بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

یکی از مخاطبین وبلاگ با نام «یه آدم خوش شانس» تجربه ای را نقل کرده است:

من به واسطه یکی از دوستانم قرار بود وارد این کار شوم که خیلی تصادفی به وبلاگ شما برخوردمو خدارو هزار بار شکر میکنم.
من چندین دفه توی سایت لیدر استفتا فرستادم و حتی بعضی از این استفتائات رو به بالادستی خودم نشون دادم اما قبول نکرد.تااین که خودش یه متن آورد وگفت این رو بفرست.این رو رهبر تایید کردن.خداروشکر من اون متن رو فرستادم وبازم جواب استفتا همونای قبلی بود.
اینم کد پیگیری: 29a43e8eda067890d82a02ba951a4cbb
دلم میخواد همه ی دوستانم چشمشون رو باز کنن و بعد تصمیم بگیرن.


من(نویسنده وبلاگ) در این مطلب متن این استفتاء را در اختیار دوستان خود قرار میدهم:


سوال:

حضرت آیه الله خامنه ای

سلام علیکم

اینجانب در یک شرکت فروشنده انواع مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... کار میکنم که وظیفه اعضای آن ، بازاریابی و فروش محصولات غذایی این شرکت مانند چای و عسل و یکسری محصولات غذایی دیگر و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی است.فعالیت این شرکت دارای چند ویژگی خاص است:

۱-این شرکت دارای مجوز رسمی فعالیت در زمینه بازاریابی و فروش محصولات تحت عنوان Network Marketing(بازاریابی شبکه ای) از وزارت صنعت ، معدن و تجارت می باشد.

۲-این شرکت به جای اینکه درصدهایی از سود فروش محصولات را به واسطه های مختلف و مغازه داران بپردازد شیوه جدیدی را به کارگرفته که دادن سود به واسطه ها حذف شده و در این روش یک محصول مستقیما از کارخانه تولید کننده آن محصول برای بنده ارسال می شود و بنده وقتی بازاریابی میکنم اگر موفق به جذب مشتری شدم ، محصول را مستفیما به مشتری تحویل می دهم بدون اینکه مغازه یا چندین واسطه در کار باشد.

۳-بنده وقتی یک محصول را می فروشم درصدی از فروش این کالا مستقیما به بنده پرداخت می شود.

۴-این شرکت برای اینکه محصولات بدون واسطه به صورت مستقیم از کارخانه توسط بنده بازاریاب مستقیم به دست مصرف کننده برسد طرحی را به اجرا گذاشته تا هم بنده که قبلا بیکاربودم شاغل شوم و هم سود مناسبی کسب کنم.دراین طرح تا دوهدف : الف)فروش بیشتر محصولا ت خودشان ب)برای تشویق بنده به فروش بیشتر که نتیجه آن رسیدن سود بیشتر هم به بنده هم به شرکت می باشد اعلام نموده که بنده می توانم افردای را برای بازاریابی تشویق کنم و آنها هم مانند بنده شاغل شوند(وآنها نیز افرادی را برای بازاریابی تشویق کنند) و اگر موفق شدند بفروشند آنها هم مانند بنده درصدی از سود حاصل را از فروش را کسب نمایند.

۵-نکته مورد سوال اینجاست که اینجانب وظیفه دارم وقتی بازاریاب یا بازاریابانی را جذب کنم آنها را اولا طی جلسات متعدد و به صورت مستمر آموزش بدهم و در مورد کیفیت محصولات و نحوه بازاریابی و نحوه پاسخ دادن به سوالات مشتری و... آموزش بدهم و ثانیا به صورت مرتب و دوره ای با تماس یا پیامک یا ملاقات حضوری عملکرد آنهارا تفحص و رصد کنم و اگر موفق به فروش نشدندو مشکلی در کارشان دارند رفع اشکال نموده و در راه موفقیت و بازاریابی و فروش آنها را راهنمایی و کمک نمایم.این پیگیری ها و آموزش ها مستلزم صرف وقت زیاد و پرداخت هزینه شخصی می باشد که در مقابل این هزینه های من شرکت روشی را گذاشته که وقتی بازاریاب یا بازاریابان تحت پوشش بنده یک محصول را می فروشد علاوه بر سودی که معادل و مانند سود فروش بنده دریافت می کند ،سود کمتری هم به ازای هزینه های را که اینجانب صرف کرده ام به بنده می دهد.که این سود مطلقا از سود فرد بازاریاب تحت پوشش بنده کم نمی شود بلکه از محل سود شرکت است که برای تشویق بنده به فعالیت بیشتر و نیز برای جبران هزینه هایی که صرف نموده ام به اینجانب پرداخت می نماید.

