بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

تغییر تاکتیک شرکتهای هرمی

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۹ ق.ظ

در شرایطی که برخی از کارشناسان نسبت به کاهش چشمگیر فعالیت شرکت‌های هرمی به دلیل افشای روش‌های گذشته در کلانشهرها تاکید دارند، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره تغییر تاکتیک شرکت‌های هرمی و استفاده از شگرد بازاریابی برای جذب بیشتر جوانان هشدار داده است.


به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در شرایطی که برخی از کارشناسان نسبت به کاهش چشمگیر فعالیت شرکت‌های هرمی به دلیل افشای روش‌های گذشته در کلانشهرها تاکید دارند، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره تغییر تاکتیک شرکت‌های هرمی و استفاده از شگرد بازاریابی برای جذب بیشتر جوانان هشدار داده است. سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با تایید این موضوع که فعالیت شرکت‌های هرمی در کلانشهرها به صفر رسیده است، از فعالیت باقی مانده این شرکت‌ها در قالب بازاریابی خبر داد.


درگیری 4میلیون ایرانی با شرکت‌های هرمی

رهبریان درباره اقدامات پلیس و فعالیت شرکت‌های هرمی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات هماهنگ پلیس آگاهی فعالیت شرکت‌های هرمی که در زمانی نه‌چندان دور 4 میلیون ایرانی را درگیر خود کرده بود، بسیار کاهش یافته و در حال حاضر این شرکت‌ها و افراد عضو آن به صورت موردی در برخی نقاط فعالیت می‌کنند. اما موضوع دیگری که از سوی معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی مورد تاکید قرار گرفته، تغییر روش فعالیت این شرکت‌های هرمی است به نحوی که تنها تعداد کمی از آنها به شیوه و شگردهای قدیمی مشغول فعالیت هستند و بیشتر آنها به قول معروف آپدیت شده و تاکتیک‌های تازه‌ای مانند بازاریابی را برای پوشش فعالیت‌های غیرمجاز خود انتخاب کرده‌اند. رهبریان در این باره اظهار داشت: فعالیت این شرکت‌ها در کلانشهرها به صفر رسیده و هرازگاهی در برخی شهرستان‌های کوچک، شرکت‌هایی اقدام به فعالیت و عضوگیری از طریق روش‌های قدیمی کرده و متاسفانه بازهم عده‌ای از هموطنان در دام آنها گرفتار می‌شوند. این روزها با دستگیری برخی عوامل و سرشاخه‌های شرکت‌های هرمی در داخل و خارج از کشور و افشای شگردهای عضوگیری، شرکت‌های هرمی با تغییر نامحسوس تاکتیک‌ها فعالیت خود را برای جذب جوانان روی موضوعات تازه‌ای متمرکز کرده‌اند، موضوعاتی که به طور مستقیم با جوانان و علایق آنها ارتباط دارد.


«بازاریابی» دستور کار شرکت‌های هرمی

«بازاریابی» از جمله شگردهای تازه شرکت‌های هرمی است که در حال حاضر دردستورکار سرشاخه‌های اصلی در کلانشهرها قرار دارد. در این شگرد تازه شرکت‌های هرمی به جای اینکه جلسات توجیهی و همایش‌های خود را به مانند گذشته برگزار کنند، با بهانه بازاریابی اینترنتی اقدام به جذب نیرو کرده و از افراد می‌خواهند برای دریافت پورسانت عده‌ای دیگر را برای بازاریابی اینترنتی معرفی کنند و در این پروسه هوشمندانه بسیاری از جوانان به تدریج در دام شرکت‌های هرمی گرفتار می‌شوند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام اینکه شرکت‌های هرمی در قالب بازاریابی اینترنتی اقدام به عضوگیری می‌کنند به مهر یادآور شد: وضعیت تجارت الکترونیک مشخص است و هرگونه پیشنهاد غیر واقع و وسوسه‌کننده نشان دهنده وجود اشکال در آن شغل است. این افراد به بهانه بازاریابی اینترنتی اقدام به جذب نیرو کرده و از افراد می‌خواهند برای دریافت پورسانت عده‌ای دیگر را برای بازاریابی اینترنتی معرفی کنند. به گفته وی، موضوع مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیاز به اطلاع‌رسانی بسیاری دارد چرا که اقشار گوناگون جامعه، در خطر به دام افتادن کلاهبرداران هستند پس باید با برملا کردن شگردهای مجرمان برای مردم، شهروندان را آگاه و از وقوع جرائم جلوگیری کنیم.


