بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

سین جیم

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶ ق.ظ
این سوال، در بخش نظرات یکی از مطالب وبلاگ مطرح شده است. به دلیل آن که این سوال ذهن افراد زیادی را درگیر کرده است، مطلبی جداگانه به سوال و پاسخ آن اختصاص میدهیم.
سوال:
سلام اولا اگه از لحاظ مراجع مشکل داشت که اصلا طرحش به مجلس نمی رسید که بخوان مجوز بدن دوما واسطه ها اشکالش چیه خوب ما همه تلاش میکنیم برای موفقیت بالاسریمون و تیم فروش ما هم تلاش میکنند برای موفقیت ما یعنی سیستم برنده برنده به امید اینکه هممون یه روزی ثروتمند بشیم سوما با اینکار اشتغالزایی بیشتر شده و با خرید بیشتر کالا روز به روز شرکت قویتر شده و کارخانه های بیشتری تاسیس می کنه بازاریابی شبکه ای واقعا معرکه است نمی خوام به شما خدایی نکرده بی احترامی کنم ولی می دونید دارید چیکار می کنید تاحالا پیش خودتون فکر کردید که دارید اشتباه می کنید مراجع یه روزی می فرمودن نگاه به تلویزیون حرام است و در آینده نیز نسبت به نتورک مارکتینگ نظر خیلی مثبتی خواهند داشت آیا اینطور نیست؟
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

دوست گرامی؛ مطالب شما حائز نکاتی بود، که به ترتیب پاسخ داده میشود:
اولاً؛ بحث تفاوت مجوز قانونی و حکم شرعی در چند مطلب این وبلاگ مطرح شده. مجوز قانونی، هیچ دلالتی بر حلّیّت شرعی ندارد. جهت اطلاع بیشتر، این مطلب را مطالعه فرمائید: «حکم شرعی و مجوز قانونی».
ثانیاً؛ با وجود واسطه ها، این کار حرمت پیدا میکند. واسطه ها موجب میشوند که کار شما شبیه به قمار شود! هرچند شکل ظاهری کار توجیه شده به نظر میرسد. جهت اطلاع بیشتر، این مطلب را مطالعه فرمائید: «دلایل نامشروع بودن شرکتهای هرمی». بعلاوه، این یک سیستم برد-برد نیست. این سیستمی است که عملاً فقط 10% برنده دارد. در اینباره در همین وبلاگ توضیحاتی داده شده است. بهتر است از تجربیات کسانی که طی سالیان اخیر در این سیستم بوده و بعد انصراف داده اند، بهره گیری نمائید.
ثالثاً؛ شرکتهای بازاریابی شبکه ای، تا کنون کارخانه ای احداث نکرده اند. بلکه وزارت صنعت و معدن، حداکثر توانسته است فروش اجناس خارجی را در این شرکتها «محدود» کند. یعنی نه تنها هیچ فرصت شغلی جدیدی ایجاد نشده است، بلکه حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز، اگر وزارت صنعت و معدن فشار نمی آورد، در این شرکتها وجود نداشت و ترجیح میدادند اجناس خارجی را، به بهانه کیفیت، عرضه کنند.(البته سور سخن، همواره جزئیت دارد). بعلاوه بازاریابی شبکه ای اساساً در تولید و کار (که مبانی اقتصاد اسلامی است) هیچ نقشی ندارد و از این جهت یک شغل کاذب به شمار می آید.
رابعاً؛ بحث ویدئو(به قول شما تلویزیون) با بازاریابی شبکه ای تفاوت فاحشی دارد. بحث ویدئو، یک حکم ثانوی بود؛ یعنی به علت آن که در آن زمان، اکثر استفاده از آن حرام بود، بنابر این قاعده فقهی که «خرید و فروش هرچه که اکثر منافع آن حرام باشد، حرام است»، حکم حرمت پیدا کرده بود. اما حرمت بازاریابی شبکه ای، از باب احکام ثانویه نیست، بلکه یک حکم اولی است. یعنی درآمد حاصل از وجود واسطه ها، به خودی خود و صرف نظر از هر چیز دیگر، حرام است! بلی، در یک صورت مشکل شرعی بازاریابی شبکه ای، حل خواهد شد؛ و آن حذف واسطه ها از نظام درآمد زایی این شرکتهاست. پش چنین نیست که حکم شرعی چیزی، تغییر کند یا مراجع از نظرات خود به مقتضای زمان کوتاه بیایند(سکولاریسم دینی). حدیثی میگوید: «حلال الله حلال الی یوم القیامه و حرام الله حرام الی یوم القیامه».
خامساً؛ جملاتی که استفاده کرده اید، دقیقا مطابق با تبلیغات و فالوهای چنان شرکتهایی است. این نحوه سخن برای کسانی که در این زمینه کار کرده اند، تبدیل به یک سناریوی تکراری شده است. این نشان میدهد که شما به شدت تحت تأثیر هجمه های روانی این شرکتها واقع شده اید. ناصحانه به شما نصیحت میکنم که از بیرون به این کار نگاه کنید تا از این سردرگمی نجات یابید.
باتشکر و آرزوی موفقیت

