بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

در آموزشهای شرکتهای بازاریابی شبکه ای، فرد حریص میگردد. هدف افراد رسیدن به در آمد ماهیانه 100 میلیون تومان میباشد. فرد باید بزرگترین آرزوهای خود را مرتباً مرور کند، به آنها بیاندیشد، حتی عکس آنها را در اتاق خواب و محل کار خود نصب کند و در باره آنها صحبت کند. این حال و هوا به خصوص در جلسات هفتگی شرکت تشدید می گردد.

بد نیست نظر اسلام را در اینباره بدانیم:

  • قال عیسی(ع): ان شر الناس لرجل عالم آثر دنیاه علی علمه و طلبها و جهد علیها حتی لو استطاع ان یجعل الناس فی حیرة لفعل... (تحف العقول ص504)
  • و ایضاً: الدنیا داء الدین و العالم طبیب الدین، فاذا رأیتم الطبیب یجر الداء الی نفسه فاتهموه و اعلموا انه غیر ناصح لغیره (الخصال ص114).
  • قال رسول الله(ص): المرء علی دین خلیله و قرینه. (الکافی ج2 ص375)
  • قال رسول الله(ص): افضل الکسب عمل الرجل بیده. (الجامع الصغیر ج1 ص 170)
  • قال رسول الله(ص): هلاک رجال امّتی فی ترک العلم و جمع المال. (تنبیه الخواطر...)
  • قال الصادق(ع): ان ظننت او بلغک ان هذا الامر کائن فی غد فلا تدعن طلب الرزق و ان استطعت ان لا تکون کلّاً فافعل. (الکافی ج5 ص79)
  • قال الصادق(ع): لا تکونن دوارا فی الاسواق و شرّاء دقائق الاشیاء بنفسک. (تحف)
  • استغنائک عن شیء خیر من استغنائک به!
  • قال الصادق(ع): لیکن طلبک المعیشة فوق کسب المضیع و دون طلب الحریص الراضی بدنیاه المطمئن الیها ولکن انزل نفسک من ذلک بمنزلة النصف المتعفف.
  • قال رسول الله(ص): من قنع بما رزقه الله فهو من اغنی الناس. (تحف العقول ص7)
  • قال امیر المومنین (ع): لا کنز اغنی من القنوع. (الکافی ج8 ص19)
  • قال الصادق(ع): الکنز الاکبر القناعة بما اعطی. (تحف العقول ص318)
  • به مادون خود بنگر، نه به بالادست خود... (پیامبر و امام صادق ع)
  • مطابق آموزه­های اسلامی برترین عمل علم­ آموزی است!!

توصیه میشود جهت آشنایی با سبک زندگی اسلامی، کتاب «مفاتیح الحیاة» مطالعه گردد.

نظرات  (۹)

بدون شک در حرف های دوستان نتورک مغالطه وجود داره بنده خودم یک سال نتورک بادران کار کردم و از نزدیک با دوستان نتورکر ارتباط داشتم خب نحوه ورودم رو نمیگم چون طولانی میشه ولی بازاریابی شبکه ای حتی پول هم داشته باشه که خودم پورسانت گرفتم البته ولی هرچی باشه به جرات میتونم بگم ۷۰ تا ۹۰ درصد پیش بردن کار برپایه مغالطه و یا پنهان کاری و یا دروغ هست 

چرا اول کار میگن پاره وقت ولی تا ثبت و خرید میزنی از زندگی نیافتی 

چرا میگن خرید اجباری نیست ولی بعد ثبت نام و خرید با کلک ها و ترفندهای مختلف آدم رو مجبور به خرید اجباری اونم میلیونی میکنن

خودم از برج فروردین ۹۹ تا برج ۱۲ ۹۹ کار کردم و میدونم داخل این شرکت ها چی میگزره 

اگه نظر مراجع مثبت هست چرا لیدر های مجموعه به مراجع علنا توهین میکنن 

کلام آخرم اینه نتورک = مغالطه و دورویی

 

 

سوره الجمعة – آیه 11

وَ اِذا رَاَوا تِجارةً اَو لَهوًاانفَضّوا اِلَیها وَ تَرَکُوکَ قائِمًا قُل ما عِندَ اللهِ خَیرٌ مِنَ اللّهوِ وَ مِنَ التِجارَةِ وَ اللهُ خَیرُ الرّازِقینَ..*

و هنگامیکه تجارت یا سرگرمی لهوی را ببینند پراکنده می شوند بسوی آن و تو را رها سازند در نماز بگو آنچه نزد خداست بهتر است از لهو و از تجارت و خداوند بهترین روزی دهندگان است.

