بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

شبکه اطلاع رسانی اجتهاد در گفت وگویی با حجت‌الاسلام سیدمهدی نریمانی-ارائه‌دهنده این ‌پایان‌نامه و عضو حلقه علمی افق گروه فقه و اجتهاد معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی - به بررسی موضوع پرداخته‌ است.


* در ابتدا از موضوع ‌پایان‌نامه و انگیزه خود برای ارائه آن بگویید.

بسم الله‌الرحمن‌الرحیم. موضوع ‌پایان‌نامه بنده «بررسی فقهی شرکت‌های بازاریابی چندسطحی» است که جلسه دفاعیه آن، امروز صبح در مدرسه علمیه‌عالی نواب برگزار شد. شرکت‌های بازاریابی چندسطحی به دو گروه شرکت‌های شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی تقسیم می‌شوند. با توجه به گسترش فعالیت شرکت‌های این چنینی در چندسال اخیر و بروز مشکلات قانونی و شرعی در این زمینه، تصمیم گرفتم تا به این موضوع با بررسی دقیق‌تری بپردازم. این بررسی به نحو قضیه حقیقیه صورت گرفته است؛ یعنی هیچکدام از شرکت‌های فعال در این زمینه مورد تأیید نبوده و نیستند چراکه مشکلات قانونی و شرعی آنها جنبه‌های مختلفی دارد. حتی ۳۵ صفحه از ‌پایان‌نامه به دلایل و فتاوای مراجع در نفی و نهی این شرکت‌ها اختصاص یافته است. منتهی اگر در شکل فرضی و به عنوان قضیه حقیقیه، ما شرکت بازاریابی چندسطحی داشته باشیم، این چه حکمی دارد و نشانه‌های آن چیست و ... به این مسائل در ‌پایان‌نامه پرداخته شده است.

* یعنی شما هیچکدام از شرکت‌های موجود در این زمینه را سالم و مورد تأیید نمی‌دانید؟

همناطور که عرض کردم، از اولین شرکت‌های هرمی همچون گلدکوئیست تا شرکت‌هایی همچون اوریف لیم، همگی دارای ایراداتی بوده‌اند که به آنها اشاره شده است. بر فرض اینکه کسی گمان کند یک شرکت سالم است، باید حتما دو کار را به عنوان مقدمه لازم انجام دهد: اول اینکه از وزارت بازرگانی درباره آن استعلام کند و دوم اینکه نظر مرجع تقلید خود را درمورد آن شرکت استفتا کند.

* ظاهرا قبلا هم مقاله‌ای در این موضوع داشته‌اید. آیا از آن مقاله و منابع آن در ‌پایان‌نامه استفاده شده است؟

بله. در سال ۱۳۸۶ مقاله ای در ۵۰ صفحه با عنوان «بررسی فقهی فعالیت شرکت‌های هرمی» نوشتم که در حلقه علمی افق- وابسته به گروه آموزشی فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- نیز به نقد گذاشته شد. در جلسه نقد آن مقاله، برخی اقتصاددانان و پژوهشگران فقهی و حقوقی حوزه و دانشگاه حضور داشتند. پس از آن، اصلاحات لازم را بر روی مقاله انجام دادم و آن را به مراجع و مجتهدین شهرهای قم، مشهد و اصفهان ارائه دادم تا نظرات خود را درباره آن بیان کنند. از جمله این علما می‌توانم به مرحوم آیت‌الله محمدحسن فقیه یزدی و آیت‌الله مهدی طحانی از اصفهان، آیت‌الله سیدحسن مرتضوی و آیت‌الله مهدی مروارید و آیت‌الله موسوی خلخالی از مشهد اشاره کنم. از همان سال تا سال ۸۹ به جمع‌آوری نظرات اساتید و اصلاح مقاله و بسط دادن موضوع آن پرداختم. در سال ۱۳۸۹ با تصویب موضوع ‌پایان‌نامه در حوزه علمیه خراسان، به تحقیقات گذشته اکتفا نکردم و دوباره تمام تحقیقات خود را تکرار کردم.

* در تحقیقات خود به منابع میدانی هم رجوع داشته‌اید؟

بله. با توجه به اینکه این مسئله دارای جوانب مختلفی است، برای کسب اطلاعات لازم درباره شیوه فعالیت این شرکت‌ها با فعالان سابق این شرکت‌ها ارتباط برقرار کردم و از آنها درباره نحوه فعالیتشان کسب اطلاع کردم. همچنین از نظرات اقتصاددانان صاحب‌نظر در این‌زمینه و نظرات اساتید فقهی نیز بهره بردم. به برخی نهادهای مرتبط با این موضوع نیز مراجعه کردم.

* به چه نهادهایی مراجعه کردید؟ نحوه تعامل این نهادها با شما به عنوان یک پژوهشگر حوزوی چگونه بود؟

درباره مسائل قضایی، به دادگستری شعبه شهید قدوسی مشهد که ویژه رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های هرمی است مراجعه کردم که همکاری خوبی داشتند. همین‌جا لازم می‌دانم از همکاری صمیمانه قاضی جواد جاویدنیا در آن شعبه تشکر و قدردانی کنم. با دادگستری تهران و وزارت اطلاعا ت نیز در این‌باره تماس گرفتم که متأسفانه به‌هیچ عنوان حاضر به همکاری نشدند.

