بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

روش های شناخت شرکت های هرمی و مقابله با آن

چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ

در جوامع بشری، همواره عده ای به دنبال کسب درآمدهای نامشروع می باشند، از این رو، با شناسایی نقاط ضعف و ابهامات، بسترها و شیوه های موجود و بهره جویی از آنها، فعالیت های غیرقانونی خود را با پوششی فریبنده و به ظاهر قانونی جلوه می دهند. در این میان، طرح های هرمی که اساس آنها بر گسترش شبکه اعضا و اخذ حق عضویت از سطوح پائین یا اعضای جدید و توزیع بخشی از آن میان اعضای سطح بالاپایه ریزی شده است از جمله فعالیت های غیرقانونی ای هستند که دولت ها به دلیل آثار تخریبی اقتصادی- اجتماعی شان با آنها به مقابله برخاسته اند. در حال حاضر، فعالیت شرکت های هرمی در تمام جهان ممنوع است و مجازات سنگینی برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است.در گذشته شناسایی این گونه فعالیت های ناسالم تجاری بسیار آسان بود، اما با ابداع و گسترش بازاریابی شبکه ای، مروجین فعالیت های هرمی از این قالب جدید جهت پنهان سازی اهداف و مقاصد واقعی خود استفاده کرده و با تبلیغ فعالیت خود به عنوان بازاریابی شبکه ای، شناسایی و برخورد با طرح های هرمی را با مشکل مواجه ساخته اند.
    چالش میان طرفداران و مخالفان طرح های هرمی، زمینه های بررسی ابعاد گوناگون این پدیده؛ از جمله تبعات زیانبار اقتصادی و آثار سوء اجتماعی، شیوه های کنترل و نظارت بر بازاریابی شبکه ای، شاخص های شناسایی طرح های هرمی از بازاریابی شبکه ای و... را فراهم آورده است.شرکت های هرمی هیچ کمکی به رشد اقتصادی نمی کنند، بلکه با ایجاد شبکه ای غیرقانونی، فقط نقدینگی افراد به تعداد معدودی از اعضا منتقل می شود که در حقیقت یک راه غیرقانونی برای کسب درآمد به شمار می رود. در صورتی که بازاریابی شبکه ای از ابزارهای مهمی است که می تواند در خدمت تجارت به کار گرفته شود و موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد.
    در این نوع شرکت ها، در صورت ادامه جذب اعضای جدید، شرکت می تواند از محل درآمدهای ناشی از افزایش اعضا اقدام به پرداخت پورسانت به سایر اعضا در لایه های بالاتر نماید. لیکن با اشباع بازار و کاهش جلب مشتری جدید و در نتیجه کاهش گردش مالی خود با مشکلات جدی در پرداخت پاداش ها یا پورسانت ها روبه رو خواهد شد.در حال حاضر، پس از انجام بررسی های فراوان توسط محققان، دوازده ویژگی برای شناسایی این طرح ها معرفی گردیده است که هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله امریکا، انگلستان، استرالیا و... مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی های متمایزکننده طرح های هرمی از فعالیت های شرکت های بازاریابی قانونی به طور خلاصه به شرح ذیل می باشند:
    1- هدف از ورود به شرکت، به دست آوردن فرصت کسب درآمد در دوره زمانی کوتاه است و کالا، تنها پوششی برای توجیه فعالیت طرح است. بنابراین، فرصت کسب درآمد چشمگیر، بیانگر طرح هرمی است.
    2- اگر در بازاریابی، افزایش تعداد سطوح توزیع کنندگان حتی بیش از تعداد موردنیاز جهت فروش کالابه مشتریان، مجاز باشد و به کارگیری نامحدود توزیع کنندگان در یک منطقه، بدون توجه به میزان عرضه و تقاضا یا ابزارهای نظارتی جهت جلوگیری از اشباع بازار، مجاز باشد پس انگیزه، فروش کالادر یک بازار هدف نیست و به طور قطع این یک طرح هرمی است.
    3. تاکید بر استفاده از شیوه ها، زمانبندی ها و فرمول های محاسبه پاداش به جای تاکید بر محصولات و کالاهای باارزش واقعی، عدم استفاده از فرم های سفارش خرید رسمی، فرم حمل ونقل و... از جمله شاخص های نشان دهنده طرح های هرمی است.
    4- در صورتی که درآمد طرح برای فرد، تنها در ازای زمان صرف شده برای فروش محصول بدون جذب یک توزیع کننده جدید چندان مطلوب نباشد؛ به عبارت دیگر، پاداش پرداختی شرکت بابت فروش محصولات به اندازه ای کم است که برای کسب درآمد قابل ملاحظه، نیازمند جذب توزیع کنندگان جدید می باشد. همچنین توزیع کنندگان چند سطح بالاتر که ارتباط مستقیمی با فروش ندارند، در مجموع پاداشی بیشتر از توزیع کنندگانی که خود اقدام به فروش کالاو خدمات به مصرف کنندگان نهایی می نمایند، دریافت می کنند، در این صورت بی تردید این شرکت از یک طرح هرمی پیروی می کند.
