مدیریت به سبک برایان تریسی
معنویتهای نوظهور ریشه در تفکر نوین قرن 20 دارد

حجتالاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه دامنه تمدن غرب در حال گسترش است، به طوری که سکولاریسم، دنیاطلبی و لذتگرایی را ترویج میکند، ابراز داشت: در حدود دو قرن پیش که تفکر مادی و غیر دینی در غرب به تدریج روی کار آمد و مبانی تفکر لیبرال - سرمایه داری شکل گرفت. جامعهشناسان متوجه بودند که دین به عنوان یک نهاد اساسی در جامعه قابل حذف نیست و باید ادیان اصیل را توسط دینی هماهنگ با ارزش ها و باورهای تمدن غربی جایگزین کرد.
وی افزود: این نظریات که از سوی افرادی نظیر «سن سیمون» و «اگوست کنت»، مطرح شد، در حد نظریه باقی نماند و به استراتژی سلطه در جهان تبدیل شد، در طول دو قرن گذشته مطالعات گسترده ای صورت گرفت و جریانی به نام تفکر نوین (New Thought) به عنوان دین نوین و جایگزین تدوین شد و نهادهای متعددی برای گسترش آن در سراسر جهان تأسیس شد.
رییس مؤسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: روند ساختن دین جهانی و اصول تفکر نوین را در کتاب «به سوی یک دین جهانی» شرح داده ام، اما لازم است که تأکید کنم، قانون جذب (Law of Attraction) یکی از اصول دهگانه تفکر نوین است که متأسفانه خواسته یا ناخواسته از سوی بسیاری از افراد ترویج می-شود، این جریان در بیش از یک قرن گذشته به تدریج بستر شکلگیری هزاران جریان شبه عرفانی کاذب در جهان را پدید آورده است، کسانی در ایران تحت عنوان تکنولوژی فکر و... همین اصول کاملاً مادی و شبه روانشناختی را به نام عرفان به مردم تعلیم داده اند.
وی ادامه داد: برایان تریسی نیز یکی از مروجان تفکر نوین است و ابعادی از آن را در سراسر جهان آموزش می دهد و منتشر می کند، سخن بر سر شخص نیست و اینکه آیا او جاسوس است یا نه، اینها مطالب انحرافی است که ما را از اصل موضوع دور می کند، مهم این است که برایان تریسی مروج اندیشهای است که ریشهها و میوه های آن خراب است، تفکر نوین در عرفان یهود (کابالا) ریشه دارد و پایه گذاران اولیه آن نظیر «سوئدنبرگ» اساساً کابالیستهای بزرگی بوده اند، اگر کسی کتاب «خودآفرینی» تریسی را بخواند، می بیند که مطالب آن منطبق بر کتاب «نیروی کابالا» از منشورات مرکز کابالا در آمریکاست.
مظاهری سیف با تأکید بر اینکه مسأله ما شخص تریسی نیست، ابراز داشت: مسأله ما یک فکر فاسدی است که به صورت نرم و در قالب برخی از کتاب های عامه پسند و سمینارها و... در سطح جهان ترویج می شود و با تعالیم همه ادیان مشکل دارد و همه را تحریف می کند، «کالین کمپبل» با نگرانی از تحریف و تضعیف مسیحیت در غرب مقاله «شرقی سازی غرب» را ارائه می دهد، تضعیف مسیحیت در غرب نیز تحت تأثیر تعالیم تفکر نوین است، تفکر نوین بسیار متأثر از بودیسم و هندویسم است، چنان که «ارنست هلمز» یکی از تدوین کنندگان اصلی تفکر نوین در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به شدت تحت تأثیر اندیشههای هندویی بوده است.
لزوم تغییر روشهای برخورد با جریانهای فکری غربی
امیرحسین مظاهری یکی از موافقان حضور برایان تریسی در تهران با اشاره به اینکه باید در روش مبارزه با تفکرات غربی از روش دیگری بهره جست، اظهار داشت: تریسی 53 کتاب نوشته که به زبانهای مختلف ترجمه شده است و اینکه توسط گروهی به ایران دعوت شود، آیا روش مبارزه این است که برنامه تریسی در سالن همایش صدا و سیما لغو شود؟!