  • محمد جعفری
  • شما یک نگاه به کلی گفته ها از اول داشته باشید.خودتان جواب همه ی ایراداتی ک در سایت راجع به بازاریابی شبکه ای را جواب دادید .ربوی بودنش جواب دادیند.بی کیفیت بودن محصولات با توجه به نظارت دستگاه ها رو قیمتها جواب دادیند.اینکه قمار هست یا نیست که مشخصه.ولی با اینکه جوابها رو میدونید بازهم در سایت گزاشتید!.ادم باید بعضی اوقات شرایط رو بررسی کنه.بازاریابی شبکه ای ی چهارچوب باید داشته باشه.میگیند ک جلسات هفتگی انرژی کاذب میدند خب پس میشه به شرطی بازاریابی شبکه ای درسته ک انرژی کاذب ندند.به فرض این فعالیت بعد از یکسال بررسی حکم شرعی بودن رو دادن .من نمیگم کار اشتباهی مراجع کردند.مراجع اینقدر مشکلات جوامع دارند ک کامل نمیتونند فوکوس کنند راجع به این صنعت.در جامعه اسلامی ی قانونی ک وضع میشه حتما از نظر اسلامی در نظر گرفته میشه.به خدا رهبرمون مسلمانه دستگاهاش مسلمانند.اینکه ایده ال نشده ضعف در اجراست.ممکن بازاریابی شبکه ای ایده ال نشه.قانون ک خلاف شرعی وجود ندارند.قانون اساسی کشورمون و باید بدانیم.مراجع میگوند ک این کار اینجاش مشکل داره یا کنار زده میشه اون کار تو بازاریابی شبکه ای یا حلش میکنند.اما بازاریابی شبکه ای رو حذف نمیکنند کلی.بدانید تو چه برحه ای زمانی قرار گرفته اید.این کار اکثرا ویژگی های اسلامی داره .اینکه باید صادق باشیم.من اگه تو کارم صادق نباشم طرف وارد کار بشه بفهمه دروغه میره.من ضرر میکنم.لیدرها توی بازاریابی شبکه ای باید ادیفای بشند چرا چون تجربه بیشتری فقط توی این کار بیشتر از شما دارند.ما کسی و متقاعد نمیکنیم؟من الان شما را متقاعد کردم رفع شبهات انجام دادم.ما نمیتوانیم بگوییم کی به درد این کار میخورد کی نمیخورد.چون ویژگی ادما معلوم نیست.چون اگه اینطوری بود من وارد این صنعت نمیتوانستم بشوم.خیلیا وارد میشند به درد این کار نمیخورند.والا ما تو شرکتمون میگیم دومین کار سخت دنیاست درامد یکسالت هرچی باشه درامد اصلیت به حساب نمیاد در امد یکسال اولت ثابت نیست کار 2 تا 4 ساله است.اما در اخر میگیم نگران نباش این کار اموزش داره و یک تیمیم حمایتت میکنیم.از کسانی میتونی استفاده کنی ک سودی براشون نداری.حال یک سوالی.بچه مذهبیا وارد کار نمیشوند درست مراجع حکم دادند ایا اون موقع میتونیم نقش اسلام در کار و پیاده کنیم.لیدرها کیا میشوند.شما نمیتوانید جلو رشد صنعت بگیرید.مثل ابر وارد کشور میشه جلو ابر و میتونید بگیرید.ما تو عصر ارتباطات قرار داریم.میتونیم رشد عالی داشته باشیم.باید شرایط رو درک کنیم.در ضمن انرژی کاذب ب افراد نمیدیم.ما چند نوع علم داریم؟در زمان ظهور به چند تا از علمها دست پیدا میکنیم.یکی از بابهای علم علم ماورای طبیعت.که انها هم قانون داره و بی اذن خدا انجام نمیشه.باید از اونطرف اب خوبیاش بگیریم و استفاده کنیم.پرواز در اسمانها ارزو و یک هدف دستیافتنی کی بود چرا شد؟تلویزیون؟سفر به کره ماه.کیا انجام دادند مسلمان بودند؟این یک رازه ک باید بدانیم برای هر چیزی تلاش کنیم قانون عدل خدا میده.پس نباید ارزو و هدف را بکشیم باید بهش برسیم.و در اخر هم به دلیل کمی وقت و تغییر دادن نظرات خودتان بعد از جواب دادن دیگه صلاحی نیست نظر بدهم.و این یک نظردهی یک طرفه هست.و من قدرتی ندارم.میتوانید از حرفهای من مثبتش رو بگیرید و میتوانید منفیش را.در پناه حق یا علی
    پاسخ:
    بنام خدا
    دوست عزیز
    فکر میکنم در حق شما به قدر کافی انصاف را رعایت کرده و اصول و ملاکها را تشریح نموده ام.
    شما را به بازخوانی و بازنگری مطالب و پاسخهای گذشته دعوت میکنم.
    اشکالاتی که مطرح فرموده اید را بی پاسخ میگذارم. چون میتوانید پاسخ آن را از مطالب همین وبلاگ و حتی از پاسخهای قبلی نظرات خود، دریابید.
    در ضمن در وبلاگهای «بیان»، به هیچ وجه امکان تغییر نظر طرف مقابل وجود ندارد.
    بلی؛ من در ابتدای یکی از پاسخهای خودم به شما، یک جمله سه کلمه ای نسبتاً تند را نوشته بودم که در بازنگری، حذف شد.
    موفق و پیروز باشید
  • محمد جعفری
  • من اکثر مطالب سایت را خوانده ام و مطالبتان ضد و نقیض زیاد داشت.همیشه در برابر پدیده ی جدید طول کشیدن نظر مراجع بود.برای تلویزیون این چهارگوش تمام سکولار ک میتوان از ان استفاده به جایی کرد.که هنوز صدا و سیما لنگ میزند.پیشنهاد بنده این است ک کتاب بازاریابی رشته مدیریت بازرگانی را بخوانید.تا بفهمید بازاریابی چه تاثیری بر کشور دارد.جلسه پرزنت ما اول شرایط ایده ال شرکت را میگوییم.نمیتوان بدی شرکت را گفت که.ایده ال بودنشو میگوییم.اما کسی را میگزاریم جلسه اول وارد شود.به هیچ عنوان.طی جلسات کامل و گفتن تمام واقعیتها.من به شخصه به افراد میگویم اول میتونی به عنوان کار پاره وقت ببینی و موقعی ک درامدت با شغل اصلی برابر شد میتوانی کامل وقت خودت را این طرف بگزاری.درضمن کسی این وسط ضرری نمیکند ک قمار پیش بیاید.خرید بهترین محصولات با قیمت مناسب بدون اجبار با اطلاعات درست و مدرک به مشتریان احتمالی اشکالی دارد؟ی تخفیف هم میگیرند.اینجا کسی برای کسی کار نمیکنه.چون برای اموزشها پول گرفته نمیشه و میشه گفت اموزشهایی ک دارند جایی نیست.بازهم میگویم که میتوان در بازاریابی شبکه ای کار هرمی انجام داد.مراجع تقلید و ولایت رو زیر سوال نبردم.حکم شرعی مادام شرایط هست.بازاریابی شبکه ای ی رشد عادی داره و به رشد خودش ادامه میده.اکثر حکم های شرعی حرام داره و مکروه داره مستحب داره و واجب داره.شما میتونید نمازی بخونید ک حرام باشه یا واجب باشه.شما میتونید گوشت سگی بخورید ک حرام باشه یا واجب باشه.شرایطش فرق میکنه.اگه شما اول وارد کار شدید ک ببینید چیه و بعد با وارد کردن افراد رفتیند تحقیق کردید.من اول 6 ماه تحقیقات لازم رو کردم بعد وارد شدم.نه تحقیقاتم از ادمای شرکت یا کسایی ک وارد بازاریابی شبکه ای شدندا نه از کسایی ک علم و اگاه بودند.درضمن برای مجوز گرفتن باید از چه کسانی تایید مجوز بگیرند.مملکت اسلامی تابع قانون های اسلامیه.همانگونه ک بانکها میتوانند عمل حرام انجام بدهند ولی قانونی برای ان وضع شده.اگه میدونید که مملکت اسلامی نیست مراجع تقلید حکم بدهند تا انقلاب اسلامی دیگر کنیم!!!
    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    این که شما تحقیق فرموده اید، مشکلی را حل نمیکند. چون ادعای طرف مقابل شما نیز استفاده از همین روش تحقیقی و رسیدن به نتیجه ای متناقض با نتیجه شماست.
    این که در کشور اسلامی، همه قوانین اسلامی هستند، صحیح نیست. قوانین اسلام و کشور ما، نسبت عموم و خصوص مِن وجه دارند(این را قبلاً بحث کرده ام). چنین نیست که هرچه که قانونی بود، حلال باشد. شما در این زمینه موظف به عمل به مرجع تقلید خود هستید.
    اما چنین اختلافاتی بین قانون و شرع، نظام اسلامی را زیر سوال نمیبرد؛ چون هیچ کس ادعا نکرده که نظام اسلامی ما یک نظام ایدئال است. برای مثال، ما همکنون در نحوه توزیع عدالت اجتماعی نیز هنوز نتوانسته ایم به حالت ایدئال برسیم.
    انسانهای منصف، محاسن و معایب کار خود را با هم به طرف مقابل عرضه میکنند تا او بتواند واقعبینانه تصمیم بگیرد. این جدای از آن است که در این شرکتها با گرفتن لیست اهداف و آرمانهای فرد از او، و وعده محقق شدن آنها، دست روی نقاط ضعف روانی او میگذارند و به نحوی او را تحقیر میکنند. و باز هم این صرف نظر از عملیات روانی گسترده ای است که بر فرد وارد میشود(مثل احترام کاذب به او، فالو سرسختانه، برگزاری جلسات هفتگی مملو از شور و هیجان کاذب، استفاده از روشهای روانشناسی برای متقاعد کردن او، بزرگ جلوه دادن لیدرها و...). آنوقت جگونه ادعا میکنید که پس از این همه قال و مقال، واقعیت را به او میگویند؟ در چنین شرایطی، فرد اصلاً قادر به تصمیم گیری عاقلانه نخواهد بود!
    با مشکلات صدا و سیما، من نیز موافقم؛ ولی از آن جهت که باید خیلی بهتر و بیشتر درباره چنین شرکتهایی روشنگری نماید.
    این که در برابر پدیده های جدید، نظر مراجع به طول می انجامد، ادعایی است که صرف نظر از احتیاج آن به اثبات مثبت و اقامه دلیل، وظیفه ما را در برابر آن نخواهد کاست. ما (یعنی کسانی که فاقد تخصص در زمینه احکام شرعی هستیم) موظفیم به حکمی که مراجع عظام تقلید صادر میکنند، عمل کنیم. و از آنجا که ما «مخطئة» هستیم، هرچند که بعدا خلاف این احکام نیز ثابت شود، ضرر اخروی نخواهیم کرد. بلکه از عمل به خلاف آن احتمال ضرر خواهیم داد.
    نکته دیگری که شایادپن ذکر است، احتیاط عقلی میباشد. فرض کنید که پس از سالها فعالیت در این شرکتها، متوجه شدید و به یقین رسیدید که این فعالیت شما حرام بوده است(چیزی که برای من در حال حاضر یقینی است و در مقابل شما فقط احتمال میدهید که شاید در آینده مراجع حکم به حلیت آن بدهند)، آنگاه چگونه خواهید توانست تمام کسانی که با آنها در این شرکت ارتباط داشته اید را تک تک پیدا کنید، حساب خود را با او صاف کرده و از او حلالیت بطلبید؟ یا اگر پس از مرگ به شما گفتند که این فعالیت حرام بوده و از شما پرسیدند که چرا به فتوای مرجع خود عمل نکردی؟ چه خواهید گفت؟ پس عقلا در چنین مواردی احتیاط خواهند کرد!
    این نکته شما کاملاً صحیح است که از هر چیز میتوان استفاده های متعددی کرد. حتی کارهایی مثل نماز را هم میتوان از روی ریا خواند و مرتکب حرام شد. من حتی پا را از این هم فراتر میگذارم و میگویم: بازاریابی شبکه ای، شکل صحیح هم دارد. اما نه آن که همان هرم کوئستی را به نام بازاریابی شبکه ای و با اندک تغییراتی دوباره پیاده کنیم. اما مسئله این است که متاسفانه هیچ یک از شرکتهای بازاریابی شبکه ای در حال حاضر، آن بازاریابی شبکه ای سالم و صحیح نیستند.
    موفق و سربلند باشید.
  • محمدجعفری
  • فکر نمیکنم توهینی به کسی کرده باشم.من دلایل حرام بودنش و دیدم زده ربا.تو هرکاری ربا امکان پذیره.اما ما هیچگونه ربایی نداریم .من با دلیل بهتان ثابت میکنم اما ب راحتی هم میشه ربا کرد.ما ادم نمیاریم.مشتری احتمالی رو دعوت میکنیم شرایط رو براش میگیم میتونه قبول کنه میتونه بازاریاب شبکه ساز باشه میتونه مصرف کننده باشه میتونه فروشنده عادی باشه.شرکت پورسانتش و دوس داره اینطوری بده ک کسی متضرر نمیشه. ایت اللهمکارم میگویند قیمت اجناس و بالا میدهند نمیتونند همسان بازار بدهند.والا من هزارجای ایران سراغ گرفتم قیمتهای اجناس ما نه تنها بالاتر نبوده بلکه کمتر هم بوده.این مشخصه ک درست کار و توضیح ندادند.من مدرکش و گرفتم با مدرکم حرف میزنم.تهمت نزنید کسی به من گفته.در ضمن بعضیا میاند تو این شرکتها فک میکنند یک شبه پولدارشدن یا ی کار ساده هست.این ی کاره و شوخی نیست.بعضیا نتونستند کار کنند میگند دروغه.چرا برا من شده چرا من میتونم چند نفر ک زندگی نداشتند زندگی بدم بهشون.کسایی بودن ک اسلام رو دیگه قبول نداشتند مملکت اسلامی اینه ک از همدیگه دزدی کنیم و پاپوش درست کنیم اره؟
    گفته های قبلیم خیلی از سوالات رو جواب میده.مطمینم اگه نظر مراجع به این کار هم درست بشه نظر بعضیا ک فقط فکر میکنند و تحقیق نمیکنند و حرفای دیگران و جمع میکنند عوض نمیشه.منم میتونم سایت بزارم برای فرهنگ بازاریابی شبکه ای اما نه وقت مطلب گزاشتن دارم نه دفاع میکنم چون خودم و در حدی نمیبینم راجع ب صنعتی حرف بزنم.فقط فقط تحقیق میکنم.من رشتم و دوست دارم و با رشتم کار میکنم.و خیلیها هم موفق شدند.تاریخ تکراره خیلی چیزهاست.اسلام در موج صنعتی امد پایین چون درگیر موج کشاورزی بودیم و بعضیا کار در صنعت رو حرام میدانستند.وبعدا رییسان صنعتهای جدید معلوم شد کیا شدند.من دنزارید این صنعت بیفته دست چند ادم بی دین ک بعد بگید ای کاش.حالا نوبت ماست.چون هرچیزی تو تاریخ پستی و بلندی داره.ما شرکتمون داره با دولتهای کشورهای دیگه صحبت میکنه و موفق ب ی کشورها شدیم.لازم نیست اینا رو شما بدونید.اما امیدوارم روزی پشیمان نشوید.در ضمن مرجع تقلید من تو همه چیزها خیلی کمک کرده و بی نقصند.فقط فرصت نشده باهاشون حرف بزنم هرموقع وقت گرفتم فرصت ندادند.تا حالا کسایی ک حرف زدیم باهاشون هیچ گونه مشکلی ندیدند.اره بعضیا تو شرکت ما هستند و بقیه شرکتها هستند ک ممکن اشتباهاتی کنند این دلیل نمیشه کل کار اشتباهه. منم برای شما متاسف نیستم شماها باید باشید نباشید صنعتی رشد پیدا نمیکنه.این صنعت بدیهایی هم داره.شکست هایی هم داره کم هست درصدش.این کار همه محصولی و داخل خودش نمیتونه بزاره این کار نیاز به اموزش داره.همه به درد نتورک نمیخورند
    پاسخ:
    دوست عزیز
    توصیه میکنم مقالات قبلی این وبلاگ را بدون جهت گیری بخوانید.
    1. به نظر من شما به راحتی مرجعیت و ولایت را زیر سوال بردید.
    2. بحث ما در حال حاضر قیمت اجناس نیست. قیمت اجناس در شرکتهای بازاریابی شبکه ای با دقت زیادی رصد میشود و این شرکتها نمیتوانند جنس خود را گرانتر از قیمت بفروشند.
    3. هیچ کس منکر زحمت زیاد این شرکتها نیست. پولدار شدن در بازاریابی شبکه ای بسیار دشوار و وقت گیر است. تا جایی که اساساً این اشتباه است که در جلسات پرزنت، آن را کاری معرفی میکنند که تنها با چند کلیک در طول روز میتوان به درآمدی بالا رسید.
    4. مراجع تقلید تا جایی که من مطلع هستم به خوبی در جریان سیستم و نحوه عملکرد این شرکتها قرار دارند.
    5. ملاک حرمت درآمد این شرکتها، ربا نیست؛ بلکه قمار است. وجود واسطه ها، موجب غرری شدن معامله میگردد. این مسئله در فتوای جدید آیت الله مکارم تصریح شده است.
    6. اشتباه در هرجا ممکن است. این که عده ای در این شرکتها دچار اشتباه میشوند، علت نا صحیح بودن این شرکتها نیست؛ مشکل این شرکتها در سیستم آنهاست.
    7. بحث تاریخی شما، صرف نظر از مستندات تاریخی آن، ارتباطی به بحث ما ندارد. ما طبق ملاکهای فقهی اسلامی با مسائل روبرو میشویم. در صورت حلیت آن را حلال میدانیم و در صورت حرمت، حرام. ضمن این که شما به عنوان یک بازاریاب نمیتوانید از طریق شغل بازاریابی، نبض اقتصاد یک کشور را در دست بگیرید. شما در قله هرم هم که باشید، باز هم فقط یک بازاریاب هستید.
    8. کسانی که شما با آنان مسئله خود را مطرح کرده اید، باید اجازه نقل فتوا از طرف مجتهد داشته باشند. در این صورت هم حتی در مورد مسائلی که مجتهد رای جدیدی نداده، باید به او رجوع کنند. پس این که آنان مشکلی ندیده اند، به هیچ عنوان مصحح کار شما نیست. اگر نظر آنان اعتبار داشت، باید مجتهد و مرجع تقلید شما میبودند.
    9. در پایان از وقتی که صرف فرموده اید سپاسگذاری میکنم. علت حذف موقت مطلب شما، وقت اندک بنده برای پاسخگوئی به آن بود. برای همین مطلب آخر(که نقدی بر بی پاسخ ماندن شما بود را حذف خواهم کرد).
    10. دوستان من نیز در آغاز همین سوالات و ادعاهای شما را داشتند. برای من بسیار جالب است که سخن افراد حاضر در این شرکتها بسیار مشابه یکدیگر است. برخی از دوستان من حتی کارشناس ارشد این شرکتها بودند. اما پس از سفری به قم و گفتگو با دفتر برخی از مراجع تقلید، متقاعد شده و انصراف دادند. اینها نشان میدهد که شاید باید با عینکی دیگر به اطراف خود نظر کنیم و شاید باید عینکی که کنون بر چشم داریم با برای لحظاتی برداریم. من شخصاً سعی کرده ام با اصاف و نگاه به تمام ابعاد قضیه، سخن بگویم. تمام نکاتی که تذکر داده بودید را قبلاً متوجه شده بودم. من از جمله اولین کسانی بودم که تفاوتهای هرمی و شبکه ای را به دوستام تذکر دادم. اما پس از تحقیق بیشر متوجه نقص سیستمی بازاریابی شبکه ای شدم. این چیزی است که من از آن به تعبیر «شرکت هرمی با سرپوش بازاریابی شبکهای» یاد میکنم. دوستان من ادعا میکردند که فتاوایی که مبنی بر حرمت این کار وجود دارد قدیمی و تحت تاثیر فضای مسمومی است که شرکتهای هرمی در ایران ایجاد کرده بودند میباشد. اما فتاوای جدید نیز دالّ بر حرمت بودند. سپس ادعا کردند که کار را به خوبی برای مراجع توضیح نداده اند و الا آنان نیز حکم به درستی این کار میکردند. اما پس از مراجعه، متوجه شدند که مراجع عظام تقلید، با این کار بسیار خوب آشنا هستند و متوجه نکاتی که از دیدشان پنهان مانده بود شدند.
    برادر گرامی؛ من تنها بر اساس تجربه و مطالعات کتبی و میدانی خود، و طبق وظیفه ای که بر گردن خود احساس میکنم، این وبلاگ را راه اندازی کرده ام. هیچ سود یا ضرری از عضویت یا عدم عضویت افراد در ایت شرکتها عائد من نمیشود. اما آنچه مرا می آزارد این است که افرادی که سودشان وابسته به عضویت شماست، هرگز تمام ابعاد قضیه را توضیح نمیدهند. و از طرفی تمام مشکلات این سیستم را توجیه مینمایند. از طرف دیگر هجمه عملیات روانی و موج احساسی حاکم بر فضای این شرکتها، قدرت تصمیم گیری صحیح را از فرد سلب میکند. اینجاست که فرد در طوفانی از احساسات خودِ واقعی و مناسبات حقیقی عالم اطراف خود را گم میکند. و این برای من بسیار گران می آِید.
    برای شما آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم بتوانید هرچه زودتر واقعیت را پیدا کنید.
    سعید و سالم باسید
  • محمد جعفری



