بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

لینک کانال تلگرام:
t.me/onnetworkers

onnetworkers@

آموزش های این شرکتها

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۸ ب.ظ

آموزشهایی توسط این شرکتها داده میشه که فرد رو به شدت ترغیب به کار و تلاش می کنه. این آموزشها معمولا مبتنی بر روانشناسی موفقیت هست. نوسیندگانی  مثل برایان تریسی، وین دایر، شاکتی گواین، کاترین پاندر، اسکاول شین، دیپاک چوپرا، اکهارت توله، لوئیز هی، آنتونی رابینز و... در این زمینه فعالیت میکنند. این آموزشها دقیقا همان چیزی است که در شرکتها هرمی تدریس میشد.

چند نکته درباره این آموزشها: 

1. افرادی مانند وین دایر، شاکتی گواین، کاترین پاندر، اسکاول شین، دیپاک چوپرا، اکهارت توله، لوئیز هی، آنتونی رابینز و برایان تریسی گفته­های زیادی درباره خودشناسی و رشد معنوی دارند(عرفان و جهان­بینی) و از این نظر با مکاتبی مانند یوگا، بودیسم و اکنکار تفاوتی ندارند؛ چون هر دو در باب تعالی معنوی و تکامل روحی به یک میزان ادعای نجات دیگران را دارند.

2. مهم این است که اولا به ظاهر برنامه سعادت عرضه می کنند و بالاتر این که تفسیرهای جدید از هستی و کائنات ارائه داده و بر این باورند که بدون التزام به دستورات پیامبران الهی و بدون التزام به ادیان الهی می توان به شکوفایی و تکامل روحی رسید. چنین تفسیرهایی که نام دقیق آن جهان بینی است، نه جهان بینی وحیانی وتوحیدی که انسان محورانه و خود مدارانه است.

3. آن ها نیامده اند که به داد فطرت حقیقت خواهی و خداطلبی انسان برسند و کام تشنه آدمیان بریده از معنویت را سیراب کنند؛ بلکه آمده اند تا بشر خسته از زندگی ماشینی را آرام سازند و روان ناآرام او را موقتاً تسکین دهند؛ به عبارت دیگر: آمده اند انسان مدرن را با فرهنگ و تمدّن جدید غرب سازگاری دهند و تحمّل او را برای پذیرش وضع موجود، بالا ببرند. از این رو در این بازار، یافتن حقیقت اهمیتی ندارد، بلکه تحصیل آرامش مهم است و همه برنامه های به ظاهر معنوی و آداب و آیین ها، برای حلّ مشکلات موجود طراحی شده اند، نه برای رشد و به کمال رساندن انسان.

4. جنبش عصر جدید(New Age Movement): آن ها می گویند شما هر چه معنا گراتر باشید، شایسته سود بیشتر هستید. در این نگرش ادّعا این است که جهان معنوی دائماً سودرسان است و ندای درونی، انسان را به این هدف می رساند. هنر معنویت های سودمحور در غرب این است که چرب و شیرین زندگی مادی را با نشان عرفان عرضه می کنند و انسان محوری را با شهود پیوند می زنند؛ نتیجه این که چنین برداشتی از شهود و ندای درون، جایی برای دین و حقایق توحیدی باقی نمی گذارد.

5. در کتابهای برایان تریسی موضوع هدف زندگی مطرح است نه هدف کوتاه مدت. هنگامی که زندگی سعادتمندانه را به تصویر می کشد می گوید: «بالاترین حقوق را هدف خود قرار دهید.» نیز: «باید هدفتان این باشد که به جایی برسید که این قدر پول داشته باشید که دیگر هیچ گاه نگران داشتن پول نباشید.» وی خودشناسی را در بازخوانی آمال دنیوی و تمرکز بر آرزوها خلاصه کرده است.

6. وی در جواب این سؤال که اصلا زندگی برای چیست و چرا باید کار کرد؟ سعادت را این گونه تعریف می کند: «از طریق کار کردن، کسب درآمد می کنید تا بدین وسیله هرچه بیشتر از زندگی خود لذت ببرید.»

7. این افراد مبلغین کاخ سفید در سراسر دنیا هستند.

8. این آموزشها حاوی نوعی عرفان نوظهور هستند!

منابع: (1) و (2) و (3) و (4)

نظرات  (۲)

