورسانت برای هر فروش هم مشکل داره؟(با این فرض که محصول باکیفیت مناسب و قیمت منصفانه باشد)
    پاسخ:
    سلام
    این شرکتها تنها با یم آئین نامه از طرف وزارت صنعت توانسته اند مجوز بگیرند. اما قانونی از طرف مجلس در اینباره وجود ندارد. برای همین سردرگمی های زیادی دراینباره برای افراد ایجاد شده است. به هر حال مقام معظم رهبری ورود به این کار را قبل از تصویب قانون آن در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، حرام میدانند.
    تجارت الکترونیک و بازاریابی به خودی خود ایرادی ندارد. اما بازاریابی چند سطحی آن هم به این شیوه و روش کلاهبردارانه ای که اکنون در ایران رواج دارد، جایز و صحیح نمیباشد. در مورد شرکتهای همکار باید به نحوه همکاری آنها و... دقت کرد. بط.ر کلی باید حکم آن را با بیان جزئیات از دفتر مرجع تقلید خود سوال فرمائید.
    موفق باشید
    سلام. با تشکر از وبلاگ بسیار عالی .اجرتون با خداوند.
    خواهش میکنم باز هم به افشاگری درباره ماهیت واقعی این شرکت های بازاریابی شبکه ای ادامه دهید. 
    ممنون.
    مطالبتون عالیه.
    برخی سوال میکنند که چرا شغل مهندسی یا دکتری اشباع نمیشود؟ اگر قرار بود نتورک اشباع شود، باید شغلهای با سابقه تر مانند پزشکی و... اشباع شده باشد.
    در پاسخ باید گفت: این نظام هرمی نتورک است که در ازای هر نتورکر تقاضای 3 نفر دیگر را دارد. نتورک تصاعدی کار میکند در حالی که سایر شغلها چنین نیستند.
    بعلاوه بر خلاف سایر مشاغل، بازاریابی شبکه ای تنها زمانی سوددهی آنچنانی را دارد که همواره این افزایش اعضا ادامه پیدا کند. و بالاخره به جایی خواهد رسید که افراد زیرمجموعه نخواهند داشت و تنها پورسانت خرده فروشی را دریافت خواهند کرد. خود این خرده فروشی نیز به دلیل اشباع بازارخرید، درآمدزایی کافی را نخواهد داشت (چنان که توضیح داده شد).
    پس در هر دو صورت (چه اشباع شود و چه قبل از اشباع دیگر مجموعه سازی ادامه پیدا نکند) شرکت نخواهد توانست وعده هایی که به آخرین سطح داده است را عملی کند. و آخرین سطح همیشه اکثریت افراد شرکت را تشکیل میدهد (این را با محاسبه ریاضی به سادگی میتوان حساب کرد).

    پرسش دیگر آن است که چرا شرکتهای بازاریابی شبکه ای با سابقه در خارج از کشور اشباع نشده اند؟
    پاسخ، آن است که شرکتهای بازاریابی شبکه ای در خارج از کشور بر خلاف تبلیغات داخلی، وضعیت بسیار بدی دارند و مشکلات فراوانی را برای جوامع غربی رقم زده اند. در واقع این شرکتها اگرچه اشباع (اشباع نوع اول) نشده اند، اما نتوانسته اند به وعده های خود در قبال بازاریابها عمل کنند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرده است که دانشمندان غربی مقالات و کتب متعددی را علیه بازاریابی شبکه ای نگاشته و انتشار داده اند. به عبارت دیگر، بازاریابی شبکه ای در سایر کشورهای جهان چندان موفق نبوده است (هر چند عده ای تلاش میکنند این واقعیت را برعکس جلوه دهند). بخشی از این آثار را میتوانید اینجا مشاهده فرمائید:

    http://on-networkers.blog.ir/post/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">