بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

قانون بازاریابی شبکه ای

دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳ ق.ظ

برخی تلاش میکنند تا مشروعیت بازاریابی شبکه ای را با استناد قوانین موجود درباره آن به مجلس شورای اسلامی و فقهای شورای نگهبان توجیه کنند.

در پاسخ ابتدا متذکر میشویم که اولاً تا جایی که بنده اطلاع دارم، این قانون به تصویب مجلس نرسیده است و تَبَعا فقهای شورای نگهبان درباره آن اظهار نظر نکرده اند، بلکه یک قانون داخلی مربوط به وزارت صنعت و معدن(وزارت بازرگانی قدیم) میباشد. ثانیاً با فرض تصویب در مجلس، این قانون بسیار کلی است و ارتباطی با پلن درآمدی این شرکتها ندارد! در حالی که بیشتر اشکال مربوط به پلن درآمدی این شرکتها میباشد.

جهت مطالعه و اطلاع از قانون وزارت صنعت و معدن درباره بازاریابی شبکه ای، میتوانید فایل PDF آن را از همینجا دریافت نمائید:


قانون بازاریابی شبکه ای

حجم: 161 کیلوبایت

* این فایل از سایت معاونت توسعه و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است.

نظرات  (۷)

اگه به شرکت های بازاریابی شبکه ای نگیم و از اون خارج بشیم میتونن از ما شکایت کنن؟
سلام 
آیا بازاریابی شبکه ای مثل بیز موردتایید صنعتو معدن قرار گرفته است آیا شورای نگهبان آن را تایید کرده است؟
پاسخ:
سلام
وزارت صنعت مجوز صادر کرده
اما مجلس و شورای نگهبان در اینباره قانونی تصویب و تایید نکرده اند.
مشکلات این کار بیش از این هاست.
موفق باشید
گر در خانه کس است    یک حرف بس است.
مرجعمون گفته ن     ماهم میگیم ن
سلام نظرهای همه دوستان را مشاهده کردم چرا تو رسانه ها قانونی یا غیرقانونی بازار یابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیزی نمیگن
دوست عزیز اولا شورای نگهبان وظیفش پلن نیست که اگه اینجوری باشه باید محصولات و جلسات اموزشی جزوه ها سمینارها وپاتلاک ها و هرچیزی رو بیاد مجوز بده
نه عزیزم مجلس به تجارت الکترونیک مجوز داده حالا کارگروه های مخصوص وظیفه دارن تا مشاغل مربوط به تجارت الکترونیک رو بررسی کنن که یکیشون میشه بازاریابی شبکه ای
پاسخ:
اولاً گفته نشد که وظیفه شورای نگهبان تعیین پلن درآمدی این شرکتهاست. نکته مورد نظر آن است که شرکتهایی که برای شرعی بودن کار خود پای فقهای شورای نگهبان را به میان میکشند، مغالطه میکنند و دروغ میگویند.
ثانیاً بازاریابی شبکه ای با تجارت الکترونیک ارتباط خاصی ندارد!!
ثالثاً قانونی در مجلس برای بازاریابی شبکه ای تصویب نشده است(طبق اطلاعات من).
موفق باشید
سلام حرف شما کاملا درسته فقط یه مشکلی داره از نظر نگارش .
به جای کلمه ی قانون بازاریابی شبکه ای از کلمات آیین نامه و تصویب نامه استفاده کنید . چون وقتی حرف از قانون میشه خود به خود تایید شورای نگهبان رو در پی داره .
چنین قانونی هم اصلا وجود خارجی نداره و مجلس به هیچ عنوان چنین چیزی تصویب نکرده . آیین نامه ی وزارت صنعت و معدن و تجارت هست که متنش هم در سایت موجوده.
در حد دستور العمل کار برای یکی از بخش های وزارت صنعت و معدن و تجارت هستش .
تازه یه چیز دیگه که حتما میدونید در مورد شرکت های هرمی ماده ی  قانونی داریم که خیلی جالب مخالف با تصویب نامه ی دولته !!!
بعد از اصلاح قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در سال 84 یک بند «ز» به ماده ی 1 اضافه شد که میگه : « (ز) – هرگونه تأسیس، قبول نمایندگی، عضوگیری و ثبت نام در بنگاه، مؤسسه، گروه یا فهرست اسامی با وعده کسب درآمد ناشی از افزایش اعضاء به صورت شبکه ای، خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات یا اجبار به خرید کالا یا دریافت حق عضویت یا شیوه های مشابه دیگر، خواه از طریق جلب مشتریان به عنوان بازاریاب یا به هر عنوان دیگر با وعده دریافت کالا و خدمات رایگان یا به قیمتی کمتر از قیمت واقعی یا دادن درصد (پورسانت) یا توزیع جایزه.»
در ماده ی 2 مجازات رو تعیین میکنه و میگه :«

