بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

بازاریابی شبکه ای، نوعی قمار است!

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۱۵ ق.ظ

شبهه: در بازاریابی شبکه ای آن چه موجب به سود رسیدن یا نرسیدن افراد می‌شود، فقط توانایی و پشتکار افراد است به نحوی که اگر بخواهد حتماً می‌تواند پس در این میان شانس دخالت ندارد.


پاسخ: شانس در بازاریابی شبکه ای وجود دارد اما نه فقط به خاطر وجود یا عدم توانایی ذاتی افراد در بازاریابی بلکه به دلیل زیر:
«در بخش اقتصادی ثابت کردیم این سیستم دیر یا زود به اشباع می رسد.» به این حقیقت دو موضوع زیر را نیز اضافه می کنیم:
اولاً واضح است که تمامی مردم خریدار محصولات چنین شبکه‌ای و خواهان شرکت در آن نیستند و این که از بین افراد مختلف کدام‌یک علاقه‌مند به ورود به شبکه است و کدام‌یک نیست را بدون بررسی دقیق نمی‌توان فهمید و به طور کلی نیز نمی‌توان فهمید در یک مقطع خاص چند درصد مردم حاضر به عضویت در این شبکه‌ها هستند. به علاوه با گسترش اعضای شبکه یافتن مشتری جدید مشکل می‌شود و ممکن است فردی که می‌توانست زیرشاخه کسی باشد، توسط دیگران جذب شده باشد. «اصلا بالقوه با چنین سیستم هایی مشکل دارند» که تعداد این افراد با افزایش آگاهی عمومی، احکام مراجع و مقررات قضائی و حکومتی متغیر بوده و افزایش می‌یابد(بازار کوچک می‌شود) و این موجب می‌شود بازار این سیستم‌ها سریع‌تر به رکود نزدیکتر شود.
ثانیاً هرچه تعداد ورودی های شبکه بیشتر شده باشد، امید به سود برای اعضای جدید پایین‌تر می‌آید. این موجب می‌شود که همان‌ها هم که با چنین شبکه‌هایی خیلی مشکل ندارند، در ورود به شبکه احتیاط کنند. (اگر واقع بین باشیم هم اکنون نیز تاحدودی چنین شده است) و منجر به متغیرتر شدن زمان رکود سیستم می‌شود.
دو دلیل فوق معین نبودن زمان نسبی اشباع و عدم امکان تعیین آن را می‌رساند؛ چرا که عوامل فوق قابل اندازه‌گیری یا پیش‌بینی نیستند. پس فردی که می‌خواهد وارد شود نمی‌داند تا زمان اشباع نسبی چقدر فاصله دارد. اگر شانس بیاورد به موقع وارد شده و به اندازه کافی زمان دارد و گرنه قبل از آنکه بتواند برای اولین بار به سود برسد سیستم به اشباع نسبی خود رسیده و به قدری کند می‌شود که برای فرد ادامه کار مقرون به صرفه نخواهد بود! لذا آنها که می‌گویند شانس در این سیستم جایی ندارد در اشتباه هستند.

* برگرفته از پرسمان

نظرات  (۲)

وعده های دروغین در نتورک زیاده و وقتی ک دروغ و قسم خوردن زیاد باشه مردم به بیراهه کشیده میشن . خدارو شکر ک من کشیدم کنار 
  • سید حسین اکبری
  • با سلام فرایندی که 70 سال است در امریکا شروع شده چگونه اشبا می
    شود
    کی مصرف کننده ها تمام شده اند و شما محصولات مصرفی سالانه را در نظر نمی گیرید
    پاسخ:
    سلام
    دوست عزیز؛ توجه شما را به چند نکته معطوف میدارم:
    1. مقایسه چنین فعالیت هائی با سایر کشورها و خصوصاً امریکا به هیچ وجه صحیح نمیباشد. ما مردمی با آداب و سنن و دین خاص خود هستیم. ضمن آن که اقتصاد امریکا در حال حاضر مشکلات خاص خود را دارد.
    2. مقصود از «اشباع» آن است که تعداد بازاریابان در یک محل به حدی برسد که خریدار کافی برای سود دهی کافی فعالی آنها وجود نداشته باشد. در این صورت اس که فروشنده ها با مشکل مواجه خواهند شد. هر شرکت باید قوانینی در این زمینه جهت جلوگیری از اشباع داشته باشد. اما متاسفانه چنین قوانینی کمتر بچشم میخورد.
    3. اشباع به سادگی امکان پذیر است. کافی است در حیطه فعالیت شما 10 یا 100 رقیب برای شما پیدا شود.
    4. مصرف روزانه ارتباطی با بحث اشباع ندارد. مهم تعداد خریداران هر بازاریاب در حیطه فعالیت وی میباشد.
    5. توصیه میکنم با توجه به کحم شرعی و تبعات چنین فعالیتهایی، هرچه سریع تر از این کار انصراف دهید.
    موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">