بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

قربانیان بازاریابی شبکه ای

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ق.ظ

* این یادداشت حاوی نکات مهمی است. توصیه میکنم تا آخر مطالعه فرمائید.

ساختار افراد در بازاریابی شبکه ای کاملا به شکل یک هرم میباشد. عده ای در راس این هرم قرار دارند و تازه واردها در پایین ترین سطح این هرم قرار میگرند. اساساً قید «شبکه ای» در «بازاریابی شبکه ای» حاکی از این شبکه انسانی که به شکل هرم است، میباشد. بازاریابی شبکه ای ارتباط خاصی با تجارت الکترونیک ندارد؛ یعنی «بازاریابی شبکه ای» به معنای فعالیت تجاری در فضای مجازی و تجارت الکترونیک نیست؛ بلکه به معنای نوعی از تجارت است که در آن یک شبکه هرمی از افراد به خرده فروشی میپردازند و درصدی از فروش آنها به افراد بالا دست میرسد. اما امروزه شرکتهای بازاریابی شبکه ای تصمیم گرفته اند که این داد و ستد را تنها از طریق اینترنت ارائه دهند. بنابراین بازاریابی شبکه ای ماهیتاً یک تجارت الکترونیک نیست، بلکه تجارت به شیوه الکترونیک، چیزی است که امروزه چاشنی این کار شده است و ممکن است این شیوه در آینده تغییر کند؛ یعنی شرکتهایی به وجود آیند که علیرغم آن که فعالیت شبکه ای دارند جهت انجام معاملات خود استفاده از اینترنت نکنند.

اما موضوع این یادداشت درباره قربانیان بازاریابی شبکه ای است. این یک اصل مجرب و مسلم است که در بازاریابی شبکه ای، بیش از 90% از افراد به سودهای آنچنانی و وعده در آمدهای چندین میلیون تومانی نمیرسند. این مطلب تا جایی روشن است که خود بازاریاب های این شرکتها در پاسخ چنین میگویند که «نتورک برای همه است، اما همه برای نتورک نیستند» یا «هر کسی لیاقت نتورک را ندارد». البته این جملات بعضاً وقتی به شما گفته میشود که خود را آلوده این کار کرده و عمر و سرمایه خود را در راه آن صرف نموده باشید. به هر حال 90% از افراد در این شرکتها ریزش خواهند کرد و پس از مدتی بازاریابی شبکه ای را کنار خواهند گذاشت.

لیدرهای این شرکتها در پاسخ به این ایراد خواهند گفت که حتی اگر کسی به سود آنچانی نرسد، باز هم ضرر نخواهد کرد. زیرا اجناس مرغوب و مورد نیاز خود را خریده است و پورسانت خرید خود را نیز دریافت کرده است. بنابراین از نگاه لیدرهای شرکتهای بازاریابی شبکه ای، هیچ کس در نتورک ضرر نخواهد کرد. اما این ادعا تا چه اندازه میتواند صحیح باشد؟؟