    5- مروجین طرح های هرمی اقدام به بزرگنمایی میزان درآمد توزیع کنندگان بالای شبکه می کنند و از اعلام میانگین پرداخت خالص پس از کسر هزینه ها به توزیع کنندگان سطح بالاتا پائین طفره می روند.
    6- برای شناسایی شرکت های هرمی باید به دو سوال پاسخ داده شود اول آنکه توقع شرکت از ما برای خرید محصولات، خدمات، آموزش و... طی یک دوره زمانی، به عنوان شرط مشارکت و فعالیت و برخورداری از مزایای شبکه چیست؟
    7ـ دومین سوال آن است که آیا تفاوت قیمت عمده فروشی شرکت به اندازه ای است که هنگام خرده فروشی سود قابل ملاحظه ای برای توزیع کننده داشته باشد؟ در ضمن با قیمت خرده فروشی پیشنهادی شرکت، آیا کالاقابل رقابت با سایر کالاهای مشابه هست یا اینکه قیمت آن به اندازه ای بالاست که شرکت باید محصولات را به صورت عمده عرضه کند؟ بالابودن قیمت محصول نسبت به کالاهای مشابه نشانه هرمی بودن طرح است؛ چرا که این اضافه قیمت برای پرداخت پاداش به توزیع کنندگان بالای هرم استفاده می شود.
    8 ـ در طرح های هرمی مروجین از رابطه خود با سایر اعضای دعوت شده، برای جذب آنها و افزایش زیرمجموعه ها سوء استفاده می کنند.
    9ـ پیشنهاد مروجین به اعضای جدید مبنی بر ضرورت فعالیت در یک دوره
    کوتاه مدت و پس از آن استراحت و برخورداری از حقوق بالاجزو ویژگی های طرح های هرمی است. زیرا تمام اعضای طرح های هرمی در تلاشند که با جذب تعداد کافی زیرمجموعه به مرحله ای برسند که دیگر نیازی به فعالیت برای فروش کالاو خدمات نداشته باشند و تنها از محل فعالیت زیرمجموعه های خود کسب درآمد کنند. این در حالی است که در بازاریابی شبکه ای، بیشتر درآمد از محل فروش خود فرد حاصل می شود و بخش کوچکی از آن از محل فروش زیرمجموعه ها به دست می آید؛ بنابراین در این گونه طرح ها، ادامه پرداخت پاداش های کلان در صورت عدم فعالیت فرد وجود نخواهد داشت.
    10ـ در طرح های هرمی امکان فروش کالایا ارائه خدمات طی یک جریان عادی و بدون ادعاهای اغراق آمیز وجود ندارد؛ بنابراین مروجین برای تبلیغ و جذب اعضا، صادقانه رفتار نمی کنند و مستندات کافی برای اثبات ادعای خود در اختیار ندارند.
    11ـ در بازاریابی شبکه ای تکیه مروجین بر فروش کالاو خدمات است، ولی در طرح های هرمی بر اعتبار یا شخصیت اعضای طرح بویژه سرشبکه ها و دستاوردهای آنان تکیه می کنند.
    12ـ عدم اتخاذ تدابیر مناسب برای پشتیبانی شبکه توزیع درهنگام افزایش حجم آن و همچنین عدم دسترسی به جلسات و برنامه های آموزشی و وسایل کمک آموزشی به صورت رایگان ـ به عنوان بخش مهمی از خدمات پشتیبانی توزیع کنندگان ـ از ویژگی های شرکت های هرمی است.ادامه فعالیت شرکت های هرمی تبعات منفی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت که از آن جمله می توان به خروج ارز از کشور، بی ثباتی نظام اقتصادی، متضرر شدن بخش زیادی از جامعه که با توجه به وسعت فعالیت این شرکت ها طبیعتاً طبقه فقیر کشور را نیز در برمی گیرد، ناهنجاری های اجتماعی و رفتارهایی از جمله گروگانگیری، قتل، تهدید و انجام جرائم دیگر برای رسیدن به هدف، بروز اختلافات خانوادگی از جمله طلاق، فرار از مسئولیت های اجتماعی و تشویق به تنبلی و رهایی از کار و عادت به دست آوردن پول بدون زحمت و انتظار ثروت بادآورده و آلودگی زندگی افراد به مال حرام و ایجاد یک طبقه بی هویت در جامعه اشاره کرد.آثار و تبعات منفی ادامه فعالیت شرکت های هرمی و وجود قانون ممنوعیت این گونه فعالیت های کلاهبردارانه و مسئولیت دولت در قبال حفظ منافع شهروندان و تامین امنیت ملی و اقتصادی کشور، ضرورت مقابله با گسترش این گونه فعالیت ها را افزایش می دهد.


برگرفته از روزنامه ایران، شماره 4331

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">