وی افزود: توجه داشته باشیم که در سال 1378 هنگامی که برای بار نخست با گروه هرمی برخورد شد، بدون اینکه به مردم آگاهی دهیم، شاهد حرکت اختاپوسی شبکههای هرمی در سراسر کشور بودیم که به صورت مخفیانه به فعالیت خود میپردازند.
این کارشناس با تأکید بر آگاهسازی مردم در برابر جریانهای فکری، ادامه داد: یک همایش در کشور لغو میشود، باید توجه کنیم، تریسی کسی است که فعالیتهای آموزشی در سراسر دنیا دارد و در حوزه مدیریت و تفکر صاحبنظر است، اینکه به دلیل ترویج عرفانهای نوظهور با او برخورد شود، صحیح نیست، آیا به نظر نمیرسد که تمام فعالان عرصه فکر در کشور با این گونه اقدامها زمینگیر شوند؟! پس باید یک روش مبارزه عملیاتی را طرحریزی کنیم و با ارائه برنامه با حضور تریسی اندیشههای او را نقد میکردیم نه اینکه همایش را لغو کنیم.
آثار برایان تریسی ترویج عرفان یهود است نه ترویج مسیحیت
مظاهری سیف با اشاره به برخی از متنهای کتاب برایان تریسی، بیان داشت: تریسی در کتاب مدیریت زمان، 7 حوزه را مطرح میکند که یکی از حوزههای مطرح شده در زمینه آرامش روحی و معنویت گرایی است و در ادامه بحثهای معنوی را شروع میکند، در لابهلای مطالب تریسی تفکرات عرفان یهود «کابالا» به چشم میخورد نه اندیشههای مسیحی! باید توجه کنید هویت اول اندیشههای تریسی معنویت است نه مدیریت.
وی با اشاره به جملههای تریسی «کار کنید، کار کنید، بدون وقفه کار کنید، زودتر از همکارانتان به محل کار بروید...»، افزود: در نظام بوروکراسی، زندگانی معنای حقیقی ندارد و افسردگی، تنش و اضطراب میان افراد جامعه زیاد میشود، در این نظام است که غرب راهحلی را در قالب بستهای ارائه میدهد که همان اندیشه تفکر نوین و فرهنگ آمریکایی است (منظور مرز جغرافیایی نیست) تریسی در 55 کتاب خود تنها از خودش تعریف نمیکند، بلکه دهها هزار نفر نیز از تریسی -فرهنگ آمریکایی- تعریف میکنند، این نشان میدهد که نظام سرمایهداری خیلی درهم پیچیده فعالیت میکند.
ترویج تناسخ در اندیشه تریسی دیده میشود
مظاهری سیف با اشاره به اینکه ثروت در اندیشه اسلامی در راستای اوامر الهی پسندیده و مطلوب است، تصریح کرد: ثروتی مد نظر اسلام است که انسان را به سوی خدا بیشتر رهنمون سازد و او را به سمت دنیا نکشاند، توجه داشته باشیم با وجود تقوای الهی، رزق و روزی انسان وسیع میشود و در این صورت پول و ثروت نهایت هدف زندگی او نخواهد بود، بلکه همه زندگی او خدایی میشود، اما در تفکرات تریسی پول و ثروت نهایت زندگی بشر است نه خدا!
وی با اشاره به مبانی فکری تریسی مبنی بر اینکه او در کتاب خود میگوید: «خداوند انسان پولدار را دوست دارد و آدم فقیر را دوست ندارد»، درباره ریشه فکری این جملهها، بیان داشت: این طرز تفکر تریسی ریشه در تناسخ دارد که اعتقادی به وجود معاد در آن یافت نمیشود، این اندیشه درست در امتداد اندیشه سرمایهداری غرب است.