از سایت بسیار خوبتون ممنون هستم... من برای تحقیق در ایین زمینه تو یکی از این شرکت ها چند جلسه شرکت کردم... محصولاتی که در این شرکت ارائه میشه فقد آرایشی و بهداشتی هستش که این خودش باعث ترویج فرهنگ غلط و تجمل کرایی میشه و فرد برای کسب در آمد بیشتر وسایل آرایشی رو به فروش میرسونه و این خودش باعث بیشتر شدن آرایش بین زنان میشه و در نتیجه صدمه و آسیب رسیدن به خانواده... کسانی که در این شرکتها وارد شده بودن بیشتر جوانانی بودن که سنی بین 18 تا 25 سال داشتن که دانشجو بودن یا درسشان تموم شده بود و کسانی که تازه برای کنکور سراسری آماده میشدن در مورد این جوانان که کشور این همه هزینه کرده بود تا این جوانان به این مرحله برسن باید بگم که این هزینه ها در مورد این جوانان به زودی به هدر میرود و نیروی کار کشور که برای آن نزدیک به 16 سال هزینه شده است در همچین فضای پوچی مشغول شده است و اگر همینطور ادامه پیبدا کنه به زودی کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد چون جوانان با وعده های رنگین این شرکتها از چرخه اقتصادی خارج خواهند شد و این هم ضرر به کشور خواهد بود هم به خود جوانان چون آنان فقط پلکان ترقی بالا دستی میشوند منظور از بالادستتی لیدر نمیباشد چون خود او فریب خورده است بلکه کسانی هستن که در راس نشسته اند در مورد جواناننی که برای کنکور سراسری آماده میشن باید بگم که به زودی از این کار نتیجه ای نمیبینند و فقط دو سال از زندگی طلایی خودشون رو صرف در آمدزایی برای افراد منفعت طلب میکنن این جوانان اگه به زودی از این شرکتها کنار نکشن بعداز دوسالی که این شرکتها برای رسیدن به درآمد بالا به آنها وعده میدهند هیچی ندارند و دیگر وقتی برای درس خواندن ندارن و باید برای سربازی اقدام کنن و اگر وقت هم داشته باشن دیگر حوصله ای برای آنها نمیماند خواهشمندم از جوانان که در انتخاب  مسیر زنگی خود دقت کنید چون جوانی متای گرانیست که از سوی خدا در اختیار ما جوانان قرار داده شده است تا در جهت کار و تلاش برای سازندگی بکار گیریم
  • محسن مقصودی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    شما نباید همه این شرکتها رو باهم مورد خطاب قرار بدین چون شرکت ******** ****** تو اموزشهاش همین طور که از مادیات گفته میشه همین طور هم معنویات رو در نظر داره وماتو اموزشها به افراد میگیم که اهداف معنوی بر اهداف مادی مقدم تر هستند و از مهمترین اهداف ما رسیدن به خدا شناسی و کمک به افراد ضعیف و نیازمند هست .
    باید دوتا نکته مهم رو در نظر داشته باشیم اول اینکه انسان از خود شناسی به خداشناسی میرسه ودوم اینکه یکی از عوامل مهم یا بهتره بگم مهمترین علت فساد بی بند وباری و جنایت در هر جامعه ای بی پولی است . حضرت علی ع فرمودند فقر ایمان رو از بین میبره وباز حضرت علی ع فرمودند اگه میخواهید به فقرا کمک کنید باید خودتون جزو انها نباشید
    پاسخ:
    دوست عزیز؛
    بخشهایی از کلام شما حق است، اما از آن باطل اراده شده است. به تعبیر امیرالمومنین(ع): «کلامُ حقٍّ یُرادُ بِهِ الباطلُ».
    رسیدن به خداشناسی در آموزشهای بازاریابی شبکه ای، حقیقتاً ادعائی گزاف و پوچ است! خداشناسی راه های معینی دارد که برخی از راه تامل در باطن ذات خویش و برخی از طریق مشاهده آفاقی و برهان عقلی میباشد. و چنان که در مطالب مختلف این وبلاگ تحلیل و ریشه یابی شده است، آمورزشهای این شرکتها دسیسه ای برای فرایند سکولاریزاسیون در جوامع دینی و پر کردن خلأ معنویت برای فطرت خداجوی انسان در جوامع سکولار میباشد(به مطالب قبلی و فهرست وبلاگ رجوع شود).
    کمک به مستضعفین، بر اساس این فرض که هدف شما باشد، در صورتی ارزش دارد که شما مال و درآمد خویش را از طریق صحیح و دینی بدست آورده باشید، نه آن که همانند جماعت عیاران که از غنی میدزدیدند و به فقیر میداند، بخواهید از هر طریق ممکن کسب درآمئ کنید و به فقرا دهید. علاوه بر آنکه شعارهائی از این قبیل تنها برای جذب افراد به این شرکتها کارائی دارد و در عمل در فضای فکری این شرکتها، جز حرص و مال اندوزی و کسب موفقیت بیشتر حتی به قیمت زیر پا گذاشتن ارزشهای اخلاقی، چیزی دیده نمیشود.
    خودشناسی که ذکر کردید، دو روش فلسفی و عرفانی دارد، در حالی که نه تنها اثری از این گونه مباحث در چنین شرکتهائی دیده نمیشود، بلکه اگر چنین مباحثی در چنان فضائی مطرح شود، ای بسا که اصلاً بنیان آن شرکتها کنده شود؛ چون اساساً این مباحث با آن آموزشها تعازض درونی دارد!! بعلاوه که فلسفه و عرفان اسلامی در حال حاضر از مهجورترین مباحث جامعه ما میباشد و بر فرض که مشتاقانی نیز داشته باشد، کمتر کسی میتواند چنین مباحثی را آموزش دهد!!
    این صحیح است که فقر و کفر در مواردی با یکدیگر تلازم دارند، اما طریق کسب درآمد به هیچ وجه منحصر در بازاریابی شبکه ای نمیباشد. بد نیست اگر دغدغه دینی دارید، به دنبال حکم شرعی و حلال بودن درآمد چنین شرکتهائی باشید.
    با آرزوی موفقیت
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">