  •  تعریف بازاریابی شبکه ای مشروع
    بحث و گفتگو راجع به مشروعیت بازاریابی شبکه ای بیش از بیست سال است که تمام شده است با این حال هنوز هم هستند مخالفانی که سرسختانه سعی دارند شما را مجاب کنند هرگونه فرصت بازاریابی شبکه ای یک ماشین پول سازی غیرقانونی یا یک دسیسآ هرمی است اما چنان که در سال 1979دولت آمریکا اعلام بین این دو، تفاوت از زمین تا آسمان است. در همان سال کمیتآ تجارت فدرال(FTC) بعد از حدود نیم دهه بررسی و تفحص پیرامون پروندۀ حقوقی شرکت اموی رسماً اعلام کرد طرح بازاریابی چند لایه ای شرکت اموی یک فرصت تجاری قانونی و مشروع است.
    FTC در خلال آنچه بعدها قئانین محافظ اموی نام گرفت،  معیارها و موازینی برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بازاریابی شبکه ای مشخص کرد و به دوران تاریک و اندوهناک این حرفه برای همیشه پایان بخشید. علی رغم ادعای مخالفان، (که بسیاری از آنها سابقاً بازاریاب بوده اند و صحبتهایشان خالی از غرض شخصی نیست) به یکباره تفکیک فرصتهای تجاری واقعی از شبه فرصتهای کاذب آسانتر شد.