استفاده ابزاری از جنس مخالف

اما محمد اعتمادی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی درباره شگرد‌ها و تاکتیک‌های تازه شرکت‌های هرمی برای جذب جوانان به «وطن امروز» می‌گوید: پنهان شدن سرشاخه‌های اصلی شرکت‌های هرمی در پوشش بازاریابی باعث شده تا از این طریق تعدادی از جوانان جذب فعالیت‌های هرمی شوند و متاسفانه زمانی از واقعیت ماجرا اطلاع پیدا می‌کنند که کار از کار گذشته و دیگر راه بازگشتی وجود ندارد. این کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی درباره دیگر شگردهای مرسوم شرکت‌های هرمی می‌افزاید: برخی از این شرکت‌ها برای عضوگیری اقدام به برپایی پارتی و جشن‌هایی می‌کنند  که با استفاده ابزاری از «جنس مخالف» انجام می‌شود. در این فرآیند، برای جذب پسرهای جوان از دختران خواسته می‌شود از آرایش غلیظ و ارتباط عاطفی برای جذب جنس مخالف استفاده کنند. در حقیقت جوانان در لوای پارتی به تدریج اغفال شده و پس از پرزنت، به دام شرکت‌ها می‌افتند. در مرحله نهایی هم پسران به تدریج وارد فاز فعالیت‌های هرمی می‌شوند و با سپرده‌گذاری در چرخه اعضای یک شرکت هرمی قرار می‌گیرند.

پسران مشتریان اصلی شرکت‌های هرمی

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام اینکه پسرها بیشتر از دختران جذب شرکت‌های هرمی می‌شوند، خاطرنشان کرد: جامعه هدف شرکت‌های هرمی جوانان 20 تا30 سال است و این افراد بیشتر به دلیل نداشتن شغل و نداشتن رضایت از کار به منظور کسب درآمد بیشتر جذب شرکت‌های هرمی می‌شوند.


تا می‌توانید هوشیار باشید

اما به راستی در برابر هجمه لجام‌گسیخته شرکت‌های هرمی چه باید کرد؟! آیا تنها مقابله و برخورد با سرشاخه‌ها نتیجه‌بخش است و در نهایت اینکه با شگرد‌ها و تاکتیک‌های تازه شرکت‌های هرمی چه کنیم؟ به موجب قانون هرگونه فعالیت و عضوگیری در این شرکت‌ها به هر بهانه و در پوشش‌های گوناگون و ساختگی جرم به شمار رفته و مرتکبین به حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزای نقدی معادل 2 برابر مال مأخوذه و رد مال نیز محکوم می‌شوند.  به هر رو در این شرایط به نظر می‌رسد، تنها راه‌حل نتیجه‌بخش پیشگیری است که این اصل مهم هم تنها با هوشیاری و آگاهی خانواده‌ها و بویژه جوانان و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها محقق می‌شود.


منبع: وطن امروز

 

نظرات  (۱)

  • سعید کنگرلو
  • عالی بود.....اگه بتونیدازمقالاتی که عملکرداین شرکت ها روبه صورت قانونی نقدمی کنن استفاده کنید خ خوبه....
    پاسخ:
    ممنون
    برخی از مقالات در وبلاگ قرار داده شده
    از قسمت .:فهرست وبلاگ:. استفاده کنید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">