نحوهی تمایز شرکتهای هرمی از بازاریابی شبکهای مجاز
(برگرفته از سایت ناجا)
اگرچه شرکتهای بازاریابی شبکهای و طرحهای هرمی از یک ساختار واحد بهره میگیرند، اما شرکتهای بازاریابی، زمینهی ایجاد سرمایهی جدید از طریق فروش کالا و خدمات به افراد غیر عضو را نیز فراهم میآورند، در حالی که طرحهای هرمی بر اساس گردش مجدد پول اعضای جدید شکل میگیرد.
براساس نظریهی فدراسیون جهانی اتحادیههای فروش مستقیم، طرحهای هرمی ماندگاری تجاری ندارند؛ زیرا مبنای فعالیت آنها تجارت کالا یا خدمات باارزش نیست. بهعبارت دیگر میتوان گفت، در یک شرکت هرمی اساس کار نه بر «کالاگردانی»، بلکه بر «پولگردانی» است و در مواردی نیز که برای ظاهرسازی، کالاهایی مثل سکه یا خدماتی نظیر تور مسافرتی یا اقامت در هتل و... به مشتریان تحمیل میشود، ارزش واقعی این کالاها و خدمات، بسیار کمتر از مبالغی است که از عضو وارد شده دریافت میشود.
فعالیت شرکتهای هرمی بر اساس ایجاد تعادل 3 و 3 است؛ یعنی هر فرد پس از ورود به مجموعه، حتماً باید 2 نفر دیگر را نیز معرفی کند تا پورسانت بگیرد و هر کدام از آنها هم باید 2 نفر دیگر را وارد شبکه کنند تا تعادل مورد نظر سیستم برقرار شود؛ ولی در شرکتهای بازاریابی شبکهای مجاز، نیازی به برقراری این توازن نیست.
شرکتهای بازاریابی شبکهای، باید از مراجع قانونی دارای مجوز باشند. برای قانونمند کردن فعالیت بازاریابی شبکهای، کمیتهی نظارت بر نحوهی صدور مجوز فعالیت بازاریابی شبکهای در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است؛ بنابراین بهترین و مطمئنترین راه برای اطلاع از قانونی بودن شرکتهای شبکهای، مراجعه به سایت بازاریابی شبکهای این وزارتخانه یا تماس با مرکز امور اصناف و بازرگانان است.
با وجود همهی اینها، افراد جامعه بهویژه جوانان باید در برخورد با شرکتهای شبکهای مُجاز نیز کاملاً محتاط باشند؛ چرا که مرز بین فعالیتهای هرمی و شبکهای در برخی موارد بسیار باریک میشود و حتی برخی شرکتها در برههای وارد فعالیتهای غیر قانونی هرمی شده و در برههای دیگر به فعالیت قانونی میپردازند.
(برگرفته از سایت ناجا)