    فهم تفاوت بین دسیسه های هرمی و بازاریابی شبکه ای

    آیا فکر می کنید دسیسه های هرمی و طرح های بازاریابی شبکه ای با هم یکی هستند؟ اگر این طور است بنا بر FTC باید در دیدگاهتان تجدید نظر کند. FTC توضیح می دهد که بازاریابی شبکه ای روشی است برای فروش کالا و خدمات از طریق توزیع کنندگان در امر توزیع کالاها و خدمات شرکت و همچنین معرفی مشتریان فعال دیگر، به شرکت کمک کند و از سود حاصل از فروش مستقیم و غیرمستقیم این کالاها و خدمات، کمیسیون یا حق الزحمه دریافت کند. از سویی دیگر، دسیسه های هرمی ساختار صوری مشابهی اما عملکردی کاملاً متفاوت دارند. در دسیسه های هرمی اعضای شرکت کننده در ازای عضو گیری یا وارد کردن دیگر اعضا پاداش می گیرند و عموماً مسئله بازاریابی و فروش کالا یا خدمات در میان نیست. در اکثر ایالات امریکا فعالیت شرکتهای هرمی غیرقانونی و ممنوع اعلام شده است. چرا؟ چون دسیسه های هرمی ناگزیر از هم فرو می پاشند. در دسیسۀ هرمی، دیر یا زود عضوگیری به بن بست بر می خورد (یا به اصطلاح اشباع می شود) و لذا طرح با شکست مواجه می شود و اکثر افراد شرکت کننده احتمالاً جدا از افرادی که در رأس هرم قرار دارند- پولشان را از دست می دهند.

