بازاریابی شبکه ای استاندارد - بخش هفتم
* این مطلب از «سایت خبری-تحلیلی کسب و کار» اخد شده است.
حمید فرضی، کارشناس تجارتالکترونیک و بازار یابی شبکه ای
روز گذشته برخیاز انحرافات سیستمهای شبههرمی را بررسی کردیم. همچنین دلیل نیاز تیمهای شبههرمی به محلهایی مانند آفیس را نیز بررسی کردیم و امروز میخواهیم به مطلبی بسیارمهم بپردازیم.
فجایع
بعد از ابداع دفاتر:
نخستین دفاتر در ایالات متحده آمریکا پدیدار شدند، با دفتری شدن
فعالیت تیمها، محدودیتهایی بر آنها وارد شد، از جمله محدود شدن تعداد مشاورههای
تیم به نسبت تعداد اتاقهای دفتر، هزینهها بهشدت افزایش پیدا کرد. برخیاز هزینهها
بر دوش گرداننده دفتر بود، برخی دیگر از هزینهها مربوط میشد به هزینههای رفت و
آمد روزانه اعضا تا دفتر. رشد تیم باعث حضور افرادی با علایق و فرهنگهایی متفاوت
در دفتر میشد که خود عاملی برای به وجود آمدن حواشی و درگیریها و مشکلات دیگر
بود. افراد خود را به وضوح با یکدیگر مقایسه میکردند و گاها دچار یاس یا غرور میشدند،
معمولا برای چیدمان این دفاتر هزینه زیادی نمیشد و همیشه شبیه اماکنی بودند که
برای چند روز سرپا شده است. شایعات به سرعت در میان افراد حاضر در دفتر منتشر میشد
و افراد را دچار شک و تردید میکرد. از این رو در برنامه دفاتر برنامههایی قرار
داده میشد که کل تیم هر روز به پای سخنان هیجانانگیز چند راهبر بنشینند تا
فکرشان مجددا با آنها همسو شود. در روندهای هرمی تاکید داشتند که افراد حتما
ساعات زیادی در دفتر بگذرانند تا از جو محیط خارج نشوند. سختیها و حواشی کار
بسیار وقتگیرتر از اصل فعالیتها شده بود و کار پارهوقت را صرفا به شعاری جذاب
بدل کرده بود، شعاری که با وعده دروغین و مضحک بازنشستگی لاپوشانی میشد. حال آنکه
با افزایش حجم تیمها افراد باید زمان و هزینه بیشتری صرف آن میکردند.
آفیسها تبدیل شده بودند به چیزی شبیه به تلهسمور. هرکس میتوانست
به راحتی به آن وارد شود اما تقریبا در اکثر مواقع پیش از عضویت و خرید امکان خروج
نداشت. اگر هم خارج میشدند چند ساعت یا چند روز بعد تیمی از فالوئرها به سراغ
فرد میرفتند تا ضربات احساسی را مجددا وارد کنند و این کار را آنقدر ادامه میدادند
تا به هدف خود دست پیدا کنند.
عضویت در بازاریابی شبکهای استاندارد رایگان است، اجباری در خرید
حجم مشخصی از کالاها وجود ندارد و افراد میتوانند آزادانه در صورت نیاز، محصولات
مورد مصرف خود یا نمونه کالاهای مورد نیازشان برای انجام معارفهها را تهیه کنند.
بهدلیل استراتژی رشد عرضی و طولی در بازاریابی شبکهای استاندارد و فعال بودن
بدنه سازمان، در بلندمدت سود حاصل از فعالیت هر جایگاه بسیار بالاتر از استراتژیهای
شبههرمی است که در آنها اجبار در خرید حجم مشخصی از کالا وجود دارد.
اما با محدود شدن لیست نفرات، رویههای هرمی مجبور بودند بهجای رشد
عرضی صرفا رشدی طولی از کفه مجموعه داشته باشند و استراتژی درپیش گیرند که طرح
درآمدیشان سودآور شود، بههمین
دلیل رقمهای مشخصی برای خرید اولیه تعیین کرده و از آن بهعنوان استراتژی خرید تیم
یاد میکردند، همچنین نوع دیگری از خرید اجباری را برای بدنه تیم تعریف کرده بودند
که با تحریف مفهوم Maintain بهجای تشویق افراد به ایجاد فعالیتی حقیقی در جایگاه، آنها را مجبور
به خریدی ماهانه برای دریافت پورسانت میکردند. به وجود آمدن استراتژیهای خرید
باعث میشد افراد به امید کسب درآمدهای رویایی بدون نیاز منطقی به کالا رقمهایی
بسیار بالا بابت شروع فعالیت خود پرداخت کنند و به تبع آن از افرادیکه جذب میکردند
نیز انتظار همین کار را داشتند. این امر باعث متضرر شدن بیشاز 98درصد از افراد میشد
که گاها این ضررهای مالی به فروپاشی خانوادهها میانجامید.
فردا به این سوال پاسخ خواهیم داد: چرا و چگونه روندهای هرمی وارد
بازاریابی شبکهای سالم شدند؟
hamid.farzi@ gmail.com
- ۹۴/۰۱/۰۱