۶-تکرار و تاکید می نمایم سودی از محل فروش بازاریابان تحت پوشش اینجانب به بنده پرداخت می گردد به هیچ وجه از سود سایر بازاریابان کم نمی شود و این سود اضافه را که درصد کمتر از سود فروش مستقیم خودم می باشد شرکت پرداخت می کند تا بنده هم تشویق به ادامه کار و فعالیت بیشتر شوم و هم هزینه هایی که کرده ام جبران شود.

۷-سوال بنده از حضرتعالی این است که این دو نوع سودی که بنده از شرکت دریافت می نمایم(سود مستقیم و سود حاصل از فروش سایر بازاریابان) آیا حلال است و مشکل شرعی دارد یا خیر؟

با تشکر از حضرتعالی


پاسخ:

به طور کلی بازاریابى شبکه‌اى صورت شرعی ندارد و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون مصوب مجلس و مورد تأیید شورای محترم نگهبان، مشروعیت آن ثابت نیست.


* جهت اطمینان از صحت این مطلب، کد پیگیری را اینجا(سایت مقام معظم رهبری) وارد کنید.

نظرات  (۹)

  • نبی الله جوادزاده
  • باسلا م 
    من مدتی است با این کار بازاریابی شبکه ای آشنا شدم الان در تاریخ اول اسفند 95 حکم شرعی این کار چیست خواهشم شفاف جواب بدهید ممنون
    پاسخ:
    با سلام
    حکم شرعی آن را از دفتر مرجع تقلید خود جویا شوید.
    لطفا به دیگران در این زمینه اعتماد نکنید.
    مفوق باشید

    با سلام

    این جانب مدتی است که با این شرکتها اشنا شده ام ومشکلات ومعظلاتی که این شرکنا با ان در گیر هستند اول محصولاتی است که ارایه میکنند وبه نسبت بازار بر خلاف ادعای مسئولین شرکتها ولیدر های این شرکتها کیفیت پایین وقیمت گرانتری دارند وفردی که پا به این عرصه میگذارد باید حتما دروغهای جور و واجور بگوید تا بتونه مشتری ومجموعه جذب کند وبه درامد برسد یعنی اصل صداقت که سر لوحه اصلی این حرفه است بکلی فراموش شده است ودر ثانی هیچ نظارتی بر قیمت گذاری و کیفیت کالا ها نیست ومسئله اصلی اینکه محصولات ارائه شده نیاز مبرم و روز مره جامعه نیست و نیازهای ضروری جامعه در این سیستم فروش عرضه نمیشود من سوالم از مسولین امر این است که چرا واقعا تجربه کشورهای پیشرفته رو بررسی واجرا نمیکنند و ازمون وخطا میکنند وسومین مسئله اینه که هنوز پس از گذشت 4 سال خود نهادهایی که مسئول نظارت بر این شرکتها هستند هنوز این شرکتها ونحوه درامد زایی اون رو تایید نمیکنند وانرا هرمی میدانند ومردم را سر گردان دارند واز لحاظ شرعی هم هیچ مرجع تقلیدی انرا بطور شفاف تایید نکرده است

    خواهشمند است مسئولین امر بصورت شفاف قوانین رو بازنگری کنند و تاییدیه انرا از مراجع محترم تقلید با توضیح کامل نحوه درامد زایی بگیرند واگر واقعا این درامد مشروع نیست این شرکتها را تعطیل کنند تا تکلیف مردم روشن شود چون مسئولیت سنگین این وظیفه خطیر برعهده دولت ومجلس وشورای محترم نگهبان است وباید پاسخگو باشند در پایان خواهشمندم این نظرات رو حتما درج کنید وبرای مسئولین امر هم ارسال فرمایید تا متوجه قضایا باشند باتشکر

  • محمد دهقان
  • سلام
    دوستان صورت شرعی ندارد یعنی اینکه قبلا همچین مساله ای در اسلام وجود نداشته و مساله جدیده. و در این مواقع باید به قانون رجوع کرد.
    و این شرکت ها هم در مجلس تصویب شدند  یعنی اینکه شورای نگهبان تصویب کرده
    یکی از دوستان من که کار میکنه دوسال فقه خونده
    پاسخ:
    پاسخ خود را اینجا مشاهده نمائید.
    سلام من جدیداوارداینکارشدم وبه من گفتن که نمادرهبری پشت بازاریابی شبکه ای هست ایاشمااین روتکذیب میکنید؟گفتن که تاییدیه رهبرپشت این کارهست

    پاسخ:
    سلام
    رهبر معظم انقلاب این کار را تایید نکرده اند. بلکه حتی شرعی بودن آن را نیز منوط به تصویب قانون از طرف مجلس و تایید شورای نگهبان میدانند و تا قبل از آن ورود به این کار را جایز نمیدانند.
    نکته: لیدرها به دروغ و مغلطه ایشان را حامی بازاریابی شبکه ای معرفی میکنند. همچنین به دروغ و حیله مدعی آن هستند که مجلس برای بازاریابی شبکه ای قانون وضع کرده است.
    مراقب باشید
    با آرزوی موفقیت
    با سلام این کد پیگیری که دادین الکیه؟؟؟اون سایت که چیزی نشون نمیده میگه به ایمیل سوال کننده ارسال شد!!!!!!!۱۱۱۱
    پاسخ:
    سلام
    تغییرات جدید سایت حضرت آیت الله خامنه ای باعث شده که با وارد کردن کد پیگیری، پاسخ آن برای دیگران قابل مشاهده نباشد و تنها به ایمیل فرد سوال کننده ارسال شود.
    من در حال مکاتبه و تذکر این مشکل با سایت ایشان هستم و پیگیری خواهم نمود.