اجناس فروخته شده در این شرکتها همیشه هم مرغوب نیستند و گاهی قیمت بالایی دارند. بعلاوه شما لزوما اجناس مورد نیاز خود را خریداری نمینمائید. هرچند دربازاریابی شبکه ای، خرید اجباری جرم و خلاف قانون است، اما لیدرها و بالادستی ها با چرب زبانی و توجیهات عجیب و غریب شما را متقاعد میکنند که خرید بالایی (حدود 1 میلیون تومان) داشته باشید. این کار به اصطلاح برای آن است که زیردست های شما که بعدا توسط شما عضو شرکت خواهند شد نیز خرید بالایی داشته باشند و مجموعه شما (که در واقع مجموعه خود آنان است) زودتر به سود و پورسانت برسد. این به معنای آن است که شما مجبورید چیزهایی از شرکت خرید کنید که مورد نیازتان نیست. اما لیدرها در توجیه این مسئله تنها نام آن را تغییر میدهند و به آن عنوان «سرمایه گذاری» میدهند؛ عنوانی که چندان هم صحیح نیست؛ زیرا شما در واقع پول خود را دور ریخته اید؛ چون از طرفی خود شما به آن نیازی ندارید و از طرف دیگر اجناس به نحوی نیستند که بتوانید آن را بفروشید. اما این نکته نیز قابل تامل است که این خرید بالا که به آن عنوان «سرمایه گذاری» داده اند، ممکن است هرگز برای شما سودی نداشته باشد. ممکن است شما اصلاً نتوانید کسی را به عضویت در این مجموعه در آورید و ممکن است زیرمجموعه شما به هیچ وجه زیر بار خرید با مبلغ بالا نرود. در نتیجه شما با پول خود چیزی خریده اید که برای شما غیر قابل استفاده است و نتوانسته اید زیرمجموعه خود را متقاعد به چنین خریدی کنید و در عمل مال باخته شده اید!! مال باخته شدن فقط به این معنی نیست که در قبال پول خود هیچ جنسی دریافت نکنید. همین که جنس خریداری شده را نتوانید استفاده کنید و قادر به فروش آن هم نباشید، در واقع پول خود را از دست داده اید. بدین ترتیب بازاریابی شبکه ای به سوی هرمی شدن پیش خواهد رفت. از طرف دیگر حتی بنابراین فرض که شما بتوانید زیرمجموعه خود را متقاعد به خرید بالا کنید، شما بی نهایت عضو نخواهید داشت!! پس این زنجیره خریدهای بالا در جایی قطع خواهد شد و در نتیجه عده ای خرید بالا(و به اصطلاح «سرمایه گذاری») خواهند کرد و زیر مجموعه ای نخواهند داشت که با خرید بالا پورسانت قابل قبولی به آنها برساند. در نتیجه ما افراد زیادی خواهی داشت که پول خود را از دست خواهند داد(به معنایی که گفته شد) !!

پس عده زیادی در این بازی، قربانی بالا رفتن پورسانت لیدرها و بالادست ها خواهند شد.

اما هدف اصلی من آن است که در این یادداشت نگاهی هم از بالا به این سیستم داشته باشم:

افرادی که در رأس هرم بازاریابی شبکه ای قرار دارد، بیشترین سود را درافت خواهند کرد. این سود در واقع پورسانت بازاریابی و یا پورسانت با واسطه نیست؛ بلکه پاداشی است که شرکت به این افراد میدهد.

این افراد برای آن که بتوانند پاداش خود را بالا نگه دارند باید بتوانند تعداد زیاد بازاریابی که زیر دست خود دارند را حفظ کنند. مثلا اگر درآمد 12 میلیون تومانی یک لیدر به خاطر پاداشی که از خرید 1000 بازاریابی که زیر دست خود دارد حاصل میشود، وی باید بتواند این تعداد را در همین تعداد 1000 نفر حفظ نماید(افرادی که فروش نیز داشته باشند)، و الا پاداش او تقلیل پیدا خواهد کرد. با این حساب برای چنین افرادی چندان مهم نیست که شما به سود و پورسانت خواهید رسید یا خیر؛ آنچه برای آنها اهمیت دارد آن است که 1000 بازاریاب فعال داشته باشند. حال با قرار دادن این نکته در کنار آن که 90% از افراد معمولاً ریزش مینمایند، به این نتیجه میرسیم که 90% از افراد قربانی حفظ پاداش تاپ لیدرها میشوند. 90% از افراد باید در این شرکتها (ولو برای مدت کوتاهی و یا حتی یک خرید کلان) عضو شوند تا میزان پاداش آن بالا نشینان کم نشود. در این میان حتی لیدرهای متوسط نیز در حال بازی خوردن هستند؛ زیرا مجموعه آنان بطور مرتب ریزش خواهد کرد و به ندرت میتوانند به یک تاپ لیدر تبدیل شوند. اما با این حال حضور همین لیدرهای متوسط نیز برای حفظ درآمد تاپ لیدرها ضروری است!