* دلیل عدم همکاری چه بود؟

متأسفانه علی‌رغم تأکیدات ریاست محترم قوه قضائیه بر همکاری نهادهای قضایی با حوزه علمیه در پژوهش‌های مرتبط، هیچ تمایلی از طرف بدنه میانی این قوه در تهران دیده نمی‌شود. من برای ارتباط با دادگستری تهران تأییدیه‌ای را از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان دریافت کردم، اما وقتی با مسئول مربوطه در تهران تماس گرفتم ایشان گفت که ما اصلا حوزه علمیه را به عنوان یک مرکز علمی به رسمیت نمی‌شناسیم و باید تأییدیه خود را از دانشگاه فردوسی تهیه کنید. طبیعتا با مواجه شدن با این ادبیات از طرف مسئولین قضایی دادگستری تهران از مراجعه به آن منصرف شدم.

* وزارت اطلاعات چطور؟ آنها چرا همکاری نکردند؟

چند ماه پیش همایشی با موضوع شرکت‌های هرمی توسط قوه قضائیه و وزارت اطلاعات برگزار شده بود که با توجه به حساسیت این موضوع از جهت مسائل امنیتی، به صورت خصوصی انجام شده بود. درخواست من مبنی بر کسب آگاهی از محتوای همایش هم به همین دلیل رد شد که معقول به نظر می‌رسد. درخواست دیگر من دسترسی به اساسنامه این شرکت‌ها بود که با این هم موافقت نشد. هرچند دلیل عدم موافقت برای من روشن نیست.

* چرا اساسنامه را از فعالان در این شرکت‌ها نگرفتید؛ یا اینکه چرا به منابع مکتوب اینترنتی مراجعه نکردید؟

خب، این منابع قابل اعتماد نیستند؛ چون آنهایی که موافق چنین فعالیت‌هایی هستند اساسنامه را به نفع خود تغییر می‌دهند و مخالفین هم برای منفی جلوه دادن آن، اساسنامه را دستکاری می‌کنند. درنتیجه اساسنامه واقعی به دست من نمی‌رسید.

*درباره سرفصل‌های ‌پایان‌نامه و محتوای آن برای خوانندگان مطالبی را بیان کنید؟

این ‌پایان‌نامه در ۳ فصل کلی به نگارش درآمده است؛ فصل اول که به مباحث مقدماتی می پردازد، موضوع‌شناسی شرکت‌های چندسطحی را در ۵ بخش به عهده دارد. این چهاربخش عبارتند از: بررسی شرکت‌های چندسطحی؛ تاریخچه شرکت‌های چندسطحی؛ انواع شرکت‌های چندسطحی؛ ابزار جدید و گسترش آن؛ شرکت‌های چندسطحی و معیارها.

فصل دوم به حکم‌شناسی بازاریابی چندسطحی در دو قسم سالم«شبکه‌ای» و ناسالم«هرمی» می‌پردازد. در این بخش از ۱۶ قاعده فقهی جهت اثبات سالم بودن بازاریابی شبکه ای و ناسالم بودن بازاریابی هرمی استفاده شده است. همچنین فتوای بیش از ۱۱ نفر از مراجع درباره هر دو قسم مورد بررسی قرار گرفته است که از میان آنها ۳ نفر به جایز بودن بازاریابی شبکه‌ای و همه آنها به حرام بودن بازاریابی هرمی حکم داده‌اند.

بخش دیگر فصل دوم نیز، به بررسی شرکت‌های بازاریابی چندسطحی در قانون جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است.

در فصل آخر که شامل نتیجه‌گیری از بحث‌های انجام شده می‌شود، به شیوه طراحی شرکت‌های چندسطحی، لزوم قانون‌گذاری و توجه دولت نسبت به این مقوله، و یادآوری چند نکته پرداخته شده است.

* ارزیابی اساتید حاضر در جلسه دفاعیه نسبت به ‌پایان‌نامه چه بود؟

خوشبختانه همه اساتید نسبت به محتوای ‌پایان‌نامه نگاهی همراه با تحسین داشتند، هرچند ایرادات شکلی نیز به ‌پایان‌نامه گرفته شد. یکی از اساتید هم پیشنهاد چاپ ‌پایان‌نامه را به نمایندگان مرکز مدیریت حوزه علمیه دادند. البته قبلا هم از طرف گروه پژوهشی فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نسبت به چاپ آن اعلام آمادگی شده بود.

* در پایان اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید؟

از تمامی اساتید محترمی که در روند تحقیق، تدوین و ارائه این ‌پایان‌نامه به بنده کمک کردند صمیمانه تشکر می‌کنم. حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مروارید استاد مشاور و همچنین محقق گرامی مهندس داوود صمدی که با ارائه مستندات خود در این‌باره به من یاری دادند.

