احکام شرعی تغییر نمی کنند!
شرکتهای بازارایابی شبکه ای برای توجیه فعالیتهای خود همواره تمامی انتقادات وارد بر خود را به نحو شیطنت آمیزی توجیه میکنند و یا در مقابل آن شبهه پراکنی می نمایند.
اخیراً و پس از صدور فتوای مراجع مبنی بر حرمت چنین فعالیت هایی، این شرکتها با این ادعا که فعالیتشان به زودی حلال خواهد شد به مثالهایی از قبیل حرمت شطرنج و ویدئو استمساک مینمایند. به نظر میرسد چنین حربه هایی برنامه ریزی شده باشد؛ زیرا ناگهان در فضای فکری این شرکتها شیوع غلیظی یافته است!!
در پاسخ به چند نکته اشاره خواهد شد:
1. احکام الهی تا ابد ثابت است و تغییری نمی کند. برخی از تغییر فتاوی به دلیل تغییر موضوع است، نه تغییر حکم شرعی(در اینباره ببیشتر توضیح داده خواهد شد).
2. حال اصلاً فرض میکنیم که فتوای مراجع در باره برخی از مسائل عوض شده است(هرچند این فرض کاملاً غلط است)، از کجا معلوم که بازاریابی شبکه ای از قبیل آن مورادی باشد که در آینده حلال خواهد شد؟ احکام بسیاز زیادی وجود دارد که از ابتدای ظهور اسلام تا به امروز هیچ تغییری نداشته اند. چه تضمینی وجود دارد که حکم بازاریابی شبکه ای تغییر کند؟ اگر تغییر نکرد چه؟
3. این که بر فرض محال که فتوای مراجع روزی تغییر کند، باعث نمی شود که امروز ما به وظیفه شرعی خود عمل نکنیم. ما از نظر شرعی مامور به اطاعت از فتوای مرجع تقلید خود میباشیم. یعنی در حق کسانی که خود مرجع تقلید نیستند، وظیفه همان است که از جانب مرجع تقلید بیان میشود.
4. همه این ها را باید در کنار این موضوع گذاشت که اساساً این شبهه از فهمی غلط از تغییر موضوعی برخی از احکام و قیاسی غلط نشئت گرفته است. به عبارت دیگر نه حکمی عوض شده است و نه بازاریابی شبکه ای تناسبی با مثالهای یاد شده دارد تا بتوان از یکی، دیگری را نتیجه گرفت.
اکنون و در ادامه به شبهه تغییر حکم شطرنج پاسخ داده خواهد شد. (مطالبی که در ادامه می آید از پایگاه اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اخذ شده است):
«یا
أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ
الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ
تُفْلِحُونَ» مائده (5)، آیه 90.؛ «اى کسانى که ایمان آوردهاید، شراب و قمار
و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند (-(و)-) از عمل شیطانند. پس، از آنها دورى گزینید؛
باشد که رستگار شوید.»
پرسش
. از قدیم مىگفتند: حلال و حرام پیامبرصلى الله علیه وآله، تا قیامت باقى است الکافى، ج 1، ص 58، باب البدع؛ «...
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِعلیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ
حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ
حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِیءُ
غیرهُ.»
در
این باره گفتنى است که حلال خدا، تا روز قیامت حلال است و حرام خدا هم تا روز
قیامت حرام است و حکم خدا، عوض نمىشود؛ ولى گاهى موضوع عوض مىشود؛ به طور مثال،
«شراب»، اول انگور است و در مرحله دوم، شراب مىشود و در مرحله سوم، سرکه و اگر آن
شراب را بجوشانند و دو سوم آن برود، شیره مىشود. بنابراین، یک ماده و یک مایع، چه
بسا حرام باشد؛ ولى وقتى ماهیتش عوض شود، حلال شود. الکافى،
ج 6، ص 419 ؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِعلیه السلام قَالَ کُلُّ عَصِیرٍ
أَصَابَتْهُ النَّارُ فَهُوَ حَرَامٌ حَتَّى یَذْهَبَ ثُلُثَاهُ وَ یَبْقَى ثُلُثُهُ». در این موارد، موضوع عوض مىشود؛ ولى حکم
خدا، ثابت است و این، معقول است.
از
حضرت امام راحل (قدس سره الشریف) در این مورد سؤال کرده بودند که شطرنج امروزه از
وسیله قمار، خارج شده، به عنوان یک بازى فکرى و ورزش درآمده است و به همین علت،
فدراسیون شطرنج، مانند فدراسیون فوتبال و والیبال، در بخش ورزشى، فعالیت مىکند و
این خودش قرینه بر این است که امروزه به شطرنج، به دید ورزش نگریسته مىشود و نه
وسیله قمار؛ گرچه ممکن است افراد اندکى هنوز با آن قمار کنند. امام خمینى(ره) جواب
فرمود: بر فرض مذکور، اگر شرطبندى و بُرد و باخت نباشد، اشکالى ندارد.
پس
مسئله، دو «اگر» دارد؛1.
1. اگر از وسیله قمار بودن، خارج شده باشد.
2. اگر شرطبندى در کار نباشد.
تحقق و تشخیص این اگرها و این که موضوع عوض شده یا نشده، با فقیه نیست؛ بلکه با اهل فن و عرف و یا خود شخص است.
در حال حاضر، تقریباً مىدانیم که شطرنج از وسیله قمار بودن خارج شده، با این وجود، برخى از مراجع باز هم مىفرمایند که حرام است. این چه توجیهى دارد؟
به تعبیر دیگر، سؤال کننده مىگوید: وقتى براى مراجع ثابت مىکنیم که شطرنج وسیله قمار نیست، باز هم مىگویند حرام است!
در این باره باید دانست که برخى مراجع بزرگوار، موضوع حرمت شطرنج را قمار و برد و باخت نمىدانند؛ بلکه مىگویند: در خصوص شطرنج، روایاتى هست که خود شطرنج بماهو شطرنج، موضوع حرمت است؛ چه با آن قمار شود یا نشود
امام
چرا این جور نمىفرمود؟
این،
یک بحث اجتهادى است. امام راحل، سند این روایات را قابل خدشه مىدانست. پس
امام(ره)، این احادیث را دیده بود و با این وجود، نظر کارشناسى وى این بود که چون
شطرنج وسیله قمار بوده، حرام شده است
و
اگر از وسیله قمار بودن خارج شود، حکم، عوض مىشود و خود وسیله شطرنج، موضوعیت
ندارد.
در مورد سوالات احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات با دفتر مرجع تقلید خود در تماس باشید