بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

کدام ضرر؟

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱ ق.ظ
یکی از ویژگیهای شرکتهای هرمی، تغییر شکل ظاهری میباشد.
شرکتهای هرمی، به دلیل ضربه به نظام اقتصادی کشورها، تقریباً در تمام دنیا ممنوع میباشد. این ممنوعیت در ایران با حرمت شرعی نیز همراه شده است. بنابراین بدیهی است که پس از برملا شدن ترفند و راز آنان، این شرکتها تغییر شکل داده و به شکلی دیگر خود را موجّه جلوه میدهند. این چیزی است که در خاطره تاریخ به جا مانده است(نک: فقه و بازاریابی چندسطحی).
برای مثال، این شرکتها گاهی با عرضه فرم، گاهی با فروش سکه خاصّ، گاهی با سرمایه گذاری و... بروز و فعالیت کرده اند. هم اکنون نیز، برخی از این شرکتها در قالب بازاریابی شبکه ای به فعالیت خود ادامه میدهند و با سوء استفاده اسم آن، سعی در پنهان کردن خود دارند.
اما حکایت ضرر 90% از افراد، همچنان باقیست!
این ظاهر قضیه است که شما در بازاریابی شبکه ای (با ماهیت هرمی)، هیچ سرمایه ای را صرف نکرده و در قبال هر پولی که به حساب شرکت واریز مینمائید، کالایی را دریافت میکنید. این شرکتها، بر فرض منصفانه بودن قیمت این کالاها اشکالی ندارند. اما اشکال کار، در جای دیگر خود را پنهان ساخته است.
شایان ذکر است که غیر از وجود واسطه ها، که اشکال اساسی همه شرکتهای هرمی(اعم از این که این نام را برای خود انتخاب کرده باشند یا نه) است، بحث ما اکنون در اثبات متضرر شدن 90% از افراد است.
در اسلام، مال مسلمان، به منزله خون اوست و هرکس به مال مسلمانی دست درازی کند، گویا جان او را در معرض خطر قرار داده است. از طرف دیگر، اسلام برای عمل و تلاش مسلمان هم حرمت قائل شده و آن را مانند مال او محترم میشمارد. مثلاً کسی حق ندارد به کارگری که قرار بوده که یک دیوار بچیند، چون فقط نصف دیوار را چیده است، هیچ مقدار از پول عمل او را ندهد. او به اندازه پیدن نصف دیوار زحمت کشیده و به همان اندازه، مستحقّ دریافت اجرت خود میباشد.
90% از افراد، در این شیوه جدید از فعالیت شرکتهای هرمی(شرکت هرمی با سرپوش بازاریابی شبکه ای)، مال خود را از دست نمیدهند. آنان وقت، تلاش و عمل خود را از دست میدهند. افراد پایین هرم، به امید صعود به پله های بالاتر و رسیدن به درآمد چند ده میلیونی، به تلاش فراوان و صرف وقت بسیار زیاد همّت میگمارند. این در حالی است که 10% رأس هرم، در درآمد خود کاملاً وابسته به فعالیت افراد پایین دست میباشند. درواقع هزینه تلاش 90% ناکام این قصه تلخ، به جیب آن 10% قله هرم میرود. هر فرد نیز تلاش میکند تا روزی خود را به آن سطح برساند، غافل از این که 90% از افراد، محکوم به شکست میباشند.
تلاش و وقتی که هرگز به ثمر نمی نشیند. البته حتی اگر به ثمر هم بنشیند، این حاصل تلاش خودش نیست! تلاش او به جیب دیگران رفت و اکنون این فرد خوش شانس، دوباره از حاصل تلاش و عمل دیگران ارتزاق میکند.

نظرات  (۱)

عزیز من علم اقتصاد امروز میگه سرمایه اول 
زمان 
بعد اطلاعات هست
بزرگتر از اینکه حداقل 90 درصد افراد زمان از دست میدن؟
به بهانه یاد گیری مهارت فروش و بالا رفتن مهارت شخصی شروع میکنن ولی هیچ وقت بعد از پایان این کار و بعد از شکست  چیزی در چنته ندارن جز غم
ضرر از این بزرگتر که جیب مدیران شرکت ها از عرق زحمت جوان ها پر میشه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">