نظرات  (۴)

سلام.
در دو قسمت مصاحبه اینگونه آورده شده که:
"فصل دوم به حکم‌شناسی بازاریابی چندسطحی در دو قسم سالم«شبکه‌ای» و ناسالم«هرمی» می‌پردازد. در این بخش از ۱۶ قاعده فقهی جهت اثبات سالم بودن بازاریابی شبکه ای و ناسالم بودن بازاریابی هرمی استفاده شده است."
و
"...که از میان آنها ۳ نفر به جایز بودن بازاریابی شبکه‌ای و همه آنها به حرام بودن بازاریابی هرمی حکم داده‌اند"
من تمامی مطالب وبلاگتان را مطالعه کردم از فتوا ها تا نظرات و کلیپ ها اما هنوز این کتاب را نه.
در قسمت اول آقای نریمانی از دو نوع تقسیم بندی بازاریابی شبکه ای و هرمی نام بردند که فرض شده شبکه ای سالم و هرمی ناسالم است و بعد ذکر کرده اند که برای سالم بودن شبکه ای و ناسالمی هرمی از 16 قاعده فقهی استفاده کرده اند.
در قسمت دوم هم بنا به گفته ایشان، فقها هم طوری نظر دادند که این مغوله را به دو بخش شبکه ای و هرمی تقسیم بندی کرده اند.
نظرتان در این مورد چیست؟
باید بر اساس قواعد فقهی و چهارچوب های اقتصاد اسلامی سالم بودن این فعالیت را مورد بررسی قرار داد؟ که آن طور که اشاره شده با 16 قاعده فقهی در کتاب هم شبکه ای و هم هرمی اثبات شده.    هرچند همه هرمی یا شبکه ای هستند و این فقط یک نام گذاری است و به نظر من باید اصول بازاریابی و نحوه قرار داد اولیه و نحوه سود دهی ها و فروش کالاها به دقت بررسی شود.
پاسخ:
سلام
من با دقت این کتاب را مطالعه نموده ام.
به نظر من نویسنده نتوانسته تفاوت بازاریابی هرمی و بازاریابی شبکه ای را به درستی تبیین کند. به عبارت دیگر این کتاب در تبیین بازاریابی شبکه ای سالم و چگونگی مشروعیت آن ابهام دارد.
من این مطلب را با نویسنده این کتاب مطرح کردم و توضیح دادم که عده ای به بهانه ابهام این کتاب و خصوصاً آن که این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، وارد چنین شرکتهایی شده و از آن دفاع میکنند. ایشان در پاسخ چنین نوشتند: «در چندین جای کتاب به این مطلب اشاره کرده ام که مقلدین مراجع مختلف باید مطابق نظر مرجعشان عمل کنند این کتاب به دنبال صحه گذاشتن بر همه کارهای بازاریابی شبکه ای نیست. حتی چند مصاحبه رادیویی علیه این بازاریابی های کاذب، انجام داده ام که هفته قبل یکی از آنها پخش شده است. به هر حال کسانی که به دنبال توجیه گری هستند، بدون توجه به این مطالب، کار دیگری انجام میدهند و این ربطی به بنده ندارد
در هر حال مصاحبه دیگری از ایشان در همین وبلاگ درج شده است که میتوانید آن را در اینجا مشاهده نمائید.
موفق باشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
باسلام.....
یکی از دوستام شرکت ********* ******** **** روبه من معرفی کردن واقعا من ازنظرشرعی بودن در شکم خواهشمندم به من بگوییدآیا فعالیت در آن ازنظرشرعی جایز است یانه؟مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای
        باتشکر
پاسخ:
با سلام
این گونه فعالیت ها، بنابر نظر مراجع بزرگ شیعه، جایز نمیباشد.
جهت اطلاع از فتاوای مقام معظم رهبری اینجا و اینجا را مشاهده فرمائید.
موفق باشید
مطلب خوبی بود ولی استاد اشاره کردند که سه نفر از مراجع بازاریابی شبکه ای رو مجاز دونستن ممنون میشم اطلاعات بیشتری دراین ضمینه بدید...تشکر

نشانه های ایمان

11- و نیز اینکه اهل ایمان دارای درجه ای از نور خدا می باشند پس در روابط با دیگران منشا آرامش و عزت و روشنایی و بیداری هستند. و اینکه بایستی به سوی دین خالص حرکت کنند تا دینشان فقط برای خدا و رضای او باشد زیرا اکثر مردم از دین خالص بیزارند.(قرآن) و اما مومنان کامل کسانی هستند که دارای رسالت می باشند و برگزیده خدایند و بایستی مظهر و اسوه آئین ابراهیم حنیف باشند: « شما مومنان را خدا برگزیده تا پیرو آئین ابراهیم حنیف باشید و در راه خدا جهاد کنید( یعنی اهل عرفان نفس باشید) که رسول شاهد و شهید در شماست ئ شما شاهد بر مردمان. و خدا شما را کفایت می کند...» حج 77-...


از کتاب " خداشناسی امامیھ - امام شناسی قرآنی و خودشناسی الھی - جلد چهارم - 

دانلود از وبلاگ : http://d01.megashares.com/dl/osVCEI7/khodashenasiemamieh4.zip


 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">