  • شایان اکبری
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    آقای مکارم که به خشن بودن و سر گیر بودن در مسائل شرعی مشهور شدند سوالی در این زمینه پرسیدم که ایشون به من جواب دیگه ای دادن.
    براتون بفرستم؟ شاید حق با شما باشه و این مسئله شرعی نباشه و اکل من باطل حساب بشه
    اگه به من بگید من خوشحال و ممنون میشم
    ایمیلتون یا تلگرامتون رو به من بدید اینم شمارم 0939***7092
  • بازدید کننده وبلاگ
  • من واقعا تعجب میکنم با این که این شرکت ها اخطار دریافت کردن چه جوری بهشون مجوز دادن.میتونید اسامی اخطارها و تعداد اخطار های دریافتی این شرکت ها رو در سایت ایران هشدار ببینید
    باسلام 
    من از یکی از دوستان نت ورکر پرسیدم باتوجه به فتوای رهبری با این مضمون که فرموده اند مادامی که این قضیه به تایید مجلس و شورای نگهبان نرسد بازاریابی شبکه ای صورت شرعی ندارد؛ پاسخ شما چیست. ایشان متن زیر را مرقوم داشتند:

    حرف که زیاده اینجوری نمی تونم بزنم ولی خوب یک راهنمایی میکنم
    ببین شورای عالیه امنیت ملی فکر میکنم سال ۸۸ بود اگه اشتباه نکنم که طرحی رو تصویب کرد برای مقابله با شرکت های هرمی که از سه قسمت تشکیل شده و یکی از قسمتهاش دقیقاً مسئله ایجاد شرکت های بازاریابی شبکه ای قانونی در داخل کشوره و مسئول این کار هم وزارت بازرگانی تایین شده و خوب نکته ای که هست اینه که مصوبات شورای عالی امنیت ملی اول به تایید رهبری میرسه
    وزارت بازرگانی هم مطابق با قوانینی که توسط خود مجلس تصویب شده اومده آیین نامه این کارو تنظیم کرده
    1_قانون نظام صنفی
    2_قانون تجارت الکترونیک
    3_قانون مقابله با اخلال گران اقتصادی
    اینا قوانینی هستش که خیلی با بازاریابی شبکه ای در ارتباطه
    وزارت بازرگانی بر طبق قانون نظام صنفی کاملا اجازه داره برای هر صنفی آیین نامه اجرایی تنظیم کنه و این آیین نامه با هیچ کدوم از قوانینی که مجلس تصویب کرده از جمله سه تا قانونی که ذکر کردم تضاد نداره
    ///////
    پاسخ شما به این حرف این دوستمان چیست؟؟؟
    این که رهبری تمام مصوبات شورای امنیت ملی را تایید باید کنند و این را هم کرده اند را چگونه توجیه می فرمایید؟
    پاسخ:
    سلام
    طی چند مورد و بطور مختصر پاسخ میدهم:
    1. شورای عالی امنیت ملی، ارتباطی با مجلس ندارد و تایید قوانین آن توسط فقهای شورای نگهبان نمیباشد. برای همین مصوبات آن ارتباطی با فتوای رهبری نخواهد داشت.
    2. طبق یکی دیگر از فتاوای مقام معظم رهبری، قوانین نزدیک به بازاریابی شبکه ای، از جمله قانون تجارت الکترونیک، به هیچ وجه دلالت بر تصویب و تایید بازاریابی شبکه ای توسط مجلس و شورای نگهبان نیست. (متن استفتاء را اینجا مشاهده نمائید)
    3. آئین نامه ای که وزارت صنعت و معدن (وزارت بازرگانی سابق) تنظیم نموده است نیز، ارتباطی با مفاد فتوای مقام معظم رهبری ندارد و از نظز ایشان به معنی مورد تایید بودن شرعی شرکتهای بازاریابی شبکه ای نمیباشد. زیرا همانطور که گفته شد، هیچ فقیهی بر چنین آئین نامه هایی نظارت ندارد و عدم مخالفت و تضاد آنها با شرع مورد اطمینان نیست.
    4. تجربه شخصی من نشان از آن دارد که نتورکرها از امثال این توجیه ها و مغالطه ها جهت صحیح جلوه دادن کار خود دریغ نمی نمایند.
    موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">