این مانند آن است که فردی برای رسیدن به ارتفاع 100 متری، تعداد زیادی از افراد را با وعده و زبان بازی زیر پای خود قرار دهد و از کوهی از انسانها به عنوان پله ترقی خود استفاده نماید . اما چون همواره تعداد زیادی از افرادی که زیر فشار قرار دارند، از این مهلکه فرار میکنند، این فرد همواره به دنبال افراد جدیدی میگردد تا جایگزین آنها نماید. به عبارت دیگر افراد زیر دست مانند رودخانه گذرایی هستند که قایق سواری آسوده تاپ لیدرها را تضمین مینمایند!!! آنها حتی اگر مدت بسیار کوتاهی هم در بازاریابی شبکه ای فعالیت نمایند، تاپ لیدرها به هدف و سود خود خواهند رسید. اگر یک روز شرکت، به هر دلیل تعطیل شود، تاپ لیدرها مجموعه خود را به راحتی به یک شرکت دیگر منتقل مینمایند تا باز هم بتوانند سود و پاداش خود را حفظ کنند.

این به معنای قربانی شدن هزاران نفر برای حفظ سود چند نفر است. افرادی که با هزار وعده و تبلیغ از کار، زندگی، وقت، سرمایه، فرصتها، آرامش و... خود صرف نظر میکنند، اما نمیدانند که چگونه در حال بازی خوردن در این سیستم هستند. افرادی که 90% از آنها طی چند ماه فعالیت خود را رها خواهند کرد و از دام فضای روانی و تبلیغاتی این شرکتها خود را آزاد خواهند نمود. و اسفبار آن است که بالادستی ها احتمالا با علم و آگاهی چنین قربانیانی را برای خود فراهم می کنند.

نظرات  (۱۱)

بازاریابی شبکه ای نگو بگو فساد شبکه ای ، ترویج کفر شبکه ای ، بدبختی شبکه ای جوانان و.............. .
من وارد این کار شدم و قبل اینکه جنس بخرم تحقیق کردم فقط یه چیزایی همون اول باعث شد که من زود منصرف بشم اینکه برای من محاسبه ای کرده بودن این بود که توی بدترین شرایط یک میلیون بزنم دویست و بیست تومنش برمیگرده به من، برای امتحان به خود بالاسری من لیست دادم تا بزنه دیدم اخر سری برای یک میلیون تومن خرید من پنجاه هزار تومن سود میده اونم هزینه پستی میشه. از این دروغشون ناراحت شدم و گذاشتم کنار در حالی که اگر واقعا به گفته هاشون عمل میکردن من میتونستم فوق العاده کار کنم براشون. باتشکر
سلام به دوستان عزیز
من الان شش ماهه که در بازاریابی شبکه ای شرکت بادران گستران فعالیت میکنم اما تا الان سود کمی بدست آورده ام با ۲۶ نفر مجموعه این دقیقا نشون دهنده اینه که این سیستم هرمی است 
خیلی از عزیزان رو میشناسم که از این حرفه شکست خوردند واقعا عمر آدم رو اگه برای پول باشی تلف میکنه ولی خب چیزای جالبی که تو زندگی بدردت بخوره هم بت میده 
از لحاظ مذهبی خیلی از افرادی که تو این سیستم میرن مذهب و دین رو میزارن کنار مثلا لیدر تیم شعر ما که یک خانم هست کلا کارش شده با نامحرم و پسرا حرف زدن ، اونم خییلی راحت اینگار با دیوار صحبت میکنی آدم رو تحریک میکنند اونم تحریک جنسی اما خب دیگ به روی خودمون نمیاریم 
بیشتر شیادان که به اصطلاح خودشان را لیدر مینامند سیگار میکشند و وقتی بهشون میگی این چه کاریه میگن تو حق نداری بالا سریتو تحلیل کنی 
پر از تناقض هستند و جدا دید پورسانتی رو افراد دارند
تو این سیستم خیلی از بنیان های اعتقادی رو از بین میبرن دین داره از بین میره و دین مسخره ای رو جاش میزارن اونم بنام ذهن دین ذهنی که باید دیوانه وار مثبت باشی .
تو این کار حسادت خیلی زیاده من خودم تیمم داشت رشد میکرد تیم بغلیم داشتن به من حسادت می کردند و سعی در تخریب من داشتند .
از لحاظ پولی هم فکر نکنید به این راحتی پول بدست بیارید باید اجناس گرون و در بعضی مواقع بی کیفیتشون رو بفروشی که مردم عادی اصلا توجیه اقتصادی نداره خرید اونها 
مثلا توی پلن میگه اگه تو دو کانال بیست میلیون فروش بزنی کلا ۸۰۰ هزارتومان گیرت میاد .خیلی بی ارزش و کمه ولی چون هی به تو تلقین میکنن که نه دووم بیار یه روزی به تصاعد میخورید (آره جون عمتون)
همین هدر تیم شهر ما بعد از یکسال ۱۲۰_۱۳۰ هزار تومن بیشتر در نمیاره این یعنی سراب یعنی فقط علاف میشی تازه دین و ایمان تو از دست میدی 
به همه عزیزان تو صیه میکنم از این کار دوری کنید 
تجربه را تجربه کردن خطاست 
امیدوارم ریشه این تروریست های اقتصادی از این مملکت رخت ببنده
یا خدا
ساغول