    نکته: در وب سایت رسمی(FTC (www.ftc.gov نکات زیر آمده است که در شناسایی و دسیسه های هرمی به افراد کمک کند:

    از هرگونه طرحی که در ازای عضو گیری بیشتر به شما کمیسیون می دهد دوری کنید.
    از طرح هایی بپرهیزید که از توزیع کنندگان جدید می خواهند بابت فهرستی از اقلام گوناگون هزینه های گزاف بپردازند.
    از طرح هایی که وعده در آمد خوب می دهند یا مدعی فروش کالاهای معجزه آسا هستند حذر کنید.
    تحقیق و جستجوی شخصی را فراموش نکنید!
    اسم و مشخصات شرکت مورد نظرتان را با نزدیکترین «دایره تجارت برتر»(BBB) و یا دادستان کل ایالاتتان در میان بگذارید، به ویژه اگر ادعاهای شرکت مورد نظرتان در خصوص درآمد یا محصولاتش بیش از حد غیر واقعی می نماید.

    نکته: برای گسب اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ تشخیص تفاوت بین دسیسۀ هرمی با تجارت بازاریابی شبکه ای مشروع نگاه کنید به سایت اینترنتی انجمن فروش مستقیم(www.dsa.org) همچنین می توانید مقالاتی راجع به این موضوع در سایت اینترنتی کتابخانه دایره تجارت برتر بیابید(www.bbb.org) 

