بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

بررسی جامعه شناسی شرکت های هرمی

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۱۷ ب.ظ

انسان موجودی است زنده و در حال رشد و مایل به تکامل و به تبع آن جامعه نیز زنده است و در حال تغییر و دگرگونی، بنابراین افراد در جامعه خواستار تغییر موقعیت اجتماعی خود چه از نظر اقتصادی و چه ازنظر نقش و جایگاه اجتماعی می باشندکه این دو امروزه به شدت از یکدیگر تأثیر می پذیرند.

فردی که ازنظر اقتصادی و به تبع آن اجتماعی (البته در برخی موارد) در طبقۀ محروم و یا فقیر جامعه قرار دارد و می خواهد رشد کند هنگامی که به اطراف خود می نگرد با مشکلاتی مواجه می شود که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم :

1.   عدم تقسیم عادلانه فرصتها با توجه به ویژگیهای هر فرد در جامعه

2.  نبودن ضابطه در انتخاب مشاغل

3. جایگزینی روابط خویشاوندی و دوستانه به جای روابط تعریف شدۀ قانونی در پذیرش و تقسیم کار

4. افزایش روز افزون قشر تحصیل کردۀ فاقد شغل مناسب

5.    ترجیح غیر معقول نیروی کار مونث در برخی مشاغل

6. عدم تناسب افراد با جایگاه وموقعیت شغلی و اجتماعی

7. کمبود فرصتهای شغلی

8. سخت بودن و یا سخت تر شدن تشکیل خانواده با توجه به بالا بودن هزینه ها

9. افزایش فشارهای اقتصادی

10.  بالا رفتن توقعات در زندگی اجتماعی

11.  گسترش روز افزون احساس نیاز با توجه به بمباران تبلیغاتی توسط رسانه های خارجی

12.  افزایش هرچه بیشتر فاصلۀ طبقاتی

13.  گسترش تجمل گرایی

14.  کمرنگ شدن عمل به توصیه های اخلاقی نظیر: توصیه به ساده زیستی ، کمک به یکدیگر ، قناعت و... .

جوامعی که دارای چنین شرایطی هستند، بهترین مکان برای پیدایش و رشد و نمو سازمانهای اغفال و کلاهبرداری و شستشوی مغزی نظیر شرکتهای هرمی می باشند.

شرکت های هرمی با نام های : گلدکوئست، گالف، پالینور، گلدماین و.....این شرکتها به جذب این افراد می پردازند، زیرا بهترین طعمه برای اهداف کلاهبرداری آنها هستند. شیوۀعملکرد این شرکتها منحصر به یک فرد و یا افراد خاصی تعلق ندارد بلکه آنها کل یک جامعه را نشانه گرفته و آلوده می کنند. افرادی که عضو این شرکتها می شوند چنان تحت تأثیر وعده وعیدهای پوشالی آنها قرار می‌گیرند که به طور کامل از نظر فکری و جسمی خود را دراختیار آنها قرار داده و به عاملی برای گرفتار کردن دیگر افراد در جامعه تبدیل می شوند. شرکتهای هرمی درست همانند یک ویروس عمل کرده و شروع به تکثیر می کنند و این در حالی است که فقط افراد بسیار معدود در رأس هرم به طور کامل و چند زیر شاخۀ رأس هرم به طور نسبی سودهای کلان را به جیب زده و بدون هیچ فعالیتی روز به روز پولدار تر می شوند و مابقی هرم به خصوص در سطوح پایین تر متضرّر می شوند.

فردی که در چنین شرکت هایی عضو می شود باید برای جذب  افراد دیگر از نزدیکترین افراد به خود یعنی خانواده برای رسیدن به پورسانت شروع کند و این ابتدای درگیر شدن خانوادۀ فرد در یک ناهنجاری بزرگ می باشد که در نهایت ممکن است به فروپاشی آن انجامد واز آنجایی که نهاد خانواده از جامعه تأثیر می پذیرد و بر آن تأثیر می گذارد این ناهنجاری به پیکرۀ جامعه ضربه وارد کرده وآن را متحمّل فشارهای سختی می کند که به سختی قابل جبران است. جوامعی که در آن خانواده از هم پاشیده باشد ویا درحال فروپاشی باشد جوامع رو به زوال هستند.