هر یک از اعمال مذکور در بندهای ماده 1 چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن ویا با علم به مؤثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور چنانچه در حد افساد فی الارض باشد، مرتکب به اعدام و در غیر این صورت به حبس از پنج سال تا بیست سال محکوم می شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط کلیه اموال که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد، حکم خواهد داد. دادگاه می تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم نماید.

تبصره 1- در مواردی که اخلال موضوع هر یک از موارد مذکور در بندهای هفتگانه ماده (1) عمده یا کلان نباشد، مرتکب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از شش ماه تا سه سال وجزای نقدی به دو برابر اموالی که از طرق مذکور به دست آورده محکوم می شود. »
ممنون از مطالب فوق العادتون
پاسخ:
سلام
با تشکر و قدردانی فراوان از شما
موفق و پیروز باشید
سلام
دوست عزیز تمامی شرکت هایی که مجوز گرفته اند قوانین بازاریابی شبکه ای را اخذ کرده اند و قوانینی که شما به صورت PDF قرار دادید را در داخل سایت های خودشان قرار داده اند
در مورد پلن های درآمد زایی باید بگم که به دستور وزارت صنعت و معدن بعضی از پلن ها تغییر کرده اند
سال 1388 در حدود 67 شرکت پلن های خودشون رو ارائه دادند که در سال 1390 اولین مجوز صادر شد. یعنی در حدود دو سال بر روی پلن بحث شده، نمیدونم شما بر اساس چ منطقی میگید که هیچ نظارتی رو پلن های درآمدی نیست
پاسخ:
سلام
دوست گرامی؛ از توجه شما سپاسگزارم
با اندکی دقت در محتوای مطلب درج شده، متوجه میشوید که اشکال مدّ نظر ما کجاست.
اشکال اینجاست که برخی برای ردّ اشکالاتی که بر این شرکتها وارد است، از جمله اشکالات شرعی، به تصویب قانون بازاریابی شبکه ای در مجلس و به تبع آن توسط فقهای شورای نگهبان استناد میکنند و مدعی میشوند که اگر اشکالی ار لحاظ شرعی وجود داشت، فقهای شورای نگهبان این قانون را تصوین نمی نمودند.
در پاسخ باید گفت: قانون بازاریابی شبکه ای، قانونی داخلی است که طبق اطلاعات بنده به تصویب مجلس شورای اسلامی و فقهای شورای نگهبام نرسیده است.
بعلاوه حتی اگر این قانون به تصویب مجلس هم رسیده بود، قانونی کلی بود و شامل جزئیاتی از قبیل پلن درآمدی این شرکتها نمیباشد. پس فقهای شورای نگهبان به هیچ وجه درباره پلن درآمدی این شرکتها اظهار نظر نکرده اند. بلکه حداکثر در وزارت صنعت و معدن مورد بررسی قرار گرفته است و این به هیچ وجه موجب توجیه شرعی آن نخواهد شد.
موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">