    رد نظریه هرمی: 
    بین یک شرکت بازاریابی شبکه ای مشروع با «دسیسۀ هرمی» تفاوت وجود دارد. درست است که طرح های هرمی در ظاهر ساختاری شبیه با طرخهای بازاریابی شبکه ای دارند اما غیرقانونی اند؛ زیرا پاداشی که به افراد می دهند در ازای زحمات آنها برای عضو گیری هرچه بیشتر است و عموماً جنبۀ بازاریابی و فروش کالا را نادیده می گیرند. طرح های هرمی ناگزیر به شکست می انجامد چرا که دیر یا زود عضوگیری افراد متوقف می شود و اکثر کسانی که  در این طرح ها شرکت می کنند شاید به استثنای کسانی که در رأس هرم قرار دارند مالشان را می بازند.
    بعضی ها ممکن است به شما بگویند شرکت بازاریابی شبکه ای که انتخاب کرده اید شرکتی هرمی است و از روی بی اطلاعی به شما بگویند فقط کسی که آن بالا ایستاده پول درمی آورد و بس! این استدلال، استدلال مضحکی است زیرا می تواند به همین راحتی دربارۀ سازمانها و نهادهای سنتی هم به کار گرفته شود و شاید حتی در مورد شرکتی که همین شخص ناآگاه برایش کار می کند. در یک شرکت سنتی فیش حقوق و مزایای رئیس هیأت مدیرۀ شرکت، مدیر اجرایی و معاونان همیشه چشمگیرتر است تا حقوق و مزایای افراد زیر دست آنها. درست است که آنها کارهای متفاوتی انجام می دهند اما در هر حال در یک شرکت یا موسسه پول به طرف بالا سرازیر می شود. حالا چرا در بازاریابی شبکه ای این طور نباشد. اما مشابهت های این دو سیستم در همین حد است. به نظر شما در یک شرکت سنتی چقدر احتمال دارد که یک کارمند بتواند بیشتر از رئیسش درآمد داشته باشد؟ ویال چقدر ممکن است که یک کارمند بتواند بیشتر از رئیسش درآمد داشته باشد؟ و یا چقدر ممکن است که همین کارمند با سابقۀ اندک خود، حداکثر درآمد را کسب کند یا در مدت زمان کوتاهی حقوقش را به حداکثر میزان حقوق در شرکت برساند؟ در چنین شرکتهایی (اگر نگوییم اصلاً) شاید بسیار به ندرت چنین چیزی اتفاق بیافتد. اما در بازاریابی شبکه ای چنین پیشرفتهایی غالباً رخ می دهد، چنانکه بسیاری از سرگذشتهای واقعی ذکر شده در این کتاب گواهی بر این موضوعند. در بازاریابی شبکه ای هر مشتری فعالی صرف نظر از میزان تحصیلات، جنس نژاد یا اعتقاداتش دارای فرصتی برابر برای کسب درآمد بالا و یا دست کم درآمد مطلوبش است. حقیقت این است که بازاریاب های شبکه ای می توانند سرنوشت مالی شان را در اختیار بگیرند، اما افراد حقوق بگیر نمی توانند. با این اوصاف خود شما ترجیح می دهید به کدام یک از این حرمها ملحق شوید؟ اگر بازاریابی شبکه ای را درست بفهمیم و به کار بگیریم، هرگز یک طرح هرمی غیرقانونی نمی شود. بسیاری از مردم با در نظر گرفتن شرایط مذکور، بازاریابی شبکه ای را بر مشاغل سنتی ترجیح می دهند.
    در ضمن، منظور ما دسیسه پونزی هم نیست
    حقۀ پونزی شباهت بسیاری با دسیسۀ هرمی دارد زیرا حول محور عضو گیری دائمی می گردد. در دسیسۀ پونزی، بانیطرح معمولاً کالایی برای فروش ندارد و به سرمایه گذارانی که«اعضای» جدید را وارد می کنند هیچ کمیسیونی پرداخت نمی کنند بلکه پول هنگفتی را از انبوهی از مردم جمع می کند و به همۀ آنها وعده می دهد بعد از مدت کوتاهی سرمایه گذاری، سود برگشتی فوق العاده ای نصیبشان خواهد شد.
    در دسیۀ پونزی اساساً هیچ گونه فرصت سرمایه گذاری واقعی وجود ندارد. بلکه طراح یا بانی دسیسۀ پونزی در واقع از پول اعضای جدیدالورود استفاده می کند تا دین خود را به اعضای قدیمی تر شبکه ادا کند. شاید برای توصیف دسیسۀ پونزی هیچ مثلی گویاتر از این پیدا نکنید: «کلاه تقی را سر نقی گذاشتن»
    FTC صراحتاً هشدار داده است که دسیسۀ پونزی و دسیسۀ هرمی، با وجودغیرقانونی بودن، طرحهای بسیار فریبنده و جذابی هستند، زیرا عموماً قادرند در کوتاه مدت معدود افرادی که زودتر از بقیه وارد شده اند، پول هنگفتی برگردانند. با این حال، هر دوی این طرح ها غیر قانونی اند زیرا هر دو محکوم به شکست و فروپاشی اند. هیچ طرحی قادر نیست تا ابد به عضوگیری ادامه دهد. به همین خاطر هرگونه دسیسۀ هرمی یا دسیسۀ پونزی در نهایت از هم می پاشد، زیرا در هر حال نمی تواند از جمعیت کرۀ زمین فراتر برود . .قتی که چنین طرحی از هم می پاشد اکثر افراد شرکت کننده خود را در قاعدۀ هرم و مال باخته می یابند.
    بازاریابی شبکه ای؛ کسب اعتبار روزافزون
    اگرچه بازاریابی شبکه ای هزاران نفر را در هفته به خود جذب می کرد(طبق آمار منتشر شده از سوی DSAدر دهۀ 1990 در ایالات متحده امریکا در هفته 50000نفر بازاریابی شبکه ای روی می آورند) اما جریان غالب در جامعه از جمله اصحاب مطبوعات تجاری و اقتصادی به بازاریابی شبکه ای روی خوش نشان نمی دادند.
    با وجود این در اوایل دهۀ 1990، هیئت تخریریه مجله سکسز(موفقیت) با جسارت تمام مطلبی جامع راجع به بازاریابی شبکه ای چاپ کردند. دیگر نشریات تجاری از بیم آنکه مبادا از سوی مخاطبان خود به ابتذال یا عامه پسند بودن متهم شوند، دست به چنین کاری نمی زدند. در آن زمان، کمتر نشریۀ تجاری بازاریابی شبکه ای را موضوعی جدی و درخور چاپ در یک نشریه سراسرس به حساب می آورد. اقدام مجلۀ سکسز تب تندی ایجاد کرد، طوری که یکی از اعضای هیئت تحریریۀ این مجله به نام ریچارد پو از همکاری با مجله استعفا کرد و کتاب موج سوم: تولد دوبارۀ بازاریابی شبکه ای(پریما1994) را نوشت. کتاب پو به کتابی پرفروش تبدیل شد و البته اعتبار او به عنوان یک روزنامه نگار به اشاعۀ این حرفه کمک کرد.
    اتفاقاً دکتر چالزکینگ یکی دیگر از اعضای هیئت تحریریه مجله سکسز نیز که فارق التحصیل دانشگاه هاروارد و استاد بازاریابی دانشگاه ایلی نویز شیکاگو بود، به شیوه مشابهی در ترویج این حرفه سهم داشت. او تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که در رکود اقتصادی بزرگی که در سال 1990آغاز شده بود، بازاریابی شبکه ای می تواند حرفه ای جایگزین برای دانشجویان به شمار رود. در سال 1993، دکتر کینگ واحدی درسی با عنوان بازاریابی شبکه ای در دروس دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(MBA) گنجاند. سپس از چندین بازاریاب شبکه ای موفق دعوت کرد تا در تدریس این واحد با وی تشریک مساعی کنند. از آن زمان به بعد، دانشگاه ایلینویز هر سال این واحد را ارائه داده است که معمولاً استقبال بسیار زیادی هم از آن می شود.دکتر کینگ در جایی گفته است: «در مقایسه با مشاغل دیگر همه روزه افراد بیشتری وارد کار فروش مستقیم می شوند و در این تجارت پول بیشتری رد و بدل می شود. درست است که فروش مستقیم به اندازۀ رئیس شرکت کرایسلر بودن پرستیژ و وجه ندارد اما می تواند برای هرکسی منبع بسیار پردرآمد و سودآوری باشد.»
    در خلال دهه 1990چندن شرکت بسیار مهم از جمله اسپرینت، ام سی آی، دوپونت و سیتی گروپ تصمیم گرقتند برای تبلیغ کالا و خدمات خود از شیوۀ بازاریابی اینترنتی استفاده کنند. در حقیقت شرکتهای اسپرینت و ام سی ای، بخش عظیمی از موفقیتشان را به بازاریابی شبکه ای مدیون اند، چرا که بازاریابهای شبکه ای این دو شرکت، بازاری را تسخیر کردند که زمانی منحصراً تحت شرکتAT&T  بود. درصد عظیمی از کالای مورد نیاز این بازار را بازاریاب های شبکه ای تأمین می کردند. در خلال همین دهه، شرکت های اینترنتی و اول از همه شرکت آمازون(amazon.com) شروع کردند به ارائه یک فرصت شغلی آنلاین که کمابیش شبیه بازاریابی شبکه ای بود. خود این شرکتها نام بازاریابی «شراکتی» یا «ارجاعی» را بر آن گذاشتند، اما میزان درآمدش ناچیز بود. این شرکتها افرادی که دوستان و بستگانشان را ترغیب به دیدن و خرید محصولات و خدمات از طریق سایتهای اینترنتی شان می کردند، کمیسیون پرداخت می کردند. این مهم مهر تایید دیگری بود بر بازاریابی شبکه ای.
    بسیاری از وکلای دادگستری، مشاوران حقوقی، سخنرانان، نویسندگان گرویده به بازاریابی شبکه ای و لابیست هایی که برای انجمن فروش مستقیم و سایر سازمانها کار می کردند، نیز به شهرت و اعتبار روز افزون بازاریابی شبکه ای کمک کردند و در آستانۀ قرن جدید بازاریابی شبکه ای دیگر آن «چهرۀ منفور» سابق را در میان تجارتهای دیگر نداشت؛ البته هنوز به بخشی از جریان تجاری غالب تبدیل نشده بود اما به عنوان یک شیوۀ تجاری مقبول و درخور احترام پیشرفت چشمگیری کرد. 
    در اخر مرجع تقلید من مادام ب شرایط من هست 14 معصوم مادام العمر من هستند.رهبر هم مادام به شرایط هست.امام نیست.و به غیر از 14 معصوم اشتباهاتی دارند نمیشه منکر این شد ک اشتباهاتی ندارند.ک من مثال دارم.شاید اون کسایی ک کار و توضیح دادند علمش و نداشتند.چون یک درصد اگه تو بازاریابی شبکه ای اشتباه کنی هرمی میشه.من تو شرکتی ک کار میکنم رعایت کامل داره.تو هر کارمیتونه حرومش کنی میتونی حلال.طلبگی هم همینطور.کسانی خابند رو میشه بیدار کرد اما کسایی ک خودشون و زدند ب خاب هرگز.موفق باشید
    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با تشکر از شما
    1. قوانین دولت امریکا یا هرجای دیگر، برای ما مشروعیت ایجاد نمیکند.
    2. خود معصومین برای آنکه ما در زمان غیبت، گمراه نشویم، دستور به رجوع به مراجع را داده اند. شما چگونه اینطور ساده آنان را به سوء فهم متهم میکنید؟ بعلاوه که در مراجعاتی که دوستان من به برخی از مراجع داشته اند، مشخص شد که حضرات خیلی خوب و شاید خیلی بهتر از شما از نحوه کار چنین شرکتهایی اطلاع دارند. اما این شما هستید و ذهن شما که در تعارضی بین دین خود و سخنان مغالطه آمیزی که به شما تحویل داده شده است، دچار تعارض شده اید. این آغازی است بر فرایند سکولار شدن شما و سکولار شدن جامعه دینی که البته در راستای اهداف دشمنان ما میباشد.
    3. شاید این شما هستید که خود را به خواب زده اید. مشکل رآمد حاصل از وجود و افزایش واسطه ها، مشکلی است که بازاریابی شبکه ای قادر به حل آن نبوده و تیست! و این دقیقاً همان مشکلی است که موجب حرمت فعالیت هرمی میباشد. پس لازم نیست برای توجیه کار خود به نکاتی اشاره کنید که هیچ ارتباطی به ملاک کورد نظر ما ندارد. شما باید برای صحیح شدن بازاریابی شبکه ای، واسطه ها را حذف کنید. ولی همه خوب میدانند که این به معنای فروپاشی بازاریابی شبکه ای خواهد شد! بازاریابی شبکه ای با تعریف فعلی آن، نه یک تجارت الکترونیکی است، نه یک فعالیت سالم است، نه کمکی به اقتصاد کشور ما خواهد کرد و نه درآمد آن حلال است.
    4. جا داشت به دلیل طولانی بودن و به دلیل شبهاتی که در بند آخر نوشته خود داشتید، نظر شما را حذف کنم. اما فکر میکنم خوانندگان به قدر کافی هشیار هستند که قضاوت و پاسخ به شما را به خود آنان وا گذارم.
    5. توصیه میکنم با انصاف و دور از هوای نفس در این باره تحقیق کرده و هرچه زودتر از این کار انصراف دهید و ویگران را نیز راهنمائی بفرمائید.
    موفق باشید
  • محمد جعفری
  • من از  صحبتهای جنابعالی ناراحت نشدم.اگر داخل شرکت هرمی بودیند نمیدونم من چندین بار پرزنت شدم نرفتم اما شرکت بازاریابی شبکه ای رو میدونم چیه چون مدرکش و گرفتم!من رفتم با ایت الله مظاهری صحبت کردم و درست کار و معرفی کردم خیلی استقبال کردند در صورتی ک قبل از معرفی شدیدا مخالف بود.امام علی علیه السّلام فرمودند:
    تَعَرّضُوا لِلتّجاراتِ فَاِنَّ لَکُمْ فیها غِنیً عَمَّا فِی اَیْدِی النّاسِ وَ اَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الْاَمِینَ.
    دست به انواع بازرگانی بزنید که تجارت‌ها عامل بی‌نیازی شما از اموال مردم است و به راستی خداوند شخص صاحب حرفه درست‌کار را دوست دارد.
    میزان الحکمه، ج1، ص520
    درضمن اگر شرکتی قانونی رفتید حتما نگرش هرمی ها رو داشتند ما کارمون توزیع کالاست به قیمت مناسب تحقیق کردم.درضمن پولی ک به بازاریابا میرسه از حذف واسطس.درضمن تمام اولیا پولدارای زمان خودشون بودند انفاق میکردند.این و جایی نگید.حضرت علی(ع) باغ داشتند انفاق میکردند.کار میکردند.ثروت اندوزی نمیکردند.کسی هم این حرفا رو نزده ک() از کسی بگم.حداقل کتاب فقه بازاریابی و درست میخوندیند.کاش میشد ی حقایقایی رو نوشت.یادتون میاد رهبر گفت تولید ملی خوشبختانه داریم عملی میکنیم.جنس ایرانی با کیفیت با چند درصد تخفیف.بازهم میگم مراقب حق الناس باشید. تحقیق درست و بی طرف بکنید.من کار و توضیح بدم چیه هیچگونه مشکلی از نظر دین نیست.فک  نکنید راه اسون پولدارشدنه.به خدا سختیا خودش و داره  .شرکتهای دسیسه هرمی محصول نداشتند یا اگ داشتند گرونتر از حد واقعی بود.ارز از کشور خارج میشد.ارز اوری میکنیم.دکتر ازمندیان هم رهبری قبولشون داره رییس تکنولوژی فکر تو ایرانه فک کنما!بهتره این کلیپ رو تا اخر گوش بدید.
    http://www.aparat.com/v/6KAkv/%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D9%87_%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C