 

· دسیسه هرمی تا چه زمانی در جامعه اتفاق می افتد؟

این شرکت ها و دسیسه های هرمی تا زمانی که شرایط اجتماعی از هر نظر در جامعه دگرگون نشود و بهبود پیدا نکند و سطح آگاهی افراد چه در زمینۀ آگاهی های فردی (تحصیلات) و چه اجتماعی بالا نرود به رشد خود ادامه می دهد و  این شرکت ها با عناوین مختلف ظاهر شده و به جذب افراد ساده لوح و ضعیف می پردازد.

·  جبر اجتماعی یا قوۀ قهریه تا چه زمان و یا در چه زمان کار آمد خواهد بود؟

طبق اصلی که در جامعه شناسی وجود دارد درونی کردن ارزش با جبر اجتماعی منافات دارد، یعنی با توسل به جبر اجتماعی نمی توان ارزشی را در جامعه نهادینه کرد. ممکن است، این جبر اثر داشته باشد و جواب بدهد، ولی اثری موقت و زود هنگام که دوام ندارد و در برخی موارد نیز نتیجۀ معکوس دارد و افراد در مقابل جبر اجتماعی جبهه می گیرند و مقابله می کنند که این مقابله ممکن است ظاهری نباشد و شکل زیر زمینی به خود گیرد. بنابراین جبر اجتماعی همیشه باید آخرین راه حل و گزینه باشد و در مواقعی استفاده شود که بهترین تأثیر را داشته باشد.

·    چه ارگانها یا سازمانهایی بهتر می توانند با دسیسه های هرمی برخورد یا از شکل گیری آن جلوگیری کنند؟

از آنجایی که سازمانهای هرمی سازمانهایی هستند که در مرحلۀ اول فرد و جامعه را دچار ضررهای مالی و اقتصادی می کنند از این رو باید در ابتدا سازمانها و نهادهایی که مسئولیت تأمین رفاه اجتماعی و اقتصادی افراد و به خصوص قشر آسیب پذیر و فاقد شغل مناسب در جامعه را در بر عهده دارند به طوری جدی و به شکل کامل وظایف خود را انجام دهند و در این زمینه قصور نکنند که این قصور مشکلاتی جبران ناپذیر و ناهنجاری‌های فراوانی را در جامعه به وجود می آورد. بعد از آن ارگان‌هایی که وظیفۀ اطلاع رسانی در سطح جامعه را بر عهده دارند، یعنی تمامی رسانه ها، زیرا فردی که مطلع باشد کمتر در دام چنین شرکت‌ها و سازمان‌هایی که ساختار فریبکارانه دارند، گرفتار می شود. بعد از آن است که قوه قهریه باید وارد میدان شود و به شکل فیزیکی برخورد خود را با این شرکت‌ها شروع کند و آنها را به طور کامل از میان بردارد و سپس با همکاری قوه قضائیه شرایط ظهور چنین شرکت‌هایی را کاملاً از میان بردارند به طوری که کوچکترین منفذ قانونی برای تشکیل آنها وجود نداشته باشد.

·  یک فرد چگونه به یک کلاهبردار هرمی تبدیل می شود؟

طعمه های این شرکت‌ها را افراد ضعیف و یا ناراضی تشکیل می‌دهندکه برای خود دارای آرمان‌های کاذبی هستند که حاضرند برای دستیابی به آنها از هیچ عملی حتی خیانت به خانواده و خاک خود کوتاهی نکنند.

این افراد به شکل حضوری و ارتباط مستقیم آموزش‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک سرشاخۀ اصلی هرمی در داخل و یا خارج از مرزها می بینند به طوری که قابلیت جذب افراد دیگر را از طریق صحبت های تأثیر گذار و نافذ، تبلیغات پر زرق و برق و نیز تحریک احساسات و هیجان‌ها پیدا می کنند و بدین ترتیب یک سر شاخۀ هرمی و یا کلاهبردار هرمی به وجود می آید.


*برگرفته از ایران هشدار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">