مشاورین این شرکت یکجور با آدم صحبت می کنند که انگار دیگر راهی جز نتورک نداری من به شخصه متاسفم که این مدت اعصاب پدر و مادرم رو خورد کردم. 
سلام
بسیار مفید و عالی
  • امیر جعفری سروستانی
  • با سلام خدمت دوستان
    من نزدیک دو ماه پیش کار نتوورک خود را شروع کردم اما پس از تحقیقات خودم متوجه شدم که نتوورک با پلانی که به ما نشان داده اند و آینده ای که نشان ما میدهند تطابق ندارد.
    تاریخچه نتوورک در کشور های مختلف حتی اروپایی و امریکایی چیز دیگری را نشان میدهد و اصلا ان چیزی که ما میخواهیم نمیشود.
    اصلا فکر کردید چگونه همه با خرید بین 100.000تا1.000.000میتوانند به درامد ده میلیونی فکر کنند.
    من با دیدن گفته امام علی (ع): ربا در این امت از راه رفتن مورچه روی سنگ خارا پنهان تر است کار نتوورک خود را پایان دادم.
    برای پایان میخواهم حرفی را به شما عزیزان بزنم: به جای کتاب های بازاریابی شبکه ای یک بار دیگر داستان پینوکیو و درخت پول رو بخونیم.
    ممنون از توجه شما
    با سلام.بسیار بسیار ممنون.عده ای دارن از کم صبری و عجله ی ما جوونا سواستفاده میکنن و سود به جیب میزنن. خدا همه ی دوستان رو سر عقل بیاره.خیلی از دوستام رفتن و تنها یکی دوسال از عمرشونو تلف کردن.
    سلام 
    بسیار عالی.

    من توی این کار رفتم اصلا به درد نمی خوره گمراه نشین چون خودتون پشیمون میشین   دوست دار همه ی جوونای ایران
    سلام، خیلی از آشنایی با شما خرسندم، بسیار مشتاقم که حتما شما رو از نزدیک زیارت کنم و از اطلاعات بالای شما استفاده کنم. ممنون میشم که شماره تماس بدید. یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    از عنایت شما صمیمانه سپاسگزارم
    موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">