    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    از توضیحات شما متشکرم
    چند نکته رو اشاره میکنم:
    1. سخن در باره این نیست که تجارت خوب یا بد است. البته که تجارت در اسلام به کرّات و مرّات توصیه شده است.
    2. اولیاء در زندگی خود یکسان نبوده اند.  و حتی زندگی آنان فراز و نشیب نیز داشته است. مثلا زندگی پیامبر(ص) و اصحاب او در شعب ابی طالب یا صدر اسلام را در نظر بگیرید! بلی؛ البته این درست است که ما موظفیم تلاش معاش داشته باشیم. اما هدف وسیله را توجیه نمیکند.
    3. شما موظف به تقلید از مرجع تقلید خود هستید. من بدون هیچ پیشفرضی توصیه میکنم از دفتر مرجع تقلید خود استفتاء نمائید. البته امیدوارم شما از آن دسته از افرادی نباشید که برای باز شدن راه بازاریابی شبکه ای، مرجع تقلید خود را تغییر میدهند.
    4. ملاکی که مراجع در حرمت شرکتهای هرمی بیان کرده اند، درآمد حاصل از افزایش واسطه های و زیردستان است. این ملاک دقیقاً در بازاریابی شبکه ای نیز وجود دارد و آیت الله مکارم در فتوای جدید(1393) خود به این نکته اشاره کرده اند. فتوای رهبر معظم انقلاب نیز حاوی همین مطلب میباشد.
    5. اتهام مراجع به سوء فهم از سیستم بازاریابی شبکه ای، یا قدیمی بودن فتاوی، یکی از حربه های لیدرهای این شرکتها برای توجیه کردن و اغوای دیگران است. دوستان من در مسئله ای که شخصا با آن دست و پنجه نرم میکردند، بالاخره راهی قم شده و بازاریابی شبکه ای را برای برخی از مراجع تقلید توضیح دادند. جواب ایشان ملاکی بود که در بند قبل اشاره کردم.
    6. فروش اجناس داخلی، خارج نشدن ارز از کشور و... مشکلات کوچکی(و البته حطرناک) از شرکتهای هرمی بوده که در بازاریابی شبکه اب حل شده است. ولی مشکل اساسی آن باقی است!
    7. برخی از مکاتب روانشناسی، ریشه در دسیسه ای برای سکولار کردن ملت ها دارند که در برخی مطالب قبلی این وبلاگ به آن اشاره کرده ام. پس بدون اشاره مجدد، توصیه میکنم به همان مطالب رجوع کنید. وضعیت اشخاص نیز از سخنهایی که میگویند، معلوم خواهد شد.
    موفق و پیروز باشید
  • محمد جعفری
  • کاش کسی هم این حرف من و میفهمید!فقیر به دنیا اومدن جرم نیست فقیر از دنیا رفتن گناهیست نا بخشودنی!فقر علم و یا هرچیزی...اینا رو تو گوش من و تو خوندن ادم پولدار ادمهای بی دین هستند.زندگی امام صادق رو تو دوران خودش ببینید جز کدوم قشر بوده و بقیه.ثروتمند شدن خیلی فرق داره با پولدار بودن.اشتباه نگیر...
    خیلی از این بی دینیا مال فقر .هنوز گرسنگی نکشیدی همسایت و ندیدی چجوری شبش روز میشه.من تو نتورک دیدم....درضمن از سایت دیدار کردم اطلاعاتت در حد تیوری بود نه عملی.این و بدون اگه در مورد چیزی ک علم نداری حرف نزن.چون ممکن تا اخر عمر حق الناس داشته باشی.مراجعه به فیلم دکتر ازمندیان
    پاسخ:
    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    این مطلب که فقر مبدأ بسیاری از مشکلات انسان است، مطلبی است درست
    این که فقیر از دنیا رفتن، گناهی است نابخشودنی، غلط و بی پایه است. اگر چنین بود، بسیاری از انبیاء و اولیاء، دچار گناهی نابخشودنی شده اند!
    حضرت امام صادق(ع) در زمانی زندگی میکردند که رفاه اجتماعی در سطح بهتری نسبت به صدر اسلام بود.
    جالب است که جملات شما کاملاً آکنده به چیزیست که من نام آن را عملیات روانی شرکتهای هرمی بر افراد، جهت اغوای آنان است.
    من تعجب میکنم که شما هیچ اشاره ای به نظر مراجع درباره بازاریابی شبکه ای نمیکنید، اما به خوبی از تاریخ اسلام خبر میدهید و «بی دینی» افراد را به فقر مرتبط میدانید. این حکایت از عینکی یک چشم است که در روند آموزشهای این شرکتها بر چشم شما نصب شده است. دقت کنید که در جنبش عصر جدید که آموزشهای این شرکتها به شئت و بطور نامحسوس با آن آمیخته است، جهت جبران فقر معنوی افراد، دینی بی خاصیت به آنها عرضه می گردد!
    من به خوبی با این شرکتها در عمل و نظر آشنا هستم و مدتی از نزدیک با این جریان در ارتباط بوده ام. شاید این شما هستید که باید با انصاف و دقت بیشتر و با نظری عمیق تر و همه جانبه تر به مسئله نگاه کنید.
    ضمناً من متوجه نشدم که شما چطور در نتورک، فقر همسایه خود را دیده اید.
    موفق باشید
    شاید نحوه نگارش نا مانوس و نسبتاً تند امشب من، پاسخی است به نحوه نگارش شما، که به نظر من چندان منطقی نبود و بیشتر آمیخته به احساسات و هیجانات کاذبی که در این عرصه به فرد القا میگردد بود!
    باز هم برای شما دوست گرامی آرزوی موفقیت دارم و توصیه میکنم که هرچه سریعتر این کار را ترک  کرده و دیگران را نیز در این باره آگاهی بخشید!
    ضمناً آقای آزمندیان، فرد معلوم الحالی هستند. جهت شناخت بهتر ایشان میتوانید در اینترنت یک جستجوی ساده داشته باشید.
    والسلام
    بسمه تعالی. شما گفتید که در آموزشهای شرکتهای بازاریابی شبکه ای، فرد حریص میگردد.

