بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

ذات نتورک

سه شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ق.ظ

* این مطلب توسط یکی از مخاطبین سایت ارسال شده و حاصل تجربه و تحلیل ایشان از بازاریابی شبکه ای میباشد.


به نام خدا

نکته ای که این روزها نت ورکرها شدیدا روی اون مانور دارن اینه که شرکت با شرکت فرق داره و در ابعاد کوچکتر تیم با تیم متفاوته. ممکنه شما دوست عزیز، مثل من به تیمی ورود پیدا کنین که از جانب پرزنتور با جملاتی شبیه این ها‌ فالو بشید:

- من از فلان خانواده هستم،

- نیاز مالی ندارم،

- دارای مدرک فلان و فلان هستم و ... اما نت ورک رو به عنوان بهترین شغل انتخاب کردم!

من نزدیک به یک سال عضو شرکت بادران بودم و در تیمی باصطلاح (سطح بالا) کار کردم و واقعا هم خیلی از بچه ها تحصیلات خوبی داشتن یا از فلان خانواده بودن اما اینو می خوام بگم ذات نت وُرک همون چیزی هست که دوستان قبل من گفتن؛ فاکتور کشی، تلقین، مثبت اندیشی کاذب(مخرب)، ایجاد هیجان مفرط و از همه بیشتر دروغ؛ حالا می خواد این تیم توسط یک کارشناس ارشد اداره بشه یا یک فردی با مدرک زیر دیپلم. تنها تفاوتی که وجود داره اینه که افراد سریعتر گول می خورن چون این فکر پیش میاد؛ وقتی این ها با این تحصیلات و امکانات دارن کار می کنن چرا من وارد نت ورک نشم! اما اصل داستان یکیست فقط خائنانه تر. در تیم های این چنینی افراد سریع جذب میشن اما بعد از چند ماه کار و یا بیشتر اون روی سکه رو می بینن و از  سیستم میان بیرون؛ منظورم از اون روی سکه این نیست که نمیشه از نت ورک پول درآورد بلکه ذات پلید این حرفه است که رخ نشون میده و همه نمی تونن باهاش ارتباط برقرار کنن یا به قولی پارادایم شیفت بزنن و در حالیکه چند تا فاکتور زدن ولو اینکه فقط یک میلیون باشه (اینها بقول لیدرها کارگران نت ورک هستن) از شبکه خارج میشن.

یکی از مهمترین مشکلاتی که من با بازاریابی شبکه ای داشتم و باعث شد کار رو با حدود 100 نفر مجموعه و فروش خوب رها کنم همین مسئلهِ ارتباط برقرار نکردن با دروغ گویی های بی حد و حساب بود که البته در غالب انرژی مثبت و متد کار عرضه می شد، ذات نت ورک با دروغ عجین شده چون در همون استارت کار برای ورودی گرفتن و تنظیم قرار پرزنت باید متوصل به هر شیوه ای شد تا طرف مقابل بویی از نت ورک نبره چون اگر غیر از این باشه 95 درصد قرار رو کنسل می کنن. بالاسری های من متن پرزنت رو اینقدر ساده و دوست داشتنی نوشته بودند که به جرات میگم کمتر کسی ورودی نمی شد و یا اگر قبول نمی کرد از پرزنت تیم ما بدش هم نمی یومد در صورتیکه اصلا چنین چیزی نیست. یا مثلا از اولین دروغ هایی که باید به خودت و بعد به دیگران منتقل کنی همین ارادت خاص به محصولات مزخرف شرکت هست و این رو توی جلسات آموزش میدادن که علاوه بر استفاده محصولات باید غیرت روی این ها داشته باشید و با شوق بفروشید. خیلی خنده داره نه!

چرت ترین قیاس هایی رو که ممکنه برای بازاریابی شبکه ای مثال زده بشه در جلسه ای بنام (جلسه ورودی های جدید) شنیدم که متاسفانه همراه با موزیک و دست زدن تأثیر عجیبی روی ذهن خیلی ها داشت مثلا :

همونطور که همه یک روزی مجبور شدن از عابربانک، من کارت اتوبوس و ... استفاده کنن یک روزی هم مجبورن عضو این شرکت ها بشن، یا روی تخته یکی از لیدرها استیج می کشید که شما اگر سالی یک نفر هم ورودی بگیرین بعد 40 سال به فلان درآمد می رسین.

فکرشو بکنید چقدر مردم رو احمق حساب می کردن آخه مگه اون یک نفر ها قول شرف دادن که بمونن حتما! با تمام این اوصاف من هم سعی بر هماهنگ کردن روحیات خودم با نت ورک بودم با این توجیه که سختی این کار هم همینه و با فالو های بالاسری هام قانع می شدم و ازین خبر داشتم که با فنون زیرپوستی از مردم فاکتور می کشن (خصوصا وقتی که بادران پلن فروشنده برتر داشت، چه 5 میلیون تومن هایی که در جایگاه ها نشست) بماند. اما اولین باری که بطور عمومی گفتن هرکی می خواد به جلسه فلان لیدر برسه باید یک میلیون فاکتور بزنه واقعا متنفر شدم و اعتراض کردم حتی به بازرسی بادران این خبر از جانب خیلی ها منتقل شد و قرار بود جلوی این کا رو بگیره؛ غافل ازین که خود شرکت با این برنامه ها همدسته و مصداقش ماه بعد بود که برای ورود به جلسه فلان لیدر فاکتور700 تومنی کشیدن. به هر حال شیوه هرمی و با افکار این چنینی در حال ادامه است اما چیزی از ماهیت کثیفش کم نمی‌کنه. مواردی رو که گفتم از علت های اصلی خروج من از این حرفه منحوس بود و باقی دردها بماند، نیاز به گفتن نیست.

حرف آخرم اینجاست، اگر در حال حاضر دولت کاری برای جلوگیری ازین افتضاح و کلاهبرداری نمیکنه مردم خودشون از آبرو و مالشون حفاظت کنن و وارد نشن. تأکید می کنم حتی پای میز نرید چون با این خیال که اتفاقی نمیفته می بینید 8 ماهه وارد نت ورک شدید! دوست عزیز مشکلات مادی و بیکاری، ضعف های روحی و بی هدفی و غیره و غیره در راهی بنام بازاریابی شبکه ای درمان نمیشه یا لااقل برای اکثریت بی فایده است کما اینکه مخرب هم هست.

نت ورکرها دوتا جمله معروف دارن یکی اینکه: همه و همه باید ورودی بشن حتی افراد مسن و دومی اینکه نت ورک برای همه است اما همه برای نت ورک نیستن. اگر فقط 10 دقیقه عمیقا به این دوجمله فکر کنین جواب خیلی از مسائل رو پیدا می کنین.

تشکر . یا حق

نظرات  (۱)

  • اسفندیار شکرالهی
  • سلام احسنت کاملا درست بیان کردید تمامی شرکت‌ها و گروه ها میگن مافرق داریم ولی همشون عین هم و در قالبهای متفاوت کار میکنن من تو شرکت تکسو بودم و انصراف دادم چون شرط خرید گذاشت برای سمینار درحالی که می گفتن اصلا اجبار خرید نداریم و این سقف خرید را برای پیشرفت خودتون گذاشتیم....
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">