نظرات  (۲)

استعلامی که من از مرکز پاسخ گویی دفتر مقام معظم رهبری کردم فرمودند که :به طور کلی کسب در آمد ناشی از افزایش اعضاء به صورت شبکه ای خواه از طریق عرضه ی کالا یا خدمات و یا دریافت حق عضویت و یا بازاریابی و یا شیوه های مشابه دیگر (داخلی باشد و یا خارجی و تحت هر نام و عنوانی) جایز نیست (مقام معظم رهبری)
پس دیگه کلاه سر دوستانمون نگذاریم و آینده خود و جامعه خود را خراب نکنیم . موفق وپیروز باشید.
پاسخ:
با سلام و تشکر از شما
درسته
استعلام بنده هم دقیقاً همین جواب رو داشته.
تقریباً تمام مراجع بزرگ تقلید، این کار را حرام اعلام کرده اند(نظرات ایشان در مطالب قبلی وبلاگ بیان شده است).
سعید و سالم باشید.
  • بیاد مردان بی ادعا
  • سلام.
    انسانی که ادعای مسلمونیت میشه و داخل بیوگرافیت نوشتی مذهبی...شما هنوز فرق بین بازاریابی شبکه ای صحیح که از طرف مجلس تصویب شده و رهبری تایید کردند رو با شرکت هرمی نمیدونید.اون وقت بحثتون سر چیه؟
    یه زنگی به دفتر رهبری بزن و این قدر داخل سایت های مختلف نگرد تا گمراه نشی...
    من دارم درباره شرکت ابر تجارت کهکشان صحبت میکنم و کار به بقیشون ندارم چون این شرکت همه جنساش به غیر از لوازم آرایشیش ایرانی و کارخانه جاتش داخل ایرانه، خاسی باهام با ایمیل در تماس باش تا کارخونه هاشو نشونت بدم
    پاسخ:
    سلام و تشکر
    دوست گرامی؛ بد نبود قبل از قضاوت زودهنگام خود، از سایر مطالب وبلاگ هم دیدن می فرمودید.
    بنده تفاوت بازاریابی شبکه ای و بازرایابی هرمی رو به خوبی میدونم و در اینباره تحقیق و بررسی مفصلی رو انجام دادم.
    معتقدم که برخی از شرکتهای بازاریابی شبکه ای، ماهیت هرمی دارند!
    قبل از پاسخ من به نظر شما، دوست دیگری نظر مقام معظم رهبری رو نوشته بودند. رهبری به هیچ وجه چنین کاری رو مجاز ندانسته اند!
    تفاوت حکم شرعی و مجوز قانونی رو هم قبلا بیان کرده ام(میتوانید از فهرست وبلاگ استفاده کنید).
    بنده هرچند با شرکت مذکور به خوبی آشنایی دارم، ولی از هیچ مصداقی صحبت نمیکنم. من یک ملاک که از طرف مراجع تقلید تعیین شده رو بیان میکنم: «درآمد ناشی از افزایش اعضاء حرام است».
    برخی از همکاران شما قبلا ادعا میکردند که فتاوای مراجع عظام قدیمی است. خوشبختانه حضرت آیت الله مکارم، طی حکم جدیدی، باز هم حرمت درآمد حاصل از افزایش اعضاء را بیان کرده اند. ایشان تصریح کرده اند که هرچند برخی از مشکلات این کار برطرف شده، ولی مشکل اصلی که عبارت از درآمد حاصل از افزایش عضو هست، همچنان باقی است.(باز هم میتوانید از فهرست وبلاگ برای دیدن این مطلب استفاده کنید).
    ضمناً این شرکتها، کارخانه ای تاسیس نکرده اند؛ بلکه از اجناس کارخانه های تاسیس شده(که انصافاً بعضاً کیفیت مناسبی هم دارند) استفاده میکنند و به فروش میرسانند.
    امیدوارم بتونید حق رو از باطل تشخیص بدید.
    موفق و پیروز باشید
    والسلام
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">