    مگر غیر از اینست که ما اشرف مخلوقاتیم و خدای بزرگ گفته(تمام کاینات رو برای ما خلق کرده..خدا گفته از من چیزهای بزرگ طلب کنید)  چه اشکالی داره که ما توی زندگی ظرفمون بزرگ باشه؟کی گفته به دست آوردن این درآمد بدون زحمته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا باید 5% مردم دنیا 95% ثروت دنیارو داشته باشن؟ این شیوه ی خرید و فروش به خاطر حذف واسطه ها برای دولت هم خیلی سود داره. خیلی اشتغالزایی داره میشه. network70 سالس. اما هرمی 30 سالس. به نظر شما پسر شبیه پدره یا پدر شبیه پسر. بازار یابی شبکه ای که 3 ساله توی ایران قانونی شده ب نظر من یک ایده ی فوق العادس. لطفا با شرکت های هرمیه بی ارزش مقایسش نکنییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید.
    پاسخ:
    باسمه تعالی
    از شما تشکر و قدردانی میکنم.
    در پاسخ به جملات شما به چند نکته اشاره خواهم کرد:
    1. انسان اشرف مخلوقات است. اما باید در فهم این جمله، مخلوقات و جایگاه طبقاتی و ارزش هر یک را مورد توجه قرار داد. جهان مادی، پست ترین مرتبه آفرینش است و برای همین از آن به دنیا(به معنای دور افتاده) تعبیر میشود. قطعا انسان شریفتر از این جهان است. انسان حتی میتواند از فرشتگان هم برتر باشد. و البته میتواند از حیوانات هم پستتر شود. به دلیل شرافت انسان است که خداوند از ما میخواهد که حداقل توجه خود را به عالم مادی مصروف داریم. توجه کنید که در ادیان آسمانی، به مفاهیمی چون زهد، ورع، امساک، انفاق، صبر، جوع و... اهمیت زیادی داده میشود. نه بدان معنا که فقیر و لاابالی زندگی کنیم، بلکه بدان معنا که دنیا را محل گذر دانسته و در خلال مدت کوتاهی که در آن هستیم، به فکر آبادکردن آخرت خود، با عبادت و نیکوکاری، باشیم. اما در این شرکتها، برای پر کردن خلاء معنوی افراد، با نیرنگ و کلک به آن رنگ و بوی الهی میدهند. این کار از «جنبش عصر جدید» آغاز شده و در سراسر دنیا شاخ و برگ یافته است(دین زدائی معنوی!). مواظب باشیم که الفاط ما را بازی ندهند.
    2. هیچ کس نگفته که رسیدن به وعده های این شرکتها بدون زحمت هست. اتفاقاً فرد باید وقت و زحمت بسیار زیادی را متحمل شود. (اکل از قفا)!!!
    3. اتفاقاً اختلاف درآمد سرشاخه ها با زیرشاخه ها، به اختلاف طبقاتی دامن خواهد زد. پس مقایسه شما درباره کمک این شرکتها به کاهش اختلاف طبقاتی در دنیا، چندان صحیح نیست.
    4. این شیوه برای دولت و جامعه سودی ندارد. چون هرچند که واسطه ها حذف شده اند، ولی قیمت کالا، به بهانه تنظیم بازار، هیچ تغییری نکرده است. مالیات جنس فروخته شده هم همان است که در حالت وجود واسطه ها بوده است. حتی شاید درآمد مالیاتی دولت در حالت قبل بیشتر بوده است.
    5. بحث دقیقاً بر سر همین است که شرکتهای بازاریابی شبکه ای فعلی، همان گلدکوئست و ... هستند که اندکی تغییر شکل داده اند. این نباید ما را اغوا کند. مشکل اساسی که عبارت است از سود حاصل از وجود واسطه ها، در این شرکتها هیچ تغییری نکرده است و آیت الله مکارم شیرازی نیز در آخرین اظهار نظر خود، به این نکته اشاره فرموده اند.
    6. اساس جذب در این شرکتها، تبلیغات روانی و فریب است. توصیه میکنم مواظب باشید، تحقیق منصفانه کنید و تأمل فرمائید.
    7. بحث فقه و قانون نیز قبلاً در مطالب همین وبلاگ تبیین شده است. (به .:فهرست وبلاگ:. مراجعه فرمائید)

    موفق و پیروز باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">